پیام فراری ها مشروعیت ندارد
سیاسیون فراری به نام‌های خودخواهانه از ترکیه، امارات عربی، اروپا و امریکا سواد سیاسی برای ارایه تحلیل و اعلامیه ندارند و پیام‌های شان مشروعیت ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۴۰۱/۲/۲۸ کد خبر: 170342 منبع: پرینت

نوشته من در باب حضور متخصص‌گرانه‌ی حمدالله محب در دانشگاه معروف آکسفورد بازتاب زیاد یافت که سپاس بی‌کرانم را پیشکش می‌کنم. اما به سان همیش برخی انسان‌های مریض آن‌را رنگ و بوی قومی دادند. این انسان‌ها مشکل عمیقی تحلیل و شناخت در مورد من و اهداف نوشته هایم دارند.
اجازه دهید پنج نکته را در نوشته هایم پیرامون سیاسیون فراری مطرح کنم.

نخست؛
پس از سقوط بحث‌برانگیز نظام نخستین نقد من نوشته‌ای بود به آدرس بی‌کفایتی محض و فرار بدفرجام جنرال بسم الله که با سادگی در رسانه‌ها قابل دریافت است. برخی از انسان‌های مریض بر من خُرده گرفتند.

دوم؛
من برآنانی‌که خود را با نوشته ها و مصاحبه های رسانه‌ای تطهیر می‌کنند، به شدت واکنش نشان دادم. در این واکنش‌ها هیچ رمز و مرزی وجود نداشت. فقط به صحنه‌ها و قصه های ناشاد راویان دروغ‌گوی ارگ (غنی، صالح و گروه پریشان شان) واکنش نشان دادم.

سوم؛
من در نامه‌ای از کشور های عضو کنوانسیون سال ۱۹۵۱ در مورد پناهجویان تقاضا کردم که به اراکین فراری دولت غنی Refugee Status ندهند. آن‌ها قبل از حصول وضعیت حقوقی پناهجویی باید در برابر عمل‌کرد خود حساب‌ده باشند. این نامه‌ی من بر وضعیت برخی‌ها اثر گذاشت و از من آزرده شدند.

چهارم؛
سرور دانش به نیوزیلاند پناهنده شد و وزارت امور خارجیان تقاضایش را پذیرفت. این در حالی‌است که هزاران هم‌میهن مستحق من در اندونیزیا ماه‌ها و سال‌ها در انتظار پرونده های خود برای تقاضای پناهجویی از آسترلیا در بد ترین وضعیت هستند. این عمل‌کرد ناشیانه سبب واکنش سخت من شد. آن نامه من در رسانه های آسترالیا بازتاب یافت. این‌جا نیز انسان‌های مریض پیدا شدند.

پنجم؛
من در برابر اعلامیه های بی‌معنا، بی‌وقت و بی‌مخاطب سیاسیون فراری به نام‌های خودخواهانه از ترکیه، امارات عربی، اروپا و امریکا واکنش نشان دادم. به باور من اینان سواد سیاسی برای ارایه تحلیل و اعلامیه ندارند و پیام‌های شان مشروعیت ندارد.

حالا شما داوری کنید، من به نفع یا ضرر کدام قوم، زبان، منطقه، مذهب و حلقه‌ی سیاسی نوشته‌ام. من به عنوان پژوهش‌گر، اصول، هنجار ها و ارزش‌ها ارجحیت نسبت به تعلقات (هرنوع آن) دارد. این را نوشتم تا تعهدم را به خوانندگان نوشته‌هایم که با صداقت و صمیمت مرا دنبال می‌کنند، ادا کرده باشم.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فراری ها
مشروعیت
نظرات بینندگان:

>>>   ستیز گرامی و عزیز شما درین پیام عالی تان به چرایی سقوط رژیم ها و ناکامی رهبران و احزاب سیاسی در کشور ما پرداخته اید «ما»انتقاد ناپذیر و خودکامه هستیم از تعریف خوش ما میآید و با نقد کننده دشمنی می ورزیم حداقل در ۴ دهه اخیر همین قاعده به تکرار زندگی را برای مردم ما تلخ تار ساخته است.
ممتاز احمد نبی زاده

>>>   وقتی ارزشها عوض میشه عوضی های جمهوریت با ارزش میشه، تعصب و عقب گرایی ریشه در فرهنگ این جامعه دارد، وقتی توده ی از متعصبان با چنک و دندان از بی کفایت ترین حکومت کره ای زمین در قرن بیست و یک دفاع می کنند، مبین کم بلاهتی و خرد گریزی این قماش تملق گران را نشان میدهد، کسانیکه هم به میخ می کوبند و به نعل می کوبند روزی چکش واقعیت بدست خودشان خواهد خورد، حرف ها و نبشته های این توده را به سان یک جو ارزش نده.
محمد شکیر دلیلی

>>>   از نقد و تحلیل های شگرف شما همیشه آموختیم . این روشنگری های شما خیلی مهم و حیاتی است برای من ، نسل آینده و قضاوت تاریخ در مورد خاینین که وطن را به بسیار سادگی فروختن و پرت شدن به بخشی از تاریخ خونین و شرم آور افغانستان . خود را درگیر نظریات یک عده نابخردان و‌کوردلان که همیشه چشم حقیقت بین شان کور است نساز . نسل جوان و آگاه افغانستان پشتیبان شما است.
فهیم آزاد

>>>   من و شما از مزاق متعصبین که لااقل جوهر انسانیت در وجود شان به مالیکول دیده نمی‌شود خوب آگاه هستیم، شما بهترین و عالی ترین کار را انجام دادید. سر تان به سلامت و قلم وقدم تان رسا باد.
راه تان راست است و پروای هیچ کس را هم نداشته باشید.
با حرمت
حسیب نور

>>>   AJ Joya
جناب پروفسور صاحب را درود
مشکل ما همین است هیچوقت ندیدم هیچ قومی رهبر خائنش را خودش لاقل به زبان یا در دلش مورد تنفر قرار بده یا بازخواستش کند
خلایق را هرچی لایق، این مردم را اگر خداوند فرود بیاید و به خیانت و پستی رهبرانشان ثبوت بیاورد بازم میگویند زنده باد رهبر

>>>   شما بنویسید برای دوستان تان که مثل شما باور پاک و صادق و محب برای این وطن هستند انشالله روزی مریض های این سرزمین که باعث بد بختی مردم رنجدیده مان شده اند شفایاب می شوند هیچگاه قلم و توانی هایت را جهت بر آورده شدن ارمان های ملی و مردمی مهینت کنار مگذار. صحت و سلامت بمانید
Ghiasi Saeed

>>>   Moh Nasim Bahram
باسلام و درود حضور ستیز صاحب گرامی !
من یکی از ارادتمندان شمایم ، به فرمودهٔ خودتان بگذارید عده ی از بیسوادان وعقده مندان که کسان محدودی اند به اصطلاح باد دل خود را بیرون کنند ، فهم و دانش آنها نسبت به یاد داشتهای خودت بسیار اندک است بر عکس تعداد کثیری از هموطنان ما همیشه منتظر نشر مطالب ارزشمند شما میباشند به ما قابل افتخار هستید . صحت وسلامتی تان آرزوی مااست

>>>   M Wali Naeemi
جناب دكتور ستيز
الهي زنده موفق وكامگار باشيد.
علاج مریضان رواني واستفاده جويان از نام قوم ، مذهب وزبان بخصوص معلوم الحال ايشان، كار اسان نيست به وقت نياز است.شمالطفابه تحلیل های علمي ، تخصصي وبي طرفانه اي تان ادامه دهيد .
كسانكه به قوم،ملت ومذهب توهين ميكنند ناداسته با دشمنان قسم خوردي افغانستان هم ريكاب هستند واله اهداف نامشروع ايشان ميباشد.

