رویکرد مثبت ایران قابل تقدیر است
برخورد هوشمندانه و مدبرانه مسوولان ایرانی در رابطه با خنثی سازی توطیه اخیر دشمنان دوملت در زمینه نفاق افکنی میان میزبانان ایرانی و جامعه مهاجر جای تقدیر و تشکر دارد.... 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۷    ۱۴۰۱/۲/۱۹ کد خبر: 170268 منبع: پرینت

شورای هماهنگی آوارگان افغانی، شورای افاغنه، شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه، دفتر اتباع و مهاجرین خارجی، اداره گذرنامه اتباع خارجی، شورای عالی مهاجرت، سازمان ملی مهاجرت و....

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) در کشور جمهوری اسلامی ایران تا کنون سازمان ها، نهادها و دفاتر متعددی پیرامون مهاجرت و پناهندگی و آوارگی ایجاد شده که اکثرا بجای مفید بودن، عوارض جبران نشدنی برای هر دو طرف میزبان و مهاجر از خود بجای گذاشتند که از ذکر آنها در این مبحث می گذریم اما طرح بزرگتری به مجلس شورای اسلامی ایران ارایه گردیده که چنانچه از مرحله تصویب بگذرد و به مراحل اجرایی نزدیک شود، هم به نفع کشور میزبان بوده و هم به حضور مهاجران و پناهندگان دیگر کشورها از جمله افغانستان در ایران وجهه قانونی خواهد بخشید. در کنار اینکه در طرح اولیه ارایه شده، صیانت از حقوق اتباع ایرانی اولویت داده شده است اما امید می رود هماهنگونه که عملکرد مسوولان در دولت آقای رییسی رییس جمهور ایران، تا کنون منصفانه و هوشمندانه بوده است، در عملکردهای بعدی نیز لحاظ شود.

آنگونه که در رسانه های ایرانی آمده است، هدف از تشکیل شورای عالی مهاجرت یا سازمان ملی مهاجرت در ایران به منظور ساماندهی، برنامه ریزی، راهبری و سیاستگذاری در حوزه اتباع خارجی و همچنین مهاجرت به ایران است. همچنین وظایف شورای عالی مهاجرت راهبری، سیاستگذاری و برنامه ریزی منسجم و بلندمدت در موضوع اتباع خارجی، هماهنگی و نظارت بر امور تمامی دستگاههای مرتبط با وظایف محوله در این قانون، بررسی و تصویب درخواست ها و پیشنهادهای کلیه سازمان های ذیربط که به نحوی از انحاء با امور اتباع خارجی مرتبط باشند، بررسی و اصلاح و به روزرسانی قوانین موجود در حوزه مهاجرت و اتباع خارجی و ارایه لوایح پس از تصویب هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی، تصمیم گیری در مورد تعیین محدودیت های ویژه برای ورود، خروج، عبور یا اقامت کلیه اتباع خارجی یا اتباع خارجی یک کشور خاص در شرایط فوق العاده و بحرانی از تمامی ورودی ها یا ورودی های خاص است.

وظایف سازمان ملی مهاجرت برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به اقامت، اشتغال، استملاک و اسکان کلیه اتباع خارجی، برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به ساماندهی حضور غیرقانونی اتباع در داخل ایران برنامه ریزی برای اجرای سیاست ها و مصوبات مربوط به مدیریت و نظارت بر بازار اشتغال اتباع خارجی با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای صیانت از حقوق اتباع ایرانی جویای کار و برنامه ریزی و نظارت بر احداث، نگهداری اردوگاههای مراقبتی، مهمان شهرها، ساختمان های اداری، مراکز ارایه خدمات و سایر امکانات است.

