سفرا و دیپلومات‌های دوره‌ جمهوریت بروند یا بمانند؟
تنظیم کارنامه‌ها، اهمیت ماموریت، شاخص‌بندی ماموریت و پیامد ماموریت با دستگاه دیپلوماسی در کابل با دولت. اینان سرمایه‌ی نظام هستند و نباید قربانی تغییر رژیم‌ها و ایدیالوژی ها شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ کد خبر: 169521 منبع: پرینت

آیا سفرا و دیپلومات‌های دوره‌ی جمهوریت بروند یا بمانند؟
پنج ماه اخیر، دشوار ترین دوران برای دپیلومات‌های افغانستان در جهان بوده است. در این دوره، جمهوریت و امارت در تضاد های عمیق درونی خود نتوانستند راه‌حلی را برای این گروه با اهمیت دریابند. رهبران جمهوریت با فرار از کشور هیچ ضمانت حقوقی برای دیپلومات‌ها فراهم نکردند. مذاکرات جمهوریت با جامعه‌ی جهانی و مذاکرات امارت با ایالات متحده‌ی امریکا به گونه‌ی راه‌اندازی شد که محور و اجندای بحث‌ها را فقط محتوای قدرت در بر گرفت نه بازی‌گران آن. این کمبود در سطح مامورین داخلی و مامورین بین‌المللی جمهوریت به وضاحت دیده می‌شود.

این‌که سفرا و دیپلومات‌های دوره‌ی جمهوریت در حالت بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند به همه روشن است. از این‌رو دیپلومات های افغانستان را به دو گروه می‌توان دسته‌بندی کرد.
گروه نخست، سفرا؛
این گروه مسوولیت بالای سیاسی و ملی دارند. اینان نه‌تنها نماینده‌ی یک ساختار سیاسی دولت، بل نماینده یک ساختار اجتماعی به نام مردم یا ملت هستند. این‌گروه باید بمانند و تلاش‌های شان‌را در سه جهت هماهنگ سازند:
۱. جلب حمایت‌های بشردوستانه از طریق مؤسسات بین‌الملل به مردم افغانستان.
۲. هماهنگی با نهادهای بین‌الملل در حمایت از حقوق بشر و دادخواهی برای ارزش‌های حقوق زنان بر بنیاد قوانین بین‌الملل.
۳. هماهنگی با رسانه های جهانی به منظور ارتقای آگاهی جامعه‌ی بین‌المللی پیرامون وضعیت رقت‌بار کنونی افغانستان.

گروه دوم، کارمندان سفارت‌خانه ها؛
این گروه مسوولیت سیاسی کم‌تر ولی مکلفیت تخصصی-تخنیکی بیش‌تر دارند. اینان تکنوکراسی و بیروکراسی نظام دیپلوماسی افغنستان در جهان هستند. اینان باید نروند و به این سه اصل مهم بپردازند:
۱. تنظیم کارنامه‌ها، اهمیت ماموریت، شاخص‌بندی ماموریت و پیامد ماموریت با دستگاه دیپلوماسی در کابل با دولت DeFacto. اینان سرمایه‌ی نظام هستند و نباید قربانی تغییر رژیم‌ها و ایدیالوژی ها شوند.
۲. فاصله‌گیری از نوع موضع‌گیری سیاسی. این گروه باید وفادار به نظام ملی و ساختار های ملی باقی بماند.
۳. کارایی و تعهد به مردم از طریق حمایت جهانی به مردم افغانستان. گروه دوم باید ظرفیت آن را داشته باشد تا حمایت نهادهای ملی و بین‌المللی بشردوستانه را به مردم افغانستان فراهم کند. این گروه باید در سازگاری نزدیک با ساختارهای ناشی از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC که در تمام کشورهای جهان فعال هستند، شبکه‌سازی کند.

من به عنوان متخصص حقوق و روابط بین‌الملل از وزارت امور خارجه می‌طلبم تا این نکات مهم و حیاتی برای دیپلوماسی افغانستان را جداَ رعایت کند:
۱. در ۲۰ سال پسین کانون دیپلوماسی افغانستان آبستن دگرگونی‌های مهم بوده است. این دگرگونی‌ها به صورت برجسته در پرورش کادرها و متخصصین جوان دیده می‌شود. من خود گروه‌های جوان دیپلومات‌ها را در داخل و خارج کشور آموزش داده‌ام و از ظرفیت بالای آنان آگاه هستم. لطفا، لطفا و باز هم لطفا این گروه پویا را قربانی تعاملات سیاسی نسازید و آنان‌را از پیکر نظام ملی جدا نسازید. اینان سرمایه‌ی مردم افغانستان هستند.

۲. کارمندان سفارت‌خانه های افغانستان ماشین تولید و سرمایه‌گذار منابع بین‌الملل برای دولت و مردم افغانستان هستند. اینان پیامبران شکوفایی و بهبود اقتصاد ملی هستند. لطفا، لطفا و بازهم لطفا منابع اقتصادی را برای حمایت اینان به ویژه گروه دوم فراهم سازید.

۳. در شرایط کنونی سنگر دیپلوماسی مهم‌تر از سنگر نبرد است. جنگ‌های درونی تان را در سنگر دیپلوماسی پیاده نکنید. بگذارید که همه کار های خود انجام دهند.
گذار از دولت DeFacto به دولت مشروع نیاز به زمان و دگرگونی‌های داخلی خواهد داشت. اما دیپلومات‌ها می‌توانند نقش مهمی در این گذار بازی کنند.

بناَ من به عنوان یک متخصص علوم دیپلوماسی از وزارت خارجه و دیپلومات‌های افغانستان در همه‌ی جهان می‌طلبم که در شرایط دشوار کنونی شکیبایی و بردباری را از دست ندهید. مذاکره میان دیپلومات‌ها با سیاسیون یکی از بهترین گزینه‌ها برای عبور از وضعیت کنونی است. من به خوبی می‌دانم شکست دیپلوماسی که با بسیار دشواری به پا ایستاده کار جبران ناپذیری خواهد بود.

