جنگجویان از افغانستان پشت اعتراضات قزاقستان...!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ کد خبر: 169472 منبع: پرینت

قاسم جومارت توکایف؛ رییس ‌جمهوری قزاقستان ادعا کرده‌است که «جنگجویان» خارجی که از افغانستان و خاورمیانه وارد قزاقستان شده‌، در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.
به گزارش یورونیوز، او این اظهارات را در گفتگو با شارل میشل؛ رییس شورای اروپا که به شکل مجازی برگزار شد، مطرح کرده‌‌است.

توکایف گفته‌است: «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی بوده‌است. یک اقدام تجاوزکارانه سازمان‌یافته و آماده‌شده علیه قزاقستان با مشارکت شبه نظامیان خارجی. آن‌ها بیش‌تر از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان هستند. شبه نظامیانی از خاورمیانه نیز حضور داشتند. هدف این بود که منطقه‌ای از هرج و مرج کنترل‌شده در قزاقستان را با تصرف اجباری قدرت تشکیل دهند.»

توکایف گفته‌است که به همین دلیل عملیات ضد تروریستی در قزاقستان آغاز شده‌است.
او در حالی مدعی ورود جنگجویان از افغانستان به قزاقستان شده که امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان در نشست مجازی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی پیشنهاد کرده‌است که یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
قزاقستان
نظرات بینندگان:

>>>   جو بایدن ریسس جمهور گپ ناشنو امریکا
دور دیگر نارامی و جنگ هارا با خروج غیر مسوولانه از افغانستان در منطقه سامان داد
م. زمین بوس

>>>   «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی بوده‌است. یک اقدام تجاوزکارانه سازمان‌یافته و آماده‌شده علیه قزاقستان با مشارکت شبه نظامیان خارجی. آن‌ها بیش‌تر از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان هستند. شبه نظامیانی از خاورمیانه نیز حضور داشتند. هدف این بود که منطقه‌ای از هرج و مرج کنترل‌شده در قزاقستان را با تصرف اجباری قدرت تشکیل دهند.»
نگرانی و پشتیبانی شیطان بزرگ و چکره های اروپایی ثبوت کامل این مدعاست.
آتش‌خاوری

>>>   چرابرنده جنگ همیشه افغانهاست؟
جواب.برای انسان نورمال وبرخودارازعقل سلیم،هم حیات خودش برایش مهم است وهم ازدیگران،امابرای احمق نه حیات خودش ارزش داردونه هم ازدیگران.
عاقل

>>>   خانواده فقیر افغان برای زنده ماندن آرد می‌خورند.
پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فقر و بدبختی افزایش یافته و خانواده‌ای در هرات مجبورند روز‌ها فقط آرد خشک بخورند. (عکس زیر)
در شهرک سبز که تقریباً ۲۰ کیلومتر با مرکز ولایت هرات فاصله دارد، هزاران نفر از ولایات همجوار مانند بادغیس، فراه و غور به دلیل خشکسالی که در ۳ سال گذشته بدتر شده است مجبور به مهاجرت شده اند.

میرحمزه و خانواده اش در اینجا برای زنده ماندن دست و پنجه نرم می‌کنند و جز چند کیلو آرد در خانه چیزی برای خوردن ندارند. آن‌ها روزهاست که آرد خشک می‌خورند.
میرحمزه با ۲ همسر و ۶ فرزندش در خانه‌ای ساخته شده از گل زندگی می‌کنند. این خانه دو اتاقه فاقد سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، برق، آب و اجاق گاز است. پنجره‌های خانه را نایلون زده اند و هنگام بارش باران سقف چکه می‌کند، کودکان برای اینکه عصر‌ها یخ نزنند زیر لحاف‌های ضخیم می‌خوابند.
میرحمزه می‌گوید قبلاً در مزارع کارگری می‌کرم، حالا مریض هستم و به همین دلیل نمی‌توانم کار کنم.

دو همسر او مشغول تمیز کردن پشم گوسفندان هستند. تا نخ بدست آورند. از یک کیلوگرم نخ پشمی معادل ۵۰ افغانی (حدود ۰.۵ دلار) پول عاید آن‌ها می‌شود. با این حال ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد تا یک کیلوگرم نخ به دست آید.
خانواده میرحمزه آخرین باری که یک وعده غذایی مناسب خورده اند را به یاد نمی‌آورند. مقدار کمی آرد، سیب زمینی و چای را می‌توان با ۱۰۰ تا ۲۰۰ افغانی (حدود ۱ تا ۲ دلار) در هفته خرید که مادران از کار پشم و نخ به دست می‌آورند.

پس از روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، کمک‌ها به این کشور قطع شد. بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دسترسی افغانستان به منابع بین المللی را قطع کرده اند.
بیکاری، فقر و گرسنگی در افغانستان به سطح هشدار رسیده است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که تعداد افرادی که در افغانستان با ناامنی حاد غذایی مواجه هستند حداقل ۱۸.۸ میلیون نفر است و پیش بینی می‌شود این رقم در ماه‌های زمستان به ۲۲.۸ میلیون نفر افزایش یابد.

>>>   پس روشن شد امریکا برای چی 80 بیلیون دالر سلاح در افغانستان برجا گذاشت برای افراطی های دینی

>>>   طالبان به تعهد شان با امریکا پایبند هستند و آغاز بحران در قزاقستان شروع وفا به عهد طالبان با امریکا است.

>>>   اقای اتش خاوری
درست حدس زده اید. تظاهرات مردم اکثرا بدون خشونت با بدوش کشیدن شعار هایی که مقاصد اصلی تظاهرات را یبان کند میباشد. به اتش کشیدن عمارات دولتی و عراده جات سرقت اموال از مغازه های شخصی کار مردم و توده های زحمتکش که بخاطر شرایط بهتر زندگی یه روی جاده ها ریخته بودند نبوده است.... من خود از عنفوان جوانی در تظاهرات سالهای حکومت محمد ظاهر شاه شرکت داشتم ...شعار ها مشخص بود. محل تجمع مشخص میشد و یکی از رهبران حزب یرای ایراد بیانیه و انعکاس خواستهای حزب که با خواستهای مردم گره میخورد به صحنه تظاهرات ظاهر میشد. اما حوادث قزاقستان خیلی جدی و قابل تامل برای رهبری کنونی روسیه قزاقستان و در مجموع منطقه خواهد بود.
سینا

>>>   این شروع مأموریت طالبان که به امریکا در قطر وعده داده اند میباشد.

>>>   این شروعش است جز پاکستان دیگر کشورها هم کم کم از طالبان مستفیذ خواهند شد

>>>   سلام!
آیا کسی میداند که بر سر 740 میلیون دالری که محمدکریم خلیلی وبرادرش حاجی نبی درقزاقستان سرمایه گذاری کرده بودندچه آمده است؟ اگر کسی دراینمورد معلوماتی داشته باشد لطف کرده دراین پرتال ارائه کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است