از آنجا که این طرح در زمان دولت آقای روحانی در چهارسال قبل تبیین شده است، نیاز به بازبینی بادرنظرداشت شرایط موجود و ورود تعدادی دیگراز اتباع افغانستانی به ایران دارد که مورد توجه رییس جمهوری ایران و وزیر داخله این کشور قرار خواهد گرفت.
چنانچه احمد وحیدی وزیر داخله ایران در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در گفتگو با خبرنگاران گفت: بعد از فجایعی که آمریکا در افغانستان به بار آورد و مشکلات فروانی که برای مردم این کشور ایجاد کرد و حکومت جدیدی که شکل گرفت، ما با حجم گسترده‌ای از مهاجرت مردم افغان به سمت مرزهای کشورمان روبرو شدیم.
وزیر داخله ایران ادامه داد: مردم افغانستان در پی این اتفاق با مشکلات فراوان روبرو شدند که از ترس برخی از آنها به ناچار به سمت مرزهای ایران آمدند و جمهوری اسلامی را نقطه امنی برای خود می دانستند و تلاش کردند تا خود را به جای امن برسانند؛ از طرفی برخی به لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شدند و همه دارایی‌های خود را دست رفته دیدند و ما با موج زیادی از حرکت مردم افغانستان به مرزهای ایران روبرو شدیم.
وحیدی اضافه کرد: از مردم افغانستان درخواست کردیم وارد ایران نشوند و در داخل مرزهای کشور خود باشند و اگر کمک‌هایی لازم است که انجام شود، حال از طرف دولت‌های همسایه یا نهادهای بین‌المللی در خارج از مرزها به آنها رسانده شود اما گروه‌های زیادی از مردم افغانستان وارد مرز ایران شدند و ما به لحاظ مسایل انسانی نمی‌توانستیم و حتی در آموزه های ما نیست که برخوردهای تند داشته باشیم.
وزیر داخله ایران به تلاش رسانه‌های مغرض با ایجاد صحنه‌های ساختگی و نادرست علیه کشورمان بعد از فجایع آمریکا در افغانستان اشاره و تصریح کرد که این صحنه‌ها و گزارش‌ها جعلی و ساختگی است و تلاش کردند و می‌کنند که فضای نامناسبی را ایجاد کنند اما باوجود رفتارهای مغرضانه آغوش ملت ایران برای پذیرش پناهندگان و مهاجرانی که دچار مشکلات فراوان شدند باز بود.
وحیدی یکی از مشکلات اخیر ورود اتباع افغانستان به ایران را شناسایی آنها بیان کرد و گفت: مسأله کنونی شناسانی مهاجران افغان به داخل مرزهای ایران است که این اقدام بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران راهبرد و استراتژی‌ها و برنامه هایی درباره مسایل مختلف اقتصادی دارد که نشناختن آنها هم برای ما و هم برای مهاجران افغان مشکل ایجاد می‌کند.
وزیر داخله ایران اضافه کرد: با دفاتر خدمات دولت و پولیس به اضافه 10 هماهنگی شده است و مهاجران افغان باید به این دفاتر مراجعه کنند تا بتوانیم با سرشماری گسترده و دقیق درباره نحوه ارایه خدمات‌ و ساماندهی آنها به موقع عمل کنیم. بنابراین از همه مهاجران افغانی و همه اتباع دیگری که در ایران هستند به طور جدی خواستاریم تا در مهلت اعلام شده مراجعه کنند. اما اگر به هردلیلی مراجعه نکنند از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتی ناچار می شویم سختگیرانه رفتار کنیم.
وزیر داخله ایران این را هم گفت که به همه اتباع افغانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند اقامت‌های موقت به آنها خواهیم داد و نگران نباشند.

این جای قدردانی دارد در زمانی که سیلی از مردم افغانستان بناچار بسوی کشورهای دیگر روان هستند، ایران آغوش خود را باز کرده و پذیرش آنها را برای خود وظیفه دانسته و اعلام شناسایی جدید کرده است. در صورتیکه همسایه دیگر افغانستان (پاکستان) که تا کنون بیشترین تعداد مهاجر افغانستانی را در خود جای داده بود، از پذیرش مهاجر جدید در این وضعیت بحرانی خودداری کرده است.

پذیرش نیروی متخصص مهاجر در بدنه نظام و استفاده از نیروهای کاردان مهاجرین افغانستانی در ایران از جمله کارهای شایسته ای است که این روزها در برخی وزارتخانه ها جنبه عملی بخود گرفته و باعث دلگرمی جامعه مهاجر گردیده است.
همچنان برخورد هوشمندانه و مدبرانه مسوولان ایرانی در رابطه با خنثی سازی توطیه اخیر دشمنان دوملت در زمینه نفاق افکنی میان میزبانان ایرانی و جامعه مهاجر جای تقدیر و تشکر دارد و قابل ذکر است که اینگونه عملکردهای مثبت در آینده نیز بر اتحاد و همدلی دو ملت ایران و افغانستان خواهد افزود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر امروز مردم افغانستان در زمین سوخته پس از چهل سال جنگ زندگی میکنند ولی باز خدا رو شکر که سرانش تحت نظر اعراب و انگلیس و امریکا نیستن. درسته که پاکستان دخالتهایی داره ولی فرصت بیشتری برای نفس کشیدن مردم فراهم شده تا دوباره از زمین سوخته جوانه بزنن و سرسبز بشن. اگر تا 20 سال آینده کشوری دنبال جنگ و خون توی افغانستان نباشه میتونیم شرایط کشور مناسب میشه و امیدوارم همینطور بشه. امیدوارم ننگی که انگل ستان به ناموس خاک ما گذاشت هم کنار بره تا دوباره یکی باشیم.