دکتر ملک سیتز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفرا دیپلومات‌ها
جمهوریت
نظرات بینندگان:

>>>   Rohgul Zekrullah
عرض سلام و ادب اقای ستیز!
در پوهنځی حقوق دیپارتمنت های ارتباطات بين المللی، ديپلوماسی...خيلی خیلی کم فرزندان ملت بالیاقت و نمرات معین کانکور این دیپارتمنت ها را مستحق به خواندن و زحمت منحیث یک کدر دیپلوماتیک میشودن گرفته میشود به جز جوانانیکه بواسط، بیدون کانکور، اسناد فراغت در عوض پول در دستگای دیپلوماتیک با شناخت این دستگاه را تصاحب کرده بود اگرمبالغه نشود که اهلیت نوشتن کلمه ای دیپلوماسی را هم نداشتن چی رسد به فهم از آن و لابی ای برای ارزشهای ملی.
تمایلات منطقوی، زبانی، شخصی این دستگارا در سطح ملی و بین المللی بدنام ساخته بود که ادامه دارد‌.
(استثنأهات وجود دارد بیدون شک)
با تأید پیشنهادات شما که کدر های دستگای دیپلوماسی ما سرمایه های کدری است باید در کانون دیپلوماسی کشور حفظ و فعال بمانند، اما تجدید تربیت ایشان برای ای ودر راستای حفظ و دفاع از ارزشهای ملی باید صورت گیرد، این ارزشهای را در حالات دشوار مملکت ادأ نکرده اند، بر منافع شخصی و گروهی وفادار چرخیدن، با تأسف‌.

>>>   Ahmad Milad
داکتر صاحب، داکتر صاحب !
برایت بسیار احترام قایل هستیم،
جسارت میخواهد از داخل افغانستان حرف زدن،
همه ما شاهد حکومت داری فرعون منشانه بنام دمکراتیک شما بودیم که بنحوی همه سیاسیون ما در آن دخیل و سهیم هستند و نمی‌توانند در برابر تاریخ و مردم این کشور معافیت حاصل کنند.
بگزارید نفس راحت بکشیم .

>>>   Lamia Alishah Alishah
واقعا براي ديپلومات ها خيلي سخت گذشته، مخصوصا شنيده ايم كه معاش هم نگرفته اند البته نميدانم أين خبر تا چه اندازه صحت دارد؟ در هر حال دولتي را كه جهان به رسميت نشناسد چگونه ميتواند در كشور ها ديپلومات نگهداري كند؟ چگونه ميتواند روابط ديپلوماتيك داشته بأشد. أين گروه كامياب نيست و براي پيروزي ساخته نشده اند.

>>>   Ofoq Azadi
ازینکه در افغانستان یک انقلاب تمام عیار بوقوع پیوسته که در بر گیرنده تمامی عرصه ها و ارزشها میباشد، در همچو موارد جاگزینی مامورین جدید بجای مامورین اسبق یک امر معمول پنداشته میشود،
از جانبی هم بر خلاف فرمایشات جنابعالی دستگاه دیپلوماسی افغانستان نه تنها بطور کامل اکادیمیک نبوده، بمثابه یک دستگاه مستقل محسوب نگردیده و نمایندگی از ملت افغان را نمیکند بلکه یک قسمت زیاد آن متشکل از اشخاص و افراد بیسواد،کم سواد و وابسته به مصلحتها،تنظیمای جهادی،روابط،سهمیه ای و روادید کشور های ذیدخل در مساله افغانستان میباشد،
بناً این دستگاه در مجموع باید مورد یک بازنگری جدی قرار گرفته و بعد از فلتریش،افراد صادق،خدمتگذار و متعهد به ارزشهای والای اسلامی،انسانی و افغانی در آن حفظ و متباقی را با انسانهای که دارنده ویژه گیهای خاص لازمه این دستگاه باشند تعویض کنند.
والسلام

>>>   Dawood Khwaja
چه فکر میکنید چند فیصد از دیپلومات های که در سفارت خانه های افغانستان در خارج وظیفه اجرا می‌کنند دیپلومات های حرفوی و کارمند های تحصیل کرده هستند؟از افغانستان این کارکنان همه به اساس خویشاوندی،دوستی و به اساس قومی و زبانی تعین و برقرار میشدند!مشکلات فعلی را که شما کاملن استادانه تفصیل دادیند با به قدرت رسیدن تالب ها پیشبینی میشد!، بازهم امید وار هستیم که کارمندان سفارت خانه ها منتظر بمانند تا وضع چه شان پیش میرود و‌کسانی که بی سر ‌و پای سفارت خانه‌ها را رها میکنند و میروند بیش از فراری های دولت قبلی نیستند.اینجا شاید ملل متحد رول عمده را بازی کند

>>>   Temorshah Abriz
جناب ستیز، سفیران و دیپلوم ها هم اکثرن خاین تر و بدتر از رهبران فراری بودند. سفارت خانه های افغانستان مرکز قوم پرستی و تعصب بود و است بطور مثال. سفارت افغانستان در برلین کنسول گری ها در مونشن و بن. سفارت افغانستان در ناروی و دنمارک... بدترین خدمات تمام دوران را برای مهاجران انجام میدادند و هیچ خدمتی سیاسی خارجی نه مهاجران افغان و نه داخل افغانستان، انجام داده اند. پس دیپلومات عا هم رو سیاه تر از آن هستند که بتوانند باز دوباره از خون ملت غریب افغانستان یک دیوار سفارت خانه هفتاد میلیون دالر بسازند.

