عمران خان امریکا را متهم به دسیسه کرد
دولت پاکستان قرار شد اعتراض خود را با سفیر آمریکا در اسلام‌آباد مطرح و از طریق سفیر پاکستان به مداخله خارجی مطابق با هنجارهای دیپلماتیک پاسخ دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۶    ۱۴۰۱/۱/۱۲ کد خبر: 170002 منبع: پرینت

عمران خان امریکا را متهم به دسیسه برای سقوط حکومتش کرد.
نخست وزیر پاکستان پنجشنبه شب در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به مردم کشورش از پیامدهای خطرناک مداخله خارجی و تهدید علیه یک حکومت منتخب در پاکستان سخن گفت و البته ناخواسته در لابه‌لای اظهاراتش به نام آمریکا اشاره کرد و از نقش مستقیم آن علیه اسلام‌آباد پرده برداشت.
به گزارش شبکه جیونیوز، «عمران‌خان» با حضور در برنامه زنده تلویزیونی خطاب به مردم این کشور گفت که روزهای آینده برای پاکستان بسیار سرنوشت ساز است زیرا کشور با تهدید خارجی و توطئه برای براندازی شخص اول مملکت روبرو است.

عمران‌خان که خود را از مخالفان سرسخت سیاست‌های جنگ طلبانه ایالات متحده در منطقه می شمارد، به سابقه کارشکنی آمریکا در اذعان به فداکاری‌های پاکستان در مبارزه با جنگ ناخواسته، پیامدهای ناامنی افغانستان و نتایج مرگبار حملات پهپادهای آمریکا در خاک پاکستان طی سال‌های گذشته پرداخت.
وی تاکید کرد: دولت فعلی پاکستان متعهد و مصمم به پیروی از سیاست مستقل خارجی است البته این دیدگاه هرگز به معنی مخالفت با یک کشور خاص و یا دشمن سازی نیست.

نخست وزیر پاکستان در لابه‌لای سخنانش پس از اشاره چندباره به سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن علیه اسلام‌آباد، ناخواسته گفت که اوایل ماه مارچ امسال آمریکا عصبانیت خود را درباره شخص اول مملکت یعنی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد.
عمران‌خان فورا پس از اشاره به نام آمریکا جمله خود را اصلاح کرد و مجددا گفت: از یک کشور پیام تهدیدآمیزی دریافت کردیم که توسط سفیر ما در پایتخت آن کشور به وزارت خارجه پاکستان ابلاغ شد.

شبکه‌های خبری پاکستان همزمان گزارش دادند که عمران‌خان اول با آوردن نام آمریکا گفت که این کشور پشت پرده توطئه علیه دولت منتخب و حمایت از طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر در مجلس پاکستان است، اما عمران‌خان مجددا گفت که یک کشور درپی برکنار شدن من از قدرت است.
براساس این گزارش، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که وی هرگز بر حاکمیت، استقلال و سیاست مستقل خارجی کشورش مصالحه نکرده و در برابر توطئه خارجی و همزمان تحرکات ضددولتی جناح مخالف در داخل مقاومت خواهد کرد.
وی هرگونه احتمال استعفای خود از منصب نخست وزیری را قاطعانه رد کرد و گفت: روز یکشنبه آینده مسیر و سرنوشت پاکستان تعیین خواهد شد البته در برابر توطئه‌ها ساکت نخواهم ماند.

خان در باره حمله های پهبادی ناتو به خاک پاکستان گفت زمامداران وقت حتی یک کلمه هم علیه آن به زبان نیاوردند... حتی حامد کرزی که رییس جمهور افغانستان بود که نیروهای آمریکایی در آن حضور داشتند، حملات هواپیماهای بدون سرنشین را محکوم می کرد، اما سیاستمداران ما نسبت به آن ابراز نگرانی نکردند.
کمیته امنیت ملی پاکستان متشکل از مقام‌های بلندپایه کشوری و لشکری در جلسه‌ای بدون افشای نام کشوری خاص، دخالت خارجی آن در امور داخلی و رفتار غیردیپلماتیک علیه دولت منتخب پاکستان را محکوم کرد.
دولت پاکستان قرار شد اعتراض شدید خود را با سفیر کشور مذکور در اسلام‌آباد مطرح و همچنین از طریق سفیر پاکستان در پایتخت آن کشور به مداخله خارجی مطابق با هنجارهای دیپلماتیک پاسخ دهد.