>>>   رضا حسنی
درود بر استاد بزرگ نیگر شما از افغانستان هستید مربوط به تمام اقشار میباشید من متن تان را بدقت مطالعه میکنم هیچ وقت یک جانبه نبود
مشکل در همینجا است که هرکسی حقیقت را باز تاب بده آن را یا جاسوز ویا دیوانه محسوب میکند درحالیکه دیگران هم جاسوز وهم دیوانه وهم بیسواد میباشند زنده باشید

>>>   Attique Bakhshi
جناب ملک ستیز، یک مثلِ در غرب که می گوید:«اگر در مقابل هر عوعو سگی، سنگی بروی شأن پرتاب کنی، ضیاع وقت است برای سفرت، که به مقصد نمی رسی.»
ملت ما در طی این چهل سه سال جنگ، پر است از یک عده روانی های مذهبی، قومی و لسانی!
با قوت به همین کار انسان دوستانه ات به پیش برو، مردم چیز فهم ما به شما ضرورت دارد.
صحتت خوب، و قلم ات استوار باد!

>>>   Mohammad Wasiq
سلام جناب داکتر صیب ستیز!
اول ممنون از اینکه شما مینویسیند و‌تحلیل میکنید.
دوم اینکه یکتعداد از هموطنان عزیز ما بدون دانستن ماهیت بحث انرا رنگ و بوی قومی میدهند چون به ضرر شخصی و تیمی خودشان بر میخورد.
بگزار که حقیقت تلخ را هر رنگ ‌بوی میدهند بدهند چیزی عیان هست هاجت به بیان نیست.

>>>   Hamidullah Abedi
جنا ستیز بزرگوار :با عرض سلام وارادت نیک برای شما تحلیل ها،یافته ها،نقدها وونوشته های شما که بر خاسته از فکر وقلب حزین شما به حال وطن وهموطن تان به تحریر میاید ویا باز گو میشود تاثیرات عمیق خودرا دارد وشما همنظران ودنبال کنندگان خاص خود را دارید. به قول شاعر (برای تو چه نویسم شعر،غزل،قصیده، کتاب....به پیش چشم تو شعر ناب بی اثرست )

>>>   Ahmad Shah Tamim
جناب ستیز صاحب معزم. دمتان گرم با تحلیل های زیبایتان . قلم تان پررنگ تا بیشتر بنویسید و ما بیشتر از وضعیت آگاه شویم. اینقدر بیماران روانی زیاد شده که اگر خوب هم بنویسی پرت و پلا میگویند اگر بد هم بنویسی. از قلم زیبای شما که بدی نوشته نشده ولی بعضی کوتاه فکرها در هر حالت نیش کینه آمیزش را میزند. خیر ببینین بیشتر بنویسید و ما منتظر تحلیل های خوب شما هستیم. شما افتخارات با علم و هنر این خطه جنگ زده هستید.

>>>   Wakil Ahmad Monir
درود فراوان بر شما استاد گرامی!
ان شاءالله که همیشه الله سبحانی و تعالی شما را در راه دفاع از حق و مردود ساختن باطل استوار داشته و توفیقات زیادتری بدهد، الله سبحانی و تعالی از شما بپذیرد. بر مسیر حق بروید و هیچگاهی هم متزلزل نشوید خداوند با شما هست ان شاءالله ❤

>>>   Shaheen Ahmadi
جناب ستیز صاحب، قلم تان پررنگ باد!
لطفا به همچو اشخاص مریض و عقدمند که استثمار و زشت سرشکی که بخشی از فرهنگ شان شده است توجه نکنید، و به مبارزه بر حق تان ادامه دهید! حمایت نسل روشنفکر بدون شک که با شماست.

>>>   رحمت الله هاشمی
استاد محترم اگر ممکن است که این دزدان فراری را به پایی میز محاکمه بکشانید در هر کشوری که هست طبق قانون آن کشور شکایت رسمی درج کنید اگر این کار امکانش باشه آن وقت این دزدان بجزایی عمالش میرسد وعبرت برایی بقیه دزدان هم میشود

>>>   Qudrat Amini
درود بر شما!
حدود ۶ سال است من از اندیشه‌ی انسانی و عالی شما درس‌ها آموخته‌ام و انشالله خواهم آموخت. شما برای نسل آگاه، بادرک و مسول جوامع دنیا و خاص افغانستان نماد صداقت و راستی هستید. خوش‌حالم و افتخار می‌کنم که هم‌میهن من‌اید‌ و برای رنج‌ها و مشکلات جوامع بشری و وطن خویش مسوولانه و صادقانه خدمات بسیار گران انجام داده‌اید و خواهید داد. بگذارید ذات‌های بد و مریض‌ را که هیچ گونه تداوی را نمی‌پزیرند. نسخه‌های شما دوای درد خیلی از انسان‌های رنج‌دیده دنیا و ویژه افغانستان ما است. و این بیت را من و خواجه حافظ به صداقت و پاکی و انسانیت شما
تقدیم می‌کنیم؛
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
سلامتی‌تان آرزوی قلب من است.

>>>   Hamid Danish
سلام آقای ستیز محترم! امید که خوب و خوش باشید در کجا که هستید. استاد عزیز امیدواریم که بخاطر چند نفر مریض و کم خرد که واقعا هم سواد خواندن و نوشتن را ندارند و بیشتر از این هم از ایشان توقعه نمی رود، و از قلم‌تان بخاطری بیداری و بلند بردن درک بیشتر مردم از اوضاع فعلی چیزی کم نشود! سر بلند باشید.

>>>   Nemat Kohistani
مطالب شما همیشه واقع بینانه وبادرک وضعیت سیاسی ومحتوای نیازمند شرایط و وضعیت موجودکشوربوده وبرمصالح مردم مابوده وازسویی هم بازتاب دهنده اوج دردورنج شهروندان میباشد...
باتوجه به واکنش مردم یک متل عامیانه است...
هرکس آنچه می اندیشه واقعیت وجودیش است توجه به نظریات متعصبین فقط وقت شماراضایع میکندوبس

>>>   مهراب الدین حیدری
درود ها نثار شما !
استاد عزیز تا آنجایی که با نبشته و گفته های شما آشنایی دارم شما یک شخصیب حق مدار هستید ؛ ولی در هر دوره زمانی افراد های مریض هستند که حضم سخنان خلاف منافع شان را ندارند.
این طبقه در مجموع سخن حق در ذهن نا سالم شان باعث تخریش میشود ، که سبب تخریشش همان مریضی ذهنی شان است که از مریض ها گلایه نیست .

