وزیر خارجه طالبان در رأس هیاتی عازم ترکمنستان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ کد خبر: 169492 منبع: پرینت

در پی سفر اخیر معاون وزارت خارجه ترکمنستان به کابل و رایزنی درباره مسایل تجاری و انرژی، وزیر خارجه طالبان در رأس هیاتی بلندپایه عازم ترکمنستان شد.

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که روز (جمعه 24 جدی) یک هیات بلندپایه به رهبری «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان به دعوت ترکمنستان عازم عشق‌آباد شد.
وی افزود که هیات طالبان در این سفر پیرامون «تجارت دوجانبه، انرژی، مواد نفتی، خط‌آهن، پروژه خط لوله انتقال گاز تاپی، پروژه خط انتقال برق تاپ و بورسیه‌های تحصیلی» با مقامات ترکمستانی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

این سفر درحالی صورت می‌گیرد که «وفا حاجی اف» معاون وزیر خارجه ترکمنستان اخیراً در سفر به افغانستان با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت امنیتی این کشور گفته بود که اکنون بستر اجرای پروژه‌ خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند ( تاپی) فراهم شده است.
حاجی اف در دیدار با «شیر محمد عباس استانکزی» معاون وزارت خارجه طالبان نیز اعلام کرد که کار احداث پروژه تاپی از سپتامبر سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

گفتنی است اخیراً برخی رسانه‌ها از درگیری مرزی طالبان با نیروهای ترکمنستان خبر داده بودند اما وزارت خارجه طالبان با رد این گزارش‌ها تاکید کرد: هیچ مشکلی بین ما و همسایه ما ترکمنستان وجود ندارد، ما از راه های دیپلماتیک به دنبال روابط سازنده و مثبت با همه کشورهای جهان از جمله ملت دوست ترکمنستان هستیم.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر خارجه طالبان
ترکمنستان
نظرات بینندگان:

>>>   از این در به آن در سرگردان است بیچاره مگر چیزی دست اش نمی آید.
فهم طالب برابر کودک
فهم کودک ز طالبان به است

>>>   روسیه یک لوله دوم گاز را از روسیه به جرمنی بنام north dream 2 با مصرف ملیارد ها دلار خرج و سرمایه گزاری تکمیل کرده است، اما این لوله گاز بنا بر مخالف بعضی جلسات دولت جدید آلمان و مقامات امریکایی، از فعالیت باز مانده است و افتتاح و به بهره برداری سپرده نمیشود. زیرا مقامات امریکایی فکر میکنند که وابستگی زیاد اروپا به نفت و گاز روسیه،سبب وابستگی سیاسی اروپا به روسیه خواهد شد.
بدین ملحوظ روسیه بخاطر پرداخت بهره و مصارف این پروژه که به بهره برداری سپرده نمیشود،قیمت گاز خود را بلند برده است و اکثر شرکت های داخلی آلمان که گاز را به مستلکین به خانه هایشان میرساند،قرارداد خود را با مستهلکین فسخ کرده اند و گاز رسان های محلی شهر ها،قیمت گاز را بالای مستهلکین چند برابر نموده اند.
حالا من خودم نیز بخاطر کاهش مصارف،مرکز گرمی اکثر اطاق ها را خاموش کردم و در زمستان سرد،مثل مردم افغانستان که در زیر خیمه زندگی میکنند،شب و روز را سپری میکنم.
ازین که سالها قبل کشور ایران خواستار ساخت لوله انتقال گاز از جنوب ایران به پاکستان و هند بود و نظر به پروگرام هستوی ایران،این پروژه مورد تحریم امریکا قرار گرفت و پاکستان و هند نیز از ترس امریکا ازین پروژه صرف نظر کردند، حالا ترکمنستان میترسد که اگر او نیز مثل روسیه این پروژه لوله گاز از ترکمنستان به پاکستان و هند را با مصرف ملیارد ها دلار به سر برساند،نشود که کشور ایران در قسمت ساخت این پروژه سنگ اندازی کند و امنیت آن را به خطر بیاندازد و این پروژه به سرنوشت پروژه North's dream 2 روسیه مواجه شود؟
بنأ ترکمنستان وزیر خارجه افغانستان را خواسته است تا در مورد امنیت این پروژه معلومات بدهد.
رهبران سابق قبل از عصر دیجیتال،وقایع تاریخی را همیش به یاد داشتند و قبل از شروع کاری و یا تصمیمی در مورد چیزی،همه جوانب موضوع را،بشمول حوادث تاریخی مربوط به آن را مورد مطالعه قرار میدادند و همچنان رهبران قبلی خیلی مودبانه با همدیگر رفتار میکردند و از یکدیگر خواهش میکردند و به یکدیگر و حقوق و امیال شان احترام میگذاشتند.
اما در عصر دیجیتال که همه کار ها سرعت گرفت،تصامبم رهبران نیز سرعت گرفت و زود عصبانی میشوید و به یکدیگر نا سزا میگویند و یکدیگر را اخطار میدهند و احترام متقابل و حوادث تاریخی را از یاد میبرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است