سند نقض تعهدات ناتو در قبال روسیه
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۴۰۱/۱/۳۰ کد خبر: 170123 منبع: پرینت

اخیرا روزنامه معتبر آلمانی اشپیگل فاش ساخت که از سال ۱۹۹۱ توافقاتی با مسکو برای جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق انجام شده است.
به قول این روزنامه این نشست با حضور چهار کشور غربی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، جمهوری فدرال آلمان و اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) در شهر بن آلمان برگزار شد.
پوتین بارها در توجیه حمله خود به اوکراین اعلام کرده است که ناتو روسیه را فریب داده است.

بخشی از این سند که از آرشیو ملی بریتانیا خارج شده است، صورت‌جلسه مذاکرات 2+4 را منعکس می‌کند که در آن کشورهای غربی و اتحاد جماهیر شوروی سابق در مورد یکپارچگی مجدد آلمان گفتگو کرده و در جریان آن کشورهای غربی متعهد به عدم توسعه مطلق ناتو به سوی شرق می‌شوند.
این سند در 6 مارچ 1991 بین مسئولان عالیرتبه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در شهر «بن» به امضا رسیده بود.

همانطور که اشپیگل فاش می کند، سندی از آرشیو ملی بریتانیا مطرح شده که نگرش از سوی مسکو را در مورد تعهد واشنگتن و قدرت های غربی به عدم گسترش ناتو به سمت شرق تایید می کند.
این سند که مدت‌ها به عنوان یک راز دفاعی طبقه‌بندی می‌شد، توسط جاشوا شیفرینسون، محقق آمریکایی، استاد دانشگاه بوستون، از اعماق آرشیو بیرون کشیده شده است. این سند گزارش صورت جلسه مدیران سیاسی وزارت خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است که در ۶ مارچ ۱۹۹۱ در بن در خصوص موضوع "امنیت در اروپای مرکزی و شرقی" برگزار شد.

شرکت کنندگان بریتانیایی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی، بدون کوچکترین ابهامی، تعهد خود را مبنی بر محدود کردن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خاک متحد آلمان، اما نه فراتر از آن، روی کاغذ آورده اند. سند به صراحت می گوید که چنین گسترشی «غیرقابل قبول» خواهد بود.
مقاله اشپیگل تاریخ دوم فبروی۲۰۲۲

ثریا بها


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناتو
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   ثریا جان بها
این خبر سی سال قبل در اخیار پخش گردیده است و در مورد نقض ان ده ها سکالر امریکایی طی سالهای اخیر در انستیتوتهای معتبر امریکا لکچر داده اند به شمول نووم چامسکی و این لکچر ها را میتوانید مشرح تر از طریق یوتیوب تعقیب کنید ...معلومات بیشتر بدست خواهید اورد.
جاوید احمد از کالیفرنیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است