>>>   M Sardar Achikzay
جناب آقای ستیز خداوند ج به قلمتان برکت دهد تا بیشتر در مورد آدم های خاین بنویسد به فکر چند نفر نباشید که از نوشته‌ای تان برداشت منفی میکند ای کاش فقط چند نفر به مانند شما بود تا از درد ای ملت می‌نوشت که چه بر ای مردم گذشته موفق باشید..

>>>   Zabih Ghawsi
استاد محترم سیاسیون دزد و بی خاصیت را خوب شناختید، وضیعت دشوار امروزی نتیجه عملکرد 20 سال آنها است اما در زمان که باید در کنار مردم شان میبودند فرار را بر قرار ترجیع دادند

>>>   ShahMahmod Almas Hotak
به فکر‌شان نباشید
این ملت به نوشته ها و نقد و نظریات تخصصی شما نیازمند اند و چیز های ارزشمند میاموزند ،
آن هایی که هر نقد و نظر را رنگ و بوی قومی و زبانی میدهند
کسانی اند که هنوز هم وقتی نام یک رهبر خاین را میشنوند دهن شان از خوشحالی قف ( کف ) میکند ...
کسانی که این‌رهبران و مسولین خیانت کار و فساد پیشه را میشناسند
هیچگاهی به نقد و نظر شما ایراد نمیگیرند .

>>>   Wais Amini
قلم تان رسا باد استاد گرامی
مشکلی همی است هر وقت که حقیقت را بیان کنی بعضی ها نمیتوانند هضمش کنند تنها بخاطر هم زبان بودن با افراد که مورد انتقاد قرار میگیرند .
متاسفانه مشکل وطن ما هم همین است

>>>   Zubair Hashimi
ممنون شما که می نویسید و آگاهی می بخشید،
بعضی ها منتظر هستند که چی کسی یک کنش انجام میدهند تا آنها علیه‌اش ایستادگی کنند، وظیفه شان همین است، انهای که شما را متهم به تعصب میکنند، یکبار صفحات خودشان را مرور کنید، میبیند که متعصب‌تر از خودشان وجود ندارد.

>>>   Haji Najmuddin
استاد گرامی را درود
افراد مغرض ومریض چون در این خیانت ها وجنایات به نحو دخیل هستند بگذار هر جه می‌گویند بگویند ما یک متل محلی داریم (به لق لق سگ دریا حرام نمیشود)

>>>   Abdullah Azizi Masoudi
استاد محترم، نظر به آیت قرآن؛ “آیا برابر اند کسانیکه میدانند و کسانیکه نمیدانند” بناً نمیتواند توقع مساوی از عالم و جاهل داشت!
شما یک استاد فوق العاده و یک انسان با درک و دلسوز بر وطن و ملت استید، در حالیکه حاکمان و دولت مردان افغانستان غلام، جاسوس، جاهل، حسود و مریض بودند.
هزار جاهل فدای یک تار موی شما

>>>   H Nabi Turkmen
جناب دوکتور ستیز باید بنویسید زیاد هم بنویسید تا صدای عدالت خواهی رسا باشد در فیسبوک هر قسم انسان با ادب بی فرهنگ با سواد و یا بی سواد هستند شما با آنها خودرا مصروف نکنید..

>>>   Mahmood Halimi
استاد عزیز !
کسان فهم درک قصیر دارند. و سیاق کلام تانرا نمی توانند هضم کنند. ومفکوره های شان بوی گند تعصب می دهد هیچ لازم نیست وقت با ارزش تان را صرف ایشان کنید‌. برای جواب شان سلام علیکم کافیست.

>>>   Ahmad Shah Akbari
جناب ستیز صاحب به مجردیکه درمورد این خائنین چیزی گفته شود. عاجل مهر وتاپه قومی میزنند، تمام این مشکلات ناشی از بیسوادی یکتعداد اس

>>>   Azimullah Ghafari
استاد گرامی همیشه شما واقعیت را بدون کدام تعصب و تبعیض بیان می نماید این یک واقعیت انکار نا پزیر است همیشه در پناه خداوند لایزال باشید استاد گرامی.

>>>   Абдул Рашйд Рашйд
درود ها نثار تان باد محترم ستیز!
اگر رهبران افغانستان سواد سیاسی میداشتند سرنوشت این ملت با مهاجرت ، کشتار و یرانی تبدیل نمی شد.
ای کاش تمام مردم افغانستان سواد کافی میداشتند تا گپ دروغین این رهبرنما ها را گوش نمی کردندو سرنوشت این ملت با در به دری رقم نمی خورد.

>>>   ولی الله امین
جناب استاد بزرگوار!
قسمی که فرمودید؛ منتقدان شما مریض اند، دقیقا که مریض اند.
این عالی جنابان از مریضی بی درمان که عاید حال شان شده؛ چشم های بینایشان کور، گوشهای شنوای شان کر و قلب های زنده ی شان بی درک شده است.
نگران جفنگ ها و خرده گیری هایشان نباشید.
تحلیل ها و قضاوت های علمی و بی طرفانه ای شما مثل آفتاب روشن است.

>>>   شعیب پرهام
درود و ارادت جناب دکتر گرامی.
لطف نموده بیشتر و بیشتر بنویسید و اصلا به افراد مریض وقت نگذارید آنها همانطور که خود گفتید، مریض اند و نمی شود داروی برای شان تجویز کرد.
بهتر است در بیماری خویش بمانند چون نه سالم می شوند و نه می خواهند سالم شوند.
رحمت کلان

>>>   Sakhi M Haidary
اینها تاامروز هرکدام از نام قوم وملیت استفاده کرده خودشان وفامیل هایشان ره به کجاها رساندند وآخرین تلاش خود ره برای تزریق تعصب ونفاق دربین مردم بکار انداختند ویکتعداد زیاد مردم تاحال هم کورکورانه خط آنهاره تعقیب دارند.حال هر جانبی ره که نقد نمایین ویا نواقص شانرا برملا بسازین بهترین دفاعیه شان فقط مسأله ره طرف قومیت برده ومنتقد را متعصب وقومگرا خطاب مینمایند چون تاحال از همین راه موفق بوده و استند.

>>>   Afar Insh
اگر مردم این تفکیک داشتند و میتوانستند درک کنند که چی کسی به نفع شان حرف میزند و کی منافع خودش مطرح است که اینهمه مشکلات تجربه نمیکردند....
و انعده اشخاصیکه هر موضوع قومی میسازند همانهای اند که سالها از همی قسم موضوعات نفع برده اند مجبورند فضا را الوده سازند ، از طریق حمایت خاینن قوم شان نان میخورند.

