روسیه باید با اوکراین بجنگد
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۳    ۱۴۰۰/۱۲/۸ کد خبر: 169811 منبع: پرینت

چیزی که در اوکراین اتفاق افتاده جنگ نیست، بلکه هجوم و محاصره است. جنگ زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین آن گرایش، فکر و تجهیزات نسبتا متوازن دارند. تهاجم به معنای یورش سهمناک و تمام‌عیار از یک‌طرف در نبود توازن و تناسب میان ظرفیت و گرایش به جنگ است.
اما در سطح کلان‌، جنگ مهیب میان روسیه و امریکا در اوکراین به اتفاق افتاده است. فکرش را تضاد استراتژیک میان کاخ سفید و کرملین، میدانش را خاک اوکراین و خونش را مردم بی‌گناه می‌پردازند.

چرا جنگ امریکا؟
تضاد میان روسیه و اوکراین، اندیشه‌ی هم‌گرایی استراتژیک پوتین را در تجدید امپراتوری روس کبیر تضعیف می‌کند.
پوتانسیال اقتصادی روسیه را محدود می سازد و بازار اروپا را از نفت روسیه بی‌بهره می‌سازد.
بحران سیاسی را در منطقه که در پنج سال پسین جان گرفته بود به‌هم می‌زند.

چرا جنگ روسیه؟
روسیه باید بجنگند چون حضور احتمالی ناتو در اوکراین مسکو را محاصره می‌کند.
روسیه اگر امروز با اوکراین نجنگد فردا با ۳۰ کشور قدرتمند ناتو خواهد جنگید.
روسیه اگر امروز اوکراین را متوقف نکند، فردا هفت جمهوریت سابق شوروی از فورمات پیوستن اوکراین به ناتو الگو برداری خواهد کرد.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
اوکراین
نظرات بینندگان:

>>>   Wahid Hakimi
اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ۱۷۰۰ کلاهک هستوی داشت و سومین قدرت اتمی جهان بود.
#چیرنوبل# که یکی از بزرکترین مرکز اتمی جهان به شما می رفت در اکراین موقعیت داشت که نیروهای روسی در اولین اقدام آنرا تصرف کرد.
در سال ۱۳۷۳، اوکراین با امضای معاهده بوداپست، متعهد شد که این سلاحها را تحویل دهد و درمقابل، آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین درمقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند.
اوکراین به این تعهد عمل کرد اما پس از آن به یک کشور حاشیه ای و آسیب پذیر تبدیل شد؛ حال در حمله روسیه به اوکراین، غرب هرگز به خاطر اوکراین، برخورد نظامی با روسیه نمی کند. این سرنوشت کشورهایی است که به وعده های غرب اعتماد می کنند. آمریکا هیچ زمانی یک قدرت قابل اعتماد نبوده و نیست.

>>>   سید قدیر موسوی
"یوری کاستنکو اوکراینی در کتاب " اوکراین و خلع سلاح هسته ای" چنین نوشته است: " همه ما (اوکراینی ها) فریب خوردیم و برای آن معاهده دست زدیم، بنابراین همه ما مقصریم. خلع سلاح هسته ای با توافق و کف و سوت ملت اوکراین و با حمایت رسانه ای و تبلیغاتی انجام شد. " بعدا امریکا و انگلیس زیر قول شان زدند و از اکراین به عنوان ابراز سیاست های رقابتی با روسیه استفاده های سوء کردند. همه ما اکراینی ها مقصریم.