>>>   شما چقدر ساده هستید
اینها برای گرفتن مالیات اینکار را می کنند
در ایران تبعه خارجی نمی تواند صاحب املاک شود
این یک قانون است باید به نام یک ایرانی باشد
فقط برای گرفتن مالیات از مهاجرین است
ساده دلهای خوش باور

>>>   اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در اطلاعیه‌ای از اتباع افغانستانی فاقد مدرک که از طریق اینترنتی موفق به دریافت نوبت برای شرکت در طرح سرشماری نشده‌اند خواست از امروز (دوشنبه 19 اردیبهشت) به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

اطلاعیه از اتباع افغانستانی فاقد مدرک به‌ویژه اتباع واردشده پس از تحولات افغانستان خواست که به آن دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که امکان ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را نیز داراست.

اطلاعیه در ادامه از اتباع افغانستانی می‌خواهد به‌منظور ارائه خدمات بهتر در مراحل ثبت‌نام و همچنین جلوگیری از ازدحام، از مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی جهت اخذ نوبت خودداری کنند.

همچنین هشدار داده شده است به افرادی که در طرح مذکور شرکت نکنند، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود و غیرمجاز تلقی می‌شوند.

>>>   خدا رو شکر یک نفر بالاخره رویکرد مثبت ایران را دید!
5 تا 8 میلیون مهاجر را کدام کشور جهان می تواند ساپورت کند؟
520 هزار دانش آموز با تحصیل رایگان
میلیونها کارگر افغانستانی که در امنیت ایران مشغول کار هستند.
درست است که خیلی هایشان کارهایشان سخت است. ولی درامد کارگری روزمزد در ایران از کارمندی بیشتر است!
نان، اب، روغن،بنزین، گاز و برق یارانه ای ایران برای مهاجرین و ایرانی ها یکسان است.
همه اینها را در نظر بگیرید که ایران تحریم شده ترین کشور جهان است! ولی با این حال تمام تلاش خود را انجام می دهد که حق همسایگی را بجا بیاورد.
ولی متاسفانه بعضی از مهاجرین افغانستانی شرایط ایران را با اروپا قیاس میکنند! و بعد به ایران فحش می دهند.
در حالی که اروپا خیلی کم مهاجر میگیرد و بسیار بسیار ثروتمندتر از ایران است.
سخت گیری های گاه و بیگاه ایران هم به خاطر این است که مهاجر بیشتری وارد کشور نشود که بتواند به همین مهاجرین خدمات ارائه کند.
اگر مهاجر بیشتری وارد شود ممکن اقتصاد ایران ورشکسته شود!
ولی متاسفانه مهاجرین افغانستانی فقط بدی های ایران را می بینند و به ایران توهین میکنند.

>>>   به نظر من هرات به مادر خودش ایران برگردد

>>>   به دومی. شما میدونید چند درصد مردم ایران مالیات میدن؟ میدونید 90 درصد از کل مالیات کشور رو تهرانیا با حدود 13 میلیون جمعیت میدن و بقیه مردم کشور که حدود 70 میلیون نفر هستن تنها ده درصد از کل مالیات کشورو میدن؟
وقتی 70 میلیون ایرانی مالیات نمیده برا شما واضح نیس که وضع مالیات کشور چقدر افتضاح و آشفته هس؟ با این آشفتگی از کجا مشخصه که مثلا یه کارگر روزمزد چقد حقوق داشته که بخواد مالیاتش چقدر بشه؟ چن درصد کارگرای کشور حقوق رو به صورت بانکی میگیرن و نه نقدی؟ وقتی حتی مشخص نیس طرف جقد درامد داشته چجوری مالیات بگیرن؟ حدود 40 درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی میکنن و اصلا مالیات بهشون تعلق نمیگیره. اینقدر بدبین نباش بزرگوار.
این طرح بیشتر جنبه امنیتی داشته تا اقتصادی. بعد از سیل مهاجرت اخیر و اقدام اون ازبک توی مشهد، بحث امنیت مهم شده. اگر شما مهاجری باشی که توی ایران دنبال دردسر و انتحاری نباشی مشکل خاصی برات پیش نمیاد.