>>>   Shamal E Shamali
انسان‌های بی وجدان وقتیکه در حلقه حقیقت گیر ماندند باز حرف از تعصب و قومگرای سر می‌دهند، اگر مانند خودت انسان‌های وطن دوست تحصیل کرده با وجدان و با احساس در حکومت قبلی میداشتیم مانند اروپا و امریکا در آسایش زندگی می کردیم شما به سلامت باشید ستیز گرامی.

>>>   Nawrozian Nematullah
ما شما را داناترین و مخلص ترین تعلیلگر، تحلیلگر و پژوهشگر سیاسی یافتیم. وجود شما مایه افتخار ماست. به اراجیف عده ای بیسواد و مریض بها نداده و به کار تان ادامه دهید. شما هدیه خداوند به مردم رنجدیده سرزمین ما هستید.

>>>   Almas Zendagi
شما به وظیفه خود عمل کردید
هر نوشته وتحلیل که جای انتقاد نباشه این زیاده خواهی می شود
متن ها و تحلیل ها زمان قابل خواندن می شود ک موافق و مخالف خودرا داشته باشد
شما هم توقع این را نداشته هرکه میخواند بدون چون چرا قبول کند
هرکه به اندازه برداشت خود نقد می کند همه مثل خودت استاد علوم سیاسی نیست

>>>   جناب محترم ستیز صاحب من منحیث یک جوان همیشه از سخنان شما پیرامون تحلیل و نقد از برده گان غرب و فراری ها استقبال کردم مثل من هزار جوان تحصیل یافته از هر قوم و ملیتی که اس بشما و حرف هایتان احترام دارند زنده و پاینده باد قلم حق و مفکوره حق مبنی بر انسانیت و دادخواهی انسانی . با احترام "ظهیر"

>>>   Arif Paiman
ای کاش چون شما شخصیت های آگاه زیاد میداشتیم تا دست های حلقه شده تان گردن استعمار و حامیان داخلی آنان را می شکست۔
انهایی که دو دهه لباس دموکراسی را به تن کردند، سیاسیون نبودند، بلکه مزدوران و دزدانی بودند که لباس را به تن شان کردند و اهداف شان را بدست آوردند۔

>>>   Noor Ahmad Boroomand
جواب بسیار دقیق وهمه جانبه ای بود برای کور دلان مریض قومی که هر چیز را سمت وسوی قومی میدهند ولو اگر خاین هم باشد بنام قوم از همچوافراد دفاع صورت میگیرد واین مریضی است که دامنگیر جامعه ما شده است .قلم تان رسا تر باد حقایق سر انجام راه خودرا باز میکند ‌پنهان نمی ماند

>>>   S-y Yadgari
ما در دنیا یی زندګی میکنیم که همه چیز ان نسبی است نه مطلق اګر شما فکر کنید که همه به نوشته های شما لبیک بګویند هیچ ممکن نیست . اما به عوض اینکه شما بالای اشخاص مینویسید خوب است که مسایل ملی و عوامل فروپاشی جمهوریت و اینکه در اینده چه باید کرد را بنوسید .
افغانستان نی کدام . فابریکه تولید سلاح دارد . نی ماشین چاپ دالر دارد که بتواند حکومت مستحکم داشته باشد . تمام امکانات از بیرون تمویل میشود و کسی که نان میدهد حکم هم میکند .
شما به عوض اینکه از نقد کنندګان تشکر کنید چونکه نقد است که اصلاح را به وجود میاورد انها را مریض روانی خطاب کردید .
قانون نسبت در دنیا ما حاکم است نه قانون مطلق .
اګر زهر مار به انسان مرګ است خو به خود مار اب حیات است .
حمد الله بد است نسبت به کی بد است اګر خوب است نسبت به کی خوب است .
پس باید انتقاد پزیر باشیم

>>>   Tariq Alokozay
استاد محترم شما در قلب اهل قلم جای داریدبه فکر کثافات وطن نباشید شکر که این کثیف ها از وطن فرار شدن اکنون یک قوم بی تکلیف بالای همه کشور حکومت دارند امنیت است همه امکانات ولی بیکاری است این هم آهسته آهسته حل میگردد شکر که همین افراد بکابل امدن تا یک سلسله تعغیرات در زندگی و رفتار و گفتار شان بوجود امده اصلاح میشوند ولی فراری ها هر گز اصلاح شدنی نیست از نظریات و رهنمایی ها تان جهان سپاس با عرض حرمت .

>>>   Ismaeil Hakimi
نوشته های خوبت جای تقدیر و سپاس دارد. در عین حال، حساس نشوی بهتر است. بگذار یک تعداد هم مخالفت کنند. با وحی منزل هم مردم مخالفت کرده اند و می کنند، اینکه سخنان یک فرد عادی به نام آقای ملک ستیز است.

>>>   Mohammad Yusuf Noori
شما به نوشته و تحلیل های بی مثل تان ادامه دهید استاد . ما منتظر هر یک از تحلیل های گرانمایه تان هستیم زیرا خالصانه، دقیق و با یک حس وطن دوستی مینویسید و تحلیل میکنید.

>>>   Sameer Jan
با قلم تان برکت جناب ستیز صاحب ، شما همیشه حقایق را نبشته کردید، و حقیقت ها را بازتاب دادید جهان سپاس د تشکر ، این کار افراد مریض و روانی است که حقیقت ها را رنگ و بوی قوی میدهد ، افراد و اشخاص که در حکومت اشرف غنی در کرسی های بلند تیکه زده بودند اکثریت شان دو تعبیته و وابسته با سازمان اطلاعاتی کشور میزبان شان بود ، در حقیقت اینها برای سیاست و پیشبرد امور حکومت با افغانستان نیامده بودند فقط برای انجام یک ماموریت آمده بودند و انجامش دادن که تسلیمی حکومت برای طالبان بود و بس . پوهنتون آکسفورد لندن با حق است که از مشاور امنیت ملی افغانستان ، نه بلکی از یک مامور ایم ای سکس انگلیس در مورد وضعیت افغانستان و ملت مظلوم افغان می شنوند !تل دوی افغانستان ،زندآباد ملت مظلوم من

>>>   DrHazrat Mirzai
دقیق درود جناب استاد اما شما طرف دار حزب جمعیتی ها همان یکی از ۷ تنظیم. ساخت پاکستان وایران. است که درسالهای ۱۳۷۰. کابل از این وضعیت طالب بدتر ساخت چون حالا نیکتایی دار شدن
طرف داری های شما درنزد مردم محاسبه میشود مانند. اینکه. اکثریت پرچمی ها کنار جمعیت ایستادن کابل را همه بخش های که درکنترول ایشان بود تسلیم ایشان کرد جالب تراین. است جناب استاد. که چرا واکنش مردم درنقد بر مشاور محب شما را افسرده ساخته نسبت بر نقد که برصالح و بسم الله مشهور به پشقل دزد. کرد

>>>   Suhrab Hafizi
جناب ستيز عزيز، متسفانه كلان ترين مشكل افغانستان همين است، بعضي به اين نميبينن كه كي چي كرد. بلكه به زبانشان ميبيند كه آيا همزبان است و يا خير؟ اگر همزبان بود و هر گوه كه خورد متسفانه تمويلش ميكنن و شريك خوردن گوه ميشوند. ولي نميفهمن كه اين گوه خوري ها يك كشور بزرگ را به بحران بردن و هنوز هم ميخواند زيادتر به بحران برود…

>>>   Abdul Qudos Khostakai
جناب ستیز صاحب خودت شایسته گی یک رهبر برومند را داری که همه مردم افغانستان خودت را دوست دارد شما انسان با دانش با درک و فهم سیاسی دیپلماسی در بین ما هستی قلم ات رسا باد.

