طالب یک‌شبه خلق نشده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۴۰۱/۲/۱۷ کد خبر: 170254 منبع: پرینت

طالب یک‌شبه خلق نشده است. حضور این گروه در صحنه‌‌ی سیاسی و نظامی هم به هیچ وجه معلول تصادف و طراحی صرف عوامل بیرونی نیست. درست است که عوامل بیرونی نقش قابل ملاحظه در تقویت‌بخشی جنبش ملامحمد عمر و کمپین‌های نظامی سازمان او داشتند، اما طراحی بیرونی و مداخله‌ی خارجی در نبود زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی در داخل، به ثمر نمی‌رسد‌.

واقعیت این است که طالب حداقل از ۱۴۰ سال به این‌سو، حضور پراکنده، تاثیرگذار و نامریی در سیاست، اجتماع و حکومت‌داری افغانستان داشت.
اجرای اجباری احکام شرعی، دفاع از بیعت در برابر انتخابات رقابتی عمومی، دشمنی با ارزش‌های رهایی‌بخش تمدن معاصر، جنگ هویتی با غرب، مخالفت با پروژه‌ی مدرنیسم، زن‌ستیزی، مخالفت با آموزش دختران، سیاه‌نمایی فرهنگ شهری و فرقه‌گرایی، شاخصه‌های اصلی تفکر/آرمان طالب است.

اگر این شاخصه‌ها را معیار قرار بدهیم می‌توانیم به صراحت بگوییم که صدور فتوای قتل عام هزاره‌ها در سلطنت عبدالرحمان، انسانیت‌زدایی و تکفیر مشروطه‌خواهان در زمان پادشاهی امیر حبیب‌الله، شورش‌های ضد مدرنیسم امانی در جنوب، شرق و شمال، اسیدپاشی به روی دختران دانشجو در دهه‌ی ۴۰ خورشیدی و فتوای به اصطلاح جنگ مقدس در دهه‌ی هشتاد میلادی، همه نشانه‌‌های واضح حضور سایه‌ای و نا منسجم طالب در صحنه است.

در دوره‌ی نادر خان مطبوعات دولتی در دست کسانی مثل مولوی کشککی بود که فکر طالبی داشتند. پس از سال ۱۹۰۱ هم در دربار و نهادهای دولتی و هم در صحنه‌‌ی سیاسی و اجتماعی بین تفکر طالبی و ضد آن تقابل وجود داشته است.
شاه امان‌الله را نیروهایی سقوط دادند که فکر طالبی داشتند. سلطنت محمدزایی‌ها از ترس، مدرنیزاسیون را بسیار کند ساخت. مولوی جلال‌الدین حقانی، ملامحمد عمر، ملا عبدالغنی برادر، مولوی‌ عبدالسلام حنفی، مولوی شمس‌الدین همه با روس‌ جنگیدند. آنان از موضع افکار طالبی هم با روس جنگیدند، هم با ناتو.

در سال ۱۹۹۴ به علت‌های مختلف حضور نا منسجم طالب به حضور منسجم بدل شد. این امر دو علت عمده‌ی داخلی داشت که اولی زوال مشروعیت سیاسی سنتی و دوم ناکامی سران تنظیم‌ها در توافق روی معیارهای مشروعیت سیاسی بود. این دو مساله سبب شد که طالب برای خودش امیرالمومنین بگزیند و از همه بیعت بخواهد. بنابراین جنگ مکتب و مدرسه، نبرد صد ساله است.

فردوس کاوش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالب
عوامل بیرونی
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان نیمچه ملا هستند و از قدیم گفته اند که:
نیمچه داکتر بلای جان
نیمچه ملا بلای دین

>>>   ده سال مکمل ما به مجاهدین افغانستان کمک کردیم که در مقابل روس ها بجنگند و روس ها را شکست بدهند و کشور های آسیای میانه را از چنگال روس ها نجات بدهند و جهاد مقدس را به آسیای میانه و مناطق ایغور چین انتقال بدهند. اما آنها چه کردند؟
جدیداًجهاد در تاجکستان و ازبکستان شروع شده بود که دولت برهان الدین ربانی با روس ها ملاقات کرد و زمینه صلح را در تاجکستان و ازبکستان فراهم کرد و مجاهدین تاجکستان و ازبکستان خلع سلاح شدند.
آیا شما را ما به همین خاطر ده سال مکمل کمک کردیم.
ما مجبور شدیم جهاد را علیه روس ها از جبهه دیگر شروع کنیم.یعنی از قفقاز و چیچین.
در عین حال بینظیر بوتو را به واشنگتن خواستیم و خواهان تشکیل دولت طالبان و سقوط دولت ربانی شدیم.
دولت ربانی را تا بدخشان پیش کردیم و نزدیک بود که بدخشان را نیز بگیریم که حادثه یازدهم سپتامبر شد.
ما مجبور شدیم باز در مقابل گروه ساخته شده خود،مثل مجاهدین قد علم کنیم و طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و قوای خود را دایم در افغانستان،مثل اروپا و جاپان و کوریای جنوبی و دیگر نقاط دنیا حفظ کتیم.
اما بد بختانه کشور های متطقه،بشمول پاکستان و ایران و روسیه و چین و کشور های عربی و حتی کشور هند ،جهاد شان را در مقابل ما شروع کردند و ما مجبور شدیم که قوای خود را از افغانستان بیرون کنیم.
بنأ حالا ما نه بالای مجاهدین و نه هم بالای طالبان که همه ساخته شده خود ما هستند،باور داریم.
زیرا اینها قوای هیچ کشور را در کشور خود نمیخواهند و از آنها فقط میشود برضد دیگر کشور ها، استفاده کرد. در داخل این کشور بودن قوای خارجی بطور دایم نا ممکن است.
امریکا.

>>>   طالبان یک گرو بیسواد و کاملا تروریستی است که جز قتل و انتحار دیگر هیچ چیزی بلد نیستند این گرو تروریستی که در اثر یک توطعه و به پشتیبانی مستقیم پاکستان به پیروزی رسیده حالا که حکومت را در چنگ دارند هم از کشتن و انتحار مردوم هزاره که اکثرا شعیه هستند دست بردار نیستد در زمان حکومت اشرف غنی هم مردوم هزاره را قتل عام کردند طوریکه هزاران خانواده هزاره مردان و جوانان نان آوران خانواده خود را از دست دادند طالبان مانند کرم های رشد کرده در نجاست هستند که افکارشان کاملا تروریستی و ضدبشری است من منحیث یک هزاره به همه مردوم هزاره مشوره میدهم که مانند زمان شهید مزاری بزرگ بلند شوید و در مقابل تروریستان قیام کنیم و نگذاریم که تروریستان به مردوم ما به اشکال مختلیف ظلم و ستم کنند بیاید سلاحهای را که پداران ما به زمین گذاشتند ما دوباره بخاطر دفاع از مردوم خو برادریم در همه مناطق افغانستان مردوم بخاطر دفاع از مردوم و ننگ و ناموس این وطن هر روز بپا میخیزند بیاید که از دیگر اقوام ساکن در افغانستان عقب نمانیم در دفاع و بیرون کردن تروریستان متجاوز از کشور خود سهم بگیریم...
م ح از شهر غزنی

>>>   بلی هم وطن عقلی آوغان آدم کش از این بهتر نمیشود

>>>   اکثر مردم افغانستان اعیاد اسلامی را با شکوه-تر از نوروز تجلیل میکنند

>>>   اقای فردوس
منظور شما از حضور صد سال قبل طالب در وجود احزاب اسلامی افغانستان
میباشد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است