>>>   Mohammad Aref Hashimi
در سال 2003 در هجوم ‌بالای عراق تعداد دوصد هزار سرباز امریکایی ، انگلیسی ، استرالیایی، پولندی و تعداد یکصد هزار جنگجویان مخالفین عراق در‌مقابل کشور ضعیف عراق اشتراک داشتند، با وجود این برتری تسلیحاتی ، اطلاعاتی و‌ رسانه یی و در حالیکه هیچ کشوری به کشور عراق کمک تسلیحاتی نمیکرد با آنهم تسخیر عراق نزدیک به دو ماه طول کشید.
در جنگ اوکراین کمک تسلیحاتی هم به شدت جریان دارد و‌ تقریباً همه تبلیغات به نفع حکومت اوکراین است، دو روز از جنگ گذشته است رسانه ها بی حوصله شده اند میگوید روسیه نتوانسته است حکومت اوکراین را ساقط نماید.
هنوز سر فلم است، عاقبت بخیر.

>>>   Najibullah Kohistani
در کشوریکه دیوانه را متفکر ساخته و کمیدین را سیاسی و بعدأ بالای گرده های مردم سوار کردند عواقب شان همین است.

>>>   صفرمحمد مظفری
آژیر خطر اتم به صدا درآمد؟
پوتین بیشتر عصبانی شد. او این‌بار فرمان آماده باش به قوه‌ای باز دارنده اتمی کشورش داد. به احتمال قوی کمک‌های نظامی بریتانیا و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به ویژ اروپای غربی به اکراین، و مقاومت غیر منتظره ارتش این کشور در برابر ارتش مکانیزه روسیه، سوزن به رگ‌های اعصاب دیکتاتور روس فروبرد. دیده شود که این دیکتاتور به اصطلاح عاقل چه کار می‌کند و جهان یا دست کم اروپا و روسیه را به کجا می برد. بعد از جنگ جهانگیر دوم برای اولین‌بار یک قدرت اتمی درجه اول جهان، دستور به آماده باشی قوای دفاعی اتمی‌اش می‌دهد. وحشتناک است این دستور واقعاً وحشتناک. انسان خردمند در کجای تاریخ ایستاده است و از کدام زاویه به آینده‌اش نگاه می‌کند؟ اما یک نگاه زیرچشمی به تاریخ بشر ما را به این یقین می‌رساند که این موجود ابزار ساز همیشه گور خود را با دستان خود حفر کرده است اما به پیمانه توانایی و ابزار دست داشته‌اش. این‌بار و در این مقطع ابزاری که در دست بشر است اصل بودن‌اش را تهدید می کند. به کجا روانیم؟

>>>   Abdul Ahmad Faiz
دنياي امروز جهان منافع واتكاء بخود است!
امروز نقاط استراتژيك، تأسيسات هوائي، فرودگاه ها، تأسيسات هاي نظامي ومجتمع هاي تسليحات اوكراين تا حومه كيف تحت ضربات راكتي وبمبارمان سنگين روسيه بنام عمليات حفظ صلح قرارگرفت، عمليات نظامي نيروهاي مسلح روسيه از چندين استقامت عليه كيف ادامه دارد.
پوتين در بيانيه اش بعد از صدور فرمان حمله براوكراين برعزم مسكو مبني بر خلع سلاح قواي مسلح اوكراين وسركوب نئونازيستها تأكيد داشته واز همه دولتها بخصوص غرب مصرانه خواست تا درين موضوع دخالت نكنند.
جنگ به شدت عليه كيف ادامه دارد، ولاديمرزلنيسكي رئيس حمهور اوكراين با اعلام حالت نظامي وتقاضاي تسليح سراسري شهروندان اوكراين، از متحدين خود خواست تا دركناركيف قرارگيرند.
موصوف حمله مسلحانه روسيه را مقدمه يك درگيري در مقياس بزرگ عنوان كرده واذعان داشت كه جنگ سوم بين المللي درراه است.
درزمينه تحولات شرق اوكراين قبلن تحت عنوان( آيا تحولات اطراف اوكراين تهديد جهاني است؟) مطلبي نوشته بودم، به نظرم كيف غرق دراوهام وخطاي استراتژيك گرديده است، كماكان به اين باور است كه متحدين وي با وعده حمايت قاطع به نفع كيف به شيوه كلاسيك چنانچه در جنگ اول ودوم اتفاق افتاد وبا كشته شدن وليعهد اتريش توسط سرباز سربي جنگ اول جهاني دامنگير بشريت شد، عليه مسكووارد جنگ خواهد شد، درحاليكه هيچ كشوري درين جنگ به نفع كيف بسوي نظاميان روس آتش نخواهد گشود.
بايدن به صراحت اعزام نيرو به اوكراين را به استثناي همكاري هاي تسليحاتي وبشري منتفي دانسته است.
كيف ميداند وبازي با آتش وباقي ماندن درچهارراه كه همه مسيربرويش قطع شده است.

