عيد يعني برگشت به فطرت اوليه إنساني و ذاتي
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۴    ۱۴۰۱/۲/۱۴ کد خبر: 170231 منبع: پرینت

روزهاي مبارك و با ميمنت عيد فطر را براي همه عزيزان در همه جاي حهان تبريك عرض ميدارم، به انهايكه توفيق انجام فريضه الهي را داشتند و نيز به انهايي كه به هر دليلي نتوانستند از بركات اين ماه بهره مندشوند.

عزيزان!
اگر بخواهيم به معناي حقيقي عيدكه به معناي روزهاي خوشي و شادي و عيد در اسلام است، نظري بياندازيم، عيد يعني برگشت به فطرت اوليه إنساني، همان فطرت و ذاتي كه عاري و خالي از هر گونه ظلم و ستم و الودگي و ناپاكي ها و گناه و معصيت و داشتن صفات رذيله و نا پسند است. همانند نو زاد در روز هاي اول تولد.
براي از بين بردن اين الودگي ها در اسلام دو تا عيد و جود دارد، عيد فطر و عيد قربان، كه هردوي شان داراي اثر و بار معنوي ميباشند.
ثواب و ثمره اين دو عيد مبارك ، بعد از يك دوره تلاش و زحمت درمراسم عيد قربان ، و صبر برگرسنگي و تشنگي ، در ماه رمضان به دست مي ايد.

نتيجه ان زحمت ها، پاكي و توبه از گناهان هر روزه اي هست كه انسان ها در عمرخوبش خواسته و يا نا خواسته مرتكب ان مي شوند، از قبيل ظلم بر خود، برخانواده، فرزندان، برهمسايه، بر مردم كوچه و بازار و حتي برحيوانات و محيط زيست و نيز اگر انسان از ناحيه زبان خويش كسي را ازرده كرده و يا از ناحيه حسادت ها بخالت ها و غيبت و تهمت ها به ديگران و خوردن مال حرام، كه انسان مرتكب گناهي شده باشد با برگشت به فطرت اوليه خودكه همان فطرت الهي ميباشد (فطرة التي فطر الناس اليها) همانند؛ روز هاي اول تولد كه ادمي هيچ گونه الودگي نداشت پاك بود همچنان پاك مي شود.
اين خودش مي تواند موجب شادي و سرور و جشن و خرسندي وي گردد.

شادي هاي عيد همچنان داراي بار و اثر معنوي هم هست، نه اينكه همانند برخي ديگر شادي ها و خوشي ها كه شايد توام با گناه و معصيت باشد و جنبه معنوي نداشته باشد.
در اين هردو عيد (رمضان و قربان) مسلمانان موظف به دادن صدقه و كمك و اطعام فقرا ميشوند، مانند دادن فطره روزه و قرباني كردن در راه خدا.
از اينكه انسان بعد از زحمت هاي فراوان توانسته است خود را به فطرت و ذات اوليه خود بر گرداندكه؛ ديگر گناه، خطا، تجاوز سرقت، خوردن مال حرام و صفات رذيله نفساني، مانند؛ غيبت و تهمت به ديگران و حسادت و بخل و تعصب ورزيدن و خود محوري و قوم محوري و حزب محوري پرهيز نمايد، سزاوار عيد نمودن و جشن گرفتن و تكامل يافتن است.

اميدواريم همچنان پاكي نَفَس ها و نَفس ها و قلب ها و روان ها كه به بركت ماه رمضان شامل حال همه ما شده است، تا سال ديگر و رمضاني ديگر ادامه داشته باشد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید
فطرت انسانی
نظرات بینندگان:

>>>   بلی هم وطن محترم گدام انسانیت
مانند انسا نیت طالبان وحشت
یا سر جدا کردن از پشت کردن
یا زنده به گور کردن مانند مردم مظلوم پنجشیر
یا ما نند تیر باران کردنی مردم دایکندی
در یک والسوالی چند نفر را تیر باران کرد
هزاران دریغا نام انسان
هزاران دریغا نام آدم
ملیونها حیف نام مسلمان
ملیارد ها حیف نام اسلام
که سری زبان هر قاتل است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است