ویزای شما تمدید نمی شود، جریمه بدهید!
بی نظمی و ضعف مدیریتی در ساماندهی و رسیدگی به مشکلات تمدید ویزا و یا درک شرایط موجود افرادی که به ایران رفته اند، سبب گردیده تا چهره نامطلوبی از ایران به جهان معرفی گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۴۰۱/۱/۸ کد خبر: 169981 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) با تسلط کامل طالبان بر افغانستان، بسیاری از افرادی که با حکومت قبلی همکار بوده و یا بنوعی مخالف طالبان محسوب می شدند، مجبور به ترک کشور شدند.
تعدادی از این افراد در روزهای اول تسلط طالبان با هواپیماهای خارجی از کشور خارج شدند و تعدادی دیگر که موفق به فرار از چنگال طالبان با هواپیماها و هماهنگی های خارجی ها نشدند، با تلاش فراوان تصمیم به ترک کشور گرفتند.

در این میان تعدادی به کشورهای آسیای میانه و تعدادی هم به ترکیه و پاکستان و ایران عزیمت کردند. از آنجا که رفتن به کشورهای آسیای میانه و ترکیه با مشکلات عدیده ورود مواجه بود و تقریبا برای همه غیر ممکن می نمود، پاکستان و ایران که مرزهای مشترک طولانی با افغانستان دارند، بهترین گزینه برای فرار موقت از کشور محسوب می شد و بناچار تعدادی از مردم ما اعم از سیاستمداران، تاجران، اقشار فرهنگی و خبرنگاران و تعداد دیگری که در کنار طالبان احساس ناامنی می کردند بسوی این دو کشور همسایه عزیمت کردند.

ورود به پاکستان و ایران از دو طریق قانونی و قاچاق فراهم آمد. نمایندگی های سیاسی این دو کشور همسایه با ازدیاد صدور ویزای ورود به کشورهای شان، به کمک مردم سردرگم و متوهم آمدند و هر نمایندگی روزانه بین هزار تا سه هزار ویزای ورود در قبال دریافت مبلغ قابل توجهی به مردم افغانستان صادر کردند.

در این میان، بازار قاچاقچیان انسان نیز رونق گرفت و تعدادی هم از طریق قاچاق عازم کشورهای پاکستان و ایران شدند. که آمار شان روزانه تا سقف ده هزار تن رسیده است. در همین حال، پولیس های پاکستان و ایران نیز در جستجوی افراد فاقد مدارک معتبر و کسانیکه بصورت قاچاق وارد این دو کشور شدند برآمده و روزانه بین پنج تا هشت هزار از این افراد را دستگیر کرده و از کشور شان اخراج می کنند که بیشتر اخراجی ها از ایران هستند.

افرادی که بصورت قانونی و با ویزای رسمی وارد پاکستان و ایران شده اند با مشکلاتی در پایان زمان ویزای شان مواجه هستند که این مشکلات در پاکستان راحت تر از ایران رفع شده و ویزاهای رسمی افراد تمدید می شود. اما در ایران پس از پایان زمان ویزا، سردرگمی به سراغ شان می آید.

این افراد شامل چند دسته می شوند:
1- کسانیکه تصمیم به ماندن در ایران دارند.
این افراد یا کسانی هستند که سرمایه دارند و بدون مشکل خاصی، صرفا با طی مراحل اداری و با واریز دوصد و پنجاه هزار دلار سرمایه گذاری در ایران اقامت می گیرند و یا کسانیکه از اقشار متوسط و ضعیف هستند و توانایی سرمایه گذاری در ایران را ندارند که این افراد از هرقشری که باشند با مشکل مواجه می شوند و هیچ نوع اقامتی به آنان در ایران تعلق نمی گیرد و تداوم اقامت شان در ایران غیر قانونی می شود و در صورت مواجهه با نیروی انتظامی و اتباعچی های وزارت داخله ایران (افغانی بگیرها) از ایران طرد مرز شده و به افغانستان مسترد می گردند.

2- کسانیکه بدون خانواده برای کار به ایران رفته اند.
این افراد که اکثرا بدون ویزای قانونی و از طریق قاچاق وارد ایران شده اند و معمولا وارد بازار کارگری ساختمانی می شوند، برای ورود به ایران مبلغی بین هفت تا ده میلیون تومان به قاچاقچیان مرزی و یا افراد واسطه هماهنگی پرداخت کرده اند که این مبلغ بین دو تا سه ماه کارگری آنان را شامل می شود و پس از دو تا سه ماه هرمقداری که کار کنند برای شان باقی خواهد ماند ولی معمولا طی این مدت توسط ماموران ایرانی دستگیر و بازداشت و طرد مرز می شوند و مواردی دیده شده که صاحبکارهای ایرانی طلب کارگر را نپرداخته و کارگر بیچاره طرد مرز شده است.

