جنگ اوکراین، تیوری ها،‌ نهاد ها و چالش ها
حمله روسیه به اوکراین شدید ترین ضربه را به حیثیت ناتو وارد کرده است و در صورت دوام جنگ یا پیروزی روسیه، نفس موجودیت ناتو با سوال جدی مواجه می شود و بعید بنظر می رسد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۷    ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ کد خبر: 169848 منبع: پرینت

جنگ اوکراین در ابعاد مختلف قابل بحث ها و تحلیل های گوناگون است اما به نظر بنده این جنگ چندین تیوری در سیاست جهان و روابط بین المللی را با چالش های جدی مواجه ساخته و حداقل دو سازمان بزرگ جهانی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

گفتگوی تمدن ها؛
گفتگوی تمدن ها، طرح و پیشنهادی بود که به سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران نسبت داده می شود. خاتمی در سال ۲۰۰۶ در سازمان ملل و بعدا در کلیسای مرکزی شهر واشنگتن سخنرانی نموده گفت که جهان مستلزم شنیدن از سایر فرهنگ ها و تمدن ها است و اهمیت شنیدن از سایرین اگر بیش تر از گفتن نباشد، قطعا کمتر از آن نیست. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اروپا یک گام دیگر به جلو بردارد و خود را از چشم دیگری بیند. بنابر این نظر خاتمی جنگ روسیه – اوکراین بحث گفتگوی تمدن ها را بی مفهوم جلو داده و دیده می شود که دو تمدن مشابه با همدیگر در جنگ دخیل شده اند.

تقابل تمدن‌ها؛
برخورد تمدن‌ها یا جنگ تمدن‌ها، تیوری مطرح شده در سال ۱۹۹۳ توسط متخصص علوم سیاسی ساموئل هانتینگتون می‌ باشد که مطابق این تیوری پس از پایان جنگ سرد، فرهنگ و هویت مذهبی سرچشمه همه درگیری‌ها خواهد بود اما در جنگ روسیه و اوکراین نه کدام کشور اسلامی دخیل بوده و نه از دست درازی آیین بودایی و دیگران خبری است، بلکه مردمان و کشوهای اروپای شرقی، دارای مشترکات فرهنگی و دینی باهم درگیر شده اند. بنابران نباید حکم کرد که تنها کشورهای اسلامی مرز های خونین دارند بلکه در اروپا نیز مرز خونین بار دیگر ظهور نموده و مشاهده می گردد.

پایان تاریخ؛
پایان تاریخ و آخرین انسان، نظر ارائه شده توسط فرانسیس فوکویاما در سال ۱۹۹۲ است. به اساس این نظریه دیگر رویدادهای روزمره ی تشکیل‌دهنده تاریخ، رخ نخواهند داد و تحول ناشی از فروپاشی امپراتوری کمونیزم به معنی دفن شدن آن مقطع از تاریخ جهان و به عبارت دیگر به تاریخ پیوستن کمونیزم است و به اساس تقسیم بندی تاریخ از کمون اولیه الی کمونیزم، جهان بعد دیگر فاقد اندیشه حاکم است و انسان به سوی صلح مسیر می گشاید اما جنگ روسیه و اوکراین ثابت ساخت که هنوز دیدگاه های صلح خواهانه در تعارض جدی قرار دارند.

