بایدن: کسی می‌تواند افغانستان را متحد کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۴۰۰/۱۱/۲ کد خبر: 169548 منبع: پرینت

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفته است که او برای آنچه در افغانستان انجام داده "عذرخواهی" نمی‌کند. به گفته او افغانستان "مستعد اتحاد نیست"، همین دلیل محکمی است که "گورستان امپراطوری‌ها" شده است.
او در کنفرانسی خبری در کاخ سفید به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری اش بار دیگر از تصمیم خروج از افغانستان دفاع کرد، و گفت: ارتش آمریکا این موضوع را اذعان کرد که اگر بخواهیم سربازان را خارج نکنیم باید ۲۰ تا ۱۵ هزار سرباز را به افغانستان بفرستیم که شمار زیادتری از آمریکا‌ییان کشته می‌شوند.

جو بایدن در پاسخ به سوالی در مورد قابلیت اداره او در افغانستان گفت که "ما هر هفته در مدت ۲۰ سال یک میلیارد دلار در افغانستان مصرف می‌کردیم. اگر شما فکر می‌کنید کسی می‌تواند افغانستان را در یک دولت واحد متحد کند، دست خود را بلند کنید".
او افزود که این کشور "گورستان امپراطوری‌ها شده است، به همین دلیل محکم که مستعد اتحاد نیست. سوال این بود که من مصرف این پول را در دولت افغانستان هر هفته ادامه بدهم. با دانستن این ایده که با وجود نبود موفقیت تابوت‌های بیشتری به خانه برگردد خیلی خیلی غیرمعمول است. پدرم همیشه می‌گفت پسرم چیزهایی که به طور مساوی برایت مهم اند، هیچ کدام مهم نیست."

تصمیم جو بایدن به خروج شتابزده از افغانستان موجی از انتقادها علیه او را به دنبال داشته است.
او افزود که هیچ راه آسانی برای خروج از افغانستان پس از ۲۰ سال وجود ندارد، ممکن نیست بدون اینکه چه زمانی این کار را کردید، و" من برای این کار عذرخواهی نمی‌کنم."
به گزارش بی بی سی، خروج شتابزده بایدن از افغانستان که به سقوط غیرمنتظره دولت در کابل دو هفته پیش از پایان مهلت خروج آخرین سربازان آمریکایی انجامید، با انتقادهای زیادی در آمریکا مواجه شده است.

در کنار شماری از مشکلات داخلی، نحوه خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس نظرسنجی‌ها، باعث کاهش بی‌سابقه اعتماد مردم آمریکا به او شده است.
منتقدان گفته‌اند که تصمیم او که بدون مشورت با سایر کشورهای اعزام کننده نیرو به افغانستان اتخاذ و اجرا شد، با هرج و مرج همراه بود و علاوه بر وارد کردن تلفاتی به نیروهای آمریکایی، افغانستان را در شرایط دشواری رها کرده است.

آقای بایدن اما بر دو ایده اساسی خود را در مورد افغانستان که از زمانی که معاون رییس جمهور در دوره اوباما بود، به آن معتقد است، همچنان تکرار می‌کند؛ اول اینکه فرستادن سربازان بیشتر آمریکا در افغانستان هیچ تغییر مثبتی در این کشور ایجاد نمی‌کند.
از طرف دیگر، بایدن همواره تاکید کرده است که ایده "دولت-ملت‌سازی" در این کشور موفق نخواهد شد.

