داکتر سپنتا از مردم عذرخواهی کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۶    ۱۴۰۱/۲/۲۷ کد خبر: 170331 منبع: پرینت

داکتر سپنتا یکی از اعضای حکومت پشین افغانستان است که از مردم کشور عذر خواهی می کند.
وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق افغانستان بابت توصیف آمریکا به عنوان یک متحد افغانستان در زمان ماموریت در پست‌های مختلف، اکنون از مردم این کشور عذرخواهی و طلب بخشش کرد.

رنگین دادفر سپنتا مشاور سابق شورای امنیت افغانستان در واکنش به مصادره پول افغانستان توسط رییس جمهوری آمریکا می ‌گوید: از اینکه گاهی دولت آمریکا را دوست و متحد افغانستان تلقی کرده بود، در برابر مردم و تاریخ کشورش احساس گناه می‌ کند.
وی تصریح کرده است که بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و اکنون مردم مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست آمریکا را بپردازند.

سپنتا با اشاره به تاریخ افغانستان گفته است: دولت آمریکا در گذشته به نفع رادیکال‌ترین رادیکال‌ها در افغانستان تبلیغ کرد و آنها را در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی تقویت کرد و پس از آن دست پاکستان را دراین کشور باز کرد و با پول‌های غرب بر مقاومت این کشور تسلط یافت و طالبان را ابزار هژمونی خود در افغانستان ساخت.

به باور وی آمریکا طی 20 سال گذشته به نام مبارزه با تروریسم جنگی را دراین کشور برافروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند.
اسپنتا با بیان اینکه، ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است افزود: آمریکا ۳۶ میلیارد دلار به پاکستان حمایت کرد در حالی که بن لادن در پاکستان زندگی می ‌کرد.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داکتر سپنتا
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   دریای هریرود
معذرت خواستن دردی دوا نمیکنه باز هم از جرات شان سپاس
بقول معروف این ورزش های دهان (باد لمبوس ) شما عزیزان که در کمال اسایش زنده گی گرم نرمی دارید دردی را دوا نمیکند بیست سال از یاوه سرایی های شنیدیم که مفت وضیاع وقت چیزی بیش نبودهمه بروی تعصب ،منافع شخصی وسمتی چیز بیش نبوده ونیست لطفا بس کنید شامپابن همبرگر تان را نوش جان کنید واز حرف مفت وتکراری وخسته کن صرفنظر فرمایید عین لطف تان خواهد بود

>>>   Ghezal Sarwari
ایکاش که ۴۰ سال پشتر صدای می را باند می‌کرد و کرزی که همدستی پاکستان و طالب بود معرفی می‌کرد حال دیر شد افغانستان را پاکستان گرفت و پاکستان و امریکا موفق شدند و شما ها که به خاطری قدرت و چوکی خاموش نشته بودند امروز حتی در کشور نستند خاطر کند که حال همدستی دشمنان بشر و خدا رسول طالب نشوند فقط بخاطر قدرت

>>>   Enayatullah Habib
عذر خواهی هم یک اخلاق حمیده است.این اخلاق را حکمتیار واکثر مجاهد و گروه ح دخ وگروه غنی کمزاد وامثالشان ندارند

>>>   Shafiqa Shafiqa
درود بر آقای سپنتا که اقلآاعطراف کرد به جنایت های آن زمان وجدان خودرا تا اندازه یی آرام ساخت .🙏

>>>   Soraya Baha
س هر خاین ملی و جنایتکار بدون مجازات، اعتراف که کرد با شهامت است ، اما قهرمان با شهامت شما نگفت به جرم کدام خیانتش معذرت خواهی کرده است؟

>>>   Karim Paikar Pamir
به امید فرا رسیدن روزی که کرزی شیاد و حواریون وی را به پای میز محاکمۀ عادلانۀ مردم درد کشیدۀ افغانستان ببینم.

>>>   Alhaj Said Azim Hussaini
جناب اسپنتا صاحب شما هم موره آلمان بودید اما با مفکوره که شما دارید مطلق مخالف سرسخت امپریالیزم بودید ولی برعکس دوستی محکمی با غربی ها داشتید . شاید هدف شما رسیدن دوباره به قدرت باشد .

>>>   Masoud Jilani
متاسفانه سیاستمداران ما بعد از چند دهه متوجه اشتباه خود می شوند و آن نیز زمانی اتفاق می افتد که منافع شان ایجاب می کند.

>>>   Soraya Baha
شما هراتی تان گفته چگونه معذرت یک خاین ملی را تبلیغ می کنید، جایگاه وی دادگاه لاهه است تا محاکمه شود به عنوان شریک جرم کرزی در احیای دوباره طالبان و قتل اجمل نقشبندی خبر نگار جوان در زمان وزارت خارجه این وطنفروش بی هویت دزد.