>>>   Eisa Qurishi
زندگی دیپلومات از ۳۰ الی ۴۰ میلیون نفوس با ارزش تر نیست و دیگر اینکه فیصدی بالایی از دیپلومات اقوام اقارب دوستان ...و هم کاسه سیاسیونی هستند که بیست سال تنها خوردند و بردن اخر قدرت به طالب دادند .
مهمتر اینکه منفعلترین دیپلومات جهان همین ها بودند تتها جمع کردن عیش حالی مثل اسحقزی چی دلچسبی به سیاست دارند

>>>   Sayed Saboor Zafar
جناب دکتور صاحب ستیز ، یک مثال از یک وزیرخارجه و دیپلومات افغانستان ارایه نمایید که سنگ بناه سیاست خارجی کشور را طرح کرده باشد و دیترمینانت تاریخی و فرهنگی سیاست خارجی افغانستان را برجسته و در منطقه و جهان بازتاب داده باشد و برآیند آن تاثیرگذاری و باعث جلب نیرو ها و سرمایه گذرای خارجی در افغانستان شده باشد ؟؟؟؟
جز یک دستگاه سیاست خارجی منفعل چیز بیش وجود نداشته است !
من به‌ مثابه شاگرد علوم سیاسی و روابط بین الملل تا الحال کدام سیاست خارجی جاذب مدون ، مفتخر را در افغانستان شاهد نبودم.
صرف چند تالیفات از چند استاد بزرگوار را مطالعه کردیم که درصحنه عمل این یافته های چنین بزرگواران تطبیق نشده است .

>>>   اقای ستیز صاحب
کرزی و بویژه غنی انقدر با مداخله قومی و قبیله ای در امور سفارت خانه ها و کنسولگری های بیرون مرزی افراد قبیله گرا های فاشیست را مقرر و انجام داده که ریشه دیپلوماسی برای نهاد عدالت محور جتماعی را انچه شما انتظار دارید نابود کرده اند. اکثریت قاطع سفرا تا کارمندان عادی شان بنابر ملحوظات سیاست قبیله ای قومی بدون معیار شایسته گی و همه شمول اقشار جامعه انتصاب شده اند. حتا اگر امروز تالب ها ان سفرای جمهوریت غنی فاشیست را بپذیرند وبا گمان غالب اکثریت قاطع انهاکه از محور محب ،فضلی ،رحیمی و اتمر مقرر شده اند وهنوز با انهاروابط دارند با رهبری تالب ها کدام مشکلی ندارند مشروط براینکه فرمان تقرر برای شان صادر گردد. این قماش سفرا و یک عده انتصاب شده های حلقه ارگ قطعن مخالف روش متحجر تالب واینکه تالب چگونه به حقوق بشر برخورد می کند واینکه مردم در جه حال و احوال قرار دارند برای انها تفاوت ندارد در مدت پنج ما بلید بخش اعظم این سفارت خانه ها می توانستند اگر می خواستند به نفع دموکراسی ،ازادی و رعایت حقوق شهروندی وحقوق بانوان و امکانات کمک به فقرا گامی بردارند و در ذهنیت سازی جهان دراین مدت می توانست کار موثر انجام می شد. پس توقع از چنین افراد مزدور که وابسته به ارگی ها بوده اند وهنوز درمحوریت سیاست قبیله و قومی سخت چسپیده اند وحتا بعضی های این ها هنوز در کمپاین برگشت غنی بابای فراری محب و اتمر مصروف لابی گری اند.

>>>   Dawar Azizi
آیا از دید شما سفرا و کارمندان سفارت خانه ها خود را مسئولین سیاسی و یا ملی میدانند؟ مگر که افغان نیستند؟ در طول حد اقل چهل سال اخیر با ختم دوره کاری مامورین سفارتخانه ها و یا با تغیر نظام اکثریت ایشان از مزایای دیپلوماتیک استفاده کرده دار و ندار سفارتخانه ها را به غارت بردند به کشور های مورد علاقه خود پناهجو شده اند. اینها هم جز اجتماع و سیستم فاسد و بی مسولیت دوره های مختلف بودند.
و بر خلاف دیگر کشور ها بخش دیپلوماتیک افغانستان هم مانند دیگر دوایر کشور سلیقه ای متشکل از اشخاص بی بند وبار بودند که نگرانی در باره ایشان ضرور نیست.

>>>   آقای محترم ستیز،
سه مطلب پایین را که شما تشریح نمودید ، کاری ندارم،
اما سه گزینه را در بالا ذکر کردید ،
می خواهم در باره ای این سه راه کار صحبت کنم،
۱-از جنگ جهانی دوم تا به حال حقوق بشر و سیاست حمایت بشر دوستانه، یک سر پوش و چماق بدست آمریکا بوده و است، سرپوش به این معنی که جنایات بشری شان را با سیاست حقوق بشر بپوشانند، اگر از خود آمریکا شروع کنیم ، می بینیم که بومی های این سرزمین ملیونی کشته شدند و محروم گشتند از حقوق اولیه، بعد عراق که وضعیت مردم بعد از تجاوز آمریکا وخیم تر شده است، در بمباران تجاوز اول هواپیما های آمریکا کارخانه ای شیر خشک بچه را هدف قرار دادند، تعداد کشته ها و فقر در عراق را خودتان تخمین بزنید،
سه سال با تالبان در میز مذاکره نشتند ، و نمی دانیم که چه گفتند، نتیجه مذاکره همان شد که آمریکایی ها به بد ترین شکل بیرون بروند،و این کشور را به نقطه صفر ببرند،
این را می خواهم بگویم که حقوق بشر جز نام چیزی دیگر نیست،
۲-هماهنگی با نهاد های بین‌المللی ……….
این سیاست ای است که از جنگ جهانی تا بحال اعمال کرده اند، ملت ها را به خاک سیاه بنشانند و بعد با مقدار ناچیز مواد غذایی به عنوان بشر دوستانه قدم پیش نهند، و چهره ای فرشته وار به خود کمایی کنند،
- رسانه های جهانی…….. جناب محترم ستیز به جز چند کشور های انگشت شمار ، کدام کشور در جهان دارید که آزاد و مستقل باشد؟ آگاهان ای سیاسی آلمان می گویند که ما مستعمره ای بیش نیستیم و همه کشور های اروپا همینطور است ، در یک تجارت کوچک گازی بین آلمان و روسیه ، تا رضایت آمریکا حاصل نشد ، آلمان چراغ سبز دریافت نکرد ،مطبوعات از طرف گلوبالیزم کنترول می شود، چیزی به خورد ملت ها می دهند که بیش از پیش مهندسی شده است،
بطور یقین می گویم که گلوبالیزم راه ای پیدا خواهد کرد که طالبان را طوری اکمال کند که مورد سرزنش قرار نگیرند،
جناب ستیز ؛ به قول دوست ام ، اگر در روسیه یک انتخابات واقعی ، شفاف، عادلانه و عاری ار همه تقلب ها برگزار شود، فردایش پایگاه های نظامی آمریکا در آن کشور ایجاد خواهد شد، مطلب این که مطبوعات و رسانه چنان در دنیا قدرتمند هستند که ذهنیت مردم روسیه را همین حالا مهندسی کرده اند،
هیچ رسانه ای بین المللی وجود ندارد ، جز یک رسانه است آن هم رسانه ای موجود آمریکایی(گلوبالیزم ) ، همه در این راستا قلم می زنند،
متمئن باشید ،اگر منفعت بزرگ برای آمریکا در کمک های بشر دوستانه موجود باشد ، کمک ها سرازیر می‌شود ، بعد از این که حالت رقت بار را بالای مردم در طول این ۲۰ سال با انتهار ، فقر و واگذاری ملت به تروریست ترین و جانی ترین متحد اش که طالبان می باشد، ایجاد کرده است.
آقای ستیز ،غرب زدگی را در این نوشته ای شما میبینم، گرچه در کل نوشته ای دلسوزانه و وطن دوستانه است.
عقیل تیموری