نظم نوین جهانی؛
بعد از پایان جنگ امریکا و عراق در سال ۱۹۹۱ که منجر به بیرون راندن عراق از خاک کویت شد، جورج بوش رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، استقرار یک نظم نوین جهانی را نوید داده گفت که اهداف ما در خلیج فارس واضح، خواسته هایمان تعریف شده و مشخص است. بعد از سپرى شدن این ایام مصیبت بار، هدف ما، نظم نوین جهانى، پدیدار خواهد گشت، عصرى فارغ از تهدید و ارعاب، قوى در احقاق حق و ایمن در صلح جویى، عصرى که در آن، ملت هاى جهان، در شرق و غرب، شمال و جنوب مى توانند در کمال بهروزى و کامیابى در کنار هم زندگى کنند. نسل هاى بسیارى در جستجوى آهوى گریز پاى صلح بوده اند و حاصل این خواسته، رقم خوردن صدها جنگ در تاریخ بشریت بوده است. امروز دنیاى جدید در تقلاى زایش دنیایى متفاوت از دنیاى پیشین است. دنیایى که در آن حکومت قانون، جایگزین قانون جنگل مى شود. دنیایى که در آن ملت ها از مسئولیت مشترک صیانت از آزادى و عدالت آگاهند. دنیایى که در آن، قوى، حقوق ضعیف را زیر پا نمى گذارد. این نقطه نظرى است که در هلسینکى، آن را با رییس جمهور میخاییل گورباچف در میان گذاشتیم. او و دیگر رهبران اروپا، خلیج و دیگر کشورهاى جهان بر این نکته واقف بودند که چگونگى مدیریت این بحران توسط ما مى تواند آینده را براى نسل هاى آتى رقم بزند. رویدادهاى اخیر بى شک ثابت کردند که هیچ جایگزینى براى رهبران امریکا وجود ندارد.
ولی دیری نگذشت شاهد بوده‌ایم که ایالات متحده امریکا نه در زمان بارک اوباما دارای راهبرد روشن و مواضع هماهنگ بود، نه در زمان دونالد ترامپ، و نه در دوران کنونی که جو بایدن بر سر قدرت است. بنابرین اعتماد به امریکا به عنوان یک متحد همیشه گی و راهبردی، از سوی منطقه و حتی از سوی کشورهای اروپایی، بسیار دشوار شده است. چنان ‌چه مقام‌های آلمانی به صراحت اعلام کردند که نمی‌توان به سیاست خارجی امریکا که هر چهار سال دچار تغییر می‌شود، اعتماد کرد. با این گفته نخست وزیر آلمان باید موافق بود و دیده شد که با حمله روسیه به اوکراین، ادعا های بلند پروازنه امریکا فقط به تحریم بانک ها و دارایی های روسها تنزیل کرده است و تا امروز نه از نظم نوین خبری است و نه از آن طرح که اسلاف جو بایدن به جهان ریخته بودند.

ناتو؛
به باور کامل گفته می توانیم که حمله روسیه به اوکراین شدید ترین ضربه را به حیثیت ناتو وارد کرده است و در صورت دوام جنگ یا پیروزی روسیه، نفس موجودیت ناتو با سوال جدی مواجه می شود و بعید بنظر می رسد تا مالیه دهندگان کشورهای عضو ناتو مصارف کمرشکن سازمان ی را که کوچکترین اقدامی در جهت دور نگهداشت روسیه از قلمرو متحدین شان انجام داده نتوانست، بپردازند. اگرچه حیثیت ناتو و اعتبار آن بعد از خروج نیروهای آنها از افغانستان نیز به شدت ضربه دید ولی بدون شک پیروزی روسیه در جنگ اوکراین میخ بزرگ و فولادین بر تابوت ناتو خواهد کوبید.

اتحادیه اروپا؛
اگرچه اتحادیه اروپا بعد از تشکیل در سال ۱۹۵۷ همواره دچار نوسان بوده و با خروج بریتانیا از آن که به برگزیت مشهور گشت ضربه مهلک را بر این اتحادیه وارد ساخت و حس جدایی طلبی را در عده ی از کشورها خصوصا فرانسه،‌ آلمان و اتریش برانگیخت ولی با حمله روسیه به اوکراین این اتحادیه در منجلاب بزرگ گرفتار شده است. سیل پناهجویان از اوکراین به غرب اروپا، کمبود مواد سوخت، عدم قاطعیت در برابر روسیه از جمله مسایل است که آینده این اتحادیه را با چالش فراوان مواجه می سازد.
بنابران پیشگویی جهان بعد از جنگ روسیه در اوکراین و اینکه چه خواهد شد و چه تاثیر بر سیاست،‌ اقتصاد، فرهنگ و شئون مختلف زندگی مردمان ساکن این دو کشور و اروپا و در کل به جهان می داشته باشد مشکل است ولی به قاطعیت می توان گفت که این جنگ تيوری ها،‌ نظریات، سازمان ها و نهاد های بزرگ را با چالش جانکاه مواجه ساخته است.

