در 24 حوت 57 چه گذشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ کد خبر: 169904 منبع: پرینت

در صبحگاه جمعه بیست و چهارم ماه حوت سال 1357 هـ.ش توسط چند تن از بزرگان مردم هرات قیام شروع شد که به خیابان‌ ها ریخته و علیه حکومت وقت شعار دادند در این روز که اولین روز قیام بود تداوم این قیام به فتوای علمای دینی مردم هرات در روز جمعه بیست و چهارم حوت بعد از نمازهای جمعه به گوش و اطلاع مردم رسید و قیام تا شام ادامه داشت.

سر انجام با طلوع سپیده دم صبح بیست و پنجم حوت صدای تکبیر الله اکبر شهر را به تعطیلی کشاند. روز یکشنبه 26 حوت 1357 در حالیکه مردم به قیام شان ادامه می‌ دادند افسران دین دوست، وطن پرست و استقلال طلب فرقه 17 هرات به مردم پیوستند این افراد دروازه‌ های تحویلخانه‌ ها را باز نموده و اسلحه و مهمات موجود را بین قیام کنندگان فرقه 17 تقسیم کردند سپس همراه با فرماندهان قیام کنندگان ملکی به پایگاه‌ های مقاومت دولت حمله ور شدند و بدین ترتیب قیام به خیزش نظامی نیز تبدیل شد.

روز بعد دوشنبه 27 حوت قیام به نقطه اوج خود رسید روزهای 29 و 30 حوت بین نیروهای نظامی فرقه که از مردم حمایت می‌ کردند به روایتی بیست و چهار و به روایتی بیست و پنج هزار تن از قیام کنندگان کشته شدند. تاریخ نویسان و سیاستمداران افغانستان به این عقیده‌ اند که قیام بیست و چهارم حوت هرات سرآغاز قیام‌ های دیگر در افغانستان بوده‌ است حتی قیام بیست و چهارم حوت را مبنای فروپاشی شوروی سابق می دانند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
24 حوت
قیام هرات
نظرات بینندگان:

>>>   همه واقعیت دارد من شاهد صحنه بودم ننگ ونفرین باد بر کمونستان وقت که انسانهای بی گناه را شهید کردند

>>>   من خودم شاهد قیام بیست و چهارم حوت در هرات بودم.
یک تعدا معلم های کورس های سواد آموزی به ولسوالی های ولایت هرات، بشمول ولسوالی پشتون زرغون، رفته بودند تا افراد بی سواد، بشمول مرد و زن را برایکورس های سواد آموزی ثبت نام کنند.
مردم با حمله به چند معلم کورس سواد آموزی و کشتن آنها، با سلاح های دست داشته و بیل و کلنگ خود به شهر هرات آمدند و مظاهره کردند و شعار میدادند که ما خانم های خود را اجازه نمیدهیم که به کورس سواد آموزی بروند. طفل های ما را در خانه کی نگاه کند.
دولت در مقابل آنها مقاومت کرد و در اثر زد و خورد یک تعداد نفر ها کشته شد. تورناسمعیل خان که در فرقه هفدهم هرات که قوماندان یک تولی بود، برضد قوماندان فرقه کودتا کرد و فرقه را زیر کنترول خود گرفت و از آنجا با توپ به ادارات دولتی هرات، بشمول تعمیر ولایت و رادیو ریلی و دیگر ادارات دولتی فیر میکرد.
بعدأ قوای کمکی از فرقه قندهار وارد هرات شد و کنترول فرقه هرات را دوباره بدست گرفتند و اسمعیل خان به ایران فرار کرد.
این بود قیام بیست و چهارم حوت هرات.
بروید و دست اسمعیل خان را بالای قرآن بگذارید و قسم اش بدهید که آیا قیام بیست و چهارم حوت چنین بود و یا طور دیگر؟

>>>   درود بر روح و روان شهدای ۲۴حوت 57 مردم قهرمان ولایت هرات ، که رژیم کمونستی و مزدور را که دشمنی با اسلام مردم مسلمان افغانستان داشتند . و تا توان خویش مردم مسلمان را به شهادت رساندند ، که یک عده جیره خواران آنها حالا نیز از عملکرد خود دفاع میکنند ، افسوس و صد افسوس که یکعده رهبران ....خیانت بزرگ را مرتکب شدند و گرنه این کمونیست ها قابل بخشش نبودند و نیستند .