>>>   Samim Jan
بد بختی مردم افغانستان در طول تاریخ سپردن کار به اهل کار و بیسوادی است کاش شما نماینده مردم عام میبودید
تمام سفیران تعیینات معرفی تنظیم های مافیای هستند همه شان دزدان باتجربه اند

>>>   استوار نظری
دیگر جایگاهی برای هیچیک از مقامات جمهوریت و دیپلمات ها در حکومت آینده نخواهد بود

>>>   باقر فقیرزاده
واقعا فرموده شما به جاست ملک صاحب شما به عنوان تحلیلگر وپژوهشگر در امور بین الملل در حالت کنونی نظرات نیک وبه جای ارایه کردید ومن به عنوان یک هموطن افتخار میکنم چون شما شخصیت های بزرگ وفریخته وکار اموخته داریم وباید در هر سطحی از نظرات شما کار گرفته شود

>>>   Farhadkofi Kofi
خدا کند دیپلوماسی ما نظر به منافع ملی باشد.
نه محوریت قومی و گروپی

>>>   Zemari Roshangar
آقای ستیز !
اکثر کارمندان سفارت خانه های افغانستان فرزندان ویا اقارب رهبران فراری هستند مردم افغانستان دیگر فریب این اجنه ها وشیاطین انسی نخواهند خورد بگذارید به هرجای که بابای شان رفته است بروند ، گور پدر شان که میروند یا می‌باشند .
پ. ن : جدای از دیپلمات های فعال ، با وجدان و وطن دوست .

>>>   Abdulkarim Zargar
جناب دکتر درودبرشما
آنچه انشاء فرمودید باید چنین باشد واما می‌شود از کادری که مصدر چنین خدمات شده یا باشد مختصر معرفی فرمائید تا مردم ما بدانند که درکرسی های وزارت خارجه چنین خدمتگزاران داشته ایم . من وامثال من چه درماموریت های رسمی و یا مراجعات خصوصی متاسفانه شاهد برخورد محترمانه و یا رهنمودانه نبوده ایم . حتی در داخل کشور اهانت وزارت خارجه را نسبت به اتباع مطرح کشور حداقل برای تاییدی مدارک شان دیده باشید که صف مراجعین دربیرون از وزارت درگرماوسرما باچه بی عزتی همراه بود واین مسیر عبور خارجی ها بود و ده ها موارد مستند دیگر... ده ها قرارداد اسارت بار ومسائل اختلاف مرزی تابی عزتی برای اتباع خارجی دست آورد شاید قسما شاگردان شما باشد .
همین اکنون بیشترین نمایندگی های سیاسی کشور به مراکز اخاذی ورشوت علنی مبدل شده است. بیجا نخواهد بود اگر جایگاه ایشان را در کنار پولیس،قضا، گمرکات وشاروالی ها بگذاریم.

>>>   Khalid Afghan
شما که خود را متخصص حقوقی محسوب میسازید خوب است اما صحبت ها و نظریات تان از حقایق دور میدانم منحیث یک افغان عمل نداری بلکه مثل یک کسی که هنوز به جنګ و تمایل با هرج مرج سیاسی داری ممکن کسی فریب بخورد لاکن از کشور و مردم کشور بی خبری دال محکم میدانیم تا نظریات تان ګاهی به نحوی بیګانه پروری میکند , پیشنهاد دوستانه میکنم تا درک از حالت کنوی کشور و مردم داشته باشی ورنه خاک خشک به دیوال نمی چسپد اغای ستیز.

>>>   Abdullah Rahmani
نظربنده.
درصورتیکه یک حکومت واقعآ ملی و مردمی ایجاد شود.ونیازبکارمندان دوره کارمندان سیاسی ودیپلوملتها باشد.
بعدازدوره امتحان، چیک ،لابراتوار، محکه دقیق، وعادلانه که مفسید،خائین،وطن فروش،متعصب نباشد‌.به ایمان داری وظیفه انجام داده باشد‌. استخدام دوباره لازم گردد.