>>>   فرض کنید یک آدم فضایی هستید و بدون غرض در مورد مردم و کشورهای زمین یک گزارش مینویسید. کشور افغانستان:
کشوریست که هزاران سال تاریخ و فرهنگ مشترک با همسایه غربیش داشته، در طی این مدت انسانهای بزرگ و کمک فراوانی به بهبود تمدن بشر کرده.
۲۶۰ سال پیش راهش را جدا کرده و ۱۰۰ سال پیش رسما از طرف بقیه کشور ها به رسمیت شناخته شده.
در این ۱۰۰ سال به واسطه عدم دسترسی به دریا و جنگ پیشرفت علمی و اقتصادی خوبی نداشته.
آخرین دوران قدرتش پادشاهی درانی بوده که موسسش احمد ابدالی ابتدا سردار پادشاه همسایه به اسم نادر بوده. هنر هر دو-نادر و احمد- هم این بوده که به هند حمله کنند و از غنایم جنگی هند کشور خود را اداره کنند.
به واسطه تفرقه و جدایی از همزبانان غربی و شمالی نفوذ فرهنگی همه آنها به نفع زبان و فرهنگ انگلیسی و روسی کم شده.
هیچ تلاش و جهد اقتصادی، فرهنگی و علمی بارزی در ۲۶۰ سال اخیر نداشته.
از نظر اقتصادی همواره یکی از ۱۰ کشور فقیر دنیا بوده و با اکثر کشورهای همسایه خود مشکل دارد.
قوانین و فرهنگ فعلی:
فعلا افراطی ها دست بالا را دارند. از نظر آنها مردان صاحب اختیار زنانند. مثلا یک مرد ۶۰ ساله که یک از یک دختر بچه ۱۲ ساله خوشش بیاید میتواند با پدر یا برادر یا مرد صاحب اختیار دختر توافق کند و در ازای مبلغی دخترک را زن خود کند. زنان بدون اذن و همراهی مردشان حق خروج از خانه را هم ندارند.
مردان سن بالا در کشورهای عربی مثل امارات دختربچه های افغان را با همین قرائت از دین در واقع خریده و عقد خود میکنند.
غیر افراطی ها اگر توانشان برسد به ایران و کشورهای غربی میگریزند و مذهبی هایی که فقیرترند به پاکستان میروند.
حاکمان افغانستان (افراطی و غیر افراطی) در بیشتر جدالهای منطقه ای بین ایران و اعراب یا ایران و ترکیه طرف مخالف ایران بوده و هستند.
حتی از کشت افیون برای قاچاق و فروش در ایران هم بعضا به عنوان حربه استفاده شده است.
کلا کینهای با دلیل ناشناخته و عجیبی بین حاکمان و بسیاری از مردم افغانستان و ایران وجود داشته و دارد که انگاری کل بدبختی های افغانستان تقصیر ایران است. این در حالی است که تنها همسایه افغانستان که از زمان استقلال دخالت و حمله نظامی به افغانستان نکرده ایران بوده است.
تا بدانجا که حتی زبان فارسی را هم دری مینامند که نکند ایرانی باشد! تازه این مال آنوقتی بود که ظاهرشاه سر کار بود وگرنه الان که حتما مدعیند مولانا هم به پشتو شعر میگفته...
حالا شما خود بگویید:
چرا مردم و یا حکومت ایران باید به مردم افغانستان کمک کنند؟ آیا در این ۱۰۰ سال حتی تشکر زبانی هم از مردم و حکومت افغانستان شنیده اند؟ آیا حتی افغانستان در سازمان ملل بر ضد تحریم علیه ایران رأی داده یا زبانی به دفاع گشوده؟ آب دریای کابل و کنر به پاکستان حلال است اما یک قطره آب هلمندش به ایران حرام. غنی به پابوس بن سلمان میرود و ایران را مقصر میداند و طالبان به پابوس شیوخ قطر. پول قاچاق کنیزکان افغان به امارات را پاکستان میگیرد و اشکالی هم ندارد، ولی خدا نکند یک مدیر مدرسه ای در ایران دخترک افغان را به مدرسه دخول ندهد. فردایش همه غیرت افغانها بجوش آمده و کرور کرور فحش نثار جد و آباد هر چه ایرانیست میشود.
این چه برادریست؟ کدام آدم عاقلی برادری میخواهد که به خونش تشنه باشد و به پشتش دشنه زند؟