>>>   Mehro Walizada
تشکر از از تحلیل عالی تان در مورد اوضاع اوکراین فیض صاحب، متاسفم که دولت اوکراین از مداخلات امریکا در امور کشور های چون سوریه، عراق، لیبیا و افغانستان نیاموخته و تا آنجابه آمریکا و ناتو نزدیک شد که علنا به تهدیدی برای روسیه مبدل گردیده ودر نتیجه به حملات نظامی روسیه روبرو شده مردم و کشور اوکراین را تباه کرد.

>>>   محمدنعیم غیور
هشدار مهم و خطرناک !
از جنگ روسیه و اوکراین بوی جنگ خطرناک جهانی در صورت ضعف سازمان ملل متحد و کشور های مهم اروپا و جهان به مشامم میرسد.
کمتر تحلیلگران سیاسی و نظامی فکر میکردند روسیه به اوکراین حمله میکند. فکر میشد موضوع از طریق مذاکره حل میگردد. حالا که پوتین در مدت گذشته از حمله به اهداف خود نرسیده. نیرو های خطر آفرین باز دارنده و فوق استراتیژیک هسته ای خود را امر آماده باش داده. حالا شکی نیست که پوتین برای جلوگیری از شکست خود دست به هر عمل خطرناک بزند.
دنیا مخصوصا کشور های اروپایی که جنگ در قاره شان جریان دارد. لازم است از تمام اقدامات ممکن مخصوصا دیپلماتیک و مذاکره برای جلوگیری از توسعه جنگ اقدام کنند. طبیعی است که بیشترین خسارت خونبار و تباه گر این جنگ را مردم مظلوم اوکراین و بعد روسیه خواهند کشید ولی دود خفه کن آتش این جنگ کشور های قاره های اروپا، آسیا و سایر نقاط جهان را نیز در بر خواهد گرفت.

>>>   Jalil Mohmand
والله غیور صیب وضعیت بلکل در فاز خطر ناک قرار گرفته ؛جنک روس و اوکراین طولانی شده دارد پیش میرد و متحدین اوکراین بجای اینکه موضوع از طریق دیپلوماتیک حل کنند با دادن سلاح و پول آتش این جنگ بیشتر شعله ور می‌سازند ؛پوتین هم بخاطر برنده شدن در این جنگ و خوف شکست خود از هر وسیله خطر ناک استفاده خواهد کرد

>>>   Farhad Abhaar
دقیقا!
متاسفانه سیاستمداران غرب بی اندازه خودخواه هستند مخصوصا آلمانی ها و فرانسوی ها و همین خودخواهی آنها بود که دو جنگ جهانی را تجربه کردند .
امکان دارد که این بار هم از خودخواهی بی حد آلمان، فرانسه، انگلیس و باداران کلان شان شاهد جنگ جهانی باشیم!
البته پوتین دیگر راه ندارد هر اقدامی می تواند ممکن باشد !!

>>>   Mohsen Akbarpour
جامعه ملل در ۱۹۳۹ نتوانست جلو وقوع جنگ دوم جهانی را بگیرد، امیدوارم سازمان ملل به التماس و دعا کردن اکتفا نکند و برای پایان دادن به این جنگ خطرناک دست به‌کار شود و جلو هیولای به اسم پوتین را بگیرد.

