چه کسی باید‌ مسلمان شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۴۰۰/۱۱/۳ کد خبر: 169554 منبع: پرینت

خبر مسلمان شدن مردی به دست طالبان سر خط رسانه های گروهی افغانستان بود. در حالی که به عنوان یک مسلمان، از گرویدن هر انسانی به دینم خوشحال می شوم، آنچه را نتوانستم بدانم سبب این مسلمان شدن در جامعه ای چون افغانستان و در سایه رژیمی چون طالبان بوده است.

حکایت مسلمان شدن این مرد‌ دو خاطره را به یادم آورد. حدود ۱۵ سال پیش در آن زمانی که در کالیفرنیای شمالی بودم، در آنجا یک از بچه های جامعه افغانستان که یک روز هفته را در خانه پدر می خوابید و چند روز دیگرش را در زندان و توقیفخانه و پوسته پولیس، در یکی از روز های جمعه پس از آن که نماز تمام شد، همراه با یک دوست امریکایی اش صفوف نماز گزاران را شق نموده و تا کنار منبر آمد. گفتیم چه خبر، گفتند، جوانی مسلمان می شود. زمانی که آن جوان هموطن نزدیک شد، من که همیشه با او‌ مزاح می کردم، از باب شوخی پرسیدمش که کدامیک از آنها مسلمان می شوند، بی خبر از اینکه بلندگو روشن بوده و این شوخی را همه شنیدند و خندیدند.

حکایت دوم را از زبان یکی از ملا صاحبانی که در کابینه اخیر غنی-عبدالله عضویت داشت شنیدم که می گفت، در دوران کرزی روزی یک مرد هندوستان آمد تا به دست مولوی صاحب شینواری ایمان آورد. وقتی پرسیدند چه چیزی سبب شده تا به اسلام رو آورد، مرد هندی گفت، علت مسلمان شدنش چیزی جز زیارت های مجلل افغانستان نبوده است.

اگر سخن حکیمانه فیلم مارمولک به یادم نمی آمد که پیوسته می گفت: الطریق إلی الله بعدد انفاس الخلائق (راه های رسیدن به خدا به اندازه نفس های خلایق او است)، می گفتم که این مرد را یکبار به شفاخانه عقلی و‌ عصبی ببرند.
چنین بر می آید که برخی از این راه های ویژه برای خلایق ویژه خدا دیزاین گردیده است.

سید جمال می گفت: اگر می خواهید کسی را به اسلام دعوت کنید، نخست برایش بگویید که خود مسلمان نیستید.
آیا ملیشه های جناب خلیلزاد چنین جرئتی را دارند؟!

بشیر انصاری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسلمان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   من فکر میکردم که مردم روز به روز هوشیارتر میشوند!!!! چه خیال پلو بیجا!!!
آتش خاوری

>>>   بۍ مزه و مزاق هاېت چندان مفهوم نداشت! اېن سېد جمال کېست؟

>>>   طالبان که در بهترین حدس ممکن نفوس شان از صد هزار نفر بیشتر نیست چه نظامی و چه ملکی امروز در مقابل دو ملیارد انسان مسلمان قرار گرفته اند و جز خودشان دیگران را یا مسلمان نمیدانند یا هم مسلمانی شانرا ناقص میشمارند.
حال یکی از این دو فرضیه صحت دارد.
یا دوملیارد مسلمان مسلمان نیست
یا صد هزار طالب از اسلام چیزی نمیفهمند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است