عید شکوفایی فطرت آدمی مبارکباد
عید فطر، روزی است که فطرت آدمی به واسطه سی روز اخلاص، شکوفا شده و به معطر کردن فضای زندگی انسان می پردازد. عیدفطر، عید زیبایی های معنوی است، عید بشارت و عید سعادت است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۷    ۱۴۰۱/۲/۱۰ کد خبر: 170202 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. یکی از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است.
در کشورهای اسلامی عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولا با تعطیلی رسمی همراه است.
در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطریه در این روز بر مسلمانان واجب است.

از آن‌جاییکه شرط اعلام ماه شوال با رویت هلال ماه به وقوع می‌پیوندد، همواره در کشورهای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است.
تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع است.

عید فطر، عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور کرده است. ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، عید گرفته اند و ساکنان آسمان نیز مأمور شده اند که جوایز و پاداش هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند و به راستی که در این روز بزرگ، زمین، زمان و آسمان در جوش و خروش هستند.

عید فطر، روزی است که فطرت آدمی به واسطه سی روز اخلاص، شکوفا شده و به معطر کردن فضای زندگی انسان می پردازد. عیدفطر، عید زیبایی های معنوی است، عید بشارت و عید سعادت است. این عید سعید، بر تمامی فطرت های بیدار مبارک باد.

در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه داری، اسلام روز اول ماه شوال را عید قرار داده است زیرا در این روز، انسان ها به فطرت خود بازمی گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می شوند.
در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیله غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس های تمیز و خوشبو کردن خود، آن را کامل می نمایند.

پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیله دعا و مناجات صورت خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگی اموال و دارایی های آنها به وسیله فطریه دادن و کمک کردن به انسان های فقیر و نیازمند صورت می پذیرد.
به راستی عید فطر، عید پاکیزگی و طهارت انسان ها است تا از این رهگذر، به فطرت اصلی و حقیقی خویش بازگردند.

با آنکه روزه گرفتن در تمامی ادیان الهی وجود داشت و پیروان آن ادیان، مکلف بودند روزهای خاصی در سال را روزه بگیرند ولی در پایان ایام روزه داری آنها، عیدی قرار داده نشده بود.
این برای اولین بار و در دین مبین اسلام بود که روز پایان روزه گرفتن، روز عید و جشن و بهجت نامیده شد و این افتخار، ویژه مسلمانان است.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در اینباره می فرماید عید فطر، هدیه ای است که از سوی خدا به مردان و زنان امت من داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ کس نداده است.

در این روز عده ای سبقت گرفته و پیروز می شوند و عده ای نیز شکست می خورند. تعجب می کنم از کسانی که در این روز که نیکوکاران پاداش می گیرند و باطل پیشگان زیان می بینند، به بازی و خنده می پردازند. به خدا سوگند اگر پرده ها فرو افتد، نیکوکار می اندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار می گوید چرا بد می کردم.
عید فطر اعمال و عباداتی دارد که در روایات معصومان علیهم السلام به آنها پرداخته شده و دعاهای ویژه ای نیز درباره آن آمده است.

در پایان، کارکنان شبکه اطلاع رسانی افغانستان فرا رسیدن عید سعید فطر واین ایام خجسته را به تمام دوستان تبریک و تهنیت عرض می دارند و از خداوند لایزال خیر و رفا، صفا و صمیمیت و موفقیت را استدعا دارند.

در پناه حق باشید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید فطر
عید روزه
نظرات بینندگان:

>>>   مبارک باد. من نتونستم روزه بگیرم یک مثقال چربی ذخیره ندارم 😁 خوش به حال انها که سالم هستند و تونستن روزه بگیرن . امیدوارم ملت افغان و ایران فارس زبان به جای ضدیت و نفاق بجای پیروی از انگلیس بجای خرابی و خونریزی سر عقل بیان و همدیگر کمک کنند کشور را بسازن بازیچه سیاست نشن

>>>   مردم افغانستان در فقر و گرسنگی قرار دارند.
به مجردی که یک لقمه نان بدست بیاورند و از گرسنگی رهایی یابند، مثل آن است که رمضان خلاص شده باشد و برایشان عید است.

