شهباز شریف کی است و چه داستان دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۴۰۱/۱/۳۱ کد خبر: 170135 منبع: پرینت

نخست‌وزیر کنونی پاکستان زندگی جالب دارد. در زندگی بازرگانی، خانوادگی و سیاسی او مواردی است که مورد علاقه‌‌ی عموم است و به همین دلیل رسانه‌های پر مخاطب در جنوب آسیا به آن می‌پردازند.

شهباز برادر نواز شریف است که در سال ۱۹۵۱ به دنیا آمد. پدر آنان محمد شریف از بازرگانان معروف پنجاب بود. اجداد محمد شریف در ناحیه‌ی آننتنگ کشمیر زندگی می‌کردند و آن‌جا وطن شان بود. سلسله‌ی نسب آنان به برهمن‌های عشیره‌ی "بت" می‌رسد. پدر پدر کلان نوازشریف از زادگاه اجدادی‌اش به پنجاب شرقی نقل مکان کرد و با خانواده‌اش آن‌جا مقیم شد.

گفته می‌شود که در آواخر قرن ۱۹ میلادی کشمیر دچار قحطی گسترده شد و بسیاری از اهالی آن، از جمله خویشاوندان محمد شریف به مهاجرت گروهی تن دادند و به پنجاب شرقی رفتند. جد نواز و شهباز در دهکده‌‌ی "جتی‌امر" در نزدیکی امرتسر ساکن شد و این دهکده را وطن جدید خود و خویشاوندانش ساخت. محمد شریف کار و بارش را به شهرهای امرتسر و لاهور گسترش داد. او صاحب ملکیت و نفوذ در پنجاب شرقی و غربی شد و پس از تشکیل پاکستان تمام کار، کاسبی و زندگی‌اش را به لاهور منتقل کرد و پاکستانی شد.

مادر شهباز و نواز هم از پالوامه‌ی کشمیر است که نسب او هم به عشیره‌ی "بت" می‌رسد. شهباز و نواز تجارت پدر را گسترش دادند و کمپنی ذوب آهن‌ اتفاق‌گروپ را از طریق دریافت قراردادهای صد میلیون‌دالری بدل به یکی از کمپنی‌های بزرگ فلزریزی جنوب آسیا کردند. ذوالفقار علی‌بوتو و جنرال ضیاالحق در بدل حمایت سیاسی، به این کمپنی قراردادهای کلان دادند. نواز و شهباز متهم اند که بیشتر وام‌های بزرگی که از نظام بانکی پاکستان برای اتفاق‌گروپ گرفتند، باز پرداخت نکردند.

در سال ۲۰۰۰ اعلام شد که رد ۷۰ درصد قرضه‌های بازپرداخت‌نشده‌‌ی بانک‌های پاکستان به شهباز و نواز می‌رسد. خود آنان این اتهام‌ها را رد می‌کنند. شهباز شریف که لیسانس علوم اجتماعی است در انتخابات ۱۹۸۸ عضو پارلمان ایالتی پنجاب شد و در سال ۱۹۹۷ سمت‌ نخست‌وزیری این ایالت را به دست آورد. پس از کودتای جنرال مشرف به عربستان تعبید شد و در انتخابات ۲۰۱۳ بار دیگر نخست‌وزیر ایالتی پنجاب شد. او را معمار لاهور لقب داده اند. در زمان تصدی او پروژه‌‌های کلان زیربنایی در لاهور به بهره‌برداری رسید.

شهباز در انتخابات ۲۰۱۸ عضو پارلمان ملی شد و تا یک هفته قبل رهبر اپوزسیون بود. شهباز روابط عاطفی خود را با دهکده‌‌ی اجدادی شان در پنجاب شرقی حفظ کرده است. او در زمان تصدی‌اش در پنجاب، زمین ارثی‌ اجدادش را برای اعمار یک نیایش‌گاه به اهالی سیک آن دهکده وقف کرد. بیشتر کارگران شاخه‌ی قطری اتفاق‌گروپ در دوحه، اهالی دهکده‌‌ی پدری شهباز اند که همه شهروندی هند را دارند.

روزی که شهباز نخست‌وزیر شد اهالی روستای پدری‌اش جشن برپا کردند و در نیایش‌گاهی که روی زمین ارثی آنان آباد شده است، برای موفقیت نخست‌وزیر جدید پاکستان دعا خواندند. اهالی آن دهکده از گورستان پدری شهباز حفاظت می‌کنند. شهباز کاخ بزرگی در پنجاب دارد که اسم قریه‌ی پدری شان "جتی‌امر" را بر آن گذاشته است. حیاط این کاخ بزرگ، ۲۰۰ هکتار زمین است.

شهباز متهم است که بخشی از این ملکیتش، غصبی است، اما خودش این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که از هر بسوه‌ی آن سند دارد. شهباز در زمان تصدی‌اش در پنجاب صلاحیت نداشت تا روابط هند و پاکستان را بهبود بخشد ولی تمام تلاش خود را کرد تا پنجاب هند و پنجاب پاکستان را از طریق تجارت، توریسم مذهبی و روابط مردمی، وصل کند.

شهباز بر خلاف نواز علاقه‌ای به تقابل و تنش با جنرال‌ها ندارد و سیاست دوری و دوستی را با آنان در پیش گرفته است. در حال حاضر حمزه شهباز، پسرش نخست‌وزیر ایالتی پنجاب است. شهباز شریف پنج‌ ازدواج و سه طلاق را ثبت دفترچه‌ی محکمه کرده است. همسر اولش، مادر حمزه که از خویشاوندانش است ۴ فرزند دارد و تا حال طلاق نشده است. شهباز شریف با او در ۲۳ ساله‌گی عروسی کرد. در سال ۱۹۹۳ با عالیه هانی، مدل مشهور قرارداد ازدواج بست و یک سال بعد از او جدا شد.

شهباز شریف یک پل معروف در لاهور اعمار کرد و اسم همسرش هانی را بر آن گذاشت، هانی و شهباز جدا شدند اما آن پل تا هنوز به نام هانی است. شهباز با یک زن دیگر به اسم کلثوم هم ازدواج کرد و پس از مدتی جدا شد. در سال ۲۰۰۳ شهباز شریف با تهمینه درانی فعال اجتماعی و داستان‌نویس‌ عروسی کرد که تا حال در قید نکاح هم‌دیگر هستند. به این ترتیب شهباز دو همسر دارد و روشن نیست که به کدام آنان لقب و تشریفات رسمی بانوی اول داده می‌شود.

فردوس کاوش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهباز شریف
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   فردوس جان کاوش
شهباز شریف شخصیت پیوسته به گذشته ای میراث استعمار انگلیس برای پاکستانی ها و منطقه جنوب اسیا میباشد.
ایمل سینا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است