دیپلماسی جدید ایران در افغانستان؟!
ولایت خوست که از دوطرف با پاکستان هم مرز است و همواره خواستگاه قبیله گرایی و قوم محوری بوده و حتی قبر جنگجویان القاعده و طالبان در ولایت خوست به زیارتگاه تبدیل شده، چگونه پذیرای "دیپلمات های!" ایرانی است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۴۰۱/۳/۱۷ کد خبر: 170497 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) هیات ارشد دیپلماتیک ایران برای نخستین بار به ولایت «خوست» سفر کرد که حاکی از نگاه جدی‌تر و همه‌جانبه‌تر ایران برای پیگیری دیپلماسی جدید خود در این کشور است. در رسانه های ایرانی آمده است، سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به همراه سایر دیپلمات‌های ایرانی به دعوت محمدنبی عمری والی ولایت خوست، عازم این ولایت شرقی افغانستان شد. این نخستین سفر یک هیات ایرانی به شرقی‌ترین نقطه افغانستان بوده که در نوع خود قابل‌‌توجه است.
در سفر مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران به خوست ضمن بازدید از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی این ولایت، طرفین در رابطه با حضور تجار ایرانی در این ولایت و آغاز توسعه تجارت بحث و گفتگو کرده و طرف افغانستان برای توسعه این روابط اعلام آمادگی نمود.
همچنین همزمان با سفر هیات دیپلماتیک ایرانی به ولایت خوست، کمک‌های بشردوستانه خیرین ایرانی در این ولایت در میان مردم توزیع گردید.
در رسانه های ایرانی اضافه شده است، مناطق شرقی افغانستان به دلیل بعد مسافت و همچنین عدم وجود امنیت پیش از این در چارچوب مراودات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از جایگاهی برخوردار نبود، اما در ماه‌های اخیر سفر مقامات ایرانی به ولایت شرقی خوست و ننگرهار حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی جدی‌تر و همه‌جانبه‌تر دیپلماسی جدید خود را در افغانستان پیگیری می‌کند.

دیپلماسی جدید ایران در افغانستان؟!
ولایت خوست از جمله ولایات جنوب شرقی افغانستان است که چهار هزار و ١۵١ کیلومتر مربع مساحت دارد؛ این ولایت یکی از ولسوالی‌ های ولایت پکتیا بود که بعداً به ولایت ارتقا یافت. ولایت خوست از شمال با ولایت پکتیا، از جنوب و شرق با پشتونستان کشور پاکستان و از غرب با ولایات پکتیکا همسایه است.

ولایت خوست با حدود یک میلیون جمعیت، یکی از آبادترین شهر‌ها در شرق افغانستان است و مردم آن بیشتر برای کار به کشور‌های دیگر می‌روند و پس از بازگشت، در این شهر سرمایه گذاری می‌کنند.
مکان‌های زیارتی در ولایت خوست وجود دارد که در ایام عید نوروز شلوغ‌تر از بقیه ایام سال است؛ در اطراف این اماکن زیارتی، مکان‌های زیادی برای تفریح نیز وجود دارد. فوتبال، کریکت، والیبال، موتور سواری و بایسکل سواری از جمله مهمترین بازی‌هایی است که در کنار زیارتگاه‌ها در ایام عید انجام می‌شود.

ولایت خوست آثار باستانی زیادی نیز دارد که زیارتگاه‌های داد محمد، کیکارک بابا، کاکر ابا، تپه‌های حصار، کاروان سرای، قلعه غازی ببرک خان از مشهورترین اثر‌های تاریخی این ولایت هستند.
ولایت خوست ۱۳ ولسوالی دارد که معادن سنگ کرومایت و همچنین کوه‌های پوشیده از جنگل و درخت هاى جلغوزه و جوز را در خود جای داده است.

ولایت خوست که از دوطرف با پاکستان هم مرز است و مردم آن با آنطرف خط دیورند و با میرانشاه وزیرستان شمالى پاکستان که مرکز القاعده و ترویست ها بوده و می باشد، همخونی داشته و هم قبیله هستند، همواره خواستگاه قبیله گرایی و قوم محوری بوده و حتی قبر جنگجویان القاعده و طالبان در ولایت خوست به زیارتگاه مردمی تبدیل شده، چگونه پذیرای "دیپلمات های!" ایرانی است؟

اکثر ساکنان این ولایت، تذکره و شناختی پاس پاکستانی دارند و هیچ سنخیتی با ایران و زبان فارسی و مذهب تشیع که ایران خواهان گسترش آن در منطقه است ندارند. اینکه چرا دیپلمات های ایرانی با طی مسافت طولانی و با نادیده گرفتن تمامی اشتراکات و امتیازاتی که در شهرهای فارسی زبان و هم مرز با ایران وجود دارد، سر از خوست ناهمگون با شرایط اقتصادی و مذهبی و اجتماعی و زبانی ایران درآورده اند، جای سوال دارد.
گفته می شود که هیات ایرانی به دعوت محمدنبی عمری والی ولایت خوست به این ولایت سفر کرده اند.