>>>   سلام هموطنان عزیز
عیدسعیدفطر را به عموم مسلمانان جهان تبریگ می گویم
آرزومی کنیم همه هموطنان عزیز زندگی خوب با مهر محبت داشته باشد
وسلام ...
محمدجاوید بوستانی از جاغوری علم پرور

>>>   حلول عید سعید فطر را تمامی مسلمانان جهان بویژه مسلمانان افغان درهر گوشه وکنار جهان که به سر میبرند ازعمق قلب تبریک وتهنیت عرض میدارم وازخداوند میخواهم روز هایعید خوش وخوش با جمله دوستان واقارب شان داشته باشنتد وبرکت این روز ها کینه وکدورت که دردلهای دوستان جادارد ازبین برود و با قلب پرمهر یک دیگر را دراغوش بیگیرند و گذشته هارا رفراموش کنند
مرغلی تنـــــــــــــــــــــــــــــها

>>>   عید سعید فطر را به برادران عزیزی پشتون خود به برادران عزیزی تاجیک خود به برادران عزیزی هزاره خود به برادران عزیزی ازبیک خود و سائیر اقوام افغانستان تبریک عرض میکنم.
زنده و سربلند باد مردم عزیزی افغانستان.
سید میلاد . واشنگتن دی سی.

>>>   عید سعید فطر به همه مردم افغانستان مبارکباد! از خداوند صلح، امنیت و هم پذیری برای ملت افغانستان خواهانم!
عظیم ازآسترالیا

>>>   سلام
عید سعید فطر را برای تمام مردم افغانستان درهر گوشه وکنار جهان از صمیم قلب تبریک عرض میدارم. هر روز شما عید باد.
مهر پرور نیا زی

>>>   استشمام عطر خوش بوی عید فطر از پنجره ملکوتی رمضان گوارای وجود پاکتان باد.
*صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت*

>>>   عید سعید فطر برهمه ی هموطنان عزیز مبارکباد. به امید آرامی و سرور همه ی مردم درد دیده ای افغانستان عزیز.
حسین همدم بنگلور هندوستان

>>>   سلام وبعد از سلام عید سید فطر را به تمام مسلمانان جهان بخصوص به مردم شریف افغانستان تبریک میگویم و از خداوند در این روز عزیز میخواهم که یک آرامش کامل به افغانستان و سراسر مملکتهای اسلامی بر قرار بفرماید.
تشکر غوث الدین "برهانی " از روسیه

>>>   سلام هم وطنان خوبم من هم عيدسعيدفطرراازديارغربت ازصميم قلب تبريك ميكوييم دعاميكنم طاعت وعبادت همه مسلمان قبول دركاهي حق تعال كرددالبته روزجمعه روزاول عيدمبارك ميباشد
تنهادرغروب ازعربستان سعودي جده

>>>   عید سعید فطر را به تمامی ملت افغانستان تبریک عرض میدارم. امیدوارم عید را در آرامی کامل سپری نماییم
طارق مقیم کشور ترکیه

>>>   عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمین است و چه خوب است که این عید در افغانستان بسیار با شکوه برگزار میشود.
امید وارم افرادی که توانایی مالی فراهم کردن تدارکات عید برای اعضای خانواده خود را دارند خانواده دیگری در کنار خود را که ممکن است توانایی مالی مناسبی نداشته باشد را دریابند.
با تشکر

>>>   عيدسعيد فطر را به تمام مسلمانان جهان تبريك عرض ميدارم خصوصا به ملت افغانستان اميدوارم عيد را به خوشي تجليل نمايد.
محمدعيسي زرگر از ولسوالي اندخوي ولايت فارياب

>>>   عید فطر بر همه مسلمانان مبارک باد انشالله همه سال در افغانستان و سایر بلاد مسلمان عید باشد
هاتف از قندهار

>>>   عیدسعیدفطر برتمامی مسلمانان افغانستان وجهانمبارک باد

>>>   خديا! خروج از ماه مبارک را براي ما مقارن با خروج از تمامي گناهان قرار بده.. آميــــــــــــن با رب العلمين
اميره

>>>   عید سعید رمضان بر همگان مبارک اما ......
میلاد از تهران

>>>   فرمانهای رب العالمین در مورد اطاعت ما از او چنان نیست که کمر ما را بشکند بلکه تا انجا ست که کمر مارا برای اطاعتش خم نماید عیدتان مبارک
عباس سبزوار خراسان

>>>   عیدسعید فطررابه تمام مردم غیورافغانستان ومسلمانان جهان تقدیم میدارم
(محمدرفیع بارکزی)

>>>   من هم عید سعید فطر رو به همه مسلمانان جهان و هموطنان گلم تبریک میگم
Bila - مشهد

>>>   بنده از زاه بسیار دور این عید سعید فطر را به تمام مردوم شریف افغانستان تبریک و تهنیت عرض مینمایم