3- کسانیکه هنوز تصمیم نگرفته و در سردرگمی بسر می برند.
این افراد معمولا مدارک اقامتی شان در ایران باطل می شود و بصورت افراد غیر قانونی در ایران می مانند و تا زمانی که توسط ماموران ایرانی دستگیر و بازداشت نشده اند، با استرس و ترس در ایران هستند.

4- کسانیکه برای درمان و یا زیارت و گردشگری به ایران سفر می کنند.
این افراد تکلیف شان مشخص است، در ایران خرج می کنند و سپس این کشور را ترک کرده به افغانستان بر می گردند.

5- کسانیکه از ایران برای رفتن به کشورهای دیگر استفاده کرده و موقتا در این کشور زندگی می کنند.
این افراد تا زمانیکه زمینه خروج شان از ایران فراهم گردد، مجبور هستند در ایران بمانند اما در این روند، با مشکلاتی مواجه هستند که گاها تمامی امتیازات شان برای رفتن به کشورهای دیگر از بین می رود. از جمله کسانیکه منتظر صدور ویزای کشورهای غربی هستند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده اند. اینها تا زمان صدور ویزای شان مجبور به ماندن در ایران هستند اما از آنجایی که صدور ویزای کشورهای غربی معمولا با تاخیر انجام شده و زمانگیر است این افراد نیاز به تمدید ویزاهای ورود شان به ایران هستند.
مرجع باصلاحیت در این زمینه اداره گذرنامه نیروی انتظامی ایران است که به دلیل عدم مدیریت صحیح، پاسخگوی این افراد نیست و از آنجا که این افراد شرایط بازگشت به افغانستان را ندارند، مدت اقامت شان در ایران گذشته و ویزاهای شان باطل می شود. این افراد با ابطال ویزاهای ورود شان، حضور شان در ایران غیر قانونی تلقی شده و در زمان خروج از ایران باید به ازای هر روزی که در ایران بوده اند، دوصد تا دوصد و پنجاه هزار تومان پرداخت کنند که این در توان همه نیست و اجازه خروج از ایران برای شان داده نمی شود و بلاتکلیف می مانند.

متاسفانه بی نظمی و ضعف مدیریتی در ساماندهی و رسیدگی به مشکلات تمدید ویزا و یا درک شرایط موجود افرادی که به ایران رفته اند، سبب گردیده تا چهره نامطلوبی از ایران به جهان معرفی گردد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ویزای ایران
تمدید اقامت
نظرات بینندگان:

>>>   اینهایی که به ایران میایند دلار میاورند و در ایران خرج می کنند و باز که ویزای شان تمام شد با پول میشود تمدید کرد واگر نشود اخراج میشوند

>>>   خبرنگاران و سیاستمدرانی که بیست سال است بر علیه ایران فعالیت می کنند با چه رویی به ایران آمده اند؟
واقعا فکر کردی مقامات ایران لیست اینها را ندهرند؟همین سایت شما رو هم چک می کنند

>>>   ۴ میلیون افغانی در ایران چه می کنند؟؟

>>>   کجا بهتر از ایران
اگر جای دیگر بود میلیونها اتباع افغانی به ایران سرازیر نمی شدند.

>>>   کاش یک عکس از این سیاستمداران و خبرنگاران که به دست و پای ایران افتادند را می گذاشتید

>>>   افغانه چرا از دوست عزیزشان آمریکا کمک نمی گیرند.موقع خوردن رفیق جیب ایرانیها هستید اما جاهای دیگر متحد امریکا؟؟؟چرا اب را به روی ملت ایران بستید؟؟ ایرانیها از هر آنچه نام افغان بر آن باشه متنفرند.

