غربی ها هم اکنون نیز اوضاع افغانستان را بدتر می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۱    ۱۴۰۱/۳/۸ کد خبر: 170423 منبع: پرینت

غرب مسوول خسارات وارده به افغانستان است و به جای اینکه همچنان به بدتر کردن اوضاع در این کشور بپردازد، باید شروع به بازسازی افغانستان کند.
به گزارش ریانووستی، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که غرب و آمریکا علی رغم خروج و عملا فرار بی شرمانه شان از افغانستان، همچنان به دنبال بدتر کردن اوضاع در این کشور هستند.
پاتروشف روز جمعه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و در دور چهارم گفتگوهای چندجانبه درباره مشکلات افغانستان در این رابطه گفت: حتی پس از فرار شرم آور از افغانستان، آمریکا، انگلیس و متحدانشان همچنان به دنبال بدتر کردن اوضاع این کشور هستند.

دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به اینکه آمریکا و غرب مسوول خسارات به بار آمده در افغانستان هستند، گفت: ما متقاعد شده‌ایم که پس از هر کاری که غرب در خاک افغانستان انجام داده است، به سادگی حق ندارد به بازی‌های ژئوپلیتیک خود در آنجا ادامه دهد. در عین حال، ایالات متحده و متحدانش به عنوان کسانی که بیشترین آسیب را به افغانستان وارد کردند، باید بازسازی اصلی این کشور را نیز به عهده بگیرند.

پاتروشف همچنین در سخنان خود به میزان تسلیحات رها شده غربی در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: مقابله با تروریسم در خاک افغانستان بدون از بین بردن پایگاه منابع آن غیرممکن است. یکی از این منابع، عرضه غیرقانونی سلاح در داخل و خارج از افغانستان است. اساساً ما در مورد مقادیری زیاد از تسلیحاتی صحبت می کنیم که ائتلاف غربی در هنگام خروج خود از این کشور رها کرده است.
وی افزود: بر اساس تخمین ها، تعداد یک هزار و ۱۰۰ دستگاه موتر و نفربرهای زرهی، حدود ۴۰ فروند هواپیما، ۴۰ فروند چرخبال، حدود ۳۵۰ عراده توپخانه و ۵۰۰ گلوله خمپاره، ۲۵۰ سامانه ضد تانک و ضد هواپیما و بیش از ۳۰۰ هزار قبضه سلاح سبک و سنگین برجای مانده است.

پاتروشف همچنین گفت که غرب به جای اینکه دارایی های افغانستان را به عنوان نیازهای بشردوستانه تحت کنترل سازمان ملل ارسال کند، آنها را به طور غیرقانونی مسدود کرده است
وی افزود: تصمیم واشنگتن برای بلوکه کردن و نگه داشتن نیمی از دارایی های افغانستان در بانک های آمریکا برای پرداخت غرامت برای ادعای بستگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که مردم افغانستان، همانطور که می دانید، اصلاً در آن دخالت ندارند، خودخواهانه است.

دبیر شورای امنیت روسیه در پایان و با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد باید هماهنگ کننده اصلی اقدامات کشورهای مختلف برای احیای افغانستان باشد، گفت:کمک به تحکیم تلاش های بین المللی مربوطه درباره افغانستان و در درجه اول تحت نظارت سازمان ملل، مهم است. این سازمان باید هماهنگ کننده اصلی در حل طیف وسیعی از مشکلات بازسازی افغانستان پس از جنگ باشد.

لازم به توضیح است که آمریکا پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان سرانجام در پایان ماه آگوست سال میلادی گذشته با خروجی شتابگرانه و غیرمسئولانه از افغانستان خسارت‌ها و لطمات جبران ناپذیری را برای مردم این کشور به جای گذاشت، همچنان که بیست سال اشغال نظامی‌اش نیز دستاوردی جز جنگ، خشونت و پس رفت جامعه افغانستان حاصلی در پی نداشته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غرب
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است