چگونگی واکنش مغز به شنیدن صداهای بیگانه در خواب
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ کد خبر: 169518 منبع: پرینت

تیمی از دانشمندان در پی یک مطالعه چگونگی واکنش مغز انسان به شنیدن صدا های بیگانه را، هنگامی که فرد در خواب است مشخص نموده اند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از متخصصان دریافته اند که مغز در هنگام خواب واکنش خاصی به صداهای ناآشنا نشان می دهد.
مقاله مربوطه به این مطالعه در نشریه JNeurosci منتشر شده است.

متخصصان دانشگاه سالزبورگ (اتریش) با استفاده از الکتروانسفالوگرام، فعالیت مغز بزرگسالان را، هنگامی که در یک محیط سالم به خواب رفتند، اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که صداهای ناآشنا باعث افزایش کمپلکس های K - امواج مغزی ویژه ای که با ادراک حسی در طول خواب مرتبط است، در مغز می شود
اگرچه صداهای آشنا نیز کمپلکس های K را تحریک می کنند (البته به میزان کمتر)، اما فقط امواج صداهای ناآشنا با تغییرات عظیم در فعالیت مغز همراه بود که متخصصان آن را با پردازش اطلاعات حسی مرتبط دانستند.

دانشمندان خاطرنشان می کنند که با گذشت زمان، هنگامی که یک فرد در طول شب به صدای ناآشنا عادت کرد، تحریکات کمپلکس های K کمتر می‌شود و این امر نشان می دهد که مغز در طول خواب نیز به یادگیری و سازگاری با محیط ادامه می دهد.
محققان نتیجه گیری نموده اند که کمپلکس‌های K به مغز اجازه می‌دهند تا وارد "حالت نگهبانی" شود که به شما امکان می‌دهد بخوابید، اما مراقب تغییرات محیط باشید.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واکنش مغز
خواب
نظرات بینندگان:

>>>   ....نه تنها در انسان ها،بلکه در حیوانات نیز چنین چیزی وجود دارد.نه تنها در هنگام خواب.بلکه در بیداری نیز شما عکس العمل متفاوت به این صدا ها نشان میدهید.
مغز انسان نیز مثل سایر اعضای بدن آن در طول میلیون سال پیدایش انسان و جداشدن او از شامپانزه ها و گوریلا ها انکشاف نموده است و هنوز هم انکشاف میکند و با پیشرفت سریع تخنیک و تکنالوژی،بعضی قابلیت های آن انکشاف و بعضی قابلیت های آن محدود شده و از بین میروند.
مثلاً کسانی که در هنگام دریوری زیادتر از سیستم های راهیاب استفاده میکنند،بمرور زمان حس راه یابی آنها ضعیف میشوند.
حیوانات و همچنان انسان های اولیه نیز در هنگام خواب و یا بیداری،بخاطر حفظ جانشان و دفاع ازخود و نوزادان شان در مقابل دیگر حیوانات درنده،هم در خواب و هم در بیداری،عکس العمل سریع نشان میدهند که عبارت از همان ارتعاشات مغزی است.
در مجموع مغز انسان در حقیقت عبارت از همان هارد دیسک کمپیوتر و یا سیم کارت موبایل است که در وسایل تخنیکی به شکل تخنیکی ساخته شده است و در انسان به شکل بیولوژیکی با داده های ،دی،ان،آ و جنیتیکی که در شکم مادر بعد از القاح تخمه های مذکر و مونث ،به اساس همین دی،ان،آ و داده های جنیتیکی که شامل هردو جنس مذکر و مونث میشود،حدود دوصد و یا زیادتر نوع حجرات بدن طفل،در اثر انقسام این حجرات در ظرف چند ماه بمیان می آیند و جسم طفل،بشمول مغز آن تشکیل میشود و در مغز او یک مقدار کم داده ها،مثل هارد دیسک کمپیوتر و یا سیم کارت موبایل،ثبت میشوند و باقی داده ها بعد از تولد او با انکشاف مغز او هم به مقدار مغز او ازدیاد میشود و هم به مقدار داده ها.
اما در وسایل تخنیکی،خود هارد درایف و یا سیم کارت انکشاف نمی کند و ما برای ثبت داده های بیشتر،باید یک کارت اضافی به آن علاوه کنیم.
با پیر شدن انسان،مغز او نیز فرسوده میشود و بمرور زمان داده ها کم میشوند.تا این که انسان میمیرد و باقی مغز نیز در زیر خاک از هم می پاشد و تمام داده ها از بین میروند.
در وسایل تخنیکی نیز بمرور زمان هارد دیسک ها و سیم کارت ها از بین میروند و دیگر داده های آنها قابل بازیافت نیستند.
پس مغز انسان عبارت از یک سیم کارت و یا هارد دیسک بیولوژیکی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است