>>>   حکومت قبلی افغانستان ضد ایران بود
پس همکارانشان هم دشمن ایران هستند
اروپایی ها هم دیگر با توجه به اوکراین اینها را نمی خواهند بهتر است به کشورشان برگردند

>>>   شاه حسین مرتضوی هم بین اینها هست؟
تاحیکستان ازبکستان ترکمنستان حتی حاضر نیستند به هم نژادان از قوم خود هستند اقامت بدهند
ایران هم یک کشور شیعه است ترکیب جمعیتی شهرهایش نباید بر هم بخورد

>>>   ایران دوبار سیل مهاجرت را پذیرفته دیگر نمی تواند بیش از این کارگران خود را بیکار کند

>>>   یکی از کسانیکه فرار کرده گفته در ایران یک دانشگاه برای استادان دانشگاه افغانستان بسازید
بچه های مدرسه ندارند این میگه برای دانشگاه بسازید

>>>   سیاستمدارانی که مردم خود را تنها گذاشتند لایق هیچی نیستند در خاطر داشته باشید مردم ایران هم احمد مسعود را به خاطر ایستادگی حمهیت کردند نه فراری ها را

>>>   ایران بیست سال است اخراج می کند و سالهاست از زندگی در ایران ناراضی هستند ولی باز هم به ایران می آیند

>>>   اینکه ذکر شده از ایران چهره نامطلوبی به جهان معرفی شده شاید منظور نویسنده این باشد که بعضی از این افغانها از کشورهای دیگر برای دیدن اقوام شان هرساله به ایران می ایند و باز برمیگردند و از سختی های مهاجرت در ایران و تمدید نشدن ویزاهای شان و جریمه دادن های بسیار به دیگران تعریف می کنند و این در دراز مدت برای ایران خوب نیست

>>>   این که نوشته مقبول نیست بیش از 4 میلیون افغان در ایران هستند که اضافه هم میشوند بر پایه قانون مهاجرین سازمان ملل متحد باید به مهاجرین افغان در ایران پول از این نهادبین المللی پرداخت شود. ترکیه سالانه بیلیون ها دالر بابت یک ملیون مهاجر در ان کشور کمک میگیرد

>>>   یک دختر هزاره به نخست وزیر کانادا نامه نوشته پناهجویان غیر هزاره افغان تروریست هستند و باید از کانادا اخراج شوندکه باعث شده چهره نامطلوبی از هزاره در دنیا دیده شود و همچنین آزار و اذیت تاجیکهای ساکن بامیان توسط هزاره ها و که هیچکس حق ندارد در مناطق هزاره نشین سکونت کند باعث چهره بسیار بد و نژادپرستانه از هزاره ها شده است

>>>   از صمیم قلب بهترین آرزوها را برای شهروندان افغانستان دارم و آرزو دارم روزی را ببینم که ایران پاکستان و افغانستان زیر یک پرچم زندگی می کنند و مجددا یک ملت شوند

>>>   فکر کرده کشور رو تقدیم به افغانها میکنیم
مخصوصا کد 4 زمانیکه یاوه گویی برعلیه ایران میکرد باید یاد این روزها هم میبود

>>>   اینهمه از ایران بد میگید باز روزی صد هزار تا صد هزار تا میاین ایران، بابا برین همون پاکستان محبوبتون، همیشه طلبکارید، هیچوقت ندیدم تو این سایت یک کلمه در مورد ایران خوب بنویسه، سایت شما نمونه بارز یه سایت ضد ایرانیه.

>>>   کسی برای اتباع خارجی کارت دعوت نفرستاده خارجی ها برای اینکه دچارمشکل نشوند به ایران نیایند.
علی امینی مشهد

>>>   ایران باید بداند که این شب تار در افغانستان تا ابد نمیماند و صبح حتما" میدمد اما با رفتن زمستان رو سیاهی به ذغال میماند.
ایرا به حیث یگانه حکومت اسلامی در منطقه حد اقل نیمرخی از چهره اسلام را به نمایش بگذارد و قوانین خود را قسمی تنظیم کند که هم نظم کشورش به هم نخورد و هم افغانستانی های مجبور نسبت به ایران و اسلام ایرانی کینه و نفرت به دل نگیرند.
ایران اگر بخواهد یا نخواهد ملیون ها افغانستانی مجبور به کشورش سرازیر میشوند چنانکه اوکراینی ها به کشور های همسایه رفتند اما مدیریت سالم و انسانی باعث سپاسگذاری مهاجرین و هم سود بردن کشور میزبان میشود اگر فهم این مدیریت وجود داشته باشد‌