دومین جلسه بررسی طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان با حضور نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون در مجلس ملی برگزار شد و نایب رییس مجلس پاکستان ادامه این جلسه را به روز یکشنبه موکول کرد و قرار شد ۱۴ حمل جلسه رای گیری برای عدم اعتماد علیه نخست وزیر منعقد شود.
به ۱۷۲ رای بخاطر برکناری عمران خان نیاز است اما مخالفین می گویند ۱۹۹ نماینده پارلمان علیه عمران خان رای خواهند داد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عمران خان
امریکا
نظرات بینندگان:

>>>   در زمان رژیم خلقی ها در هرات یک والی مقرر شده بود،بنام عبدالحی یتیم.
او در که جدیداً مقرر شده بود،در اولین بیانیه اش در تالار ولایت به مردم چنین خطاب کرد:
هرکسی که بیطرف است،بی شرف است.
یا با ما باشید و یا با اشرار(مجاهدین).
بیطرف معنی ندارد.
حالا عین شعار را امریکا پیش میبرد.
در مقابل مملکت های مختلف تعزیرات اقتصادی وضع میکند و از تمام کشور های جهان میخواهد که دنباله رو او باشند و هرکشوری را که او تعزیرات اقتصادی میکند،آنها نیز باید تعزیرات اقتصادی کنند.
تعزیرات اقتصادی از صلاحیت شورای امنیت است و پنج عضو دایمی شورای امنیت،حق ویتو دارند.
من سالها متوجه بودم و دیدم که چهارده عضو شورای امنیت بشمول اعضای دایمی و غیر دایمی،حملات اسراییل را بالای فلسطینی ها تقبیح کردند و امریکا یگانه کشوری بوده است که دست خود را با مخالفت به این قطعنامه ها بالا کرده است و رای مخالف داده است.
حالا در مورد جنگ اوکراین از تمام کشور های دنیا میخواهد که روسیه را مسؤل این جنگ بدانند و روسیه را محکوم کنند.
در سال ۱۹۶۱بعد از آن که امریکا راکت های اتمی خود را در ترکیه در همسایگی شوروی نصب کرد،شوروی نیز بالمقابل میخواست که راکت های اتمی خود را در کیوبا مستقر کند.
غالمغال جان کنیدی رییس جمهور وقت امریکا برآمد که ما نمیتوانیم راکت های اتمی شوروی را در بیخ گوش خود قبول کنیم.
نزدیک بود جنگ سوم جهانی در بگیرد که یک نفر از اعضای کتگرس امریکا به او توصیه کرد که اینطور نمیشود که (البیل و من التاوان و التبرو من الهیچ )شود.
ما نیز باید راکت های خود را از ترکیه بیرون کنیم تا شوروی راکت های خود را از کیوبا بیرون کند.
حالا در اوکراین نیز چنین است.
روسیه میگوید بخاطر امنیت ما باید اوکراین شامل پیمان ناتو نشود،اما امریکا میگوید که تو حق نداری در اوکراین مداخله کنی.
اوکرایینی که هم زبان و هم نژاد روس ها است. مثل پنجشیری و مزاری.تفاوت زبان شان همینقدر است.
حالا روسیه مجبور شده است و به اوکراین حمله کرده است و امریکا از پاکستان که عضو پیمان شانگهای است،میخواهد که این عمل روسیه را تقبیح کند.
هندوستان که نیز عضو پیمان شانگهای است،تقبیح نکرده است.
اما زور امریکا به هندوستان نمیرسد و در پی از بین بردن عمران خان است که او را از قدرت برطرف کند.
حالا زلمی خلیل زاد نیز به پاکستان آمده است و با لوی درستیز پاکستان ملاقات دارد و میخواهند باز در پاکستان کودتای نظامی کنند و مثل دوران جنرال ضیاالحق،دوباره نظامی ها در پاکستان به قدرت برسند.

>>>   پاکستان به قطعنامه علیه روسیه رای ممتنع داد و هشدار ۲۲ سفیر اروپایی را نادیده گرفت و الان میخواهند او را گوشمالی دهند که دیگر خلاف نظر آمریکا کاری نکند.