>>>   چرا واقعيت را نميگيد پدرم در قيام هرات حضور داشت مردم مي خواستند هرات به ايران بازگردد و معاهده اي كه هرات را از ايران جدا كرد در زمان قاجار باطل شود ما هنوز هم همين را مي خواهيم

>>>   شورش بود قیام نبود شورش اشرار بی فرهنگ و مزدور و وحشی ، انها ضد تعلیم و پیشرفت کشور به هدایت باداران بیرونی جنگیدند و روسیاه تاریخ اند، فریبکار بودند که مردم ساده رابه نام اسلام اغوا کردند انها را به کشتن دادند و خود ملیونرها شدند و از کافر پول و دالر گرفتند

>>>   مردم معلمین کورس های سواد آموزی را کشتند!
ازین جهالت بد تر چی است ؟؟؟
حالا افتخار میکنند ، طالبان هم همین حالا چنین اعمال جنایتکارانه را انجام میدهند باید افتخار کنند ؟؟؟؟

>>>   کشته ها وخسارات ایجاد شده توسط حکو متهای بعداز شوروی درافغانستان بسیار بیشتر وهولناک تراست که کمترین خواسته مردم که هماناامنیت است را نتوانسته اند ایجادکنند .

>>>   کمونیست های ....
هنوز شش ماه از طفل نا مشروع کودتای روسی تان نگذشته بود که درب مسجد هارا بستید و به قریه جات یورش بردید تا سواد آموزی کنید در حالیکه هنوز در شهر ها تعداد معلمین کافی نبود.
مگر تره کی و ببرک را مردم نمی شناختند ؟
اناهیتا در پارلمان گفته بود من به تنهایی چهار مرد را کفایت میکنم پس مثل مرد ها زن ها هم باید چهار شوهر بگیرند.
تنی قاتل مردم هرات است و تره کی به روس ها عذر میکرد که ایرانی ها هرات را تصرف میکنند مگر کثیف های کمونیست حال خود میگویند که مردم از قریه جات قیام گردند.

>>>   "مردم با حمله به چند معلم کورس سواد آموزی و کشتن آنها، با سلاح های دست داشته و بیل و کلنگ خود به شهر هرات آمدند و مظاهره کردند و شعار میدادند که ما خانم های خود را اجازه نمیدهیم که به کورس سواد آموزی بروند. طفل های ما را در خانه کی نگاه کند." کاملأ آنرا تایید می کنم من خودم همان زمستان در هرات بودم و شاهد عینی حادثه بودم مردم بی خبر از دنیا با بیل ها و کلنگ ها به جنگ تانک ها می رفتند و روی شیشه تانک ها را گل می مالیدند تا درایور تانک جایی را دیده نتواند. مگر از تانکها کسی فیر نمی کرد و برخورد جدی دولت وقتی آغاز شد که گروه هایی دهشتبار مسلح بنام چریکها دست به کشتن معلمین و مامورین بی گناه دولت بنام کمونیست ها (که عضو حزب حاکم نبودند وپیش ازثور ۵۷ در هرات تعیین بست شده بودند) دست زدند و قرار شنیده گی (الله و عالم) جت های روسی هم بخاطر انتقام کشته شدن دیپلمات هایی روسی (با فامیل های شان ؟؟؟!!!!) بمباردمان را آغاز کردند.