>>>   Taaj Mohammad Taaj
افسوس بحالت سپنتا بخاطر قدرت وپول امریکا را دوست خطاب میکردی، ناوقت از خواب بیدارشدی. حالا که طشت رسوایی امریکا از بام افتید وهمه به ماهیت امریکا فهمیدند معذرت میخواهی! افسوس بحالت سیاست مدار ابن الوقت.

>>>   جناب اسپنتا اگر در حد زمان خواندن یکی از کتاب های دوکتور شریعتی تعصب خویش را علیه اسلام ناب کنار می گذاشتند امروز حاجت این را نداشت که یک عمر خود و نسلش این بار سنگین را بدوش به کشند. دریغ از طبقه باصطلاح درس خوانده ای این کشور؛ که اگر اخوان است تعصب دارد و اگر کمونیست و سکولار است تعصب دارد. نمی خواهند به فهمند که غیر از راه { انحراف} خود شان راه اصیل‌تر و بهتر دیگری هم وجود دار!
سهیل

>>>   اين هم يك سياست مدار افغانستان و وزير خارجه كه نمى دانست امريكا براى اشغال امده بود نه براى مبارزه با تروريزم؟ افسوس به حال مردم ما كه چنين بى خرد ها و بيسوادان سياسى بالاى مردم ما به حيث وزير و ريس تحميل شده بودند! اينها همه بايد محكمه شوند! و خداوند سخت ازايشان حساب بگيرد!!

>>>   مشت بعد از جنگ را به سر خود بزند. پشیمانی درد مردم را دوا نمیکند. او وزیر دست چپ کرزی خائن و نژادپرست و طالب پرست بود که زمینه را کرزی و غنی برای پاکستان هموار کردن تا افغانستان را مستعمره سازد.

>>>   معذرت خواهی سپنتا خود یک دروغ بزرگ است . و تعجب برانگیز تر از آن این است که سپنتا به عنوان یک تحصیلکرده ، ادعا دار و نویسنده و سیاستمدار ، چگونه از جریان بیست سال اخیر ادعای بی خبری می کند و امریکا را دوست افغانستان قلمداد می کند ؟؟ در حالی که خود در زمان کرزی و بعد از آن در محور گفتگو های امریکا با دولت افغانستان بود .
چنین کسی خاین ملی است . چنین کسی جز روپوشی برای گناهان خود، حرف دیگری به ملت افغانستان ندارد .
تصور می کنم که سپنتا در چشم پوشی از عملکرد امریکا به همان اندازه خیانت کاراست که گلبدین در جنایت ها و خیانت های خود در برابر مردم
سپنتا به عنوان یک روشنفکر بایست به دادگاه لاهه به محکمه کشانیده شود .

>>>   به اسپنتا و هم قطارانش باید گفت که توبه گرگ مرگ است. بیست سال تبلیغ از شیطان بزرگ و دشمن بشریت گناه نابخشودنی است که با یک عذر خواهی شفاهی قابل جبران نیست. همین طور دیگر سواره نظام و پیاده نظام آمریکایی باید از ننگ دق مرگ شوند و از خیانت شان بمیرند و از فرار شان به اروپا و غرب به قبرستان بروند و بمیرند

>>>   حال که ملت در چاه افتیده قبول ملامت بودن از جانب این و آن چه دردی را دوا میکند.

>>>   همین قلعه بی که در مابین شهر هرات است،کی آن را اختیار الدین نام نهاده است؟
فکر میکنم در زمان اشغال این قلعه را اختیار الدین نامیدند و بعضی کنفرانس ها در آن دایر میشد.
اصل نام این قلعه اسلام قلعه است و باید یک موزیم در آن جور شود و از شاهکار های سرداران اسلام در آن تجلیل بعمل بیاید که در مقابل کفار جنگیدند.

>>>   اين جناب را ما هراتي ها ميشناسيم ، أصلًا با مال قاچاق و حرام و خون مظلوم بزرگ شده است، پس از همچو شخص چي تصور داشته ميتوانيم.

>>>   صد حیف وافسوس ای قسم سیاستمدارکه در بیست سال که بلندترین رتبه دولتی داشت نفهمید

>>>   اینها ارزش ان را ندارند که در موردشان نظر بدهیم ووقت گرانبهای خودرا ضایع کنیماینها هر روز تغییر مفکوره میدهند ومانند مایع به هر ظرف که اندازی شکل همان ظرف را بخود میگیرند ظرف شصت سال مطالعه وتحقیق ومبارزهتا هنوز امریکا را نشناخته!!!؟جای افسوس است از زمره کارهای خوبی که امریکا کرده انسداد دارای های طالب است ولی انهم دروغ ونیرگ است ای کاش این کار را میکرد برو بچیم پسخورده ای خرمای دهن پلید مجددی را بخور از همان زمان امید ما بالای تو به صفر تقلیل یافته خساره های را که تو وکرزیت به کشور وملت وارد کرده اید به هیچ وجه قابل جبران نیست بیهوده زحمت نکشید مثل این که باز دوباره می ایدوراه خودرا
صاف میکنید
عبد الله خاموش هروی