>>>   حتی کمک خواستنتون از ایران هم با تهدیده!
نظر دهنده ای که گفتی مهاجرین اوکراین به لهستان میر وند. برو ببین آمریکا و اروپا چند میلیارد دلار قرار است به لهستان کمک کنند!
حالا چقدر به ایران کمک می کنند؟ یک مقدار خیلی ناچیز!
ما را تحریم هم کرده اند!
در دولت قبل تا توانستید علیه ایران گفتید.
در دوره طالبان هم علیه ایران می گویید!
خدایا چرا اینقدر اسیر مغزشویی رسانه های غربی هستید؟
ایران یگانه دوست افغانستان است
این پاکستان است که افغانستان را بلعیده
این طالبان هستند که آب را بر ایران می بندند و 3 بار درگیری مرزی با ایران داشته اند.
باز به ایران توهین می کنید؟
چرا به تاجیکستان و ازبکستان و ..توهین نمی کنید؟
جواب ساده است!
چون آنها شما را لب مرز میکشند!
ولی به کشوری که با اقتصاد تحت تحریمش، به 4 میلیون از شما پناه داده توهین می کنید.
چرا اینقدر نمک نشناسید؟
چرا فکر می کنید وظیفه ایران است که از 4 میلیون شهروند افغانستانی پذیرایی کند؟
چرا فکر می کنید حق دارید غیر قانونی وارد کشور ما شوید؟
مسلمانی یک طرفه فقط از سمت ایران خوب است؟
شما مسلمان نیستید که آب را بروی ایران می بندید و با تریاک هایتان جوانان ایرانی را آلوده کرده اید؟
نزاع و قوم پرستی دارید و ماحصل ویرانی و آوراگی جنگتان را وارد خاک ایران می کنید؟
همیشه از ایران طلبکارید. چرا؟
انصاف داشته باشید.

>>>   من 6 ماه پیش از هرات به مشهد رفتم قصدم مهاجرت نبود شب تسلیمی هرات همسنگران پشتون مرمی اسلحه به دستم فایر کرده بودند در شفاخانه مشهد بستری شدم ایران هم نباید پشتون ها را راه بدهد چون وقت جنگ با طالبان از پشت سر انها را هم به مسلسل میبندند

>>>   سیاستمداران اروپایی وقتی به ایران می آیند می گویند جلوی سیل مهاجرت افغانستانی ها را بگیرید ولی رئیس جمهور ایران آب پاکی روی دستشان ریخته و میگوید هرگز چنین نخواهد کرد. افغانستانی ها می توانند به ایران بیایند و به هر کشوری خواستند بروند.

>>>   من در ایران یک زمین کشاورزی کوچک با کمی سهمیه آب دارم و یک آغل با چند میش و بز و یک سر پناهی کوچک با دو اتاق و روبروی آن چند درخت بادام و انگور (مو) که خودم کاشتم و چند کندو زنبورعسل در کنار آنها و... و همه اینها را در روستای خودمان به مرور به دست آوردم با دست خالی همه را جمع کردم با سختی و مشکلات...راضی هستم خیلی چون احساس غرور و رضایت و استقلال می کنم
زمین و آب و خاک را خدا به ما داده، خودمان بکاریم و بخوریم و منت دیگران را نکشیم و آواره شهر و کشور و دیار غریب نشویم
دوستانی که نیاز به مشاوره دارند من کمک می کنم با دست خالی پادشاه اقلیم خودشون بشن

>>>   نویسنده این مقاله کد۴است؟! واقعا؟
خودش هم فهمیده چه خطایی کرده وچه اهداف شومی در سر داشته برای تفرقه ودشمنی میان مردمان دوکشور که نام خود پنهان کرده است.
افغان پیپیر لطفا ازاین دست نوشته های زهرآلود نشر نکن حتی اگر این نوشته های مسموم سبب جذب بیشتر خوانندگان شود.
دوملت ایران وافغانستان دوجان در یک کالبدهستند.این مقالات و جبهه گیری ها خللی در عزم آنان برای برادری و اتحاد ندارد.

>>>   نظر دهنده ای گفته قوانینش را جودی تنظیم کند
دقیقا زمستان شد و روسیاهی به شما افغانها ماند
همه می دانند صبر ایران زیاد است
ایران هراسی توسط مقامات رسانه های افغانستان و بستن به ایران در این بیست همان روسیاهی بود که به شما مانده نه ایران و ایرانی
مقامات ایران قشنگ یادشان مانده چه کسانی بر علیه ایران بودند

>>>   این پشتونهای سنی مذهب که جیان ایران به چه دلیلی به یک کشور شیعه می آیند که شیرینی هم بعد از حاکمیت طالبان پخش می کنند
چرا باید پشتونها به ایران بیایند؟
وقتی با ایران زبان فارسی شیعه و نوروز دشمن هستند غلط می کنند به ایران می آیند

>>>   دوست عزیز شماکه سر پناه کوچکی ساخته‌ای خدا قوت ولی بدان که همه را در سایه امنیت ساخته‌ای، در افغانستان امنیت وجود نداره.اگر طالبان از خر‌مقدس‌بازی دست بر داره و تبعیض مذهبی و قومی را کنار بگذارد میتواند حداقل امنیت را برقرار کند.