آقای بایدن در دوره کارزارهای انتخاباتی نیز گفته بود: "درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم... ممکن نیست که آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود."
به عقیده او، آمریکا تنها باید با اقداماتی از انجام حملات از خاک افغانستان جلوگیری کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Hai Khurasani
بایدن غلط کرده است.
یک موجود فرتوت الزایمری که از برکت ویروس کرونا بر حسب تصادف در کاخ سفید رسیده است؛ برای کتمان شکست فضیحت بار دیپلماسی ننگین خود در قبال افغانستان، از فرط درماندگی یک غلطی کرده است‌ که هرگز نمی تواند؛ رهنمود و راهکار سیاست راهبردی ما باشد.
افغانستان قلب جغرافیا و میراث دار حقیقی تمدن خراسان بزرگ است، این سرزمین با تمام فراز و فرود ها و شکست و پیروزی های خود، همچنان به پا ایستاده است.
ما استراتیژی و چشم انداز راهبردی خود را از چایدار باشی ضعیف النفس و فرتوت کاخ سفید نمی گیریم، سیاست و استراتیژی ما همان راه و مکتب سپه سالار جهاد و زعیم مقاومت ملی مردم افغانستان؛ شهید احمدشاه مسعود می باشد.
بگذارید برای تاریخ و نسل امروز و فردا بگویم: که اگر مکتب و اندیشه‌ی ما تجزیه طلبی می بود؛ این فرصت برای احمدشاه مسعود دوبار « عصر جهاد و دوران مقاومت» فراهم شد و حتی مستقیم و غیر مستقیم پیشنهاد گردید، اما او شهادت، جنگ و نبرد را برای حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی جغرافیای کشور ترجیح داد و جان خود را تقدیم این سرزمین مادری نمود.
ما بیش از هرکسی و از جمله بایدن می دانیم، که مرز های افغانستان امروز حقیقی نیستند و عمق جغرافیای تمدنی ما را از ما گرفته اند، اما اگر قرار باشد این سرزمین تجزیه شود؛ آنگاه باید پنج کشور منطقه تحزیه شوند، تا کشور های جدید بر اساس مرز های حقیقی و تمدنی خود ایجاد کردند.
کسانی که از طعنه ننگین و شرم آور بایدن به رقص آمده اند، آیا بخش دوم سخنان او را هم شنیدند که با اعتراف صادقانه فرمود: «آنجا گورستان امپراطوری هاست»؟

>>>   آغای بایدن از جمله کسانی است که قبل حملات 11 سپتمبر نمیدانست افغانستان در کجای کره خاکی قرار دارد بگذریم از گذشته های تاریخ این سرزمین که معلومات ایشان به سطح یک آدم معمولی بوده و سخنان ایشان در اتحاد همبسگی افغانها کدام تاثیری ندارد .
نوت: از قدرتی که بعد از 20 سال جنگ چنین شکست خورده بعید نیست که میان اقوام زهرپاشی کند.

>>>   جو اتو نگو ، بگو کسی میتواند افغانستان استعمار کند.

>>>   آنانی که پیشتر از نیم قرن از ایجاد سیستم فدرالی در کشور شان گپ میزدند از شما سیاست مدار های حرفوی و نابغه؟؟؟؟؟؟ بمراتب در سیاست متبحر تر بوده و اند!!!!
آتش خاوری