>>>   دکتور اسپنتا با داشتن فرهنگ شهری توانایی انرا داشت تا در برابر ملت معذرت بخواهد.چنین تربیه و شهامت را اکثریت مطلق بزرگان و رهبران سیاسی افغانستان نداشته و ندارند. از چپی ها تا اسلامگرایان.از چپی ها بگویم :احمد فرید مزدک ، بسیاری از جوانان هم سن و سالش ایامی که در مکتب بود به حزب جذب کرد بعدا منشی کمیته مرکزی س.د.ج.ا. شد و در این بخش نیز وظیفه بسیج جوانان را در دفاع از آرمان‌های حزب و دولت داشت هزاران جوان که تازه پشت لب سیاه کرده بودند به سازمان جوانان جذب شدند و به وظایف امنیتی توسط همین آقا گماشته شدند ، بسیاری از آنها توسط اشرار افغانی و خارجی شهید شدند ، تپه مرنجان که مشهور به تپه شهدا گردید از پیکر همین جوانان چه نظامی چه ملکی پر شد . بعد از سقوط حکومت نجیب الله که شخص مزدک در کودتای درونی حزب نقش موثر داشت به المان رفت و بار ها با منابع خبری بخصوص بی بی سی مصاحبه کرده و با بی شرمی به مذمت و غلط بودن آنچه حزب انجام داد زبان گشوده است ولی هیچگاهی مسوولیت نپذیرفته و در برابر جوانانی که خودش آنها را جذب کرده بود معذرت نخواسته است. معذرت خواستن وجدان بیدار و آگاهی سالم می طلبد که فرید مزدک و امثال او از چنین صفات بی بهره اند. به همین ترتیب
دزدان جهادی که در هر مرحله مرتکب جنایت شده اند و لی هیچگاهی در برابر ملت معذرت خواهی نکرده اند و هم اکنون در کشور های اروپایی زندگی مجلل دارند.مثل قانونی ، محقق ، خلیلی ، سیاف ، فامیل مسعود ، عطا نور و ده ها دزد دگر شان هنوز هم سنگ وطنپرستی را به سینه میزنند...
من کتاب خاطرات آقای اسپنتا را سالها قبل مطالعه کرده بودم.ایشان در کتاب خود در هر قدم به توهین ببرک کارمل و اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان پرداخته اند، آقای داکتر حزبی ها و رهبر شانرا وطنفروش تعریف کرده اند، حین مرور این بخش کتاب سوالی در ذهنم خطورکرد که آیا همکاری
با حکومت دست نشانده کرزی و سفر به امریکا و خوابیدن در یک بستر با جورج بوش وطنفروشی نیست؟؟؟؟ سخنان و جملات داکتر صاحب در مورد کارمل و همکاران او مطابقت کامل با سخنان گلبدین حکمتیار و یا نظرات جلاد ترین رهبران جهان غرب چون مارگریت تاچر ، و رهبران امریکا چون کارتر و رونالد ریگن دارد.
آقای سپنتا نه تنها در برابر ملت افغانستان بلکه بخاطر فعالیتهای سیاسی شان در سال‌های ۱۹۸۰علیه نظام سیکیولر پرچمی ها نیز معذرت بخواهند.خوشبختانه امروز مقالات زیاد و حتی کتابهای زیاد از پژوهش گران بیطرف امریکایی ، غربی ها و حتی پاکستانی ها به چاپ رسیده که در آن واضحا نقش منفی امپریالیزم و شرکای بین المللی اش بر ضد حکومت مترقی حزبی ها را با اسناد افشا کرده اند...و دوره دهساله حکومت پرچمی ها را دوره ملت سازی ، دوره شهروند شدن اتباع کشور دوره عدالت اجتماعی و دوره شکست تابوی قومگرایی میدانند، امروز ده ها آگاه سیاسی با وجدان از
ملیت هزاره دوره ببرک کارمل را دوره تولد دوباره ملیت هزاره میدانند ،
فرصتها از دست رفت ، روشنفکران زباد فریب تبلیغ و یا دالر امریکایی را خوردند و تیشه بر ریشه خود زدند، زمان ثابت کرد که امریکا در افغانستان چه میخواست و امروز در جنگ اوکراین چه میخواهد.
امید آقای دکتور اسپنتا به مطالعه آثار دوره دهساله حکومت ج.دا. مراجعه کنند و بدون تعصب مورد ارزیابی قرار دهند و در نوشته ها و مقالات شان بکار گیرند تا نسل جوان ما بدانند که واقعیتها چه است.
عبدالحلیم
دگروال متقاعد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است