جنگ نرم آمریکا و زور نظامی روسیه
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ کد خبر: 169855 منبع: پرینت

با آنکه پیامدهای هر جنگ و تجاوزی غم‌انگیر، ناخجسته و ویرانگر است، نباید یک‌سویه داوری کرد. آمریکا و متحدان‌اش با ابزار دموکراسی، تحریم و تروریست‌پروری در منطقه حضور می‌یابند و هر روز دامن به جلو می‌گسترند؛ روس‌ها با زور و نیروی نظامی.

یورش نرم، مزورانه، تدریجی و پنهانی آمریکا و متحدان‌اش نیز کم از یورش نظامی و آشکار روسیه نی‌ست. نزدیک به تمام کشورهای جهان به‌ویژه ابرنیروها برای منافع ملی و امنیتی‌شان در بیرون از مرزهای‌شان می‌جنگند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هیچ سیاستمدار واقعی، ملی و کارکشته‌ای نمی‌خواهد کشورش مانند کشور ما میدان منازعه و جنگ درازدامن شود. پوتین و روس‌ها طبیعتن نمی‌خواهند که گزمه‌ها و قراول‌های آمریکا و غرب در بیخ گوش‌شان برسد و امنیت راهبردی‌شان نسبت به زیان اقتصادی ناشی از تحریم‌های احتمالی برای‌شان بسیار اهمیت و اولویت دارد.

زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین اگر سیاست‌مدار مجرب می‌بود و به مردم و سروسامان کشورش می‌اندیشید، به‌تر بود عجالتن از عضویت در اتحادیه‌ی اروپا پرهیز می‌کرد و چیز خود و کشورش را با شاخ گاو جنگ نمی‌داد. احتمالن که ناتو و آمریکا از راه دور هیچ کمک نظامی و عملیی به اکراین نمی‌توانند و بسنده به تحریم‌ها می‌کنند.

در تحریم‌ها نیز شماری از کشورهای اروپایی ملاحظه‌ی خود را دارند و سنجش‌مدارانه و باتوجه به منافع ملی‌شان عمل می‌کنند. روس‌ها نیز ابزار انرژی گازی را در دست دارند و زیان تحریم‌ها بر روسیه نیز تبعات دوسویه دارد، نه یک‌سویه.

هر جریان و نیرومندی[در ابعاد گوناگون‌اش] یک نقطه‌ی اوج دارد و آمریکا و متحدان‌اش این نقطه و قله را پیموده اند و شاید جهان اکنون به سوی نظم نوینی برود و بسیاری از قدرت‌ها افول کنند.

با آن‌که تاخت‌وتازها در امور دیگران و تجاوزها و تعدی‌ها تبعات نامیمون و تراژیدی‌های فراوان دارد؛ اما جهان یک‌قطبی با امپراتوری آمریکا و بله‌گویان متحد و هم‌پیمان‌اش نیز برای بسیاری از ملت‌ها و کشورها خوش‌آیند نی‌ست و سرانجام برده‌گی، ویرانی و استعمار و استحمار دارد. جهان ام‌روز به توازن قدرت نیاز دارد و این تقابل و توازن به سود جهان ام‌روز است.

سخن فرجامین این‌که اگر روسیه بتواند اوکراین را تسخیر و مدیریت کند رهبران چین نیز انگیزه خواهند گرفت تا در یورش‌بردن به تایوان و هانگ‌کانگ و الحاق آن سرزمین‌ها به چین از این روش کار بگیرد.
در کل اقدامات روسیه در سوریه، بلاروس، کریمیه و اکنون اوکراین انگیزه‌ها و زمینه‌های تجزیه‌طلبی و استقلال‌طلبی در کشورهای ناتوان و بحران‌زده را بیش‌تر می‌کند.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ آمریکا
زور روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   پس با این استدلال حمله شوروی به افغانستان هم توجیه پذیر است

>>>   زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین اگر سیاست‌مدار مجرب می‌بود خود و کشورش را با شاخ گاو جنگ نمی‌داد./// هههه. ذلیلنسکی_ ای مزدور یهودی و غلام امریکا ...ون خود ره با شاخ گاو پاره کرد. شک نکن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است