تمام دانش آموزان افغانستانی در ایران تحصیل میکنند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۴۰۱/۲/۱۸ کد خبر: 170257 منبع: پرینت

معاون آموزش مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران گفت: بیشتر از ۵۲۷ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران از افغانستان هستند و هیچ فردی از تحصیل محروم نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل کمالی گفت: ۵۲۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که از میان این تعداد، بیشتر آن‌ها افغانستانی و تعدادی هم از کشور‌های بنگلادش، پاکستان، عراق و سایر کشور‌ها هستند.

او گفت: ۲۲ مدرسه ویژه دانش‌آموزان اتباع هم راه اندازی شده است که دانش‌آموزان اتباع می‌توانند به صورت مجزا به آن مدارس وارد شوند.
کمالی گفت: مدارس اتباع بیشتر در شهر‌های تهران، قم، کاشان و مشهد ایجاد شدند که در حال گسترش است و از ساخت این مدارس استقبال می‌کنیم و به افراد علاقه‌مند مجوز برای ساخت داده می‌شود.
او گفت: نزدیک به ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ویژه آن‌ها تحصیل می‌کنند، آن‌ها در این مدارس مطابق نظام آموزش و پرورش ایران آموزش می‌بینند.
معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران گفت: با ساخت مدارس ویژه اتباع درنظر داریم تا بخش عظیمی از این دانش‌آموزان آسان‌تر تحصیل کنند، چرا که سیاست آموزش و پرورش این است که حتی یک دانش‌آموز هم از تحصیل جا نماند.

کمالی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس ایرانی می‌توانند از ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خودداری کنند، گفت: براساس دستورالعمل‌های صادرشده همه مدارس ما باید دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند، حتی برخی از دانش آموزان افغانستانی ممکن است که از راه غیرقانونی وارد کشور شده باشند که برای این افراد هم محرومیت از تحصیل در ایران وجود ندارد.
او گفت: بیشتر مهمانان ما به صورت قانونی در ایران حضور دارند و مشکلی در مدارس عادی ندارند، اما تعدادی هم هستند که نه پاسپورت و نه مدارک دارند، این افراد هم با هماهنگی استانداری می‌توانند در مدارس ثبت نام کنند چرا که همه دانش آموازن می‌توانند در مدارس ایران تحصیل کنند.
رهبر انقلاب با صراحت برای جلوگیری از اعمال رفتار سلیقه‌ای در مدارس برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی اظهار کردند که هیچ کودک افغان، حتی مهاجرانی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و امکان ثبت‌نام برای همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی میسر شود.
همه مدارس ما باید دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند، حتی برخی از دانش آموزان افغانستانی ممکن است که از راه غیرقانونی وارد کشور شده باشند که برای این افراد هم محرومیت از تحصیل در ایران وجود ندارد
پس از سخنان رهبری، در ابتدای سال ۹۴، برنامه‌هایی برای شناسایی، ساماندهی و ثبت نام این افراد در مدارس ایران اجرا شد و آموزش و پرورش هم برای برقراری عدالت و قایل شدن حق یکسان آموزشی، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت جداسازی دانش آموزان اتباع خارجی و دانش آموزان ایرانی به مناطق و ادارات کل خود در سراسر کشور ابلاغ کرد.

وزارت آموزش‌وپرورش هر سال در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درباره سامان‌دهی اتباع خارجی، شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی مجاز در مدارس وزارت آموزش‌وپرورش برای سال تحصیلی جدید را به استان‌ها ارسال می‌کند.
مدارک معتبری که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در شیوه‌نامه امسال عنوان شده، عبارت است از گذرنامه دارای پروانه اقامت معتبر، کارت هویت ۱۳-۱۲ ویژه اتباع خارجی (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور)، کارت‌های آمایش ۱۴- ۱۳، برگ تردد بین‌شهری (معادل کارت آمایش)، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا، دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا و دارندگان مدرک اقامتی ویژه (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور) است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش آموزان
افغانستانی ایران
نظرات بینندگان:

>>>   دانش آموزان ایرانی همه ترک تحصیل کرده اند اما افغانی ها حتما باید درس بخوانند!

>>>   جهانی سپاس از این تصمیم نیک

>>>   گفت: بیشتر از ۵۲۷ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران از افغانستان هستند و هیچ فردی از تحصیل محروم نمی‌شود./// هههه. ماهم در عوض آب را بر ایران بسته می کنیم. چون ما نمک به حرام نیستیم و نجیبیم! ایران به 8 میلیون افغان بدبخت سرپناه و امنیت و امکان کار داده و امریکا بالای سر مردم بم های 10 تنی انداخته و بالای دختران و زنان افغان 20 سال تجاوز کرده. ما امریکای قندول ره خوش داریم و در فراغش آه می کشیم و از چرخ طیاره اش آویزان می شویم اما از ایران نفرت داریم و طلبکاریم و آب هیرمند را بسته می کنیم و در عوض سالی چند صد تن تریاک و هروئین بسوی ایران روان می کنیم. چون ما دردانه جهانیم ! چون ما بسیار نجیب استیم! به اندازه یک اسب نجیب استیم! (شایدم نیستیم)