حامد علمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ اوکراین
روسیه ناتو
نظرات بینندگان:

>>>   Mir Ansari
بنظر من شکست دیر هنگام روسیه مربوط میشود به وارد کردن بیشتر تعذیرات امریکا و مقاومت کشور های یورپ که صبور و متحمل باشند ، نتیجه دراز مدت اش ممکن در خود روسیه چنان عواقب ناگوار خواهد داشت که مخالفین پوتین و احزاب مخالف در روسیه اقدامات اخیر و تعرض پوتین را بر اوکرئین مستقل نکوهش و انتقادات شدید نمایند
و این شکی نیست که اگر بحران عمیق در یک کشور جهان رخ بدهد تاثیرات منفی و ناگوار آن بالای همسایه هایش و باقی کشور های منطقه به شکلی از اشکال وارد میکند .
نابود باد جنگ و انسان کشی ها !؟
میر انصاری

>>>   Arif Ahmedi
تحلیلی جالب و تامل برانگیز است علمی صاحب.
بحران کنونی واقعا که تمام تیوریهای مطرح شده در بیست سال پسین را به نقطه ای موهوم رسانده است. گفتگوی تمدنها، تقابل تمدنها، نظریه پایان تاریخ فوکویاما و نظم نوین جهانی جورج بوش و از همه مهمتر جایگاه ناتو بزرگترین پیمان نظامی و سیاسی عصر حاضر را به چالش جدی مواجه ساخته است.
ازین پس تمام تحولات و تعاملات جهانی را از عینک جدید باید نگریست.

>>>   Jalil Ghani
جناب علمی ژورنالیست و تحلیل گر برازنده این تحلیل و ‌ تفسیر مستند ذهن هر خواننده پرسشگر را در رابطه با چه خواهد شد؟ کاملا باز می کند و چگونگی مسیری را که جهان پر آشوب خواهد پیمود بر انداز می کند این تحلیل آموزنده و دور اندیشانه است سر فراز باشید

>>>   احمد سمیر غروال
تحلیل بجا جناب علمی صاحب به نظر بنده کشور های دارای ظرفیت پائین بعد از این معامله میشود قرار اطلاعات سازمان های استخباراتی آمریکا، روسیه وچین بر سر سه کشور معامله کرده اند، تایوان، ایران واوکراین بعد از تصرف اوکراین حمله چین بالای تایوان است ودراخیر حمله آمریکا بالای ایران.

>>>   نورالله وليزاده
حمله روسیه به اوکراین ناکارآمدی سازوکارهای جهانی برای حفظ صلح و جلوگیری از جنگ را آشکارتر کرد. سازمان ملل دیگر ارزش و اهمیتی ندارد. باید یک سازمان جدید جهانی با سازوکارهای جدید و متفاوت شکل گیرد. این سازمان بیشتر به نفع امریکا و اروپا جهت‌گیری کرده و برای همین است که کشورهای قدرتمند دیگری نظیر روسیه خود را در چارچوب این سازمان نمی‌بیند و به اقداماتی متوصل می‌شود که می‌توان آن را اعتراض در برابر نظم جهانی گروگان گرفته شده از سوی غرب عنوان داد.
در واقع هر چند روسیه با حمله به اوکراین در هیآت یک عنصر زورگوی، قانون‌شکن و جنگجو ظاهر شده اما در اصل این امریکا و متحدین امریکا هستند که با تلاش در جهت کنترول نظم جهانی به نفع خویش، اسباب عصیان و نافرمانی کشورهایی نظیر روسیه را فراهم می‌کنند.
شاید تفاوت امریکا و روسیه در این است که امریکا در حمله به یک کشور مورد نظر، بهانه‌ای برای خود درست کرده و به اصطلاح تصمیم خود را به تصویب نهادهای بین‌المللی می‌رساند اما روسیه مستقیم حمله می‌کند و دنبال مصوبه نهادهای بین‌المللی نیست.
در واقع امریکا تجاوز خود را پوشش قانونی میدهد و پیش از حمله به یک کشور مقدمات حمله را خود درست می‌کند. مثلن وقتی به افغانستان حمله می‌کند، ابتدا یک گروهی بنام تالبان می‌سازد که کاملا در کنترول استخبارات امریکا است. این گروه کارهایی انجام می‌دهد که برای امریکا بهانه حمله را درست کند. این گروه به نقض گسترده حقوق‌بشر می‌پردازد، فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد و علیه منافع کشورها عمل می‌کند. وقتی گروه دست‌ساخت امریکا این کارها را انجام داد، امریکا برای اسقاط گروه حاکم حمله می‌کند. سازمان ملل نیز زیر امر حمله امضا می‌کند. به این ترتیب امریکا نه تنها در حمله به افغانستان ناقض قوانین بین‌المللی و یک عضو نافرمان جامعه ملل نیست بلکه در هیآت یک نیرویی ظاهر می‌شود که مجری قوانین بین‌المللی است.