>>>   Muslim Khan Omar
جناب ستیز بزرگوار من همیشه نوشته ها و تحلیل های شما را تعقیب می کنم و دوست دارم، خصوصا این که خیلی ها علمی ،روشنگرایانه بوده و در عین حال بی طرفانه و بدور از گرایش به گروه خاص می باشد.
آنهای ها که رنگ بوی قومی می دهند مریضانی اند که حتی پیامبر بزرگ اسلام از آنها بیزاری نموده.
به امید بیداری علمی و عملی توائم با بصیرت همه بشر و بشریت

>>>   Eng Mohammad Halim
استاد گرامی ملک ستیز نوشته ها و تحلیل های ارزشمند شما همواره مورد استقبال و پسند انسانهای سالم اندیش قرار گفته اما متعصبین و اشخاص مغرض از آن متآثر شده اند. به امید آگاهی و آزادی کامل مردم ما شما سالهای سال با صحت و تنومند باشید.

>>>   Ahmad Fayaz Yaqoobi
با درود
من از همه موضوعات را که شما نشر میکنید ستایش میکنم.
اکثریت مردم اینجا سواد کافی ندارند ، یا با شرایط پیش آمده روح و روانشان از کنترول بیرون شدند، تاحدی میشود گفت از شبکه اجتماعی و پیج های معتبر بی آنکه بفهمد چی انجام دهد را تعدادی ببازی میگیرند.
شماکه در عرصه سیاسی و اجتماعی بحث های را که متوجه افغانستان وجهان است بصورت علمی آن تحلیل کرده مینگارید مخصوصا طبقه چیز فهم جمعیت بزرگ افغانستان از آن استفاده خوب میکنند.
اما هستند مریضان …. متاسفانه
به شما آرزوی خوشبختی را دارم جناب ستیز صاحب

>>>   Aref Sultani
این جنرال بی مودل و بدون اسناد در روز فرارش نه تنها که موقف نظامی اش منحیث وزیر دفاع با رتبه ستر جنرالی را فراموش کرده بود بلکه همان نامش (( بسم الله )) در چند روز بعد از فرار بیادش نبوده و بعد از تطبیق یکنوع سیروم و دعا خوانی چند شیخ عربی به گوش طرف چپ وی بلاخره موصوف بحال آمده و اسم خود را با رتبه جنرالی و وظیفه خود به داکتر موظف اظهار داشته است .

>>>   Morteza Manavi
استاد گرامی را درود
شما وقایع و رخدادهای سیاسی کشور را بر مبنای واقعیت های عینی و اصول علم سیاست تحلیل کنید و و ما هم از ان مستفید خواهیم شد و بیماران را بگذارید که بیمار بمانند

>>>   Shah LU
ملک صاحب عزیز، درود بر شما!
ناراحت نباشید، هرکه درخت پر میوه را سنګ میزند. من همیشه تحلیل شما را به بسیار شوق و رغبت میخوانم و همیشه واقعت هارا انعکاس دادید. قلم اتان رسا و مغز تان قوی باد.

>>>   جان آغا جدی
انسانهای مغرض ، متعصب ، خاین و دزد کوشش میکنند شما را از هدف های نیک تان پشیمان کنند لطفاً لطفاً هیچ گاهی نوشته ها و کومنت های انسانهای کثیف معامله گر را ارزش نداده به راه خود ادامه بدهید .
و نگذاریم که باز گروه جهل ، نادان ، متعصب ، خاین ، دزد و معامله گر پیروز میدان شوند
انشاالله حق و حقایق روزی برنده خواهد شد .
الله بزرگ است

>>>   Amin Omid
آقای ستیز را درود!
زمانیکه از طریق صفحه مجازی با شما آشنائی پیدا کردم؛ شما را یکی از شخصیت های با وجدان این وطن که بوی از انسانیت میزنید، و کسیکه قلبش واقعا برای این ملت در بدر می تپد...پیدا کردم( چیزی جز خوبی، نقد و تحلیل عالمانه سراغ ندارم )

>>>   Darab Khosraw
همان کسان که محب رابالابرد وحالا هم حمایه اش میکنند نزدباداران شان محب کاربدی نکرده بدستور باداران وهدایت بادار ازولسوالی شروع وتا ریاست جمهوری تسلیم نمود صرف خودمحب وغنی که مردم فرار میگویند اما فرارنکرد بلکه مطابق هدایت دولت رابه طالب تسلیم کرده رفتند

>>>   Fahim Mobarak
کسانیکه نعره کاذب تبعیض قومی را علیه شما بلند کرده اند در حقیقت توان استدلال منطقی را ندارند . شما رجل توانای سیاسی کشور استید، خداوند متعال حفظ تان کند.

>>>   Yasin Amiri
شمابزرگ مردکشورودانشمندحقوق وعلوم سیاسی هستید،به طورطبعی افرادمریض شماراتحمل کرده نمیتوانند.
بگذاریاوه سریان سروده های مریض شان رازمزه کنند،دربهربیکران خس وخاشاک هم میتواندوجودداشته باشد.

>>>   Naiem Niazi
جناب ستیز!
اگر همه مردم دانسته وفهمیده باشند وصرف الف وب سیاست ودیپلوماسی را بدانند ویا میدانستند ما دچار این همه نا هنجاری ومشکلات نمیشدیم، بنده همیشه از نطریات شما فیض برده ام موفق باشید

>>>   Mohammad Anwar Shariat
فرموده شما دقیق است جناب استاد ستیز ، متأسفانه در افغانستان برای شهروندانش هیچگونه دغدغه ای از ناحیه یک ملت متحد شدن و هماهنگ وجود ندارد ، اندک ترین انتقاد ولو به سود همان قوم و گروه اگر باشد هم از آن با تفسیر قومی و سمتی نگاه می‌کند.
و الا ترسیم راهکار حکومتداری چند دهه اخیر واقعآ برای مردم افغانستان یک فاجعه بوده و است.
اگر ما یک ملت واحد نشویم ، زور ، زر و قدرت تک قومی ، تک حزبی ، تک زبانی هیچ دردی مردم شریف افغانستان را دوا نمی کند.
دشمنی بین اقوام افغانستان فاجعه است و هیچگونه مجرایی به مصالح علیای کشور ندارد و خلاف تمام ارزش ها و معیار یک حکومت مقتدر ، مشروع و متعهد به خدمت به مردم است.

>>>   Zaheeruddin Hakimi
ستیز صاحب! مریض مضمن را تداوی کردن کاری بسا دشوار هست بگذار شان در مریضی خود مصروف باشند تا باشد یک سرگرمی روزمرگی داشته باشند.