>>>   Rustam Rooshangar
اظهارات بایدن مبنی بر، عدم امکان اداره افغانستان توسط یک حکومت، چراغ سبزی به تجزیه‌طلبان است. اگر اظهارات بایدن سیاست رسمی امریکا در قبال کشور ما باشد و دو رنگی در آن نباشد، باید از این سیاست استفاده اعظمی صورت گیرد. امروزه تجزیه‌طلبی یا همان خواست تشکیل دو دولت پشتونی و غیرپشتونی(در محور زبان و فرهنگ فارسی) از یک خواسته انتزاعی به یک خواسته جدی واقعی مبدل شده و طرفداران زیادی دارد.
تا کنون روسیه در این زمینه موقف روشنی اتخاذ نکرده است. گفته می‌شود که روسیه قبلا در زمان جهاد پیشنهاد تجزیه را مطرح کرده بود. حالا نیز به نظر می‌رسد که روسیه در این زمینه حرفش را پس نگرفته است. چندی قبل پوتین گفت که تاجیک‌ها بین ۴۳ تا ۴۷ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. این بدان معناست که روسیه از تشکیل یک دولت در شمال افغانستان با محوریت تاجیک‌ها حمایت خواهد کرد و بلکه از تاجیک‌ها تلویحا می‌خواهد که در این مسیر حرکت جدی و قاطع کنند.
مواضع ایران و پاکستان نیز چندان روشن نیست‌. به نظر می‌رسد که این دو کشور طرفدار تجزیه نباشند، چون می‌هراسند از این‌که مبادا تجزیه‌طلبی به یک جنبش سراسری منطقه‌ای مبدل شود و وحدت سرزمینی این دو کشور نیز به خطر افتد.
اما نقش تعیین کننده در تحولات افغانستان را روسیه و امریکا به عهده دارند. اگر این دو کشور، به تشکیل دو دولت در افغانستان توافق کنند، سرعت تحولات بسوی تجزیه بیشتر خواهد شد.
چاره دیگری نیز به نظر نمی‌رسد. امکان همزیستی میان اقوام پشتون و غیرپشتون از بین رفته است. پشتون‌ها از تمامیت‌خواهی دست بردار نشدند و برای اعمال سلطه حتا ددمنشانه بر سایر اقوام حاضرند که غلامی پاکستان را نیز به طیب خاطر بپذیرند. غیرپشتون‌ها نیز از مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد قومی دست بردار نیستند. مسیر، مسیر تجزیه است. چه بهتر که زودتر این جدال خونین ختم شود.

>>>   سلام . البته کاری به موقع ناموقع خارج کردن نیروهای آمریکا از افغانستان ندارم ولی اینکه گفته این کشور متحد نمی شود حرف بسیار درست و سنجیده است خواهی قبول کنید یا نکنید البته خب حرف حق همیشه تلخ است ولی در واقع باندن گپ بسیار واقعی را گفته است .
طاهر

