مهاجران افغانستانی در ایران و بار سنگین غم نان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۵    ۱۴۰۱/۲/۲۳ کد خبر: 170293 منبع: پرینت

از ابتدای آغاز به کار سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهور ایران، موضوع «هدفمندی یارانه‌»ها، «آزادسازی قیمت»ها و «اصلاح قیمت»‌ها که از آن به «جراحی اقتصادی» هم نام برده می‌شود، در ایران مطرح شد اما پیش‌بینی نمی‌شد که این تصمیم به زودی اجرایی شود. دولت ایران در گذشته، دلار ۲۵ هزار تومانی را به مبلغ ۴۲۰۰ تومان در اختیار واردکنندگان، تولیدکنندگان و کارخانه‌داران قرار می‌داد تا آن‌ها کالاهای وارداتی، موادغذایی و تولیدات خود را به قیمت کمتری از اصل قیمت، در بازار عرضه کنند.

به عبارت دیگر، دولت ایران به بسیاری از مواد ضروری مثل لبنیات، مرغ، روغن، آرد و گندم، دلار دولتی و ارزان در چارچوب «یارانه» و «سوبسید» اختصاص می‌داد اما در برنامه جدید اقتصادی دولت، قرار نیست دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاها تعلق بگیرد بلکه کالاها و مواد غذایی به صورت آزاد در بازار عرضه شده و به جای آن به هر تبعه ایرانی تا زمان آماده شدن «کالابرگ الکترونیکی» یا کوپن، پول نقد پرداخت می‌شود. بر اساس این طرح، به هر فرد ایرانی ماهانه مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پول نقد داده می‌شود که اولین مرحله از این پرداخت‌ها سه شب پیش صورت گرفت.

دلیل این تصمیم اقتصادی دولت ایران، جلوگیری از قاچاق کالا به خصوص مواد غذایی به خارج از ایران و سوءاستفاده دلالان و واردکنندگان از دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته شده است. به همین منظور، امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت/ ثور، یارانه و سوبسید چهار قلم کالا یعنی روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات در ایران برداشته شد. با آزادسازی قیمت این کالاها، بهای این اجناس در بازار ایران، دو برابر و بیش از دو برابر شد. مثلاً تا دیروز اگر تخم‌مرغ کیلوی ۲۰ هزار تومان بود، از امروز هر کیلو تخم‌مرغ نزدیک به ۴۰ هزار تومان است. قیمت روغن، مرغ و لبنیات هم از امروز دو الی دوونیم برابر افزایش یافت. البته آزادسازی قیمت‌ها به چهار قلم کالا محدود نمانده بلکه محتمل است که در آینده نیز قیمت کالاها و مواد دیگری که در حال حاضر سوبسید به آن‌ها اختصاص می‌گیرد، افزایش یابد. البته وقتی قیمت کالاهای یارانه‌ای آزاد شود، لزوماً قیمت سایر کالاها را نیز با خود گران می‌کند. اگر دولت ایران برای جلوگیری از تورم لجام گسیخته احتمالی که ناشی از نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی این کشور در قبال ارزهای خارجی مثل دلار است، موفق شود، کار بسیار بزرگی انجام داده است.

به هر صورت، این که طرح جدید اقتصادی دولت ایران درست است یا نیست حداقل فعلاً نمی‌توان با قاطعیت حرف زد ولی این را با قاطعیت می‌توان گفت که اگر جراحی اقتصادی در ایران، اصلاح اقتصادی محسوب شود، برای مهاجران افغانستانی مقیم این کشور، جراحی روح و روان به حساب می‌آید. به عبارت ساده‌تر، مهاجران افغانستانی از امروز کالاهایی را که از آن‌ها نام برده شد، باید دو برابر و بیشتر بخرند که این فشار مضاعفی را بر ستون فقرات معیوب اقتصاد افغانستانی های مقیم ایران وارد می‌کند زیرا به آن‌ها نه تنها کمک نقدی صورت نمی‌گیرد بلکه سالانه هزینه‌های اضافی دیگری هم بر آن‌ها تحمیل می‌شود که شهروندان ایرانی فارغ از پرداخت این هزینه‌های اضافی هستند.