>>>   مراحل سیاسی و اجتماعی در دنیای امروز از طریق ثروت و قدرت مرزبندی میگردد.قدرت و پول دو روی یک سکه اند. در جمهوری اسلامی پاکستان هر دو یعنی پول و قدرت نقش تعیین کننده در حیات سیاسی این کشور داشته اند.پول و ثروت وافر در پاکستان بعد از پارتیشن وجود فیزیکی نداشت فقر در هر گوشه فریاد میکشید. پاکستان شرقی دارای نفوس بیشتر نسبت به پاکستان غربی بود در بخش فرهنگ عادات غذا زبان با پاکستان غربی خیلی تفاوت داشت فقط یک رشته باریک دو پاکستان را با هم پیوند میداد ان رشته باریک مذهب بود .در پاکستان غربی ایالت پنجاب سرتاج پاکستان محسوب میگردید و اکثر افراد برای قوای عسکری از همین جا مطابق معیارهای انگلیسی جذب میگردیدند. جنرالان پاکستانی اکثرا زاده ای همین ایالت اند. بعد از قتل صدراعظم پاکستان لیاقت علی خان قدرت اهسته اهسته بدست افسران عالیرتبه اردو تمرکز یافت. قدرت ایجاد شد باید ثروت با ان عجین گردد تا نشه و خمار ان بیشتر گردد.
قاید اعظم علی جناح هنگام حیات خود تلاش زیاد کرد تا خانه مشترک شان یعنی پاکستان را به قدرت تازه نفس جهان یعنی امریکا به کرایه بدهد.اما موفق نه شد.بعد از علی جناح سیاسیون و جنرالان پاکستانی خواستند تا راه قاید اعظم را تعقیب کنند نخست خواستند پاکستان را به داوطلبی بگذارند ولی بعدا منصرف شدند و به نظر شان منطقی نبود زیرا یک خریدار وجود داشت و انهم امریکا بود.در اغاز از طریق لابی گران پاکستانی ها خواستار دو ملیارد دالر از امریکا گردیدند و برای جلب امریکاییان میموراندم با متن تضرع امیز را تهیه و به جانب امریکاییان سپردند :
مسلمانان در پاکستان بر ضد کمونیزم استند. هندو ها در ماسکو سفیر و نماینده دارند روسها در دهلی سفیر دارند ولی ما مسلمانان نخواستیم تبادله سفرا با کمونیستها بکنیم...اگر ایالات متحده امریکا به پاکستان کمک کند و پاکستان از طریق کمک های امریکا به کشور قوی مبدل گردد در انصورت مردم پاکستان تا اخرین فرد علیه کمونیزم خواهند رزمید...
پاکستانی ها بخوبی نازکی و حساسیت امریکاییان را در برابر اتحاد شوروی درک کرده بودند و ایده مبارزه با کمونیزم یگانه راه بدست اوردن قلوب امریکاییان بود...پاکستان بالاخره موفق گردید و هفتاد سال است از دسترخوان امریکا نخست بنام مبارزه با کمونیزم بعدا به نام مبارزه با تروریزم تغذیه میگردد...بارش دالر امریکایی جنرالان پاکستان را توانست قادر به حفظ قدرت و ثروت نماید. در پاکستان از سالها بدینطرف هیچگاهی یک حکومت انتخابی نتوانسته است میعاد تعیین شده را تمام کند ...
اقای عمران خان نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد. در پاکستان ستر درستیز حرف اول و سفیر امریکا حرف اخر را دارد.
عمران خان درست و بجا انگشت طرف امریکا کرده است. اخر او میداند که در پاکستان دو مرکز قدرت وجود دارد نخست جنرالان و دوم سفیر امریکا است اما حرف اخر و نهایی را سفیر ان امریکا طی شصت سال و یا بیشتر از ان زده اند.
امپراتور ها ی کهنه و نو هیچ دوست و دوستی نداشته و ندارند انچه
برایشان ارزش دارد منافع شان است.
حنظله

>>>   آن هایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند.

>>>   عمران خان خیلیزاد را بازی داد امریکا حالا میخواهد اورا رخصت کند.