>>>   امیدواریم امارت اسلامی طالبان به این نتیجه برسد که به صورت یک جمهوری خودمختار به ایران ملحق شود و در اداره مملکت و زبان و .. تابع حاکمیت مستقل خودش باشد. این اتحاد برای افغانستان سود بسیار دارد و مشکلات فراوانی را از دوش طالبان هم برمیدارد.

>>>   من هم یک افغانستانی استم بخدا خجالت میکشم وقتی میرن یک کشور دیگه پناه میگیرن باز شکایت هم دارند این جوانان ما وقتی از سر مجبوریت مهاجرت میکنن باید اصول اخلاقی را هم مراعات کنن کشوری که در روز سخت پناه تان داده ناشکری وناسپاسی نکنید شایدهم بعضی تان بگویید که اینها رفتار نامناسب با مهاجرین دارن اما در هر گوشه دنیا فردی که به صورت قاچاق و خلاف قوانین بره از طرف قانون پیگیر باید بشود

>>>   درجواب اون دوست عزیزی که مثال‌اوکراین‌را میاورد، دراوکراین کل کشورهای اروپایی با هم مهاحران را پذیرا هستند و هیچ کشور اروپایی مهاجر پذیر تحت تحریم آمریکا(شیطان بزرگ)نیست,اما ایران تحت شدیدترین تحرمهای تاریخ از سوی شیطان بزرگ(آمریکا و شرکایش)است و مشکلات اقتصادی بسیاری دارد.
چراغی که به خانه رواست‌ به مسجد حرام.

>>>   سرمایه گذار افغان به جای ایجاد شغل برای هموطنانش می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند
خودتان به فکر کشورتان نیستید

>>>   من هم به چنین مشکل مواجه استم ویزه یکی از کشور های اروپای را به دست آوردم اما تاریخ ویزه ایران گزشته نمیتوانم از ایران پرواز داشته باشم. نا گفته نمانداز خدمات .مهمان نوازی وانسان دوستی جمهوری اسلامی ایران سپاس گزلریم.

>>>   داستانی وجود دارد که کودکی در مکتب حاضر نبود بنویسد الف. هر معلم او را کتک می زد تحمل می کرد ولی الف را نمی نوشت. علت را جویا شدند گفت اگر من بنویسم الف. فردا باید بنویسم ب بعد تا آخر الفبا را را بنویسم و من از همین جا جلوی شما می ایستم.
در مورد حقوق پناهندگان باید گفت هیچ سقفی برای حقوق پناهندگان وجود ندارد. ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان از اساس صورت مسئله را پاک کردند. کشورهای غربی هم علیرغم تبلیغاتی که در خصوص پذیرش مهاجران می شود افراد محدودی را قبول کردند. مشکل مهاجران فقط ویزا و سرپناه نیست. آن ها شهروندی می خواهند. مسکن و شغل می خواهند. برای فرزندانشان آینده میخواهند. عشق و تایید از جامعه می خواهند. درآمد زیاد می خواهند و بسیاری حقوق دیگر.

>>>   ما ایرانیها همسایه های خود رادوست داریم علی الخصوص که همسایه نسبت نژادی داشته باشد بهرحال.قانونی وارد کشور ما شوید وهیچ نگران نباشید .بد وبیراه هم نگویید.
یک ایرانی دوستدار شما.

>>>   امنیت ازهمه مهمتر است ودراولویت قرار دارد وقتیکه درجامعه امنیت جانی ومالی مردم محفوظ نباشد کار هم نمیشود ودرس هم خوانده نمیشود عامل اولترین مهاجرت ها عدم امنیت جانی ,مالی وناموس است .

>>>   معاون استاندار بوشهر در جنوب‌غرب ایران هشدار داد با کسانی که به مهاجران افغان خانه و کار بدهند، برخورد قانونی خواهد شد.
محمدتقی ایرانی از مردم خواست حضور افغان‌ها را به پولیس گزارش دهند.
معاون وزیر داخله ایران هم گفته است که روزانه از ورود هزاران افغان به ایران جلوگیری می‌شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است