>>>   Horia Alam D
اقاي ستيز شما بسيار عالي نوشته ايد. ولي با تاسف که تا بحال هيچ یکی از سفارت خانه های افغانستان درد و زنده ګی پر مشقت مردم خویش را منعکس نه نموده اند. و هيچ نوع کمک انساني را از کشور های که ایشان در انجا بسر ميبرند برای مردم کشور شان تقاضا نه نموده اند. پس چطور ایشان را سرمايه کشور بډانيم. ؟؟؟؟

>>>   Abdul Karim Sadat
در حال حاضر کدام وزارت خارجه وجود ندارد ، وزیر خارجه در حال بازدید از مدارس پاکستان‌و ایران است و پاکستان ماهرانه سیستم دیپلوماسی را فلج کرده و و وزیر خارجه پاکستان غیر مستقیم کار وزیر خارجه افغانستان را طوریکه خودشان میخواهند انجام میدهد. اگر دیپلوماتها افغانستان در خارج به واقعیت نماینده مردم افغانستان در خارج‌هستند باید از تحرکات خاموش و خصمانه پاکستان‌ در رسانه ای داخلی و خارجی انتقاد کنند .

>>>   Hossein Paghmani
جمهوریت رفت دیپلومات های جمهوریت هم برود. نظر شخصی من است، چون ما و امثال ما در خارج از کشور زندگی می کنیم هر کدام ما کاری دیگری نداریم برای کشور افغانستان ابا و قبای خیالی درست می کنیم و به تن کشور می کنیم،
مردم و کشور افغانستان همین که الان است قیلا هم بوده راست گران و چپ گران برسر اریکه قدرت آمدن و رفتن این ها زمانی هم می روند.
چون باور مردم از دین همین است که فعلا طالبان دارد.
همگی رفتن و می روند تنها نام خوب و بد باقی می ماند.

>>>   Abdul Wadud Ghaffer
نمیدانم سرباز عزیز در مورد این واژه فرار چه واژه را خواهد استعمال کرد یک واقعیت است فرار ی ها مردم را باهمه اعتمادشان در کشور به طالبان رها کردند بدون مقاومت ازین کار خیانت ملی دیگر چیزی بالاتر نیست

>>>   Farhad Ahmadi
جناب استاد اگر چی این موضوع در تضاد قوانین بین الملل قرار دارد ولی کوشش شود که این ها در هر کشور که هستند به خاطر هموطنان ما که در حالت بد هستند در کشور و خارج از کشور که در مرزها از سردی هوا جان خود را میدهند تا به کشورها به خاطر پیدا کردند لقمه و حمایت فامیل شان و هزاران امید که دارند برسند مبارزه کنند تا ملل های که تاوان کمک را دارند کمک ها را جذب کنند این حال اگر فرزند صادق کشور اند از مردم خود دفاع کنند تا بتوانند سعادت دارین نصیب شان گردد

>>>   رفیق ضیأئی
آغای ستیز! من نفهمیدم که شما گزینه وار برای کی توضیح مثال میدارید؟؟
شما خوب میدانید که حلقه خبیثه غنی چی در سطح سفیر و یا کارمند از خیانت، قوم اندیشی و رفتار غیر تخصص گونه مبرا نبوده که نمونه واضح آن اسحاق زی نماینده دولت غنی در سازمان ملل بود!
اینهای که بیدون در نظر داشت اساس شایسته سالاری و در ارتباط بر یک قوم و یا رهبر که خود در داخل کشور سهم دار یک حکومت سهامی است بر گزیده شده باشد چگونه میتواند نماینده و غم خوار ملت سرنگون بخت باشد و به سطح جهان دادخواهی کند؟

>>>   Md Nabi Sidiqi
استاد محترم، اكثريت مطلق سفرا و كاركنان سفارت خانه ها از آدرس تنظيم ها و گروهك ها معرفى شده بودند كه اينها نه تخصص كارى داشتند و نه تعهد به حكومت و ملت. و حتا در روابط با كشور ميزبان و جهان اولاً منافع مرجع كه اينها را فرستاده بود، را اولويت قرار ميدادند بر منافع ملى.
با فروپاشى نظام و از بين رفتن مرجع اصلى اينها، آيا اينها از كى نمايندگى ميكنند و به كى وفادار هستند؟

>>>   Samir Enayat
جناب استاد و الگوی محترمم ! آیا شما فکر میکنید که بطور اکثر همین سفرا با داتش و استعداد سیاسی به مسند سفارت رسیده اند که اینقدر کارایی داشته باشند تا به جامعه ملل لابی گری مردم رنج دیده و زجر کشیده افغانستان را نموده بتوانند ، من که فکر میکنم اکثرا این عزیزان اصلا دیپلوماسی را نمیدانند که حتی نمیتوانند همین متن که شما در رخنامه تان نوشتید را خوانده و تحلیل کنند ، چه برسد به اینکه برای مردم کار خیر کنند ، تمام این عزیزان بلد بودند که دیوار یک ملیون دالری بسازند و پول هایرا که برای جمهوریت سه نفر جهت تقرر خود داده بودند را دوباره به حسابات بانکی خود واریز کنند . که شما بزرگوار بهتر از همه اگهی دارید

>>>   Khusraw Tarrin
در قسمت گروه دوم حرفی زیادی نیست لیک از اولاده های جنگ های داخلی چنین توقعی داشتن آدرس تان را منحیث تحلیل گر زیر سوال میبرد آقای ستیز.
تمامی سفارت خانه ها ملکیت پسر بچه های جنگسالاران و رهبران جنگ های نگون بخت چند دهه کشور بوده و دور از تعقل نخواهد بود اگر گفت که در قسمت تعینات بست های دیگر سفارتخانه ها هم اینها دخالت داشته اند.
منحیث کسیکه سال ها زحمت کشیدید تا به این دانش برسید خواهش که از حقایق با مردم تان صحبت کنید تا چرخاندن واقعیت ها با واژه ها.
سپاس

>>>   DrHazrat Mirzai
این دیپلومات ها به اساسی عضویت ویا شناخت یک حزب مقرر شدن ‌فقط لابی به همان حزب را دارد برای مردم قابل قبول نیست. بهتر است همه ایشان دوباره خواسته شود و دیگر اشخاص در جای ایشان مقرر شود

>>>   Abdul Ghani Farahi
آنچه که در این متن نگاشتید، واقعیت روز دستگاه دیپلماسی است. گروه دوم را که یادآور شدید بعد از سقوط نظام تصمیم به پایبندی به منافع کشور و مردم و تفکیک دیپلماسی و سیاست گرفتند. برای دیپلمات ها اولویت مردم افغانستان، دفاع از حقوق مهاجرین و اتباع افغانستان در خارج و تعهد به وطن است. نه تنها که سنگر دیپلماسی را رها نخواهند کرد که با جدیت بیشتر و فعالانه حضورشان را نشان خواهند داد.