تازه ما هنوز در مرحله اول اصلاح قیمت‌ها در ایران قرار داریم. ممکن است که در آینده قیمت مواد و اقلام دیگری مانند گندم- آرد- نان هم آزاد و یا کوپنی شود که بازهم مهاجران از این بابت فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد. البته هفته گذشته بخشی یارانه گندم و آرد هم برداشته شد که افزایش سه برابری فراورده‌های حاصل از گندم مثل نان ساندویچ و ماکارونی را به دنبال داشت.

سخن پایانی این که اگر طرح معیشتی به هدف جبران گرانی‌ها برای مهاجران افغانستانی مقیم ایران درنظر گرفته نشود و یا مهاجرین خود، راه برون‌رفت از گرانی‌ها را جستجو نکنند، ادامه زندگی بر مهاجرین در ایران نه تنها بیش‌ازپیش مشکل می‌شود بلکه ممکن است که غیرممکن هم شود.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین افغانستانی
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   باید آب. برق. گاز و بنزین هم آزاد بشه و پولش در اختیار اتباع ایرانی قرار بگیره.
ایران دیگر کشور ارزانی برای اتباع بیگانه نخواهد بود که مال مفت ایرانیها را بخورند تازه طلبکار هم بشوند

>>>   کار بسیار خوبی است.به ما چه که باید خرج ۸ میلیون خارجی را بدهیم.ثروت ایران ماله ایرانیها است

>>>   تا چند وقت دیگر پناهندگان غیر قانونی افغانستان ادعا می‌کنند چرا مثل قدیم به مواد مصرفی ما یارانه ایرانیها را ندادید پس به ما ظلم شده!!

>>>   برادر گرانی برای ما مهاجرین یک طرف قضیه است و در افغانستان هشتاد فیصد مواد غذایی ایرانی است که همان کالاهای یارانه ای به دست مردم بیچاره افغانستان می رسید از جمله ماکارانی
حال که گران شود در افغانستان مردم بیچاره چیکار کند؟باید گفت ما واقعا فکر یارانه را نکرده بودیم
من خودم بسیار ناشکری کردم
واقعا فامیلهای افغانستانی پرجمعیت است هر نان را دو هزار تومان می گرفتیم حال هفت هزار تومان

>>>   شکر نعمت نعمتت افزون کند / کفر نعمت از کفت بیرون کند
مولانای بلخی

>>>   یارانه خطاب به افغانها گفت:
تا بودم ندانستید کیستم تا رفتم دانستید کیستم
نه تنها مهاجرین بلکه در افغانستان هم متوجه خواهند شد

>>>   سلام . برادر و خواهر مهاجری من فقط دعاکنید مگر خدا به من شما لطفی بکند وگر نه امثال من و تو در دنیا بسیار است ودیگر اینکه مگر ما خودمان برای خودمان چیکار کردیم که از دیگران گله مند باشیم خب این راهمه میدانند که خب تاوان ناامنی و جنگ افغانستان را ایران و ایرانی ها که نباید به دوش بکشد از طرفی هم که همه این را میدانیم ایران تحریم است از طرف هم که مواد خوراکی مثل گندم و آرد و غیره که تقریبا در کلی از دنیا گران شده است این را هم که مقصر ایرانی ها نیست و از طرف هم که خب هر دولت که کمی آینده نگر باشد خب به فکر آینده ای مردم و مملکت خود هست الان خیلی از کشور های که گندم و آرد صادر میکرد به لیلی جنگ که در روسیه و اکراین است خب بیشترین گندم در همین دوکشور تولید می شد حال نه کاشته می شود ونه صادر مگر خدابه حال من و شما رحم کند تا این جنگ را خاموش کند و گرنه من و تو از گرسنگی خواهم مرد شاید باور نکنید ولی همین خواهد شد .
طاهر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است