>>>   قحطی بر افغانستان حاکم شده است. با فرا رسیدن زمستان، سازمان های بشردوستانه زنگ خطر را در مورد احتمال فزاینده قحطی گسترده در افغانستان به صدا در می آورند. آمریکایی ها رفته اند، جنگ تمام شده است، اما بدترین اتفاق هنوز در راه است. در نتیجه همه شوک ها، بیش از نیمی از جمعیت کشور گرسنه می شوند. سازمان ملل پیش بینی کرده بود که در ماه نوامبر 23 میلیون نفر در این کشور با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد. دولت افغانستان ذخایر ارزی در بانک های خارجی دارد که هزینه واردات مواد غذایی را برای یک سال و نیم پوشش می دهد، اما اکثریت قریب به اتفاق این ذخایر در ایالات متحده است. واشنگتن آنها را راکد کرده است. دولت بایدن اخیراً اعلام کرده است که قصد لغو محدودیت ها را ندارد. پس از روی کار آمدن «طالبان» کمک های مالی میلیاردها دلاری که 75 درصد بودجه دولت افغانستان و 40 درصد تولید ناخالص داخلی را تأمین می کرد، به حالت تعلیق درآوردند. در اوایل اکتبر، امارت اسلامی تنها 220 میلیون دلار ذخیره کرده بود که بزودی تمام خواهد شد. واردات مواد غذایی طبق داده های برنامه جهانی غذا متوقف می شود. «دیوید بیزلی»، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفت: «کودکان خواهند مرد. ما نمی توانیم مردم را با وعده ها تغذیه کنیم - تعهدات مالی باید به پول ثابت تبدیل شوند. اما تا زمانی که امارت اسلامی به واشنگتن ثابت نکند که "پناهگاه تروریسم" نخواهد بود، آمریکا قصد ندارد پول افغانستان را بدهد. برای اثبات آن چه چیزی لازم است؟ کاخ سفید مشخص نکرده است. در اروپا هم در این مورد سکوت می کنند. در ماه اوت متحدان آمریکا در ناتو از دولت بایدن به دلیل تسلیم شدن در برابر «طالبان» انتقاد کردند. امروزه در غرب سکوت حاکم شده است. اولویت اصلی دولت بایدن دستیابی به یک دولت "همه پذیری" در کابل و تضمین وضعیت زنان و دختران است. البته اینها مسائل مهمی هستند، اما نه به اندازه پایان دادن به گرسنگی. می توان با این نظر موافق بود که در شرایط کنونی کشور، رفع انجماد ذخایر ارزی افغانستان یا دسترسی «امارت اسلامی» به منابع صندوق بین المللی پول مشکلی را حل نخواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت طالبان منابع کمکی را به‌طور نادرست و ناشیانه ای اداره می‌کند، در مدیریت مالی ناتوان است، مدیریت سیستم بانکی کشور و وزارتخانه‌ها را به افراد فاقد تخصص سپرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که ایالات متحده مسئول عواقب 20 ساله اشغال خود نیست. اتحادیه اروپا در اکتبر 2021 متعهد شد که 15/1 میلیارد دلار به افغانستان کمک کند تا از بحران انسانی جلوگیری کند. درحالی‌که اروپایی‌ها برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه «طالبان» اصرار نمی‌کنند، اروپایی‌ها از واشنگتن می‌خواهند تا به بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی تضمین دهد که چه نوع فعالیت‌های امدادی تحت تحریم‌های ایالات متحده مجاز است. پیشنهاد شده است که یک "مکانیسم پرداخت امن منحصر به فرد" ایجاد شود که به گروه های بشردوستانه اجازه می دهد تا بدون نقض تحریم های آمریکا، عملیات خود را از طریق بانک ها در افغانستان انجام دهند.
وزارت خزانه داری ایالات متحده دو مجوز عمومی را برای حمایت از کارهای بشردوستانه در افغانستان و سایر عملیات های تجاری مرتبط با تامین نیازهای اولیه صادر کرده است. این مجوزها از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه «طالبان» مستثنی هستند. وزارت امور خارجه اعلام کرده است که امسال 144 میلیون دلار کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان که توسط آژانس های سازمان ملل متحد و گروه های امدادی مورد اعتماد اداره می شود، ارائه خواهد کرد. ولی بسیاری از کارشناسان و قانونگذاران تردید دارند که بتوان از مرگ میلیون ها افغان بر اثر گرسنگی بدون همکاری با «طالبان» جلوگیری کرد و بدین ترتیب بطورغیرمستقیم حاکمیت آنها تثبیت می شود. این تردیدها در دولت بایدن حمایت نمی شود. علاوه بر این، کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه ای است که به وزیر امور خارجه ایالات متحده دستور می دهد تا افغانستان را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند و تحریم هایی را علیه افراد و سازمان های خارجی که به «طالبان» کمک می کنند، اعمال کند. «سینتیا لامیس»، سناتور جمهوریخواه ضمن اظهار نظر در مورد این لایحه توضیح داد که: «ما باید امارت اسلامی افغانستان را آنطور که هست بنامیم: یک کشور حامی تروریسم که توسط یک سازمان تروریستی اداره می شود». در 14 نوامبر 2021، یک رژه نظامی در کابل برگزار شد تا نشان داده شود که نیروهای نامنظم طالبان در حال تبدیل شدن به یک ارتش ثابت هستند. از واشنگتن خواسته شده تا سفارت خود را در کابل بازگشایی کند و فعالیت های دیپلماتیک عادی خود را از سر بگیرد. برخی کشورها از جمله چین، پاکستان، ایران، ترکیه و روسیه نمایندگی های دیپلماتیک خود را باز نگه داشته اند و بدون اعلام به رسمیت شناختن رهبری جدید افغانستان، تماس های خود با کابل را در سطح بالا حفظ می کنند. «وال استریت ژورنال» به دولت بایدن توصیه می کند که "انتخابی ناخوشایند انجام دهد" تا افغانستان را از گرسنگی و تبدیل این کشور به صادرکننده تروریسم باز دارد. افغانستان گرسنه در انتظار تصمیم واشنگتن است