>>>   Farzam Ahmad Waqif
دقيقاً و بجا فرموديد جناب استاد معزز، شما يكى از سرمايه هاى معنوى اين ملت هستين و اين ملت به كادر هاى متخصص همچون شما نياز مبرم دارد.

>>>   Malikah Popal
برعکس، اکثریت سفرا خود با اعضای فامیل شان مصاحبه های با تلویزیون های مشهور انجام دادند و تا حد توان دولت گذشته مخصوصا رییس جمهور را خاین خطاب نمودند تا باشد که توجه طالبان را بخود جلب نماید، بازهم بحیث سفر باقی بماند ت از امتیازات مالی سفارت بهره مند باشد. در حالیکه تا چند ماه قبل خود شامل دستگاه فساد دولت بودند.

>>>   M Ismaiel Ibrahimi
جناب ستیز صاحب
مطین باش ازهمین چندسطرنوشته شما بسیاری مسولین رده بالای وزارت خارجه چیزی نمیتوانندبرداشت کنند
ثانیآ اگربرداشت هم داشته باشند نزداینهاتخصص و تعهد
اصلآ میعارنیست فقط ملابودن میعاراست وآنهم یک گروه
خاص.
هرچندشخص خودم بابخش اعظم این نوشتارتان موافق نیستم بدلیل اینکه خیلی ازکارمندان سفارتخانه هاودیپلوماتان بنابرداشتن روابط گروهی سهمیه وسلیقه
ائی گماشته شده اندقطعآ این بخشها به بازنگری و تجدید
نظر ضرورت دارد. بااحترام موفق باشید

>>>   Mas Ali
استاد گرامی!
این که برخی سفرا، دیپلوماتان یا کارمندان سفارت ها برای نظام پس از ۱۵ اګست لابی گری و ایدیالوژی آن‌ها ۱۸۰ درجه از جمهوریت به امارت تغییر کرده و هم‌چنان در خدمت آن‌ها قرار گرفته اند، چه نظر دارید؟

>>>   Mohsen Mohammad
تشکر استاد معظم دقیق فرمودید. دیپلومات های موظف که در سفارت خانه ها که از طرف جمهوریت مامور بودند باید به کار خویش صادقانه ادامه دهند. روابط حسنه میان کشور های جهان با افغانستان باید حفظ گردد.

>>>   Ali Roein
باعرض احترامات فایقه خدمت داکترصایب ستیز، دیپلومات ها را شما خوب گفتید ولی اگر انها بمانند وبه نفع مردم کار نکنند وبه نفع نظام کار کنند بنظر شما نتجیه معکوس نخواهد داشت که این کار بیشتر محتمل است؟

>>>   Lutfullah Lutfi
جناب دكتر ستيز،
به عنوان يك خواننده نوشته هاى شما از گروه دوم مى نويسم. اين نوشته شما پرسش هاى زيادى را خلق مى كند: آيا توصيه شما به كارمندانى كه به عنوان نمايندگان نظام جمهورى به دول ميزبان معرفى شده اند، اين است كه خود را مأمور اداره DeFacto طا لبان تلقى كنند و با وزارت خارجه به رهبرى آن ها ارتباط برقرار كنند؟ گفتيد موضعگيرى سياسى نكنند، آيا نفس حضور آن ها در نمايندگى هاى ديپلوماتيكى كه هنوز با نام "جمهورى اسلامى افغانستان" شناخته مى شوند، سياسى نيست؟ آيا مسؤوليتى براى واكنش در برابر سقوط يك نظام مشروع توسط يك گروه تروريستى متوجه آن ها نمى شود؟ شما كه از جايگاه يك متخصص حقوق و روابط بين الملل مى نويسيد، موقف حقوق بين الملل در مورد مشروعيت چيست؟ تجربه ديپلوماتان كشور هاى ديگر كه در اين موقعيت قرار گرفته اند (ميانمار، گينى و …) چگونه است؟ منظور شما از وفادار ماندن به "نظام ملى و ساختار هاى ملى" چيست؟ آيا چنين نظام و ساختار هايى در داخل افغانستان پابرجاست؟ وزارت امور خارجه اى كه به آن پيشنهاد هايى كرده ايد، كدام است؟ نهادى كه از رهبرى تا تقريباً تمام رؤساى آن را چهره هايى از ميان طالب ها تشكيل مى دهند و سياست خارجى "امارت اسلامى" را تمثيل مى كند؟ مرا ببخشيد اما اين توصيه شما، دعوت ديپلوماتان كشور به انفعال و وفق با شرايط روز براى حفظ موقعيت شان تفسير شده نمى تواند؟

>>>   Wakil Ahmad Monir
Jawid Sarbaz شما که خود را فرد غیر عادی منسوب میکنید لطف کنید برای پا مردم عادی بگوئید که آنها فرار نکردند پس به سفر کاری برای آبادی و فدا کاری برای ملت خود همانند دیگر رهبران رفتند؟؟

>>>   Ali Roein
شما ازتربیه انان مطمین هستید که برای منافع مردم کار می کنند؟ اگر انها ظرفیت شانرا برای تقویت نظام کنونی بخرچ دهند باز نتیجه معکوس خواهد شد،

>>>   Afghan Wardak
از نظر بنده خیلی خوب شد که همه دیپلومات ها بیکار شده و به سارنوالی معرفی شوند چرا که همه شان با توانای خویش نه بل به واسطه مقرر شده بودند حتی یک کارمند عادی بدون واسطه تعیین نمی شد
دولت جمهوریت سه نفر را خدا جان از بین برد
زنده باد ط

>>>   Afghanistan Melat
همه ایشان دزد وروابط داشتند ولیاقت اصلا نداشتند وندارند باید بروند واز خود مردم که در اروپاه هستند مقرر شوند

>>>   M Wali Naeemi
تبصره نمي كنم، اما منحيث شاگرد علوم سياسي وكارمند٢٧ ساله وزارت خارجه ميگويم كه هر بند وهر پاراگراف اين نبشته باهم در تضاد است .