>>>   دستور پوتین به وزیر دفاع:
مسولین بلند رتبه ناتو به آدرس کشور ما حرف های تهدیدآمیز می زنند. باید سلاح های بازدارنده( اتمی، هایدروجنی، دوربرد، دافع راکتی دوربرد...و جیوفیزیکی ) فورا به حالت آماده باش درآورده شود.

>>>   Sayed Najafie
و اگر امروز روسیه از محاصره کشورش توسط ناتو‌ جلوگیری نکند شاید ۵ سال بعد از این بد تر بالای خودش بیاید . روسیه ۵ سال به اوکراین وقت داد تا کوشش به یکجا شدن با ناتو نکند ولی اوکراین یکسره میخواست عضو ناتو شود و امروز هم صرف یک شخص خود خواه باعث تمام تباهی اوکراین است من طرفدار روسیه هستم چون اگر هوشیار نباشی و از ۱۰ سال پیش از وقوع حادثه جلوش را نگیری پس فرق بین افغانستان و روسیه نمیباشد . کشور های پیشرفته جهان در خواب نیستند که هر چه مخالفانشان‌کنند امر خداوند بنامند و بگویند خدا مهربان است آنها باید دست بکار شوند که شد .

>>>   زلنسکی ریس جمهور اوکراین با مرتکب شدن اشتباه تاریخی اش بخاطر پیوستن به ناتو وتحریک روسیه برلشرکشی به اوکراین قابل بخشش نیست .
اما وقتیکی چشم امیدش از وعده های امریکا وناتو قطع شد مانند یک روباه وشغال از ترس قوای روسیه می لرزید.
دیدیم وقتی دانست این غربیها بخاطر منافع شان پابند به هیچ نوع تعهد نیستند مجبورا به ملت خودروی اورد و تکیه به مردمان کشورش کرد .
اعتقاد وباوراو به ملت بی دفاع اوکراین وقتییکه ظاهر شد بکمک این ملت بیدفاع توانست بزرگترین ارتش متجاوزجهان را درجایش میخکوب کند .
گرجی عدم توازن قوا دردوطرف جنگ شاید باعث شکست اوکراین شود اما مبارزات آزادیبخش ملی مردم اوکراین تحت رهبری قهرمانان نوظهور کشورشان همانند زلنسکی ها درآینده تاسرحدپیروزی دوباره شان دربرابر اشغالگران روسیه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد .
۸حوت ۱۴۰۰