>>>   سالها جنگ، بحران اقتصادی و خشکسالی، افغانستان را به کشوری غرق در فقر و گرسنگی و آشفتگی اجتماعی تبدیل کرده است. ناظران بین المللی از بروز یک «سونامی گرسنگی» در افغانستان خبر می دهند. مردم برای تامین معیشت دارایی های خود، از گوسفند و جواهرات گرفته تا موتورسیکلت و زمین را می‌فروشند. برخی حتی دختران خود را در مقابل دریافت پول شوهر می‌دهند. تعدادی گفته اند که جنگ را به وضعیت فعلی ترجیح می دهند.
با به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، دارایی‌های این کشور در خارج مسدود و کمک های بین‌المللی نیز قطع شده است. روی کار آمدن طالبان، جامعه بین‌المللی را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با تردید مواجه کرده است. هم‌ اکنون 23 میلیون تن یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان نمی‌توانند شکم خود را سیر کنند.
پس از آن که طالبان در ماه اوت سال گذشته قدرت را در اختیار گرفت، کمک کنندگان غربی پرداخت کمک به این کشور را متوقف کردند. دولت سرنگون شده، پیش از این سالانه حدود 8,5 میلیارد دلار کمک های نظامی و غیرنظامی دریافت می کرد. این پول برای تأمین مالی حدود 75 درصد از هزینه های دولت از جمله سیستم های بهداشتی و آموزشی مورد استفاده قرار می گرفت. حواله های بین المللی به این کشور از طریق سیستم سوئیفت نیز با به دست گرفتن قدرت طالبان به حالت تعلیق درآمد، میلیاردها دلار در خارج از کشور برای بانک مرکزی افغانستان منجمد شد و تحویل نقدی منظم به این کشور به حالت تعلیق درآمد.
سازمان ملل سال گذشته هشدار داد که «مارپیچی از بحران اقتصادی، درگیری و خشکسالی به این معنی است که یک خانواده متوسط به سختی می تواند با این وضعیت در حال حاضر کنار بیاید.»
مری آلن مک گروتی، نماینده مردم افغانستان در برنامه جهانی غذای سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است: افغانستان با «سونامی گرسنگی» روبرو است. تعدادی از کشاورزان که در طول عمر خود شاهد 19 دولت در افغانستان بوده‌اند به مک گروتی مدیر اجرائی « صندوق جمعیت سازمان ملل» گفته‌اند که شرایط در هیچ زمانی به این وخامت نبوده است. آنها می‌گویند جنگ را به گرسنگی ترجیح می‌دهند.
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» آلمان در این رابطه نوشت: مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» مارتین گریفیث، در ژنو اعلام کرد، افغانستان در سال جاری به بیش از 4,5 میلیارد یورو کمک مالی نیاز دارد. بيش از 27 ميليون تن در این کشور نیازمند کمک می باشند. این بزرگترین درخواست بشردوستانه ای است که سازمان ملل متحد تا به حال برای یک کشور پیشنهاد می کند.. مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل» به خبرگزاری فرانسه گفت که یک سوم جمعیت افغانستان را گرسنگی تهدید می‌کند؛ زمستان پیش رو، انتقال کمک ها را در مناطق دورافتاده این کشور دشوار خواهد کرد و با پاندمی کرونا، مشکل سخت تر می شود. وضعیت بشدت نگران کننده است، بویژه وضعیت زنان و کودکان. افغانستان یکی از کشورهای با بالاترین میزان مرگ و میر هنگام زایمان و حاملگی نیز است. از جمله 131هزار کودک که در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار دارند. مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل» سازمان ملل متحد از یک «فاجعه عظیم بشری» در حال بروز صحبت کرد: «قحطی بلافاصله»همچنین «اخضر ابراهیمی» وزیر خارجه سابق الجزایر و نماینده ویژه سابق سازمان ملل متحد در مساله افغانستان نیز در گزارشی جداگانه برای پایگاه خبری «پراجکت سیندیکیت»، ضمن بررسی وضعیت بحران و وضعیت شکننده انسانی در افغانستان و مواجه شدنِ میلیون ها افغان با چالش های قابل توجه از حیث قحطی، گرسنگی و نیاز فوری به مواد غذایی در بحبوحه فصل زمستان در این کشور را متذکر شد: همزمان با غرق شدنِ روز افزون افغانستان در بحران های اقتصادی و انسانیِ ویرانگر، سازمان ملل متحد قادر است هنوز هم از مردم افغانستان، حتی در بحبوحه وقوع مناظرات گسترده میان دولت های جهان مبنی بر اینکه آیا بایستی دولت جدید طالبان را به رسمیت شناخت یا خیر، حمایت کند. تقریبا 9 میلیون نفر از مردم افغانستان با خطر و تهدیدِ قحطی گسترده رو به رو هستند و 14 میلیون تن دیگر از جمعیت این کشور نیز با بحران گرسنگیِ حاد (با توجه به خشکسالی و فروپاشی اقتصادی افغانستان که به دلیل قطع شدنِ ناگهانی جریان کمک های خارجی به این کشور ایجاد شده) رو به رو هستند. در این راستا، سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که یک میلیون کودکِ افغان، با خطر مرگ در ماه زمستانِ سال جاری رو به رو هستند. با بروز کامل چنین بحرانی امکان مهاجرت باز هم بیشتر امواج انسانی از افقانستان، بمنظور خروج از مرز های بحران عینیت پیدا می کند. ایران به عنوان کشوری نسبتا با ثبات در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه، برای افغانی ها مناسبت ترین امکان به نظر می رسد، بویژه که آنها سابقه زندگی و مهاجرت به ایران را نیز قبلا داشته اند. بدین ترتیب بحران می تواند به ایران منتقل شود!