محمدنبی عمری کیست؟
محمدنبی عمری در سال 1968 در «خوست» افغانستان متولد شد و در اکتبر 2002 دستگیر و به زندان گوانتامو فرستاده شد. وی نزدیک به 12 سال از عمر خود را با شماره کد زندانی 832 در زندان گوانتامو در کوبا گذراند. در جولای 2014 همراه با چهار تن دیگر به قطر برده شد و با وساطت دولت قطر با یک نظامی آمریکایی به نام «بو رابرت برگدال» مبادله شدند. اما این مبادله مشروط به حضور یک ساله آنان در قطر گردید.

در آغاز ماه سپتامبر«طالبان» لیستی از افرادی که از طرف این گروه برای حضور در مذاکرات صلح شرکت خواهند کرد، ارایه کرد. این گروه به رهبری ملا برادر جانشین سیاسی طالبان و مذاکره کننده ارشد و با حضور افرادی چون محمدعباس استانکزی، ملا ضیاء الرحمن مدنی، ملا عبدالسلام حنفی، شیخ شهاب الدین دلاور، ملا عبداللطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، ملا امیرخان مطیق، ملا محمدفاضل مظلوم، ملا خیرالله خیرخواه، ملا مطیع الحق، ملا محمدأنس حقانی، ملا نورالله نوری، ملا عبدالحق واثق و ملا محمد نبی عمری در مذاکرات صلح شرکت کردند.

محمدنبی عمری در زمان حضور در گوانتامو آموزش های لازم جاسوسی و استخباراتی را دیده و به عنوان یک فرد ورزیده در طرح صلح قطر جابجا گردید. در حقیقت وی زندانی نبود بل مانند صدها نیروی آموزش دیده افغان که در آمریکا منتظر فرصت معرفی در صحنه سیاسی افغانستان هستند و مانند ده ها تن که در گوانتامو با آموزش های لازم آماده اعزام به گفتگوهای صلح و حضور در افغانستان بودند، تحت نظر آمریکایی ها بود و آموزش میدید. اینکه چرا این فرد مامور آمریکا از هیات ایرانی به خوست دعوت کرده و هیات (بقول رسانه های ایرانی) "بلندپایه" ایرانی با بسته های کمکی! به خوست رفته، ده ها سوال را در اذهان مبتادر می سازد.

کد (4)


هیات ایرانی در خوست

هیات ایرانی در خوست

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیپلماسی ایران
خوست
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شاید ایران در فکر راه اندازی جاده ترانزیتی از شرق تا غرب افغانستان است و در حال بررسی شرایط است.

>>>   کشور ایران کشور دوست و برادر افغانستان است. در افغانستان الحمد لله طالبان به قدرت رسیدند و طالبان وظیفه دارند تا از برادران خود یعنی طالبان پاکستانی در مقابل دولت اشغالگر پاکستان که نیم خاک پشتون ها را اشغال کرده است، دفاع کنند و در راه پیاده کردن شریعت اسلامی در پاکستان به طالبان پاکستانی کمک کنند.
اما طالبان افغانستان بیچاره،کدام دولت پشتیبان ندارند که از داعیه شان در مقابل پاکستان دفاع کند.
بنأ از دولت دوست ایران تقاضا کردند تا آنها را درین راه کمک کند.
جنگ ناخونک بین ایران و پاکستان.
اخطار امریکا به پاکستان:دیگام از دولت چین و روسیه پشتیبانی میکنی؟
در هندوستان سخنگوی حزب برسر فدرت نریندرا مودی از مقامات امریکایی پول گرفته است و به پیغمبر مسلمانان توهین کرده است تا جنگ بین هندو ها و مسلمان ها در هند شعله ور شود و روابط هند با کشور های مسلمان خراب شود.
اخطار امریکا به هند:دیگام نفت روسیه را که ما تحریم کردیم،شما میخرید؟
بنأ آسانترین کار در جهان جنگ انداختن است و سخت ترین کار صلح کردن بین کشور ها است.

>>>   این سفر به سفر نماینده آمریکا به پاکستان و سفر وزیر خارجه آلمان به پاکستان ارتباط دارد؟

>>>   ایران کجا خواستار گسترش مذهب تشیع در منطقه است؟دیوانه هایی که در زمین عربستان بازی میکنند
در سوریه اگر کسی برای تبلیغ تشیع از ایران میرفت حاج قاسم او را اخراج میکرد
سیاست در افغانستان هم تحت هدایت رهبر ایران است که از تفرقه قومی مذهبی در افغانستان بیزار است و با تمام اقوام رابطه برقرار میکند
ایران اگر میخواست مثل ترکیه پانفارس باشد که نصف کشورهای آسیای میانه آشوب بود

>>>   وقتی کسی هموطنان خود را اینطور خطاب کند وای به حال سایر ممالک
هزاره برای نفرت پراکنی زاده شده از نفرت پراکنی به اقوام افغانستان حتی سادات تا نفرت پراکنی به عراقیها و حتی غیر مسلمانان ایران که آنها را مجوسی می خوانید و روزی جواب دندان شکنی از ایرانیها خواهید گرفت

