ناتو در چند قدمي جنگ با روسيه
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۳    ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ کد خبر: 169877 منبع: پرینت

كارزارهاي تبليغاتي عليه مسكو بعلت تهاجم اين كشور بر اوكراين در دنياي غرب ابعاد كم سابقه كسب نموده است، در جنب اين همه هياهوي دستكاه هاي تبليغاتي، گسيل تسليحات متنوع و مزدوران جنگي به اوكراين بشدت جريان دارد.

درميان اين همه تحركات متنوع در فضاي سياسي و نظامي موجود كه تحت پوشش همگرایي با اوكراين در حال انجام است، پولند كه عضو سازمان ناتو است در يك اقدام استثنایي از ارسال جنگده هاي هوایي نوع ميك٢٩ به اوكراين خبر داده و از سازمان ناتو خواسته است تا اين جنگنده ها را از كريدور سازمان نظامي ناتو در اختيار كيف قرار دهد.
لذا هركاه سازمان ناتو به اتفاق نظر سي دولت عضو، اين پيشنهاد را بپذيرد، هواپيماي جنگي پولند بحيث عضو سازمان نظامي ناتو بمثابه كشور مبداء وارد جنگ اوكراين خواهند شد.

در روشنایي حقوق بين المللي همكاري استراتژيك در عرصه نظامي به سطح ارسال جنگ افزارهاي سنگين مشمول جنگده هاي هوایي ازجانب دولت مبدا به نفع يكي از دولت هاي در حال جنگ معني جزء مشاركت در جنگ ندارد و حقوق بين المللي ارسال انواع تسليحات متعارف به طرف هاي در حال نبرد را ممنوع نموده است.
بنابر اين در صورت كه تحويل دهي هواپيماي جنگي نيروهاي مسلح پولند از طرف ناتو به كيف صورت گيرد، جنگنده هاي پولندي، محموله كمكي و ساير ادوات طرف نياز در نبرد هوایي بي ترديد از اهداف درجه نخست نيروهاي دفاع فضایي روسيه بوده و مورد هدف قرار خواهد گرفت و مبرهن مينمايد كه هدف قرار گرفتن جنگنده متعلق به عضو ناتو، كاربرد احكام ماده پنجم و ششم ميثاق سازمان ناتو را دستور كار سازمان قرارخواهد داد.

ماده پنجم كه متضمن دفاع مشترك در برابر تجاوز خارجي برقلمرو و مالكيت دولت عضو است، از سازمان ناتو ميخواهد كه به اقدامات بي تأخير دفاعي متوسل شده و با روسيه وارد جنگ گردد.
گرچه علي الرغم تصاميم شديد ضدروسي در چهارچوب اقدامات ديپلوماتيك و اعمال تعزيزات اقتصادي، ايالات متحده و ناتو از مشاركت و هرگونه اقدامات كه غرب را وارد يك جنگ بامقياس بزرگ با روسيه نمايد، اجتناب نموده و از توقعات و تقاضاهاي مكرر دولت حاكم در كيف مبني بر ايجاد فضاي ممنوعه پرواز برفراز هوایي اوكراين و تجهيز كيف با تواناي هاي بلند هوایي پرهيز نموده است، اما تحويل دهي جنكنده هاي رزمي هوایي از سوي يكي ازكشورهاي عضو اتلانتيك شمالي(ناتو) به كيف ناقوس جنگ تباه كن با ابعاد جهاني را به صدا درخواهد آورد.

اميد عقل سليم در سطح اهرم هاي قدرت در غرب، منافع جمعي و بقاي سياره زيبا را نسبت به منافع و اهداف فرضي و گذرا ترجيح داده و با بكارگيري روش هاي مسالمت آميز در روشنایي هنجارهاي نافذ در مناسبات بين المللي در ختم جنگ و حفظ امنيت بين المللي تلاش نمايد، نه وقوع يك جنگ نا متعارف با تسليحات كشتار گروهي كه برنده و بازنده نخواهد داشت.

عبدالاحمد فیض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناتو
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   خدا کند روسیه و ناتو جنگ کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است