>>>   عيدسعيد فطر را كافه مسلمانان جهان وخصوصا برادران وخواهران رنج ديده افغانستان ازصميم قلب تبريك وتهنيت عرض ميدارم .
ن ع ازسعودي عربيه

>>>   عید سعید فطر بتمام مسلمانان وهمو طنان عزیزم مبارک انشاه الله عید ی خوشی با فامیل های تان داشته باشید .
بااحترام
گل رحمن احمدزی از کابل

>>>   عيد سعيد فطر را به تمام هـموطنان عزيز و فاميل گرامي شان از صميم قلب تبريك و تهـنيت عرض مي گويم، و آرزو دارم خداوند پاك (ج) طاعات و عبادات شما را در ماه مبارك رمضان قبول درگاه خويش قرار داده و ايام خوش عيد را براي هـمه ي شما عزيزان و بخصوص دوستاي عزيز ما در افغانستان نيك و مبارك و سر شار از شادي.
مهـدي جعفري

>>>   عید فطر را بر مردم افغانستان و به تمام مسلمانان جهان مبارک باد......
بدخشانی...

>>>   سلام هموطنان عزيز !!!!!
عيد سعيد فطر به همگي مباركباد. اميد وارم كه عيد را بدون مشكل و در فضاي امنيت وآرامي با خوانواده هاي عزيز خود سپري نمائيد. ودر اخير عيد سعيد فطر را به تمام مسلمانان جهان باالخصوص همزبانان و برادران تاجيكي و ايراني تبريك عرض ميكنم.
نذير احمد "نوريار" مسكو

با احترام فراوان و قبولی طاعات و عبادات تمامی بندگان مخلص خداوند جله و اعلی خصوصا کافه مسلمانان در سراسر گیتی
عبدالحمید مفتون - کابل

>>>   برادران وخواهران هم وطن سلام!
ايــام عید سعید فطر را به تمام امــت مـحمـد (ص)بـــه خــــصــــوص بـــه طـــــبــــقه هـــردم شـــهـــيد از صمیم قلبم تبریک عرض می نمایم.
عبدالله از هواده

>>>   آیا چنین عیدی را می‌توان به یکدیگر تبریک گفت؟ در کشور که هر روز ش عزا ماتم است .نه نه فقط به هم دیگه بگیم روزه نمازت قبول
نبی جاغوری

>>>   خیلی دشوار است که یک مادر از ترس انفجار مانع نماز عید فرزندانش در جماعت شود
فرزانه نعمت

>>>   نصف مردم در کابل عید ندارند، همه در سوگوار عزیزان شان ماتم دارند .خدایا تو خود رحم بحال ملت رنجیده بدار. امین
غوث الدین میر

>>>   عید در سایه جهل طالبانی و فرار عید نیست
شیما کابل
>>>   دوستم برایم یک کارت تبریکی در واتس آب روان کرد برایش نوشتم عید هنوز نشده صبر کن چن بم دیگر انتخاری شود و تعداد زیاد مردم هلاک شوند باز عید میشود . طالب ها در جایی که باشند انتحاری صورت نمیگیرد اما .....

>>>   محمود منجم زاده
رئیس جمهور آلمان: عید فطر بخشی از همزیستی جامعه ماست
رئیس جمهور آلمان عید فطر را به مسلمان جهان تبریک گفت و این مراسم را بخشی از همزیستی در کشورش عنوان نمود. او از مسلمانان به دلیل رعایت قوانین کرونایی نیز تشکر کرد. تقریبا چهار میلیون مسلمان در آلمان زندگی می کنند.
فرانک والتر اشتاین مایر، درپیامی به مناسبت عید فطر نوشت: «مسلمانان این عید را با هم جشن می گیرند. این جشن بخشی از همزیستی جامعه ما درآلمان است . رئیس جمهور آلمان فدرال از مسلمانان به دلیل حمایت و رعایت "قوانین سختگیرانه" که برای "کنترول ویروس همه گیر کرونا" ضروری بودند، نیز تشکر کرد. وی در این زمینه گفت: «این محدودیت ها هنوز هم ختم نشده اند؛ اما من بسیار خوشحالم که امسال می توانید با اعضای خانواده، دوستان و همسایگان بیشتری عید فطر را جشن بگیرید .
وی برای تجلیل کنندگان از عید فطر آرزو کرد که "ایمان شان در این روزگار تاریک، باعث آرامش و قدرت شود". ماه رمضان با عید فطر به پایان می رسد. عید فطر در بسیاری از جوامع اسلامی سه روزطول می کشد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است