سوال من اینست که معلمین بی گناه بخاطر کار خیر یعنی با سواد ساختن کتله بی سواد و بی دانش قربانی شدند (بنام قیام مردمی) مگر با تاسف امروز از این قیام هایی مردمی در مقابل قوماندانان و حاکمان خدا ناترس (بشمول تورن اسماعیل و امثال جنایتکار او) که خون مردم را ظالمانه تر می نوشندو در پهلوی آن بخاطر خوشنودی و تطبیق پلان هایی شوم امریکای شریف مردم را به زور به کورس هایی فحشا و بچه بازی می کشانند هیچ‌خبری نیست.
مگر باسواد ساختن زنان در کجا گناه گفته شده است؟ و زنان با سواد وطن در عین حال که در بیرون کار می کردند اولاد داری هم می کردند یعنی زحمتکش ترین انسانهای جامعه بودند زیرا هر دو بار را بر دوش می کشیدند. این جاهلین از با سواد شدن این نیم جامعه انسانی می ترسیدند زیرا آنرا پایان حاکمیت نا روا پدر سالاری خود می دانستند. من همانطور که قبلأ گفته ام هیچگاه درین زد و بند ها شامل نبوده ام و عضویت هیچ یک ازین احزاب در گیر را هم نداشته ام مگر هیچگاه هم یک طرفه قضاوت نمی کنم. اگر در نوشتار هایی خود کمی انصاف داشته باشیم بهتر است.
آزاده
>>>   در آغاز پیدایش جنبش چپ گرایی در اروپا،جنبش به دو دسته تقسیم شدند،یکی سوسیال دموکرات ها بودند که خواستار تأمین حقوق کارگران از طریق ایجاد قوانین در پارلمان بودند.
گروه دیگر کمونست ها یا جنبش افراطی بودند،که از طریق انقلاب و دولتی ساختن مالکیت شخصی و تشکیل رژیم کارگری بودند.
در افغانستان حزب پرچم از نوع سوسیال دموکرات ها بودند که خواستار حقوق کارگران و دهقانان از طریق پارلمان بودند.چنانچه ببرک کارمل و اناهیتا راتب راد،از اعضای برجسته حزب پرچم،یک دور نمایندگان پارلمان افغانستان بودند و ببرک کارمل یک توته نان خشک سیاه را در دست گرفت و در صحن مجلس به نمایندگان پارلمان نشان داد و گفت که مردم بدخشان،حتی همین توته نان سیاه را نیز ندارند و از گرسنگی علف میخورند.
اما خلقی ها مانند کمونست ها طرفدار انقلاب بودند.
انقلاب ثور نیز بدون مشوره با جناح پرچمی ها صورت گرفت.
آمدیم سر قیام هرات:
در هرات نیز در زمان رژیم خلقی ها یک تعداد خلقی های افراطی بودند که تحت نام تشکیل کورس های سواد آموزی،به ولسوالی های هرات رفتند و از مردم خواستند تا خانم های خود را شامل کورس های سواد آموزی کنند.
یک تعداد مردم مخالفت کردند که هرکدام ما هشت تا ده نفر اولاد داریم.شما که خانم های ما را کورس سواد آموزی میلرید،اولاد های ما را کی نان دهد و نگاه کند؟
کارمندان خلقی کورس سواد آموزی برای مردم گفتند که درست است. در صورتی که خانم هایتان روزانه نمیتوانند به کورس سواد آموزی بیایند، ما از طرف شب می آییم و آنها را از طرف شب به کورس سواد اًموزی میبریم.
این موضوع بالای مردم تأثیر بد گذاشت و مردم گفتند که ما مرده گاو نیستیم که شما خانم های ما را شبانه ببرید.
همان بود که معلم های کورس سواد آموزی را کشتند و بیل و کلنگ و داس خود را گرفته به شهر هرات آمدند و مظاهره کردند.
دولت نیز برضد شان از تانک و توپ و تفنگ استفاده کرد و اسمعیل خان و چند صاحب منصب دیگر در فرقه هفده هرات کودتا کردند و به طرفداری مظاهره چی ها شدند.
دولت که دید دیگر چاره نیست،یک تعداد تانگ ها را با صاحب منصبان از قندهار،بنام آن که با مجاهدین هرات میپیوندند،با صدای الله اکبر به سمت هرات فرستاد و مردم از آنها استقبال کردند،اما به مجردی که به هرات رسیدند،شعار ها را دور انداختند و شروع کردند به انداخت بالای مطاهره چی ها.یک تعداد شان کشته شدند و یک تعداد شان رخمی.
فرقه هفده هرات را نیز دوباره تسلیم شدند و اسمعیل خان و طرفدارانش به ایران گریختند.
در روسیه وقت که انقلاب شد و دولت شورا ها تأسیس شد،خانم ها نهایت دو طفل داشتند.
دولت شورا ها ،اطفال آنها را به مکتب و یا کودکستان میبرد و خانم ها به کورس سواد آموزی میرفتند.
در افغانستان هر خانم ده تا دوازده اولاد دارد و کودکستان درک ندارد.چگونه آنها به کورس سواد آموزی میرفتند؟
این را میگویند تقلید غلط.
تقلید غلط تنها در مورد رژیم ها نه بلکه در مورد ادیان نیز وجود داشته است.
در طول تاریخ ادیان مختلف بالای مردم بزور قبولانده شدند،بدون آن که موقعیت جغرافیایی و آب و هوا و پیداوار زراعتی و کلتور و عنعنات و رسم و رواج های مردم در نظر گرفته شده باشد.

