فروپاشی نیروی هوایی از قبل پیش‌بینی شده بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ کد خبر: 169522 منبع: پرینت

گزارشی که به تازگی از زمره اسناد محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی، ماه‌ها قبل از اینکه رییس‌جمهور بایدن دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را بدهد، نسبت به فروپاشی احتمالی نیروی هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند. گزارش بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) که در جنوری/ژانویه ۲۰۲۱ به وزارت دفاع آمریکا ارائه شد، تأکید می‌کند که به مقامات آمریکایی هشدار داده شده بود که نیروی هوایی افغانستان پس از خروج آمریکا "توانایی ادامه فعالیت را ندارد."

به طور خاص، این گزارش به کوتاهی آمریکا در آموزش کارکنان افغان اشاره می‌کند که باعث شد نیروی هوایی افغانستان قادر به فعال نگهداشتن هواپیماهای خود بدون پیمانکاران آمریکایی نباشند.
به گزارش بی بی سی، حمایت هوایی آمریکا از نیروهای دولتی افغانستان در جنگ ۲۰ ساله علیه نیروهای طالبان به دولت پیشین از اهمیت زیادی برخوردار بود.
پایان این حمایت از یک طرف و ناتوانی نیروی هوایی افغانستان در پر کردن خلای از سوی دیگر، از عواملی بود که با خروج نیروهای آمریکایی به پیروزی گسترده طالبان کمک کرد.

در گزارش تازه منتشرشده سیگار آمده که آمریکا بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ هشت و نیم میلیارد دلار را برای "حمایت و توسعه" نیروی هوایی افغانستان و واحد ویژه آن هزینه کرده است. اما این گزارش هشدار داده که با آن هم هر دو نهاد از آمادگی خوبی برخوردار نیستند و بدون پیمانکاران آمریکایی قادر به نگهداری و فعال نگهداشتن نیروی هوایی نخواهند بود.

دفتر بازرس ویژه آمریکا بریا بازسازی افغانستان به آسوشیتدپرس گفته که به ندرت پیش می‌آید که گزارش‌های سیگار شکل "طبقه‌بندی" (محرمانه) به خود بگیرد، اما زمانی که این گزارش‌ها محرمانه طبقه‌بندی می‌شود، در کمتر از دو ماه از زمره طبقه بندی‌شده بیرون آمده و از سوی پنتاگون منتشر می‌شود.
این نهاد افزود که نمی‌داند چرا وزارت دفاع آمریکا این گزارش خاص را بیش از یک سال در حالت طبقه‌بندی‌شده نگهداشت، یا این که چرا اکنون، پنج ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان، این کار را انجام داده است.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل/اپریل ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز باقیمانده آمریکایی در افغانستان به همراه ۷۵۰۰ سرباز ناتو بنا به توافقی که دولت ترامپ با طالبان امضا کرده، از این کشور خارج خواهد شد. بنا به کارشناسان این اعلامیه باعث فروپاشی سریع نیروهای دفاعی افغانستان شد.
طالبان در ۱۵ماه آگوست/اوت ۲۰۲۱ وارد کابل، پایتخت افغانستان شدند و به این ترتیب بر تمام کشور تسلط یافتند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیروی هوایی
فروپاشی
نظرات بینندگان:

>>>   من بار ها گفته ام که پلان تسلیمی این سرزمین به چرکستان از کنفرانس بن طرح ریزی شده بود، از یک سو تقویه برادران جنایتکار 'زی' ها در چرکستان و از دیگر سو درس دادن چرندیات ریشخند بنام تعلیمات نظامی و پر کردن لیست های ارواح بدون جسم زیر عنوان پرسونل دفاعی جز همین نقشه طرح شده بن بود. این اسرار محرمانه چند ماه پیش نه بلکه اسناد محرمانه دو دهه است. آنها از همان بیست سال پیش‌ نتیجه امروز را میدانستند.
این گزارش ها تنها برای خران جالب خواهد بود!!!!
آتش خاوری

