آینده سیاست ها و عملکرد ها در افغانستان
خالی بودن فضا و نبود یک نیروی منسجم ضد طالبان باعث شد که این گروه بتواند در افغانستان مسلط شود آنهم بر اثر آنچه که دسایس داخلی و خارجی خوانده می‌شود نه الزاماً توان رزمی بلند طالبان در گرفتن قدرت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۴۰۱/۲/۱۳ کد خبر: 170226 منبع: پرینت

شهباز شریف نخست وزیر تازه به قدرت رسیده پاکستان، بعد از سفر سعودی به امارات سفر کرد.
مقامات امارات متحده عربی و سعودی در مورد افغانستان و منطقه صحبت های داشتند، باور دارم شهباز شریف بزودی سفری در امریکا خواهد داشت تا حد اقل بتواند با وساتط امارات متحده عربی و سعودی اعتماد امریکا را نیز بدست آورد.

از سوی دیگر شهباز شریف هرگز سیاست عمران خان را در مورد افغانستان دنبال نخواهد کرد و همچنین تلاش خواهد کرد که سیاست امریکا محور را در افغانستان پیشه گیرد.
خانواده شریف میدانند که امریکا از آنچه که در حال حاضر در افغانستان میگذرد و از سیاست طالبان به هیچ صورت راضی نیست، و تمام کشور های منطقه از آنچه که طی ۹ ماه در افغانستان گذشته در تشویش اند.

از طرف دیگر ایران در تلاش است که با چه شیوه بتواند مصئونیت مردمان شیعه و هزاره را در افغانستان نگهدارد و چطور بتواند روابط خوبی با طالبان داشته باشد که حامیان شان در افغانستان متضرر نشوند.
در ضمن ایران هرگز حاضر نیست که سایر اقوام افغانستان که بر ضد طالبان هستند آنها را از دست بدهد.

به باور من بازی طور دیگری رقم خواهد خورد، کشور های مانند ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عرب بعد از این تلاش خواهند کرد تا در افغانستان نقش بازی کنند اما مشروط بر اینکه سیاست های قطر کنار زده شود.
تمام این کشور ها از سیاست و عملکرد های طالبان ناراض هستند و هرکس میداند که طالبان با این عملکرد ها و با این شیوه سیاست های شان بالاخره از صحنه دور خواهند شد و نمیتوانند به حکومتداری خود ادامه دهند و مجبور میشوند که تا آخرین روز های حاکمیت خود گاهی با ایران بجنگند و گاهی با پاکستان...

گروه هایی که در حال حاضر بر ضد طالبان اند و می‌توانند اوضاع افغانستان را بر ضد طالبان به چالش بکشند نیروهای مختلف سیاسی و نظامی اند.
که از جمله داعش با گروه طالبان شدیداً مقابله خواهد کرد و طالبان را به چالش خواهد کشید، اما طالبان هم بخاطر اینکه از خود سیستم قهری نشان دهند اشخاص و افرادی را که بنام داعش گرفتار کرده اند اگر داعش باشند یا نباشند اعدام خواهند کرد ولی این اعدام ها در دراز مدت برای طالبان جزیی از مشکل خواهد بود.
بعد از این تمام نیروها فعالیت های خود را علیه طالبان گسترش می‌دهند و طالبان را به چالش جدی مواجه خواهند ساخت و طالبان توان و ظرفیت تعامل با نیروهای مخالفش را نیز ندارند.
حتی اراده و اختیار این گروه برای این کار زیر پرسش جدی قرار دارد.

توان طالبان در مقابله با تهدید های چند پهلو ضعیف دانسته می‌شود.
حتی بسیاری‌ها به این باور اند که خالی بودن فضا و نبود یک نیروی منسجم ضد طالبان باعث شد که این گروه بتواند در افغانستان مسلط شود آنهم بر اثر آنچه که دسایس داخلی و خارجی خوانده می‌شود نه الزاماً توان رزمی بلند طالبان در گرفتن قدرت.
به هر صورت باور داشته باشید که عمر حکومت طالبان محدود است مبارزه تازه بعد از ماه حمل آغاز گردیده حد اقل باید چند ماه انتظار کشید تا طالب از سر راه سیاست و حکومتداری کنار زده شود.

نا گفته نماند سیاستمداران که در خارج کشور هستند و در این روز ها نهاد هایی را برای نجات افغانستان ایجاد کرده اند نسبت به هر گروه دیگری فعال تر و منظم تر حرکت میکنند و به سرعت میکوشند که از راه های مختلف سیاسی و نظامی افغانستان را از بحران موجود نجات دهند.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ایرانی ها نباید در کشور کدام مداخله داشته باشند و افغانها را آزمایش کرده نمی توانند
به خاطری که مجاهدین سر به کف آماده دفاع از افغانستان عزیز هستند

>>>   بلی هم وطن ملتی که قدری خود را ندانیست
لیاقت شان همین طالبان جنور است بس
همین طالبان آدم کش است بس
همین طالبان بی فرهنگ است بس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است