>>>   این افسران دزدانی بودند که در راس انها تورن اسماعیل تاجر قرار داشت و نظم عامه را بر هم میزدند خوشبختانه این اشوب سرکوب شد و تورن اسماعیل فرار کرد مردم بیچاره کشته شدند.
شوروی رفت ...همین اشوبگران به قدرت رسیدند دمار از روزگار مردم در اوردند. این دزدان زیر نام جهاد پول شویی کردند سلاح فروختند به تجارت مواد مخدره دست زدند و دارایی عامه را به یغما بردند.
این کد نمبر ده بسیار احمق و کوتاه فکر است و هنوز هم از همان لافهای که عطا نور میزد لاف میزند.
امروز همه ماهیت اصلی این توطیه های عناصر فروخته شده به ایران و غرب و امریکا را بخوبی درک کرده اند.
ومن الله توفیق

>>>   همه را میدانیم

>>>   جلوه های ماندگار
بیست و چهار حوت، روز حماسه سازان دلیر این مرز و بوم و سر آغاز زیبا ترین قیام خود جوش مردمی در برابر قدرت اهریمنی دشمنان دین ووطن را در حضور یکایک هم میهنان ارجمند به ویژه باشندگان دلیر هرات ، سر زمین پدری ، گرامی می داریم .
دکتور حفیظ اله بصیر

>>>   Pro Hassan Farid
قیام ۲۴ حوت یک قیام ملی ، انسانی ، اسلامی و افغانی بود این که بعدا رهبران خود خواه و جاهل از آن استفاده سو۶ کردند بحث جداگانه است
قیام بیست و چار حوت هراتم را درخشان کرد /
نمایش بر نمودی شد ، که ظالم را پریشان کرد //
ز باغ ظلم و استبداد ، گل و میوه درختش را /
نموده قطع آب از آن ، نهالش خشک و بریان کرد//
اگر چه عده یی از مومنان گشتند فدا آن روز /
ولی تیغ ستم را کند، زمرشد تا مریدان کرد //
فدای آن قد بالا بلندت ، خم نگشت هرگز /
به ظالم منکر دین خدا، فرمان وجدان کرد //
هزار ها تن نمودند جان شیرین را به خوش حالی/
فدای دین و ایمان و وطن ، تا حفظ قرآن کرد //
ببین این بهترین درسی است، به حاکم ظالم غدار/
بدان ملت توان دارد، که کاخ ظلم ویران کرد //
ز چوکات شریعت ، دین اسلام پای خود بیرون /
صریحن می گذارند و بگویند، حکم دین آن کرد //
خداوند عفو فرماید ، بیامرزد شهیدان را /
که ملت بار دیگر با خدای خویش پیمان کرد //
دهند اجری به نامردان ، فروختند دین ، وطن ، ایمان/
به زیر نام این و آن ، وطن را سخت ویران کرد //
نباشند آشنا بر علم دین و علم روز امروز /
به این طرز تفکر دین وطن را جمله قربان کرد //
با دقت و با تحلیل بی غرض و بی مرض بخوانید
الله حافظ وناصر تان باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است