طالبان در پی تشکیل لوی جرگه حامد کرزی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۴۰۱/۲/۱۷ کد خبر: 170253 منبع: پرینت

به نظر میرسد که امریکایی ها میخواهند آن بخش از موافقت نامۀ ناکام و ناتمام دوحه را به اتمام برسانند. تشکیل یک حکومت مشترک در نتیجۀ مذاکرات میان افغانی که در موافقت نامه قید شده بود، بخش ناکام این توافق نامه بود.
ناکامی در این بخش برای امریکایی ها یک ناکامی بسیار فضیحت بار در بیست سال جنگ شان با هزینۀ بزرگ در این جنگ بود. حالا امریکایی ها تلاش دارند تا از راه های مختلف اگر بتوانند این فضیحت را جبران کنند و به گونه ای بتوانند بر افغانستان حضور و اشراف داشته باشند تا دست و پای روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران را نیز از افغانستان بیرون کنند.

آیا تشکیل لوی جرگه تلاشی در این راستا است و می تواند امریکایی ها را در تامین هدف شان کمک کند؟
طالبان در مسند انحصاری قدرت سیاسی افغانستان برای اولین بار از تشکیل لوی جرگه سخن گفتند. سخنگوی ارشد آنها اخیراً به تشکیل نشستی شبیه لوی جرگه اشاره کرد که بر سر آن کار جریان دارد، هر چند گفت نامش مشخص نشده است.

حامد کرزی همیشه از ضرورت تشکیل لوی جرگه سخن گفته و برای عملی شدن آن به هر دروازه ای سر زده است. دکتر عبدالله یار روزهای دشوارش نیز که حالا در دهلی به سر می برد و با تام ویست دیدار تازه کرده، نیز با کرزی همنوایی و همسویی دارد. به نظر می رسد که وی پس از مذاکرات گسترده ای که در دهلی با طرف های مختلفی خواهد داشت، دوباره به کابل برگردد و با کرزی بر سر تشکیل لوی جرگه و هر مجلس دیگری که در کابل توسط حاکمان تشکیل می شود، همکاری مشترک داشته باشد.

نکتۀ روشن آن است که نه امریکا و نه کرزی و نه کسی و گروه دیگر نمی توانند حاکمان جدید را به ترک انحصار کامل قدرت وا دارند و یا قانع سازند. اما آنچه که می تواند انجام شود، ایجاد یک مشارکت در حکومت و ماموریت دولت و نظام(نظام امارت) است.
این مشارکت در حکومت و ماموریت در نظام امارت از طریق یک لوی جرگه چگونه می تواند محقق شود تا نوعی از رضایت و قناعت در داخل و خارج را فراهم کند و موجب شناسایی رسمی حاکمیت شود؟
هنوز پاسخ روشنی به این پرسش نمی توان ارایه کرد. اختلافاتی در داخل نظام حاکم بر سر این موضوع و سایر مسایل وجود دارد. هر چند که تلاش های موفقیت آمیزی برای حل این اختلافات انجام یافته و به خصوص نقش "خدام الفرقان" و رهبر آن مولوی عارف الله عارف در حل این ناهمسویی درونی موثر گفته می شود.

به نظر میرسد که تمام طرف های مختلف داخل نظام حاکم بر سر حفظ ارزش های چون حفظ نظام امارت و اجرای شریعت و سلطه و اِشراف علمای دینی خودشان در وجود یک شورای علمای مقتدر با امیر و قاضی القضات ویتو گر، بر بخش حکومت اتفاق نظر دارند و آنرا غیر قابل تغییر و غیر قابل معامله تلقی می کنند. آنها با قرار دادن حکومت و کابینه در کنار نظام و در واقع زیر مجموعۀ آن می خواهند نوعی از مشارکت را تامین کنند که این مشارکت از طریق لوی جرگه یا هر نام دیگر شکل بگیرد. این حکومت مشارکتی را رییس الوزرا یا صدراعظم ریاست و مدیریت می کند و یک شورا یا پارلمان نیمه منتخب یا منتخب در کنار حکومت بوجود می آید.

محمد اکرام اندشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
جرگه کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالسمیع یوسفی
درافغانستان ۴۰سال جنک انحصار قدرت طلبی وانقلاب چب، راست، سقوط قدرت شاهی خاندانی به پایان رسید انچه باقی مانده تقسیم قدرت دربین اقوام افغانستان با مثلث کرزی خلیلزاد غنی عبدالله همه ریشه قومی دارد قدرت بشگل تسلیم گروی طالبان یک قوم خاص صورت گرفت بخاطر مشروعیت گرو طالبان مثلث کوشش دارند مشروعیت ازجامع جهانی ومنطقه حاصل کنند بنام لوی جرگه قومی افراد اشخاص خودشان جرگه سنتی قومی قرون وسطع تاید شوند
معضله افغانستان توسط انتخابات راه حل است چهره عبدالله ماند ملا مسجد پل خشتی انگلس بعد از چهل سال خود معرفی کرد همه میداند قرن ۲۰ مردم افغانستان زندگی دارند جرگه تقلبی قومی وقت گزشته

>>>   ضیا طارق
تحولات آینده خدا ج بهتر میداند، اما نظر به تجارب از سیاست های آمریکا و عملکرد مهره سوخته و مار آستین جریان مقاومت دبل عبدالله، تحلیل شما خیلی واقع بینانه است.

