آيا تسليح بيشتر به صلح مي انجامد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۴۰۱/۱/۳۰ کد خبر: 170126 منبع: پرینت

اوزرولافون دولاين ریيس اتحاديه اروپا، از دور ششم اعمال تحريم هاكه بخش انرژي و نظام بانكي روسيه را هدف قرار ميدهد، خبرداده و برلزوم هرچه بيشتر و سريع تري ارسال تسليحات متنوع به كيف تأكيد و آنرا ضامن تأمين صلح در اين كشور عنوان نمود.
برداشت اين قلم از اوضاع موجود در اطراف اوکراين اين است، كه هم سردمداران كيف و هم رهبران كشورهاي حامي و دخيل در بحران اوكراين درميان گزينه هاي مشروع در چهارچوب معيارهاي بين المللي و ابزارهاي تشديد كننده جنگ راه گم شده است.

قدرت هاي دخيل اعم از ناتو، اتحاديه اروپا و ايالات متحده كه ضديت شديد شانرا در برابر روسيه به دليل بكارگيري زور و توسل بقوه عليه اوكراين با اعمال تحريم هاي گسترده متبارزو تدابيري جدي تحت پوشش خطرات روسيه در جهت استقرار نيروهاي نظامي اضافي به هدف تقويت فزونتري بيزهاي نظامي ناتو در شرق و در امتداد مرزهاي روسيه روي دست گرفته است، از همان روزهاي نخست حمله روسيه بر اوكراين، برلزوم تسليح اوكراین و تلاش بمنظور تداوم يك جنگ فرسايشي كه مزدوران جنگي فرامليتي را نيز دربر خواهد داشت، گزينه مناسب براي شكست نظامي مسكو عنوان نمود.

بكارگيري سياست مليتاريستي و ارسال سلاح كه روسيه محموله سلاح غربي به كيف را هدف مشروع اعلام داشته است، بوضوح جايگزيني خطرناك و پرخاشگرانه بعوض ابزارهاي سياسي و ديپلوماتيك از كريدور سازمان ملل متحد و نفي اصل مساعي آشتي جويانه در روشنایي اصول بين المللي است كه عواقب خطرناك تا درگيري در مقياس بزرگتري را در قبال دارد.

نقش كم رنگ عمليه صلح ملل متحد كه منشور سازمان در جهت حل صلح آميز منازعات مسلحانه توصيه مينمايد، بدليل محاسبات استراتژيك در چهارچوب دفاع و استمرار جنگ در غرب، بي تفاوتي آشكارنسبت به روند آغار شده مذاكرات پيرامون صلح ميان مسكو و كيف در غايت چشم انداز مايوس كننده از ختم جنگ را در شرق اروپا در اذهان عامه جهان تداعي مينمايد.

در جنگ اوكراين قدرت هاي هستوي با ذهنيت جنگ سرد، در قالب منافع راهبردي خويش خواب پيروزي مي بيند، بدون اينكه نسبت به بيرون شدن وضعيت موجود از كنترول كه چه پيامد ويرانگري در قبال دارد، احساس مسووليت وجود داشته باشد.
تسليح طرف هاي درگيري جنگ، همانگونه كه تجاوز در برابر حاكميت هاي مستقل مشروعيت ندارد، در حقوق بين المللي وجاهت ندارد، لذا مبرهن مينمايد كه تداوم جنگ با ارسال جنگ افزار به طرف هاي جنگ برخلاف اشتياق زلينسكي ریيس جمهور اوكراين كه تسليح سريع تر كيف را ضامن صلح عاجلتر در كشورش مي پندارد، مصایب غير قابل پيش بيني بر مردم مظلوم اوكراين تحميل نموده و نتيجه اي جزء تشديد وخامت اوضاع بين المللي، بحران كسترده مالي، فقر عمومي، بيكاري مزمن و فاجعه بشري هم در اوكراين و هم در ساير نقاط جهان در پي نداشته و اميد مساعي سياسي بخاطر توقف خونريزي بر تفكرجنگ غلبه نمايد.

عبدالاحمد فیض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اوکراین
غرب
نظرات بینندگان:

>>>   نه خیر تسلیح بیشتر تداوم جنگ را تضمین میکند و قربانی های بیشمار را میطلبد.گرچه جنگ اوکراین در مجموع در سطح جهانی کمرنگ شده است به جز چند چینل تلویزیون دگران صرف اتفاقات جنگ اوکراین را منحیث یک خبر پخش میکنند. کشور های بزرگ جهان چون برازیل افریقای جنوبی هندوستان اندو نیزیا حتی نسبت به این جنگ بی تفاوت اند.
میانجیگری های فرانسه یا ترکیه چندان اهمیت ندارد حتی میتوان گفت که معنی خوردن سوپ با پنجه را میدهد.این جنگ را صرف و صرف امریکا اگر بخواهد میتواند خاتمه بخشد ولی از انجاییکه امریکا مستقیما در این جنگ شرکت ندارد و قربانی انسانی ندارد اتش جنگ را برای تضعیف بیشتر روسیه همچنان شعله ور نگه خواهد داشت. هیلری کلینتون در اغاز جنگ گفت : ما همانطوریکه روسیه را در افغانستان زمین گیر ساختیم اینبار در اوکراین نیز چنین خواهیم کرد.
حنظله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است