>>>   داوود ناجی، از تحلیلگران سیاسی افغانستان در صفحه تویترش چنین نگاشته است.
— ‏بازی جدید منطقه در افغانستان کلید می‌خورد، عربستان به بازی برمی‌گردد.
— عمران خان می‌رود و خاندان شریف ( متحدان سنتی عربستان) می آیند.
— مساجد شیعیان در پیشاور،کویته، قندهار و قندوز مورد حمله قرار می‌گیرد.
— تفریح‌گاه در هرات زده می‌شود، مسجد شان در کابل بسته‌می‌شود.
— ‏چندی پیش در هلمند به یک پایگاه کلان طالبان حمله ‌شده و تلفات داشت ولی رسانه‌یی نشد.
— سربازان طالبان بصورت روزمزد حقوق می‌گیرند، خیلی اندک، بدنه طالبان در مضیقه اند.
— طالبان پاکستان که در هفت ماه گذشته حملات خود را ۴۰٪ افزایش داده اند، از آغاز حملات جدید خبر می‌دهند.
— ‏اقتصاد رانتی پاکستان اگر بزودی به منبع جدیدی وصل نشود، دچار بحران جدی می‌شود. چین پول مفت نمی‌دهد، آمریکا قهر است.
— حالا در قدم اول خاندان شریف، احتمالا برادر نواز شریف به قدرت می‌رسد.
— رابطه عربستان _ پاکستان عادی شده حمایت عربستان شروع می‌شود.
— ‏پول عربستان باید بتواند هزینه یک جنگ جدید را تامین‌کند، بدنه گرسنه نگهداشته شده طالبان را جذب کند، بازی کاملا قطری قسما ایرانی را در افغانستان بهم بزند. TTP را ضربه بزند.
— مرحله اول، تزریق پول به پرچم سیاه‌ها و دامن زدن به جنگ مذهبی است.
— تشدید جدال داخلی طالبان، طالب ازبیک.
— ‏و تاجیک از زیر بیرق سفید به زیر بیرق سیاه بروند. (طالبان اوزبیک و تاجیک نیز به شدت در مضیقه پولی اند و نمی توانند سربازان شان را تامین معیشت کنند)
— و دوسه نکته دیگر که فعلا نمیشه گفت.

>>>   کشورکهای جعلی

>>>   Asad Koraganie
قرار بود پارلمان پاکستان با صدور رأی عدم اعتماد، عمران خان را سقوط دهد، ولی رئیس جمهور ظاهراً تشریفاتی و کم صلاحیت، با پیشنهاد عمران خان، تصمیم گرفت با استفاده از کوچکترین منفذ قانونی، خود پارلمان را منحل و عمران‌خان را برقرار و محفوظ نگهدارد.

>>>   عمران خان مرحوم اژه ای را بازی داد. من محمد صادق امینیان که خب با اینکه دانشجوی دکترای راهسازی دانشگاه تکنیکال وین بودم هم تلاش کردم کیف کش مرحوم باشم، آخرشم چیزی دستم را نگرفت. البته از طرف آقا محمد حسین مامور اسکان سلمان زاده شدم و حالا میخواهم حداقل پولش را بگیرم.

>>>   در پاکستان دو شخص مسوول اند :لوی درستیز و سفیر امریکا، بدون درک چنین وضعیت ، گذشته و آینده پاکستان را نمیتوان درک کرد.
ایمیل سینا

>>>   Mohammad Nateqi
گپای مفت در دنیا زیاد گفته می شود. رسانه های غربی گوش عالم را کر کرد که پوتین مجرم حربی است و باید محاکمه شود این از همان گپای مفت است. عمر البشیر را گرفتار نتوانست. مگر در دنیا بمب اتم استعمال نشد اما کی و چه کسی را محاکمه کرد این همه انسان در خاور میانه در دنیا و در افغانستان کشته شدند چه کسی محاکمه و مجازات شد . بحث حقوق بشر هم یک گپ بی محتوا شده است. در همه جا از جمله در افغانستان کی از حقوق بشر دفاع کرده? و کی از آزادی و عدالت دفاع کرده?. آیا وضعیت جاری در افغانستان و رها کردن آن، نتیجه دفاع از آزادی، عدالت و حقوق بشر است ?. دنیا در افغانستان حضور داشت، کشته داد و خرج کرد و آخرش حقوق بشر، دفاع از عدالت و آزادی را مفت و ضرب صفر کرد . محاکمه پوتین هم از همان گپای بی حساب کتاب است. بر عکس پوتین کار خود را در اکراین کرده و می کند. کییف را در هم کوبیده و اکراین را مثله می کند شرق و جنوب اکراین را در کنترل خود می آورد و برای حاکمان کییف فقط یک راه می گذرد و آن راه پولند است یعنی راه عالم از پولند می گذرد.

>>>   آقای تقی پس صبر کنید وقتی دادگاهای بین المللی پوتین را مانند دیکتاتورهایی چون صدام و یا میلاسویچ محاکمه و مجازات کردند، آنوقت خواهد فهمید چه کسی ظالم و چه کسی مظلوم است. خواهی فهمید چه کسی منفور و خائن و چه کسی خادم و محبوب هست. آدمی چقدر باید پست و خونخوار و عقبمانده باشد که در کنار دیکتاتورهای فاشیستی چون پوتین بیاستد که حتی مردم و منتقدین و معترضین داخل روسیه را سرکوب و زندان و نابود می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است