>>>   قادر آشنا
کاملا همینطور است هر نوع شورا یا جرگهء عشیره ایی که دایر شود تنها مشروعیت همین نظام را تاپه میزند دیگر هیچ کار کرده نمیتواند۰ تا کنون سکولارهای پشتون نیز همین طرح را داده اند که مانند ایران؛ تالبان اقتدار اصلی را در دست داشته باشند و قدرت های اجرایی را به متخصصان پشتون بدهند تا کارهای اداری را پیش ببرند

>>>   Enayat Mosleh
عبدالله یکبار دیگر در نقش فروشنده ظاهر خواهد شد.؟؟

>>>   داکتر عبدالله دروغ گوی.
او به طالبان گفته بود که در روز های عید میخواهم در کنار فامیل خود باشم و روز های عید را با فامیل در هند سپری کنم.
بنأ به من اجازه سفر بدهید.
طالبان گفتند که برایت اجازه میدهیم،منتهی به شرطی که کدام فساد نکنی و در هندوستان با کسی ملاقات نکنی و در فکر کدام توطئه نباشی.
طالبان از داکتر عبدالله رسمی سند گرفتند و داکتر عبدالله سند را امضأ کرد.
حالا او رفته در هندوستان و با تام ویست نماینده امریکا برای افغانستان ملاقات کرده است و میخواهد در عوض ملا هیبت الله،خودش امیرالمومنین در افغانستان مقرر شود.
توبه از دست مردم دروغگوی در دنیا.

>>>   مقاومت پیروز است ، مهم نیست که کی چه غلطی میکند ، راه نجات مقاومت و برانداختن طالب از زمین است.

>>>   شیر از افغان زمین:
به نظردهنده اخری!
گاو پیر کنجاره خواب مبیند، اندیوال مطمان باش در زندگی ات روی ان غلامان حلقه بگوش اشغالگران رانبینی، دست اورد ۴۳ ساله تان که استعمار روس و بعد استعمار غرب در مقابل فروش خاک ودین برایتان داده بود در یک روز جنگ از دست دادید،به کدام ایمان وغیرت گپ میزنی ایمان تان را از نزد تان امریکاییها برد اکنون هیچ چیز در اختیار ندارید وفاقد ایمان وغیرت هستید غیرت تان به جهانیان معلوم شد، شما جز چور وچپاول ولندغری کدام کمال دیگر ندارید ومطمان هستم که قلب غلامت به این همه گپ هایم موافق است. شما ازبسیار بیغیرتی وپستی ولندغری تان اشغالگران را مایوس وناامید ساختید قسمیکه کموستان وطنفروش ۳۰ سل قبل روسهارا سرخم و شرمنده ساختند.

>>>   مریم محبوب
مردان جهل و قبیله با خرمنی از تکه پاره بویناک بر دوش و بر شانه ، با تن چرکین و مغزسنگواره ، هدایاتی را برای زنان تنها ماده در محاصره گُرگان صادر کرده اند . مردانی با دهن های گندیده و کثیف ، زنان را گفته اند ( چادری بپوش ) و با وقاحت تمام ، خانواده ها و همسرشان را تهدید کرده اند که اگرزنی بدون چادری در جنگل وحوش ظاهر شود ، ترنیش های گُرگان ، آن ها را خواهد درید .
مردان جهل و قبیله با اشتهای سیری ناپذیراز خون و گوشت آدمی ، این بار دندان تیز کرده اند تا زنان و مردان مظلوم ایستاده در ( چهاره راه چه کنم ؟ )را که هیچگونه راه نجاتی ندارند راه ، روح و روان شان را زنده زنده بخشکانند و با پوست و استخوان شان ، بقای حکومت شان را پی ریزی نمایند .
مردان جهل و قبیله از آن جایی که زبون تر از آنند که پول های بلوکه شده را از گرُگان درنده تر از خود بستانند ، با چنین فرمان کثیف و تهوع آوری که ریشه در عقایذ همان اسلام دوران محمدی دارد ، زنان را و در مجموع همه بیگناهان سرزمین افغانستان را زیر شکنجه گرفته اند تا پول ها را به دستآورند .
مردان جهل و قبیله در بی حیایی تمام می روند تا خود را اینگونه به جهان امروزین که تماشاگران چنین هنگامه های خونینی بیش نیستند ، بقبلولانند . لازم است که مردم به گروگان گرفته شده افغانستان ، اندکی بیشتر اسلام ( عزیز!!! ) را که پاسدارانش جز از هزار پیچ تاریخ سنگواره گی سخن نمی گویند ، بیشتر بشناسند ! مطمئنم که تاوان ( سنگ اسلام به سینه زدن ) چه بسا بیشتر از این خواهد بود .

>>>   لویه جرگه هم از اعضای طالبان تشکیل خواهد شد. ممکن است از قوم غیر پشتون را هم در این جرگه بیاورند اما اصلی کاره باز طالبان خواهند بود.

>>>   طالبان قتل عام مردم غیرنظامی و بیگناه را متوقف کنند به لوی دروغ ضرورت نیست

>>>   روانشناسی تفرقه
معضله افغانستان به واکاوی روانی و اجتماعی جدی توسط روانکاوان و جامعه شناسان نیاز دارد.
در کنار عواملی که به همه پوشیده نیست، خوب خواهد شد اگر عوامل پوشیده روانی و اجتماعی که بستر جنگ، تفرقه، تشنج و ادامه نابسامانی را در چهار دهه اخیر در افغانستان هموار کرد تشخیص و شناسانی شوند.
امیدوارم روانکاوان و جامعه شناسان افغان از سرتاسر دنیا کنار هم آمده، مجمعی را تشکیل بدهند و پژوهش و مطالعات گسترده را در زمینه براه بیندازند و یافته های شانرا توسط رسانه ها، رساله ها، مراکز آموزشی با مردم افغانستان شریک شوند.
به ریشه های معضلات پرداختن میتواند ثمره سالم تری برای نسل های بعدی داشته باشد.
دیانا امین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است