>>>   به اون عزیزی که میگوید اینا برا مالیات است باید بدانید.
1- ازکجا شما اطمینان دارید که این طرح فقط برای مالیات گرفتن است.
2- ماالیات بر حقوق کارگران در سال1401 تا شش میلیون صفر است.از 6 تا 15 میلیون هم ده درصد است یعنی اگر یک کارگر7 میلیون حقوق بگیرد میشود ماهیانه 100 هراز و سالیانه حدود یک میلیون.یک کارگر که قاچاق وارد میشود چند برابر این را به قاقچیان میدهد تاز جانش هم در خطر است.
3-تاز امکاناتی که به اتباع قانونی داده میشود قطعا خیلی بیشتر از این مبلغ است.
4- درتمتم دنیا مالیات گرفته میشود و این حق هر دولتی است.
پس لطفا مهاجرین عزیز را نترسانید این طرح حتما به نفع کارگران مهاجر است.

>>>   اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. من در کامنتی که دیروز به شما روان کردم چیزی جز واقعیت نگفتم.خود دانید و خدای خود.

>>>   مالیات حق هر دولتی هست که از شهروند دریافت کند چند ملیون افغانی تو ایران هستند هیچکدوم هم مدرک ندارن!کجای دنیا همچین قانونی هست؟ هیچ جا!قرار نیست که کاروانسرا باز کنیم هی یکی بیاد و یکی بره اینطوری هم مهاجر اسیب میبینه و هم دولت!بنده به عنوان یک صاحب نظر هم افغانستان رو از نظر قومیت میشناسم و هم از نظر اقتصادی و کلا اشنایی زیادی دارم اکثر افرادی که اینجا هستن از توده افغان ها باسواد تر هستن و درک بیشتری دارن متاسفانه با این همه کمک از سمت ایران باز هم یک عده از روی غرض ورزی یک توهین به ایران میکنن و به ایران میگن نژاد پرست!بنده از افغانستان شناخت بسیار دارم و میتونم بگم بنده قومیت گرا تر و متعصب تر از افغانستانی ندیدم در افغانستان منافع قومی سالاری دارد بر منافع ملی!همه اقوام عوض ساختن افغانستان به فکر ریاست و سالاری هستن و از جنگ های قومیتی هم که دیگر نگویم اصلا اساس مشکلات جامعه افغانستان همینه نژاد پرستی و قومیت پرستی!ما در طول تاریخ افغانستان متاسفانه شخصیتی را نداشتیم که در میان تمام قومیت ها و ملت مقبول باشد!برای هرکس یک حرف و حدیثی هست تازه خبر هم رسیده طالبان و پشتون ها دنبال حذف فارسی هستن!اگه این اسمش نژادپرستی نیست پس چیه؟ قومیت پرستی هم یک روی نژادپرستیه!خلاصه نژاد پرستی تا مغز استخوان در افغانستان نفوذ کرده
بنده اطمینان دارم که اگر در ایران عوض افغانستان مشکل بود افغانستان یک هزارم کمک به ایران نمیکرد نه از لحاظ دولت و نه از لحاظ ملت البته استسنا در همه هست گفتم تا نگید ناعدالتی کردی
بنابراین افغانستانی عزیز که اگر یک نقد به قومیت یا طرز فکرت انجام دهیم ما را دشنام میدهی محبت کن برای دیگران از نژاد پرستی دم نزد زیرا بلاد خودت از نژاد پرستی به این روز افتاده!
حالا اگر مهاجرین شریف در ایران ناخوش هستن میتوانند تشریف ببرن چون ما هر کار توانستیم کردیم میتوانید شانس خود را در کمپ موریا، ترکیه و یونان امتحان کنند
همواره بیایید با منطق و استدلال صحبت کنیم و به دیگران توهین نکنیم زیرا همگی در آخر کار تنها با خود یک کفن میبریم و دیگر هیچ و همگی باید پاسخگو اعمال خود باشیم
یا حق

>>>   من افغان استم اما واقعن در حق ایران نمک نشناسی شده اگر برویم از نزدیک با چشمان واقع بین بیبینیم واقعٱ جای تشکر دارد یک کشور به تنهای هشت میلیون مهاجر را می پذیرد کع واقعا از نگاه امتیتی رفاهی اقتصادی شغلی برای خود ایرانیان مشکل ایجاد میکند در حالی که ایران کشور در حال تحریم اس لطفإ خود خواه نباشیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است