>>>   تا وقتی که ما از تاریخ و فرهنگ یک کشور از گذشتهٔ آن آگاهی درست نداشته باشیم، قضاوت ما در مورد حوادث و رخ‌دادهای امروز آن کشور ناقص و نادرست است.
بنابرین در عدم آگاهی از تاریخ و فرهنگ مشترک روسیه و اوکرایین داوری‌های یک جانبه ناقص و نادرست هستند.
برخی‌ از هموطنان ما متأسفانه در داوری‌های شان بسیار احساساتی و سلیقوی به رویدادهای خونبار اوکرایین نگاه می‌کنند. بهتر است قبل از قضاوتِ بی‌مطالعه و غیرآگاهانه، تاریخ مشترک این دو کشور را بیاموزند و رقابت غرب و روسیه را بر سر شبه جزیرهٔ کریمیه حد اقل در جریان سه قرن اخیر به کنکاش و مطالعه بگیرند، در خصوص مشترکات روس‌ها و اوکرایینی‌ها که در واقع یک خلق واحد گفته می‌شوند مطالعه نموده و بعد داوری نمایند.
در این جنگ از هیچ جناحی قهرمان تراشی نکنند.
دردمندانه قدرت‌های بزرگ پیوسته بگذشته با سرنوشت مردمان جهان بازی می‌کنند و ثبات و آرامی باشنده‌گان این کرهٔ سبز را در راه عملی نمودن اهداف توسعه طلبانهٔ شان با زورگویی به چالش کشیده اند.
ض، بهاری

>>>   بلاخره پوتین در تله غرب گیر افتاد!
بعد از شکست اتحاد جماهیر شوروی (بلوک شرق) روسیه کنونی طی 30 سال در خود فرو رفت و در سالیان اول شکست کاملا درمانده و زمین گیر شده بود، با بروی قدرت آمدن پوتین این کشور پهناور یکبار دیگر در مسیر رشد و ترقی سوق داده شد.
پوتین_ توانست وزنه سیاسی خویش را آنقدر افزایش دهد که رئیس جمهوران کشور ها مشتاق ملاقات و مصافحه با وی را بخود افتخار بدانند.
پوتین_ توانست اقتصاد روسیه را از حالت رکود به پویایی قابل ملاحظه برساند نفت،گاز،اسلحه...کشورش را با قیم مناسب در بهترین بازار های غرب و آسیاه... بفروش برساند.
پوتین_ توانست قدرت نظامی روسیه را معادل به توان نظامی تمام کشور های عضو اروپا و ناتو همسان کند.
غرب و آمریکا از این همه پیشرفت ها نهایت هراسان و نگران بود، در این طرف افکار پوتین را غرور کاذب و خود بزرگ بینی احاطه کرده و نامبرده در صدد احیائ بلاک شرق شد وی با آنکه در اوایل احتماِلآ قصد حمله بر اوکراین را نداشت صرف میخواست با تبلیغات و تمرینات نظامی اوکراین را تحت تاثیر قرار دهد لیکن غرب و آمریکا که منتظر همچون یک فرصت بودند با وعده های دروغین به اوکراین(زلنسکی) و اعلامیه های تحریک آمیز علیه روسیه، این دو کشور را به جنگ وا داشت، بباور من دامنه ی این جنگ به کشور های مجاور چون:فلند، لتوانیا، لهستان، استونی... حتی جاپان گسترش یافته و آهسته آهسته تقاضای عضویت در ناتو نیز از طرف کشور های منطقه افزایش می یابد که این خود چالش تازه را برای روسیه ایجاد میکند. به این ترتیب روسیه در گدال بد بختی و یک جنگ نا محاسبه شد فرو خواهد رفت، غرب و آمریکا با افروختن این جنگ نتایج آتی را توقع دارند: 1_ معرفی پوتین برای جهانیان منحیث یک رهبر جنگ طلب و ویرانگر. 2_ متلاشی سازی اقتصاد رو به رشد روسیه و محتاج نمودن مجدد این کشور به غرب3_ ضعیف جلوه دادن قدرت نظامی روسیه، چنانچه تا الحال این ضعف در مقابل نیرو های اوکراینی مشهود است...
با نظر داشت موارد فوق پوتین در یک دام پلانیزه غرب کاملآ گیر مانده و راه برگشت نهایت دشوار است.
نگارنده: نجیب الله نجیب . ۱۳ حوت ۱۴۰چ

>>>   به نظر من روسیه به این آسانی اکراین را رها نخواهد کرد. روسیه در نطر دارد اکراین را به مرکز تروریست در اروپا تبدیل کند تا کشورهای اروپایی نتوانند با خیال راحت برای کشورهای دیگرپاپوش درست کنند و به غارت مال و اموال کشورهای جهان سومی بپردازند. ازطرفی هم وقتی اروپا با خودش درگیر باشد روسیه با خیال راحت به امور خود و مقابله با آمریکای امپریالیستی خواهدپرداخت تا آمریکا را از درون نا بود سازد. تاریخ این را ثابت خواهد کرد.