>>>   جمع گل محمدی
من نظری دارم آمريکا وریس دولت بالت ونیروهای امنیتی معامله کردند.وقتی ریس بابهانه فراروطن راترک میکندوامروز ملایقوب میگه اشرف انسان خوب تحصیل کرده‌ است و به او لازم دارم معناش معامله پشت پرده بوده

>>>   Abdul Zahir Atef
متاسفانه‌کسانیکه‌فعلادرسفارت‌خا
نه‌هااندنه‌توان‌انجام‌کارهای‌که‌شما
فرمودیددارندونه‌علاقه‌انرا

>>>   Homayun Noor
آقای دکتور کدام سفیر ویا کدام کارمند سفارت خانه های افغانستان ماشین تولید و سرمایه گذاری بین المللی وتخصص در تکنوکراسی و دیپلوماسی داشته اند همه آنها مردمان کم سواد به اساس ذهنیت قومی و خویشاوندی رهبران قبلی مانند کرزی و غنی مقرر شده بوده اند و مصدر هیچ نوع خدمتی نه شده اند نه در حمایت حقوق بشر و نه حمایت از حقوق زنان که دست آورد های آنها را امروز مشاهده می‌کنیم که زن‌ها در افغانستان درچه وضعیت نا بسامان و حالت تراژیدی بسر میبرند آنها تا توانستند در فکر جیب های خودشان بودند و کار آنها آوردن خانواده و اقارب شان به خارج از کشور بوده حتی از ترمیم دیوار سفارت خانه استفاده کرده اند که ما و شما شاهد آن بوده ایم.

>>>   رامین یعقوبی
پول که از بابت تمدید پاسپورت و سایر اسناد بها دار توسط سفارت افغانستان در ترکیه و سایر کشورها جمع آوری می شود . به جیب کی میرود ؟

>>>   Mohammadgul Faqiry
لیاقت آن کسانی دارند که هیچ وقت خود ر در مقابل پول نه فروختند .. و کسانیکه معامله کردند و خود فروخته شده های بودند که به زور پول واسطه قومی .یک خاین .و یک دلال بیش نیستند

>>>   Murtaza Rasouli
جناب استاد شما به مسله بسیار مهم که همیشه بعنوان یک سوال در ذهنم بود پرداختید پاسخ قسمتی تاز انرا دریافتم. اما سفرا بعنوان مامورین سیاسی حکومت که اکثر آنها نه مورد قبول تالبان و نه آنها توافقی با تالبان دارند؛ و از نگاه دیگر نمایندگی های سیاسی تابع بعضی پروتکل های رسمی که فعالیت های آنها را مشروعیت می‌بخشد می‌باشد.
پس با این دو تا حالت اینها چگونه به مسایل بپردازند.
تشکر

>>>   Anisa Pana
یک دپلومات هم بدون واسطه دپلومات نشده بود تمام شان بقایایی وزیران ووکیلان مجاهدین وحکومت غنی بودند پس بهتر است بروند یک دپلومات از مردم عادی نیست

>>>   Niloofar Noori
همان سفرای که ذکر کردید، باید یادآور شوم که نه همه بلکه یک تعداد از آن فراشوتی ها، از جمله سفیر افغانستان در اوکراین، همزمان با تغییر دولت، نه تنها هیچ کمک و دلسوزی به دیپلوماتها و کارمندان سفارت نکرد، بلکه دانه دانه شان را با جنگ و دعوا و هر بهانه تهوع آوری که داشت از سفارت رخصت کرد یا مجبور به فرارشان شاد، فقط بخاطری که پول سفارت و بیت المال را مطمعن تر ببلعد !!

>>>   Tawakal Rahmani
کاشکی این دیپلومات ها ادام های می بودن که از سواد سیاسی و دانایی برخور دار باشند. و به اساس دانش خود تقرر یافته باشند . همه شان بالا استثنا از یک از جناح اند هیچ گونه سوالی ندارند بتوانند لابیگری های را به نفع مردم خود کرده باشند .
فقط هیچ موثریت ندارند.

>>>   Zabi Sharif
دیپلومات ها تمام شان که در سفارت ها موجود هستن 98 درصد از اقارب وزیر وکیل و دزدان هستند و کدام عرف دیپلوماتیک را نمی دانند پس شما تشویش دزدان را نکنید چون شایسته نیست

>>>   Jafar Lawren
استاد محترم این نمایندګان اکثرآ مربوط فامیلهای جنګسالاران بوده وعده زیاد انها درسفارت خانه هاعوض کاردولتی مصروف قاچاق مواد مخدر احجار قمیتی وغیره بودن چنانچه از فامیل مسعود اولادهایشان همه درین امور مصروف اند ضیا وولی رهبری ایشانرا دارند اکثریت دپلوماتها کورسهای کوتا مدت را تعقیب نموده ومسلکی هم نمیباشند مثال ان درمجلس که درایران شد اصل موضوع انتخاب دپلومات بودکه طرف تالب هم باایشان قبول ویکی از فامیلهای اسمعیل را مقرر نمودن حال هم اینان بخاطر چوکیهای خود میخواهند ملت را در بی امنیتی ببرند

>>>   Sakhi Amiri
متاسفانه اکثرسفیرها فاسد وخایین استن هیچ توجه به مشکلات مهاجرین افغان نداشته اند ومستحق هیچ امتیاز نیستن

>>>   Noorali Hafazi Khoshiwal
در یکی از اعلانات فوتی وکیل صاحب پارلمان را خوانده بودم،
تقریبآ ده الئ دوازده نفر تخلص شان با تخلص وکیل صاحب یکسان بود،همه شان دیپلومات در خارج از کشور بودن،
دیپلومات ها بر اساس شایستگی نه،، بلکه به اساس روابط تعین میشد،