>>>   قوای هوایی که روس ها به افغانستان بعد از خروج شان باقی گذاشته بودند تا قوای هوایی که امریکایی ها بعد از خروج شان به افغانستان باقی مانده بودند،زمین تا آسمان فرق داشت.
روس ها بعد از خروج شان از افغانستان ششصد طیاره جیت بمب افگن میگ ۲۱ و سایر میگ های دیگر بجا گذاشته بودند که مدرن ترین و آخرین تخنیک وقت تیرو های هوایی شوروی بود که با سرعت بالاتر از دوهزار کیلومتر در ساعت پرواز میکردند.
علاوه بر آن راکت های بزرگ اسکات و اوراگان بجا گذاشتند که به فاصله چند صد کیلومتر بورد پرواز داشتند و ساحه تخریب ده ها کیلومتر داشتند که یک قریه را مکمل تخریب میکرد.
به همین صورت هزاران تانک های مدرن وسایر تجهیزات نظامی.
قوای هوایی که امریکا به افغانستان به جا گذاشته بود، عبارت از چند طیاره خیلی کوپتر و چند طیاره باربری پکه دار که از قرن قیقانوس در دشت های اریزونا باقی مانده بود و نرخ آن را مطابق همان نرخ چهل و یا پنجاه سال پیش قیمت گذاشتند و با در نظر داشت بی ارزشی پول و انفلاسیون امروزی،جمع و تفریق و ضرب و تقسیم کردند و چند معیار دلار قیمت آن را محاسبه کردند و از پنتاگون بودجه گرفتند و این طیاره های غراضه را بعد از ترمیم،توسط کشتی ها به افغانستان انتقال دادند.
همین حالا در نیروی هوایی هیچ کشور دنیا ازین طیاره های پکه دار قرن قیقانوس وجود ندارد،به جز از قوای هوایی افغانستان.

>>>   خروخبرنگار.
خبرنگار:ازنظرشما یگانه راه ممکن،معقول ومنطقی حل معضله افغانستان چه خواهدبود؟
خر: بسیارواضح ،ساده وعملی یعنی تجزیه .
خبرنگار:به چه شکل؟
خر:افغانستان یاپشتونستان برای پشتونها،خراسان برای تاجکان،هزارستان برای هزاره ها وترکستان برای ترکتباران.
خبرنگار:مشکل سایرملیت ها چطور؟
خر:بسیارساده.سایرین مطابق تصمیم وسلیقه خودشان دریکی ازچهار دولت جدیدالتاسیس قبلی.
خبرنگار:اگرپیامی دراخیرداشته باشید.
خر:مراتب سلام واحتراماتم رابه افغانهای عزیز وسیله شوید وبرای رهنمایی وکمک به انها همیشه درخدمت هستم.
خبرنگار:تشکراز وقت تان.
خر: ازشماهم تشکر.
عاقل

>>>   طالبان نوکران پاکستان اند که به کشور های مختلف اجاره داده شده اند.
اما در افغانستان یک مرد وجود نداشت که ارگ را قبل از فرار غنی بی شرف به محاصره میکشید و قدرت را قبضه میکرد و قوای مسلح را انگیزه مقاومت و یورش بر طالبان میداد.
ایزک های موجود در آن روز ها همه فرار کردند و همه شرف خود را باختند و نزد خدا و ملت خوار شدند.
حال امید مردم مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است و خدا یارش باد و ملت در کنارش

>>>   خروخبرنگار(۲).
خبرنگار:جناب خر.چه تضمینی وجودداردکه بعدها درافغانستان پیشنهادی شما بارکزی وغلجی وسدوزی واحمدزی بخاطرکسب یاحفظ قدرت یکی بجان دیگری نیافتد، به همین شکل درترکستان ابتداازبک وترکمن وبعدازبک جوزجان وازبک میمنه ودرخراسان وهزارستان بی عین شکل.
خر:فرموده شما دقیق است وامروز اولین افغان رامیبینم که درکش بهترازیک خراست.درینصورت همین ۳۵ میلیون افغان به شکل مهاجر درممالک مختلف توسط یک پلان منظم ملل متحد تقسیم شوند،نسل موجودبه مرورزمان ازمیان میرودونسلهای دوم وسوم شان درسرزمین نوشان انسان های نورمال صاحب عقل وشعورببارخواهند امد.
خبرنگار.اگردرست فهمیده باشم منظورتان اینست که افغانستان فعلی بصورت مطلق عاری ازسکنه شود.دران وقت چه اسمی بالای این سرزمین گذاشته شود؟
خر:درست منظورم رادقیق درک کرده اید.به نظرم اسم جدیدبایدجزیره وحشت باشد.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است