۲۲ مؤسسه خارجی در بخش زراعت هرات فعال هستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۸    ۱۴۰۱/۲/۲۰ کد خبر: 170273 منبع: پرینت

مولوی پیرمحمد حلیمی، رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گوید که امسال نسبت به سال گذشته حاصلات میوه‌ این ولایت ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت.
حلیمی خطاب به کشاورزان گفت، این اداره با کشاورزان ولایت هرات با حداکثر توان خود همراه بوده که این همکاری در کنار رشد شخصی باعث رشد ملی هم می‌شود.
مولوی حلیمی همچنان از کشاورزان خواسته که دنبال کشت حلال رفته و از زرع مواد ممنوعه خودداری کنند.

در همین حال، این مقام بیان کرد که مؤسسات خارجی هم برای همکاری با این ریاست در جهت کمک و همکاری با کشاورزان هرات اعلام آمادگی کرده‌اند.
در حال حاضر ۲۲ مؤسسه خارجی در ولایت هرات در بخش زراعت فعالیت دارند و قرار است چندین مؤسسه دیگر هم به جمع آنان بپیوندد.

احمد عرفان، آمر احصاییه و ارقام ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات می‌گوید که اکنون امنیت سرتاسری در کشور باعث شده تا مؤسسات بدون نگرانی در دورترین ولسوالی‌های این ولایت فعالیت خود را انجام دهند.
عرفان گفت که این مؤسسات در بخش‌های کاشت، نگهداری و برداشت میوه‌ و غله به مردم آگاهی داده و در هماهنگی با اداره زراعت در تمامی ولسوالی‌ها دور و نزدیک هرات فعال هستند.
عرفان، کار و فعالیت مؤسسات را برای مردم از نگاه اقتصادی موثر دانسته و عنوان کرده که فعالیت مؤسسات در کنار این اداره برای مردم تأثیر مثبتی را گذاشته است.

آمر احصاییه و ارقام ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات گفت که این ریاست در حال حاضر در ۱۹ ولسوالی هرات فعالیت داشته و تلاش دارد تا خدمات موثر را به مردم برساند.
با این همه گفته شده دیگر مؤسسات خارجی در بخش‌های مختلف زراعتی با این ریاست پیشنهاد همکاری داده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زراعت هرات
مؤسسه خارجی
نظرات بینندگان:

>>>   با وجودی که افغانستان خود را یک کشور زراعتی میداند،اما زراعت آن از شکل سنتی با گاو و قلبه بالا نرفت و مثل قرون وسطی کشت و زراعت میکنند که از نگاه کمی و کیفی معادل رراعت پیشرفته کشور های صنعتی نیست.
در کشور های پیشرفته صنعتی خاک زمین ،آب و کود کیمیاوی و درجه رطوبت و خشکی زمین و سایر مشخصات زمین در لابراتوار ها مورد مطالعه قرار میگیرند و مطابق به آن کشت و زراعت صورت میگیرد. با کشت تخم های اصلاح شده،کمترین آب را برای کشت و خوبترین بهره برداری استفاده میکنند. برای قلبه و تخم پاشی و ماله رمین و آبیاری زمین و برداشت محصولات،همه و همه از ماشین و آلات و کمپاین های مدرن استفاده میکنند.
حتی جدیداً تراکتور ها و کمپاین های بدون راننده که با جی،پی،اس وصل است،بدون راننده خودشان زمین ها را قلبه و تخم پاشی و کود پاشی و ماله و آبیاری و برداشت حاصلات و جابجایی حاصلات در کدام ها،همه و همه بدون مداخله دهقان ها و اتومات صورت میگیرد.
مثل فابریکه های موثر سازی که تمام پروسه تولید آن اتوماتیک صورت میگیرد.
بنأ افغانستان با وجودی که یک کشور زراعتی است،اما نوعیت کشت و کار زراعت آن،فرسنگ ها از کشور های پیشرفته صنعتی عقب مانده است.

>>>   ازماوشماگپ معلوم است،به پیش بسوی خرابی.راه نجات معلوم است.پشت به قال قال ورجوع به عقل ومنطق.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است