گردش چرخه ناامنی در کشور ادامه دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۴۰۱/۲/۲۱ کد خبر: 170281 منبع: پرینت

همان طوری که انتظار می‌رفت، نیروی حاکم به‌قصد کار را به جایی رساند که بخشی از نیروهای غیر امارتی، دست به تفنگ ببرند‌.
تاریخ ۴۰‌سال اخیر تکرار ملال‌آور همین داستان است، هر رژیمی که روی کار می‌آید اشتباه‌‌های سلف خود را تکرار می‌کند و با وضعیتی مقابل می‌‌شود که سلفش به آن دچار بود.

گراف عروج و زوال رژیم‌ها نشان می‌دهد که اول هر رژیمی پس از انحصار قدرت، از تفاهم با نیروهای دیگر امتناع می‌کند و هیچ چاره‌ای به مخالفانش غیر از رفتن به میدان جنگ نمی‌‌گذارد، پس از آن حمله‌های چریکی شروع می‌شود و حاکمان در پاسخ به این حمله‌ها، دست به اعدام‌های بدون محاکمه، تحقیر جمعی، بازداشت‌های خودسرانه و اعمال شکنجه می‌زنند.

این رفتارها انگیزه‌ی بیشتر برای حمله‌های چریکی می‌آفریند و این حمله‌ها را بیشتر می‌سازد. هر حمله‌ی موفق چریکی، حس شجاعت بیشتر در گوریلاها تولید می‌کند و هر اعدام بدون محاکمه، شکنجه و تحقیر، در دل‌های قربانیان نفرت می‌کارد.
عاطفه‌ی نفرت به باور مورخانی مثل نوول هراری، ظرفیت آن را دارد که در عمق دل‌ها نفوذ کند و انگیزه‌ی مقاومت را حتی از یک نسل به نسل دیگر منتقل سازد.

افزایش حمله‌های مداوم چریکی بالاخره سبب نابودی رژیم می‌شود و قصه‌های شکنجه، تحقیر، اعدام و مقاومت اساس پالیسی و ستون‌پایه‌ی رژیم جدید قرار می‌گیرد. نیروی حاکم پس از چند روز انکار بالاخره پذیرفت که در پنجشیر تلفات داده و نیروی تقویتی به محل فرستاده است، هم‌زمان با آن گزارش‌هایی از اعدام‌های بدون محاکمه، بازداشت‌های گروهی و تحقیر جمعی منتشر شد. این گزارش‌ها نشان‌دهنده‌ی گردش چرخه‌ای است که در بالا توضیح داده شد.

فردوس کاوش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناامنی
گردش روزگار
نظرات بینندگان:

>>>   ۴۴ سال مکمل همه باهم مزه قال قال راچشیدیم وباچشم سردیدیم وباگوشت وپوست خودانرا لمس کردیم.مگرفکرنمیکنیدحالادرست زمان انست که ماهم مثل سایرملل جهان عوض قال قال به عقل ومنطق مراجعه کنیم؟
عاقل

>>>   ناامنی جهل و چهار سال پیش توسط سی آی ای امریکا، انتلجنس انگلیس، آی اس آی پاکستان و کشورهای عربی وارد افغانستان شد و بنام جهاد تا امروز مردم مظلوم را قتل عام میکنند رهبر آن سازمانهای استخباراتی اند امریکا پلان تخریب تمام شرق و آسیا را دارد تا از توسعه اقتصادی و سیاسی چین، روسیه و هند و خاور میانه و آسیای میانه و شرق دور جلوگیری کند. باید تمام مردم آسیا علیه تجاوزات امریکا متحد شوند و آسیا را نجات دهند. در آن صورت افغانستان و تمام کشورهای آسیا آرام میشوند و بطرف رشد و پیشرفت میروند.

>>>   قدرت مندان کشورما هیچ کدام عاقل نیستند تا به عقل و منطق رجوع کنند. این سریال همچنان ادامه دارد. مگر اینکه معجزه ای شود وخداوند نجات دهنده ای برای ما بفرستد.

>>>   طالبان جاسوسان تربیه شده ای اس ای پاکستان برای نابودی خاک افغانستان بیشتر از دو دهه با مصارف گزاف تربیه و اموزش نظامی داده شده در خاک پاکستان امروز همین غلامان جاسوسان که خانواده های شان به تظمین ای اس ای پاکستان گذاشته شده و خود شان در افغانستان به کمک و رهنماییمشاوران پاکستانی عمل میکنند نه از خود ازادی دارند ونه صلاحیت کار را زید حامد از اعضای فعال و مشاور خاص ای اس ای در قندهار نشسته اعمال و رفتار طالبان را نظاره میکند و دستور کار میدهد بنام ملا هیبت الله مرحوم به همین لحاظ است که روی نا میمون اش را بکسی نشان نمیدهد حتی در روز عید که امامت نماز عید را در مسجد عیدگاه قندهار به عهده داشت رویش را نمایان نکرد تا مبادا افشا گردد که ملا هیبت الله نیست نفر ای اس ای پاکستان است حال شما قضاوت کنید حکومت پاکستان بنام طالبان را.

>>>   عقل و منطق که در این ملک
نه تو داری و نه من

>>>   طالبان از عقل و منطق بیگانه اند.
مغرور و پنهان در پشت ادعای دروغ و ابزاری اسلام . افغانستان ده ها کنوانسیون ، تعهدات ، وپیمان های گوناگون را با جهانیان امضاء کرده است
که در راس پای بند بودن به حقوق بشر
بدون فرق جنسیت است .
تخلف از هر کدام و قلدری به زیان افغانستان و امحای آنها است . مثلیکه
به چشمان خود در بیست سال قبل دیدند و با گوشت و پوست لمس کردند.هم به خود شان و هم به کشور .
م. کریم چجو

>>>   طالبان را ملت ما چون علف هرزه درو میکنند.

>>>   نوشتی(عقل ومنطق درین ملک نه توداری،نه من)قضاوتت درمورد خودت دقیق است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است