>>>   Neman Ahmadi
شما و نوشته هایتان منبع روشنگری برای نسل پرسشگر افغانستان هستید. متاسفانه اکثریت افغانها تمام مسائل را از عینک قومی میبینند که مشکل از شما نه و از فرهنگ غلط ریشه‌دار افغان ها است.

>>>   Abdulkarim Zargar
جناب دکتر درودبرشما
تحلیل های شما همیشه منشاء بی طرفانه و مبتنی بر واقعیت بوده واست. علاوه برآن برای من شاگرد حقوق، الهام بخش بوده واست. بقول حضرت حافظ :
مه فشاند نور وسگ عوعو کند
هرکسی برخلقت خود می تند

>>>   Ahmad Fawad Stanikzai
ستیز صاحب بزرګوار قلم تان رسا باد این ها مریض هستند به ترحم و شفقت نیاز دارند نیاز نیست بخاطر این چنین اشخاص اګاهی دهی و تحلیل های درست و بجا را کم رنګ ساخت

>>>   Ahmadshokran Abaszada
جناب استاد ستیز! شما تا حال جامعه ی خود را باید شناخته باشید، آن مریضان از تحلیل و شخصیت های مانند شما چیزی نمی دانند و نمی خواهند هم بدانند چون به آنها قومیت طرف با ارزش است. پس زیاد هم به آنها توجه نکنید.

>>>   S Abdul Baset Basree
سخن حق جای خود را گم کردنی نیست همیشه سر تان به سلامت، الله حفظ تان نماید.
بدبخت های قرن و تاجران خون انسانها در هر حدی باشه توان شنیدن و خواندن نوشته های تان را ندارند باید پاچه گیری کنند، ما جوانان که تمام رنج و بدبختی ها را دیده و رنجش را می بریم میدانیم در این بدبختی های غیری انسانی نه تنها فراری ها و دزد ها شریک اند بلکه گروه های مداح و چکچکی ها نیز شریک اند...

>>>   Mustafa Sarwaryar
استاد معزز!
تحلیل افراد اهل قلم و علم درک والایی میخواهد. افراد که ذهنیت شان به سوی تعصب انحراف نموده، آنان این درک را ندارند تا مطالب شما را که حاوی تحلیل های علمی است درک و یا هضم نمایند.

>>>   شبیراحمد عارفزاده
درود ستیزگرامی!
واقعیت ها و سخننان درست را انسانهای با وجدان و آگاه همیشه می پذیرند، بحث یک تعداد آدم های که هرجنایت و خیانتی را به خاطر موضوعات قومی توجیه می کنند جداست.
شما بنویسید و روشنگری کنید، مسلما تعداد زیادی، از سخنان شما می آموزند و تحسین می کنند.

>>>   قاری عبدالله مسعود
جناب ملک ستیز را درود. شما رسالت خود را درقبال ملت انجام دادید وبا تحلیل های همه جانبه تان سبب رهنمایی بسیاری ها گردیدید حالا هرکس از شکم پُر و مغز خالی خود هرچه میگویند بگذارید بگویند به موقف و جایگاه شما نزد ملت هیچ لطمه وارد نمیکند

>>>   Ahmad Salim
جناب داکتر صاحب، خداوند به شما طول عمر و به علم تان برکت اعطا فرماید. من به این باور هستم که کوچکترین تلاش شما در قبال افغانستان عزیز و مردم کم بخت مان بدون نتیجه نخواهد ماند.

>>>   Abdul Malek Naderi Kohestani
درود بی پایان بشما ،بلی همچون مردمی داریم تا وقتی نوشته های شمارا تأیید میکنند که در آن نوشته نقاطی به مخالفین زبانی و قومی ویا حزبی خویش وارد ببینند وگرنه شما به آیات وحدیث نبوی هم مثله را ثبوت کنید شما را طرف می پندارند.

>>>   Baz Mohammad Mohmand
محترم ستیز صاحب خیلی عالی شما خیلی عالی ودرست مینوسید بگذار تعدادی از بی شهور ها بیسواد وفروخته شده ها سنگ اندازی نمایند جای را نگرفته خود را شرمسار وجدان شان میسازند

>>>   Hamdullah Faizi
ستیز گرامی مطالب دقیق را شما نشر نمودید یک تعداد که انرا رنگ قومی می‌دهند مشکل خودشان است از شما تشکر که همیشه واقعیت ها را بیان میکنید قلم تان رسا صحت کامل نصیب شما باشد

>>>   Sanaullah Obaid
شما راه تان را بروید از نوشته های عالی تان همیشه مستفید شدیم آنهای که مریض هستند برداشت شان هم مریض است بروند خود شان را از لحاظ روانی درمان کنند در هیچ یکی از نوشته های شما تا حالا گرایش قومی را نخواندیم همیشه به عنوان یک متخصص علم سیاست و با دلسوزی به وطن دردمند و مردم آن می نویسد قلم تان رسا و قامت تان رساتر باد

>>>   Hayatullah Qarluq
قلم تان رسا باد استاد بزرگوارواقعیت های نمایان درچشم دیدیم فاسد ترین فاسد ها از علم دانش بهری نداشتن در دولت غنی کرزی بوده به دقت نوشته های تان را دنبال میکنم

>>>   Sabityano Wesal
شما رسالت انسانی و حرفوی تان را به بهترین صورت انجام داده و میدهید.
( سپاس بیکران🙏)
مشکل بعضی ها از هر قوم و نژاد در افغانستان بر خواسته از فهم قصه وار از مسایل سیاسی و دانش کم همراه با مرض نژاد پرستیست!
درود ها

>>>   Sami Ahmadi
پشت گپ چهار دانه مریض نگردین جناب استاد!

>>>   حسیب الله فیاض
در افغانستان تحلیل‌گر و نویسنده کم نیست، اما کسی که به نوشته‌هایش میشه اعتماد کرد خیلی کم است.
شما از زمره دقیق‌نویسانِ بدون‌مرز و حقیقت‌گویان کم‌یاب هستید.
محزون نشود و ادامه بدهید تا حداقل از نوشته‌های شما به چیزی آگاهی پیدا کنیم.

>>>   Fahim Moorwat
تشکر از وضاحت تان که ارائه کردید، اما یک خواهش داریم اگر یتوانین بیشترین انرژی تان صرف کارهای عملی بکنین خوب می‌شود چون حتی اگر به یک نفر هم رسیدگی عملی صورت میگرد بیشتر از صدها شعارها و نوشتار مقبول اثر خواهد داشت. حرمت.

>>>   Kazem Hamidi
استاد محترم !
از متن تحلیل ونقد تان همیش اموختیم و مستفید شدیم …
انهایکه عقده مند هستند بنابر تعلقات خاص ناراحت میشوند
بگذار ناراحت شوند ….
اکثر مردم میدانند …
با نادان وجاهل مادر زاد چه باید کرد….