>>>   جو بایدن یا به گفته آمریکاییها جوی خواب برده به دلیل اینکه مردم افغانستان مردمان آزاده و سرکش میباشند و مانند دالخوران غلام صفت نیستند میانه خوبی هیچ‌گاه با افغان ها نداشته است و همیشه چتیات ضد و نقیض اظهار کرده و اینرا فراموش کرده یا از نادانی به آن واقف نیست که از روزیکه آمریکا استقلال خود را از انگلیسی‌ها گرفت تا به امروز افغانستان توسط یک حکومت در مقاطع مختلف اداره شده است و مانند آمریکا ایالات شمالی و جنوبی مستقل نداشته و حتی امروز ملت ما نظر به ملت امریکا در مسایل ملی متحدتر است.قرار نظریات متخصصین امور اجتماعی در دهه آینده احتمال جنگ داخلی دیگری در آمریکا بسیار محتمل بوده و امکان فروپاشی این قدرت استعمارگر بسیار وجود دارد.
نوابی

>>>   جویایند یگانه کسی در امریکا است که افغان‌ها را درست شناخته !!
امین از المان

>>>   دموکرات ها از طالبان دفاع میکنند و جمهوری خواهان از مجاهدین.
اما هیچ کس در افغانستان از کمونست های بیچاره دفاع نمی کند.
جمهوری خواهان که به قدرت میرسند، ولادیمیر پوتین شمع را گرفته داخل کلیسا میرود. اما وقتی دموکرات ها به قدرت میرسند، نه درفکر کلیسا است و نه در فکر کمونست ها.

>>>   پنج کشور با مرزهای حقیقی؟

>>>   به نوابی
ملت افغانستان از ملت آمریکا متحدتر است؟؟؟!!!
یک اوغان متوهم فقط اینطور فکر می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است