>>>   همین تصمیم که فرمودید که اتباعی که غیرقانونی وارد کشور می شوند ثبت نام کنند با توجه به ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان باعث افزایش مهاجرت افغانها به ایران می شود

>>>   امیدوارم افغان ها نیکی های این سرزمین و مردم سخاوتمند آن را ببیند و بدی هایی که در این سرزمین مشاهده می کنند را اینقد بازتاب و بزرگ نمایی نکنند و این یعنی قدر شناسی، و شکر نعمت خداوند یعنی قدرشناسی از نیکی های بندگان و خوبی های آنها.. ولی افغان ها وقتی به اروگا یا سرزمین خودشان می روند و از ایران خارج می شوند هنه مردم ایران را و همه سالهایی که در ایران زندگی کردند را یک سره تیره و تار بیان می کنند

>>>   جمهوری اسلامی ایران بعد از این همه چانه زدنها و کشمکش ها بالاخره حاضر به قبول و تطبیق مفاد قوانین حقوق بشر و امور پناهندگی گردید. اعمال غیر مسوولانه ای عده ای از افراد گارد ج.ا.ا. در رابطه با مهاجرین افغان اگر جدی گرفته نمیشد شاید وضعیت بدتر میشد. ایران کشور بزرگ با امکانات به مراتب بیشتر مالی و اجتماعی نسبت به پاکستان میباشد . نا گفته نماند که یقینا دولت ایران از ملل متحد در رابطه به مهاجرین افغان کمک های دریافت میکند ...هر کشوریکه میزبان مهاجرین است کمک های لازم برای کشور مذکور صورت میگیرد. طور مثال همین اکنون در پولند بیشتر از دو ملیون پناهنده است و برای هر خانواده ای که یک فامیل اوکرلینی را میزبانی میکند هفته ای دوصد و دنجاه یورو پرداخت میگردد.
بر هر حال مهاجر شدن به ذات خود نوعی شکنجه است و متاسفانه افغانهااز چهل سال بدینسو به این درد مبتلا اند.
فخر اهنگر

>>>   بلوچها و سیستانیها راضی نیستند ! چون افغانستان آب را بطور کامل بر روی آنها بسته

>>>   فرض کنید یک آدم فضایی هستید و بدون غرض در مورد مردم و کشورهای زمین یک گزارش مینویسید. کشور افغانستان:
کشوریست که هزاران سال تاریخ و فرهنگ مشترک با همسایه غربیش داشته، در طی این مدت انسانهای بزرگ و کمک فراوانی به بهبود تمدن بشر کرده.
۲۶۰ سال پیش راهش را جدا کرده و ۱۰۰ سال پیش رسما از طرف بقیه کشور ها به رسمیت شناخته شده.
در این ۱۰۰ سال به واسطه عدم دسترسی به دریا و جنگ پیشرفت علمی و اقتصادی خوبی نداشته.
آخرین دوران قدرتش پادشاهی درانی بوده که موسسش احمد ابدالی ابتدا سردار پادشاه همسایه به اسم نادر بوده. هنر هر دو-نادر و احمد- هم این بوده که به هند حمله کنند و از غنایم جنگی هند کشور خود را اداره کنند.
به واسطه تفرقه و جدایی از همزبانان غربی و شمالی نفوذ فرهنگی همه آنها به نفع زبان و فرهنگ انگلیسی و روسی کم شده.
هیچ تلاش و جهد اقتصادی، فرهنگی و علمی بارزی در ۲۶۰ سال اخیر نداشته.
از نظر اقتصادی همواره یکی از ۱۰ کشور فقیر دنیا بوده و با اکثر کشورهای همسایه خود مشکل دارد.
قوانین و فرهنگ فعلی:
فعلا افراطی ها دست بالا را دارند. از نظر آنها مردان صاحب اختیار زنانند. مثلا یک مرد ۶۰ ساله که یک از یک دختر بچه ۱۲ ساله خوشش بیاید میتواند با پدر یا برادر یا مرد صاحب اختیار دختر توافق کند و در ازای مبلغی دخترک را زن خود کند. زنان بدون اذن و همراهی مردشان حق خروج از خانه را هم ندارند.
مردان سن بالا در کشورهای عربی مثل امارات دختربچه های افغان را با همین قرائت از دین در واقع خریده و عقد خود میکنند.
غیر افراطی ها اگر توانشان برسد به ایران و کشورهای غربی میگریزند و مذهبی هایی که فقیرترند به پاکستان میروند.
حاکمان افغانستان (افراطی و غیر افراطی) در بیشتر جدالهای منطقه ای بین ایران و اعراب یا ایران و ترکیه طرف مخالف ایران بوده و هستند.
حتی از کشت افیون برای قاچاق و فروش در ایران هم بعضا به عنوان حربه استفاده شده است.
کلا کینهای با دلیل ناشناخته و عجیبی بین حاکمان و بسیاری از مردم افغانستان و ایران وجود داشته و دارد که انگاری کل بدبختی های افغانستان تقصیر ایران است. این در حالی است که تنها همسایه افغانستان که از زمان استقلال دخالت و حمله نظامی به افغانستان نکرده ایران بوده است.
تا بدانجا که حتی زبان فارسی را هم دری مینامند که نکند ایرانی باشد! تازه این مال آنوقتی بود که ظاهرشاه سر کار بود وگرنه الان که حتما مدعیند مولانا هم به پشتو شعر میگفته...
حالا شما خود بگویید:
چرا مردم و یا حکومت ایران باید به مردم افغانستان کمک کنند؟ آیا در این ۱۰۰ سال حتی تشکر زبانی هم از مردم و حکومت افغانستان شنیده اند؟ آیا حتی افغانستان در سازمان ملل بر ضد تحریم علیه ایران رأی داده یا زبانی به دفاع گشوده؟ آب دریای کابل و کنر به پاکستان حلال است اما یک قطره آب هلمندش به ایران حرام. غنی به پابوس بن سلمان میرود و ایران را مقصر میداند و طالبان به پابوس شیوخ قطر. پول قاچاق کنیزکان افغان به امارات را پاکستان میگیرد و اشکالی هم ندارد، ولی خدا نکند یک مدیر مدرسه ای در ایران دخترک افغان را به مدرسه دخول ندهد. فردایش همه غیرت افغانها بجوش آمده و کرور کرور فحش نثار جد و آباد هر چه ایرانیست میشود.
این چه برادریست؟ کدام آدم عاقلی برادری میخواهد که به خونش تشنه باشد و به پشتش دشنه زند؟