>>>   Muhammad Khaksar
متاسفانه بیشتر مردم ما از شدت تعصب احول شده اند اگر حرف حق را هم بگویی رنگ تباری به آن می دهند

>>>   M Solaiman Hakim
اینها تنها باشما مشکل ندارند جناب ستیز
اینها موجودات اند که بخاطر تعصبات احمقانه خود بارها ادعا کردن که چرا قرآن کریم بزبان عربی هست.میگویند باید قرآن کریم بزبان پشتو میبود.
چون پشتو زبان قوم درجه یک هست

>>>   Hamidullah Baqizada
کسانی که ملت افغان را به این حالت رقت بار قرار داده اند باید جوابگو باشند و در هر کشوری که هستند مورد باز پرس و محکمه قرار گیرند
کوشش ها وزحمت های تان. قابل قدر است

>>>   عبدالرشید بنا
راز دلی زمانه کجا کی نهفتنیست بر چرخ آنچه میگزرد باز گفتنیست تاریخ همچو پنجه نقاش چیره دست تصویر صادقانه از ما کشید نیست
گر بد بودیم بد بکشد گرچه نیک نیک بی ترس بی ریا زجا و مقام خویش هرآنچه بودیم همان وانمودنیست

>>>   Nesar Ahmad Samadi
محترم محب در دانشگاه اکسفورد نفرته است. معلومات شما دقیق نیست.
اکسفورد یونین یک پلتفارم مناظره است. با دانشگاه اکسفورد هیچ ارتباط ندارد.

>>>   سروش سپهر
از محب دزد و جاسوس کسانی پشتیبانی می کنند که خود دزد دارایی های مردم مظلوم افغانستان باشد.

>>>   عبدالحی خالقی
ضرور نیست که به هرکس حساب بدهید بنویسید مریضان خودشان صفحه ره ترک خواهد کرد.

>>>   Rashed Monir
آقای ستیزهمان برداشت تان قابل نقدبودشمادربیرونیدشنیدن کی بودماننددیدن بزرگترین اشتباه نامبرده اینبودکه بایدوزارت بی صلاحیت راقبول نمیکرد

>>>   Mahdi Salimi
جناب داکتر ستیز گران ارج
چرا در جامعه ما، حرف حق و حقیقت گویی با پسوند تلخی ( ..... ) گره خورده و رایج شده است؟

>>>   Mohammad Dauod Altaf
اغای ستیز! ولی یک نقطه در مورد شما سوال ایجاد می‌کند که رخ انتقاد شما همیشه بسوی غنی و تیم آش است و روزی هم عبدالله را که ناکاره ترین مهره ای سیاسی در افغانستان بود نقد نکردید…. این در حالیست که غنی در کنار همه خطاهایش دستاورد اقلی هم داشته ولی عبدالله در حالیکه هیچ دست‌اوردی در طول بیست سال گذشته نداشت مخل ترین شخصیت سیاسی در طول این فرصت بزرگ فراروی افغانستان بوده است

>>>   Muhammad Qahir Hemat
بلي مردم افغانستان از شما انتظار دارند تادر نقد هايتان وحدت ملي را رعايت نموده جنګسالاران واولاد هايشانرا که خدمات فراموش ناشدني براي افغانستان انجام داده اند را درنظر داشته باشيد ودر مورد خدمات شان مامردم خواب برده را هميش مورد آګاهي قرار دهيد

>>>   Baryalai Hamidy
درود بر جناب ستیز گرامی!
نیازی نیست به آدم های مریض که مغز شان بوناک است توجه کنید. همین آدمهای متعصب و مفکوره های قبیلوی شان بود که کشور و ملت را به اینجا رساندند. واقعیت ها آنقدر باید گفته شوند تا اذهان همه به نقد عادت کند.

>>>   Atiqullah Noorzad
امید تحمیل زشتی های افراد مریض را داشته باشید . سرنوشت بدی ما با این ها گره خورده جز شنیدن حرف های خوب وبد شان را شنیده و پاسخ های مان را برای شان ارایه بداریم تا شود روزی بخود بیایند .

>>>   Mustafa Osmani
اكثريت مردم افغانستان قوميت را نسبت به حقيقت ترجيح ميدهند و لو كه به ضرر هموطن شان باشد سالهاي سال است كه در افغانستان حضور داريم و تعصبات عميق در قشر تحصيل يافته و روشنفكر جامعه بيشتر است دوم او عده افغانهاي كه در خارج از افغانستان در رفاع و آرامش زندگي مي كنند ولي از بركت شبكه هاي اجتماعي به تعصبات قومي دامن ميزنند از زمانيكه تحريك طالبان قدرت را در دست گرفتن به حدي تعصبات زياد است كه اكثريت مردم اين كشور عقب مانده انسانيت و اسلاميت را فراموش كردند به گونه بي پيشنه تشنه خون برادر مسلمان خود هستند كه نه كلام الله جل جلا له مانع عمل شان ميشود نه احاديث پيامبر صلي الله عليه وسلم و نه هم گفتار و نوشتار اشخاص بزرگوار همچون شما بلاخره ما چي كنيم كجا برويم ؟

>>>   Mohammad Reza Sarwari
داکترصیب گرامی ؛شمافقط پژوهش ونگارش ودریافت های تیوریک خود نشر کنید به دنبال منتقد نباش که هم سویه خودت نبود در علم وسیاست بین المل .

>>>   Nasir Razawi
ستیز صاحب بزرگوار را درود
اگر شخصیت های مثل شما همه روزه چه خوب و یا بد در مورد اشخاص کم نام و نشان مثل(مه) هم قلم فرسایی نمایند از بنده حقیر یک اسطوره نور یا ظلمت جور خواهد شد.
از نظر مه بهترین عکس العمل در برابر چهره های منسوخ و لابی های شان سکوت و موقف بی نظری ست.

>>>   Samim Samimi
استاد ستیز انهای که طرفداری میکنند از جمله کسانی اند که یکی از اعضای خانواده اش که بیشتر شان طبقه اناث بودند و با معاشات نجومی خانواده های شان تمویل میکردن که توسط محب با شرایط خاص پذیرش شده بودن و حالا آن امتیازات را از دست داده و باید شما برای شان حق بدهید از آن پلید تاریخ دفاع کنند

>>>   Khalid Ahmad Kohistani
آقای ستیز را درود
متاسفانه که جنگ و بدبختی های دست کم پنج دهه اخیر بر وضیعت روحی و روانی مردم ما تاثیرات عمیق گذاشته است، خصوصاً احساسات اکثریت مطلق شهروندان این دیار بر عقل شان غالب شده و نمیتوانند به درستی تصمیم بگیرند، همیشه احساساتی تصمیم میگیرند که متاسفانه، شکار شبکه های دشمن مردم این دیار میشوند و از نزد شان استفاده سؤ میشود، و همین باعث میشود که همین افراد بدون در نظر داشت واقیعت های جامعه برای افراد نیک نام و مبارزین واقعی مردم مانند شما بتازند
کارکرد شما، تحلیل و تحقیق های حقیقت گرایانه شما نه تنها بر ملت ما بلکه به همه جهانیان معلوم است

>>>   Mirwais Jalaly
اگر مردم این تفکیک داشتند و میتوانستند درک کنند که چی کسی به نفع شان حرف میزند و کی منافع خودش مطرح است که اینهمه مشکلات تجربه نمیکردند....
و انعده اشخاصیکه هر موضوع قومی میسازند همانهای اند که سالها از همی قسم موضوعات نفع برده اند مجبورند فضا را الوده سازند ، از طریق حمایت خاینن قوم شان نان میخورند.