>>>   پوتین با حمله به اوکراین اشتبا خود را که در زمان شوروی در افغانستان انجام داده بود تکرار میکنند اگر ارتش اوکراین از بین برود روسیه ناامن خواهد شد موضوع اکراین با افغانستان فرقش اینجاست روسها با افغانستان مرز مشترک ندارند ولی با اوکراین مرز دارند اگر اوکراین لانه تروریستان شود بزرگترین صدمه را خود روسها خواهد دید ودر ضمن شاید روسها اوکراین را اشغال کنند اما نگذاشتن یک کشور اشغال شده توسط بیگانه خیلی سخت است نمونه مثال در افغانستان سه ابرقدرت های جهانی بعد از تجاوز و اشغال سرشکسته و خجل مجبور به ترک شدند پوتین نباید بخاطر خواسته های شخصی خود امنیت منطقه را برهم بزند اگر اشغال یک کشور آسان میبود پس چرا شوروی افغانستان را ترک کرد چرا آمریکا و ناتو افغانستان را ترک کرد پوتین باید مواظب عواقب تجاوز خود باشد که مانند افغانستان بعد از چند مدتی نگوید که چی اشتباهی کردیم چی غلتی کردیم بعد از تجاوز شوروی سابق در افغانستان تا امروز نه مردم افغانستان روی صلح و آرامش را دیدند و جهان هم همیشه در تر و حراس است که افغانستان دوباره لانه تروریزم نشود پس لطفا جنگ به خیر هیچ کسی نیست باید سریع به آن خاتمه داده شود...
صلح دوست

>>>   با در نظر داشت تحلیل همه جانبه محترم علمی :
تاریخ بشریت پر از اشوب و ستیز بوده و خواهد بود. بنیاد هر جنگ و مقابله را اقتصاد تشکیل داده و باقی چون مذهب زبان قوم ملیت احساست تفوق طلبی و غیره به مثابه ابزار برای اغاز و ادامه جنگها بکار میروند. هفتاد سال اروپا در شرایط جهان دو قطبی توانست در فضای صلح به سر برد...هیچ تصادمی میان بلاک شرق و غرب صورت نگرفت در حالیکه جنگ در این جریان میان دو کشور امپریالیستی ارجنتاین و انگلند روی جزیره فالکلند در گرفت . این نخستین تقابل نظامی میان دو کشور امپریالیستی بعد از پایان جنگ دوم جهانی بود. کشور های امپریالیستی در صورت بروز اختلافات روی مسایلی که از نظر انها برایشان حیاتی میباشد گاهی با هم در گیر شده و میشوند
جنگ روسیه و اوکراین نه نخستین و نه اخرین جنگ میان کشور ها بعد از یک قطبی شدن جهان خواهد بود. بخصوص میان پانزده جمهوریت اتحاد شوروی سابق که با رویکار امدن بازار ازاد باز شدن در های اقتصادی و کشف منابع زیر زمینی انها زمینه رقابت های جدید میان قدرتها را بوجود اورده است.. ما شاهد جنگها میان اذربایجان ارمنستان قرغیزستان تاجکستان و اکنون روسیه و اوکراین در سطح خطرناک ان استیم.متاسفانه امریکا و متحدینش بخصوص انگلیسها رهبری اوکراین را به سادگی به دام ریا و تزویر سیاسی شان انداختند. انها از اغاز با صدای بلند وعده های میان خالی برای رهبری فعلی اوکراین دادند و نگذاشتند تا دو کشور باهم به تفاهم برسند و اکنون هم این کشور را در پنجالهای قوی عقاب رها کردند. اگر ناتو به زیلیسنکی میفهماند که ناتو در صورت بروز جنگ نمیتواند مستقیما از اوکراین دفاع کند زیرا اوکراین عضو ناتو نیست در انصورت شاید عقل رهبران اوکراین بهتر تر کار میکرد ...امروز برای زیلنسکی کاملا ثابت گردید که ناتو یک سازمان عقیم در برابر قدرت روسیه است و کشورش در دام سیاستهای مزورانه
امریکا غرق گردید زیرا ناتو نمیخواهد مستقیما با اعلان فضای اوکراین N0 Fly Zone.. با روسیه در گیر شود... وجرمنی و فرانسه نیز نمیخواهند بار جنگ اوکراین را بدوش بکشند....
فقط دست بدعا باشید که این جنگ هر چه زود تر ختم گردد و بگذارند تا صلح حرف بزند.
سینا