>>>   فخر آهنگر نه هموطنان و همشهریان مهاجر شما و نه پول و کمک سازمان ملل نمی خواهیم فقط بروید خارج از ایران تا کمک پلیس و مردم عادی را نوش جان کنید ...
احمد

>>>   به فخر آهنگر.
هر گاه دیدید که قوانین بین المللی برخلاف منافع غرب بکار گرفته شد و به سود کشور دیگری شد از ما بخواهید فریب نامش رو بخوریم. جنگ روسیه در اوکراین چقدر از نگاه غرب زشت و ناپسنده؟ نامش تجاوزه.
همین امریکا یک میلیون عراقی رو کشت به بهانه بمب اتم صدام. اخرش هم گفتند مدارک اولیه جعلی بودند و بمبی در کار نبود. جنگ سوریه ویتنام یمن فلسطین افغانستان. این قوانین حقوق بشری درباره این جنگها چی میگن؟ رفتیم دموکراسی ببریم به یه کشور که بهش نیاز داشت؟ البته نیاز داشت یک میلیون نفر کشته بشن و چند ده میلیون نفر مهاجر بشن. ولی اخرش ارزش والایی بنام دموکراسی رو بردیم توی کشور و این دموکراسی اونقدی خوبه که هر خری مثل ترامپ میتونه با فریب مردم و تحریک حس خودخواهی اونها رای بیاره. ولی بابتش باید یک میلیون کشته بشن و ده میلیون اواره.

هر وقت حقوق بشر و سازمانهای بین المللی که شما ازش دم میزنید تونست بپرسه چرا امریکا به 52 کشور طی 80 سال تجاوز کرده اونوقت برای کسانی مثل ما هم ارزش داره و میگیم چه خوب که زمین یه جنگل نیست و قوانین بین المللی هم توی زمین هس که مث قانون جنگل نباشه.
حقیقت چیز دیگری هست.
ما در ایران شما رو برادر میدونیم. از گذشته تا اینده دور. مطمئن باشید سازمان بین المللی بابت مهاجرین پولی هم به ایران نمیده. پول نفت ما رو یه کشور بی هویت مث کره جنوبی سالهاست بلوکه کرده. حرف زور از این واضح تر؟ سازمان بین المللی حتی یکبار رای نداده که این همه تحریم نکنید. بعد شما فک میکنید قراره پول به ایران برسه؟ اگر هم یک روز برسه بابت دیوار ساختن به ترکیه میدن نه به ایران. شما بهتره حقایق رو ببینید بلکه بتونیم گرهی باز کنیم. اشتراکات ما بی پایان هست چون یکی هستیم. امروز بحث امنیت از طرف یه مهاجر ازبک دست اموز ترکیه مطرح شد پس نیاز به اینکار بود. دلیل دیگری نداره اینکار.

>>>   به فخر آهنگر
بعضی از کشورهای بابت مهاجرین پول از سازمان ملل دریافت می کنند و بعضی هم دریافت نمی کنند. در واقع مبلغ کمک های خارجی دریافتی ایران اگر رسانه ها را دنبال کرده باشید در حد چند ملیون دلار هست و تقسیم بر مهاجران میشود هر نفر سالی یک بستنی.
مهاجرپذیری ایران بیشتر دلیل فرهنگی دارد و به دلیل هم زبانی ایران و افغانستان می باشد. به عنوان مثال ایران اجازه نداد شهروندان سوریه به ایران مهاجرت کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است