>>>   Ajmal Mohib
شما زنده باشید ستیز گرامی
من که تا حال و از چند سال به این سو که شما را تعقیب می کنم کدام نوشته و یا حرف قومی تان را نه دیدم و نه شنیدم و‌نه جایی خواندم. پشت اونایی که شما را به تعصب متهم می کنند نگردید آنها خود شان مریض هستند که دیگران را مریض میبینند

>>>   Khalil Fakhri
جناب استاد ستیز شما شخصیت شناخته شده کشور هستید به حرفهای اشخاص مریض اعتنا نکنید قلم وقامت شما استوار باد لطف خداوند شامل حال واحوال شما باشد

>>>   Tawan Azim
احساس می کنم که درک شما و اظهار نظر شما نسبت به وقایع و حوادث اخیر که مسبب آن اشخاص وافراد پست و دون صفت بودن ‌، از دلجان فرد فرد مردم ستم دیده و طن میباشد ، شما به حرف چند نفر انسان پوچ مغز و معامله گر متاثر نشوید.
با احترام.

>>>   MohammadYaser Nouri
استعمار امریکا چنان مغز این ملت را از گند پر کرده که همه چیز را رنگ وبوی اغراض ومرض خود میدهند
هر مریضی که در وجود خودشان بود
به دیگران هم ربط میدهند

>>>   Abdul Qayum Mirzada
در پهلوی نوشته های کارشناسانه به قول خودتان پژوهشی که بیان حقیقت وقایع کشور ما بود ، نوشته هایی جانبدارانه، توام با تعصبات و نشانه هایی از خود خواهی و خود بزرگ بینی ها نیز مشاهده میگرددکه بسیار سطحی نگرانه مطرح شده اند.
>>>   آزموده را آزمودن خطاست، ورنه چند نسل دیگر در زیر چکمه های امریکایی نابود میشوند. از رهبران فراری مزدور دالرهای امریکایی چیزی ساخته نیست. مردم باید به رهبران جوان و مستقل و پرانرژی اعتماد کنند و نسل آینده را نجات دهند. جهان وارد جهان چند قطبی شده است افغانستان به رهبری نسل جوان در یک توازن منطقوی و بین المللی آزاد، آباد و مقتدر خواهد شد. از هیچ چیز هراس نکنید فقط پایداری کنید و هشیار باشید.

>>>   فرار های پشتون را ترساندن ،

>>>   جناب استاد ستیز من یکی از بچه های فاطمیون استم مشکل اساسی از دغل کار همانهاست که ما اعتماد نداریم ورنه این گروه اوجهل را که له تزویر روی کار امره را یک ماهه از کشور بیرون میسازیم اما بعدا به کی بسپاریم؟
ازخاین کرده همین گروه بهتر است وشما هم مریضان را به حال خود سان واگذار ماکه برای دانشمند بابصیرت مانند شما که عرت ما یید افتخار میکنیم.
وناگفته نماند که (باد اورده را باد میبرد)

>>>   سلام خدمت دکتور صاحب وتمام خوانندگان گرامی اینکه شما موارد واقعیت های جامعه افغانستان را نوشتید ازشما سپاسگزار هستیم جناب دکتورصاحب شما خوب نوشتید ولی دراینجا سوال به وجود میاید آیا مردم افغانستان آنقدر ایشه وتفکر واستعدادی بالا دارن که دوباره فریب این مادر فروشان را نخورن ویا اینکه هرکس وناکس امامت کرد این ملت پشت سرش اقتدا میکنند؟
امید است که ملت افغانستان روزی دربالاترین سطح علم ودانش قرار بکیرد آن زمان دیگر برای این مریضان خریدار پیدا نخواهد شد

>>>   همه حق دارند به هر نحوی از وطن شان دفاع کنند.
هرکه میحوهد پهلوی شان بایستد در غیر آن تصمیم هرکس دست حودش است.

>>>   اقای ملک ستیز
خرده گرفتن و یا انتقاد کردن امر معمول در رسانه ها است. شما که خود را اندیشمند و روشنفکر میدانید تحمل چنین برخوردها را داشته باشید.بزرگان علم و دانش که خالق بهترین اثار ادبی اقتصادی و سیاسی اند از این گزند مصوون باقی نمانده اند.
یک موضوع کاملا روشن است و ان جنگهای قلمی فیسبوکی روی زبان ملیت قوم و قبیله. میان افراد مریض تاجیکها و پشتونها . این ها هر روز در پی نفی یکدگر اند.
حمدالله محب مسوول شماره یک حوادث اخیر در کشور است. هیچ منتقدی نباید اعمال این شخصیت مظنون را به ملیت وزبان او ارتباط دهد.هزاران طفل و زن بیوه پشتون مسوولیتهای حمدالله را بگردن ندارند. به همین ترتیب افراد دگر از رهبری دولت مخلوع اشرف غنی.محقق جنرال بسم الله و دگران.مسوولیتها فردی است و نباید به قوم و ملیت ارتباط داده شود.
محاکمه نورنبرگ در المان صرف مسوولین درجه یک نازی ها را به دار اویخت نه مردم المان را . در جنگ اوکراین اگر کسی مسوول باشد همانا ولادیمیر پوتین و تیم وی است نه ملت روس.. ناتو در راس امریکا از سوی دگر. ..
حنظله

>>>   جنگ مسلحانه بدون پول و اسلحه نمیشود. ممالک خارجی هم بخاطر رضای خدا پول و کمک نمی‌کنند. در مقابل امتیاز و نوکری میخواهند. در انصورت نوکر، نوکر است چه از پاکستان باشد و یا از هندوستان ، چه از امریکا باشد و یا روس ،چه از عربستان باشد و یا ایران. هیچکدام شان دوست ما نیستند. ظلم و جفای هرکدام را در مقابل وطن دیدیم. ما یک راه داریم و آن اینکه همدیگر پذیری را یاد بگیریم، وطن را خانه ی مشترک همه بدانیم. البته که اینکار یکطرفه نمیشود.در راه آزادی همه مردم این سرزمین نشان دادند که از وطن و ناموس خود دفاع می‌توانند. بانترتیب شمشیر بازی و نیزه بازی را همه مردم یاد دارند. مثل سابق نیست که فارسی زبانان در باره ی گل و بلبل شعر بگویند و پشتو زبانان در باره نیزه و شمشیر. باید تمام تعصبات را از بین ببریم و راه اسلامیت و انسانیت را پیش گیریم. هرنوع تعصب از این دو نگاه مردود است. تنها از این راه میتوانیم فاشیزم قومی، مذهبی وزبانی را از بین ببریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است