>>>   Sayed Rasool Kazemi
جمهوريت غني مشروعيت مردمي نداشت، سفراي شان نيز غير قانوني هست.
تا روي كار آمدن حكومت مرمي بهتر است همه سفارت خانه ها مسدود باشد

>>>   سلیمان کابلی
چون تعداد زیادی آنها از حزب جمعیت به واسطه مقررشده بودند ودرداخل سفارت که مردم مراجعه میکرد بسیار برخورد خراب خودخواه انه داشتند تربیه شان ضعیف بود باید تمام شان برطرف شوند به عوض شان دیگرافراد مقررشود ویک مثال درمملکت جرمنی

>>>   Sadiq Jan
تمام دیپلومات ها،از طریق خویشاوندی تقسیم و رده بندی شده بود،
مثلآ،سفیر و دیپلومات های مان در امریکا،
یک دیوار سفارت ما را به 7میلیون دالر ساختن،

>>>   حیدر قاسمی
تمامی این پست ها در طول مدت به قول شما جمهوریت، خریداری شده و هیچکدام از اینها افراد لایق در این سمت ها نیستند. لطفا دقت فرمایید

>>>   محترم آقای ملک ستیز با عرض ادب و حرمت برایت اظهار میدارم که نوشته های شما همه جنبه طغیلی و بعضی اوقات قطعن بیطرفانه نیست ،اینهمه دارودسته انسانهای جاهل و بی معرفت و. بیسواد که به اثر رشوه و یا طرفداران غنی ویا کرزی و یا عبدالله و صالع نا صالع در سفارت خانه ها گماشته شده که حتی از نظر حقوقی آنها مراوده نیک با مراجعین خود ندارد و اصلن در هر سفارت خانه رشوه گرفتن کار مردم را معطل کردن و روز های به بخاطر کار قانونی یک انسان او منتظر ساختن و حتی پاسپورت های خارجی مراجعین را به یغما بردن و. پاسپورت را به کسانی دیگر فروختن از اعمال صاف و ساده این عزیزان است ،اینکه انها به افغانستان خدمت نماید جای بسا دور از انصاف است از جمله سفیر افغانستان در تاجکستان ظاهر اغبر چندین میلون را به یغما بردن و. این پولها را از خون ملت افغانستان است دوباره واپس ارسال نداشتن ، حالا کلاه ات پیش خودت بگزار که این چپاولگران چطور نمایندگی از مردم بیچاره افغانستان میکنند .
عبدالله ریحان

>>>   چند پرسش مهم در باره جبهه مقاومت: نخست، آیا این جبهه واقعا ملی است؟ اگر ملی است چرا از آمر تا مامور، همه از یک محل اند؟ دوم، اگر این جبهه برای یک افغانستان همه شمول تلاش می کند، چرا سایر اقوام در تیم مذاکراتی آنها در تهران شامل نبود؟ چرا از نخبگان اقوام شریف تاجیک، پشتون، هزاره و ازبیک و نماینده زنان را شامل تیم مذاکرات خود نکردند؟ سوم، اگر آجندای جبهه متذکره ملی و مردمی است، چرا بعد از مذاکرات آنها با طالبان، چندین روایت متفاوت ارایه نمودند؟ در ابتدا هر گونه مذاکره با طالبان را انکار کردند، بعد گفتند تنها امیر صاحب اسماعیل خان حضور داشت اما دیرتر، همه چیز برعکس ثابت گردید. در عین حال، چرا در تیم مذاکراتی آنها، سایر رهبران جمعیتی یا مردمی حضور نداشتند؟ نهایتا، اگر این جبهه انعکاس دهنده خواست و اراده نسل جدید است، چرا جوانان بدخشانی، هراتی، خوستی، لغمانی، بامیانی و ننگرهاری در آن نقش ندارند؟ چرا ظرفیت تحمل دیگران و تعامل با دیگران در میان آنها دیده نشده؟ آیا خودخواهی و انحصار گرایی اینها شبیه خودخواهی و انحصار گرایی حلقه اشرف غنی نیست؟‌
محمد جواد رحیمی

>>>   ملت پول پرست جاه طلب بی دین خرافاتی ملا صفت احمق پشتو حالا میفهمید وقتی قانون را پایمال کردی میری جهنم . قانون را یک انسان اولین بار در این سرزمین زیبا نوشت و همه مردم خوشبخت جهان ازش پیروی کردند بجز ملت بدبخت همان سرزمین که الان تو جهنم بی قانونی دست و پا میزنند..👉😁

>>>   جناب ملک سلامت زنده و آرام باشید!!!
ای کاش خودت و یاهم تواری انسان های با غیور اگاه متعهد امور کشور مان به دست میداشت...

>>>   طالب میگوید
دل شان و بیل شان و پای مانده در گل شان

>>>   گنده گی ها وخوردبردهای سفارت کبرای افغانستان مقیم تهران را خبر گیر شوید هیچ جای نیست برای شکایت کارمندان بخش سفارش کبرای افغانستان از طرف شب کار می‌کنند وپول تمدید ویزه را درجیب های شات جمع می‌کنند هیچ مرجع قانوني وجود ندارد تا که کارمندان شکایت نمایند مهاجرین هم باید از حق شان دفاع نمایند زیرا ازاین که حکومتی وجود ندارد باید استفاده جویی نکنند وپاسمورتها را رایگان برای یکسال تمدید نمایند تا سال اخیر شود سرنوشت حکومت هم معلوم میگردد در یک شب ۲۵۰۰ و۲۶۰۰ پاسپورت را تمدید می‌کنند وپول آن به جیب خودشان می‌رود تمام اسناد وجود دارد خود قضاوت کنید کاررو پاک وکار سباه شب است سراف ها از ساعت ۴ کار میکنند تا پول با جیب خودشان بیاید این دزدان باید محکمه شوند ...

>>>   ...از تهران سفارت افغانستان ب ج


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است