>>>   پوتین کارتهای بیش‌تر و بهتر را رویدست داشت که میتوانست انرا به بهره گیرد
جمهوری اوکراین در گرو نیروهای فوق العاده نشنلیست قرار دارد،ریشه ای آن بر میگردد به یک قرن قبل. و امروز این گروهها سیاست خارجی و داخلی اوکراین راشکل می‌دهند . کودتای تمام عیار دست راستی ۱2013گواه این حقیقت است.همین اکنون این گروهها در تشکیل جبهه مقاومت علیه پوتین نقش اساسی را ایفا میکنند ...هر قدر زمان هجوم طویل تر گردد به همان اندازه باخت روسیه بیش‌تر خواهد شد.همین گروهها مانع اساسی کنار آمدن حکومت فعلی اوکراین با روسیه گردیده اند و بار بار تهدید کرده اند که هر نوع سازش و یا تمکین با روسیه باعث سقوط حکومت بر سر اقتدار خواهد گردید.
در دراز مدت روسیه تجزیه خواهد شد و این کار از درون روسیه آغاز میگردد ،همانطوریکه اتحاد جماهیر شوروی زمینه سقوط خود را از سال‌های 1950ااغاز کرده بود در داخل حزب کمونیست افراد ریویزیونیست جا گرفتند تا آنکه در زمان گرباچف و ایلتسن به اوج خود رسید...تا سرحد فروپاشی نظام. پوتین در نخستین بیانیه اش بعد از احراز کرسی ریاست جمهوری گفت:” فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یک فاجعه جیوپولوتیک بود...” و برای احیای یک روسیه قوی با افکار جدید از روز نخست دست بکار شد ، چنین رویداد ها در روسیه به مزاح امریکا و CIA برابر نبود. آنها روسیه ضعیف و عقیم و از هم پاشید ه را میخواستند و میخواهند.
روسیه کشور پهناور است یهودیان متمول فعلا در این کشور و اوکراین از قدرت مالی برخوردارند ، رییس جمهور فعلی اوکراین یک یهود است که ملیونران یهود برای پیروزی او پول زیاد خرچ کردند و هم روسیه دارای نفوس مسلمان نیز است که امکان بروز دوباره حوادث دلخراش چیچین بعید نخواهد بود و این کارت خیلی ارزشمند برای امریکا برای بی ثباتی روسیه خواهد بود ، گذشته از آن در داخل روسیه گروه‌های مختلف بنامهای مختلف گویا طرفدار دموکراسی وجود دارد که از خارج رهبری میشوند.
جنگ اوکراین و نتایج آن خوب یا بد مثبت یا منفی بر موقف پوتین در داخل و خارج تاثیرات عمیق خواهد داشت.
اوکراین امروز یا فردا عضویت ناتو را کسب خواهد کرد ...در این راه امریکا سخت تلاش کرده است و خواهد کرد بخاطر آنکه راکت های امریکایی با کلاهک های هستوی در مرز روسیه نصب میگردد و اگر جنگ هستوی هم بروز کند قربانیان نخست همین اوکراینی ها خواهند بو د، گزینش بهتر برای پوتین تقویه کامل مالی و نظامی دنباس و ایجاد خط سرخ بین دنباس و کیف.مثل دو کوریا، نصب پیشرفته ترین سلاحها در این منطقه . دنباس حیثیت بوفر زون را برای روسیه خواهد داشت و اوکراین هیچگاهی خیال گذشتن از خط سرخ را در سر نخواهد داشت زیرا برای اوکراینی ها حکم خود کشی را خواهد داشت.
پوتین از آغاز به همین کار دست میزد شاید بهتر میبود از اینکه به یک حمله نظامی پرداخت و امریکا نیم از جهان را علیه او در یک جبهه متحد ساخته است.
متاسفانه کشور های غربی به شمول کانادا اله سیاستهای تجاوز کارانه ای امریکا استند در حالیکه جنگ در یمن فلسطین ادامه دارد ، هر روز انسان
به نامهای مختلف تلف می‌شود ولی این کشور ها صرف با صدور یک اعلامیه یا توصیه خود را کنار میکشند.
راپور کامل شعبه سازمان ملل متحد در بخش جرایم جنگی حکومت اسراییل را مسوول جرایم جنگی شناخته و راپور را نشر کرد که البته از جانب امریکا رد شد و کشور های غربی هم سکوت کردند.این است برخورد امریکا و متحدانش در برابر کشور ها و افراد بی پناه ...
حنظله

>>>   مردم اوکراین بمانند مردم مظلوم افغانستان، یمن، عراق، لیبی و سوریه قربانی هجوم امریکا به شرق میباشند که بقایای آن در اوکراین در حال مرگ است. قدرتها برای امنیت شان دست بهر عملی میزنند و اگر نزنند قدرت نیستند.

>>>   پیام پوتین به ارتش پوتین به پا حمله کنید
جاغوری

>>>   سلام . حال کسی نیست که از رئیس جمهوری اوکراین بپر سد خب اگر اکراین به ناتو نه پیوندد چه می شود آیا پیوستن به ناتو ار زش این همه مشکلات را دارد؟؟ خب تو که در کشورت با ملتت راحت زنگی میکردید مگر مرض داشتی که این ملت بد بخت را به این روز انداختی .
من تا حالا فکر می کردم که این آدمهای سیاسی خیلی با هوش هست ولی حالا فهمیدم که نه چنین هم نیست خیلی آدمهای سیاسی هم خیلی هم احمق است خب اگر احمق نباشد یک ملت را چنین گرفتار نمی کنند .
طاهر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است