>>>   زلنسکی اگر سیاست‌مدار و ره‌بر سیاسی خوب و خردمند می‌بود، مسبب ویرانی و بربادی کشور و کشتار مردم‌‌اش نمی‌شد. او می‌توانست با تدبیر سیاسی خوب و سنجیده‌شده با روسیه و پوتین جور بیاید و ابزار دست منافع کشورهای غربی و آمریکا نشود. او می‌توانست کشور و مردم‌اش را نجات دهد و منتظر یک فرصت مناسب و عملی برای پیوستن در این اتحادیه باشد. انصراف وی از شمولیت در این اتحادیه می‌توانست اوکراین را از این پرت‌گاه و این مقتل کنونی نجات دهد.
آیا بهای شمولیت خیالی و احتمالی اوکراین در اتحادیه‌ی اروپا به این اندازه گزاف بود و می‌ارزید؟
هم‌میهنان ما، که از وی در رسانه‌های اجتماعی، به ویژه فیسبوک یک قهرمان ساخته اند، آیا در اشتباه نی‌ستند؟
من گمان می‌کنم که هم‌میهنان ما از بابت نداشتن اشخاص ملی و سیاسی آرمانی، سخت در بند عقده‌ی حقارت و محرومیت استند و این حسرت سبب می‌شود که گاه مرسی و اردوغان را قهرمان بتراشند و گاه سلیمانی و زلنسکی را.
ره‌بر و سرور سیاسی موفق و خردمند کسی است که از میانه‌ی بحران پیروزمندانه بگذرد و در چنین شرایطی تصمیم درست و منطقی بگیرد. او با نابخردی‌ سیاسی‌اش اوکراین را ویران کرد؛ همه زیربناهای آن کشور را نابود کرد و سرزمین‌اش را ده‌ها سال از کاروان تمدن و پیش‌رفت عقب برد.
باور بامیک

>>>   تمدنها چیست؟اوکراین می خواست عضو ناتو شود روسیه سالهاست اخطار داده است.رییس جنهور اوکراین درکی از سیاست و رقابتهای ژءوپولوتیک ندارد و کشورش را تبدیل به حمام خون کرد

>>>   روسیه قبل از حمله ناتو و امریکا به خاک روسیه جنگ را آغاز کرد. این جنگ بهر صورت از طرف ناتو شروع میشد. برای روسیه هیچ راه دیگری نبود و برای امینت خود ضرورت به حمله دفاعی داشت.

>>>   اوکراین ملکیت شخصی ریس جمهور آن نیست صاحب ملت ان است اوکراین وطن پدران ونیکان پوتین از ابتدا بود است حق مستعمره کردن واستعمار ملت انرا را غرب ندارد دفاع از ازادی ان وظیفه وجیبه پوتین است جنگ عادلانه مشروع وطنپرستی است

>>>   Soraya Baha
ناتو در رأس امریکا چه دایه های مهربانتر از مادر،برای اکراینی ها شده اند.
ای کاش زلنسکی می دانست که فاجعۀ بزرگ بشری در افغانستان پیامد مهربانی همین دایه های مهربانتر از مادر ناتو است که تمام نهاد های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و علمی کشور را نابود کردند و افغانستان را اقامتگاه تروریستان و دزدان و جلادان ساختند و سرنوشت شومش را به دست پاکستان سپردند تا با گرگان مهربانتر از مادر،مردم مظلوم را بدرند!
حال ناتو کجاست که فریاد مردم ما را بشنود و پاکستان را تحریم کند؟
ناتو برای شما هم کاری نمی کند، تنها کشور زیبای شما را اقامتگاه جنگ های نیابتی خود با روسیه ساخته است و آتش جنگ را هیزم و باروت می پاشد ، که پیامد آن هزاران کشته و ویرانی کامل شهر زیبای کیف خواهد بود و در فرجام خواهید گفت خدا حافظ دایه های مهربانتر ار مادر!
و در تیاتر کیف جای نمایشنامه کمیدی، تراژدی اتللو و هملت شکسپیر را به نمایش خواهید گذاشت ، اکر جنگ برای تان تیاتری گذاشته باشد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است