>>>   واقعا افغانستان سرزمین عجیب و غم انگیزی است که ساکنانش چشم دیدن هم را ندارند
حتی وقتیکه کمکهای بشردوستانه برای سیر کردن شکم اطفال و زنان بیچاره افغانستان می رسد ناراحت هستند به یاد دارم در یکی از ولایتهای افغانستان سیل یا زلزله آمده بود سایر شهرها نمی رفتند کمک و خوشحال بودند تا از ایران هلال احمر کمک فرستاد
مقایسه کنید با حادثه متروپل آبادان که اهالی آن عرب هستند همبستگی مردم ایران را که از اقوام مختلف ایران از گوشه کنار ایران برای کمک داوطلبانه رفتند
این یعنی فرهنگ ایرانی نه فارسی صحبت کردن

>>>   وقتی طالبان حتی دست دوستی به سمت آمریکا دراز کرده چرا باید کشورهای همسایه استثنا باشند‌. به خصوص هر والی وظیفه‌ی آبادانی ولایتش را دارد
اگر در گذشته تعاملات اقتصادی ایران با استان‌های شرقی افغانستان کمتر وجود داشته باید حمل بر فرصت سوزی کرد. امروز با ذوب شدن دیوارهای بدبینی، باید گذشته را جبران کرد. اراده‌ی طرفین قادر است هر دو کشور را غرق در ثروت کند.

>>>   اتفاقا برعکس شما من معتقدم با سرمایه گذاری در مناطقی که خطر پرورش تروریسم در ان جا بیشتر است میشود این ولایات را به محل پرورش افراد مفید برای جامعه تبدیل کرد.
ثروت و دانش که وارد شود، تروریسم و انتحاری از بین می رود.
در کنار اینها ایران باید با سرمایه گذاری در ولایات هم مرز با پاکستان جلوی نفوذ این کشور را در افغانستان بگیرد. تا مردم آن ولایات گزینه دومی هم داشته باشند و اینقدر مجبور نشوند به پاکستان باج بدهند!
همین چند وقت پیش پاکستان ولایت خوست را بمباران کرد!
انسانی که درامد خوب دارد و به کتاب و مدرسه و دانش دسترسی دارد هیچ وقت انتحاری و تندرو نمی شود.
سرپرست ولایت خوست به دنبال ایجاد یک گزینه دوم در برابر پاکستان است و ایران باید از این موضوع استقبال کند.
ایران می تواند روی رود خوست که به پاکستان سرازیر می شود هم سد بزند و به کشاورزی خوست کمک کند.

>>>   اوغان پیپر مگه اون ولایت بخشی از افغانستان نیست؟ نگرانی شما برای چیست؟ اعتراض شما به چیست؟

>>>   میگویند: " سیاست خواهر و مادر ندارد"، اول ایران باید انتقام خون ۹ دیپلمات شهید خودرا بگیرد بعد معامله کند!
آتش‌خاوری

>>>   امنيت ملي ايران در وجود صلح در افغانستان و وجود يک کشور با ثبات در شرق خود است
وجود کشوري بي ثبات و بي امنيت در همسايگي ايران تنها و تنها خواست آمريکاست که دوست دارد شرق ايران نيز بي ثبات بوده وهزينه هاي هنگفتي براي ايران به همراه داشته باشد
همه ساله تعداد زيادي از نيروهاي پليس ايران به خاطر مبارزه با مواد مخدري که با حمايت آمريکا و خواست آمريکا در افغانستان توليد مي شود به شهادت مي رسند
شايان ذکر است که مواد توليد شده در افغانستان هيچگاه به امريکا نمي رسند و فقط براي توزيع در ميان دشمنان اين آمريکاي کثيف هستند

>>>   خوب است ایران هم مداخله میکند شما این سوال را بپرسید کدام کس مداخله نمیکند ؟! این کشور از آغاز شکل گیری و نام گیری افغانستان تا کنون استقلال حقیقی نداشته است همین امروز مطمین باشید فقط ایران نیست هم آمریکا مداخله میکند هم اروپا مداخله میکند هم روسیه و هم پاکستان عربستان تاجیکستان اوزبکستان و ترکیه امارات و حتی چین و هند نیز با سرمایه گزاری هوشمند اهداف سیاسی خود را در داخل افغانستان پیگیری میکنند اما هر بخشی از مردم ما با یک کشور خود را یگانه می یابند پشتونها با پشتونهای آن طرف دیورند هستند و طبعا با پاکستان همسو هستند. فارس و تاجیک ها با ایران و تاجکستان هستند اوزبک و ترکمن ها با اوزبکستان و ترکمنستان و ترکیه هستند هزاره ها از خاطر مذهب و زبان تابع ایران هستند و از خاطر برخی حمایت ها با اروپا ارتباط دارند گروهای افراطی جنگ طلب و طالب و داعش اجیر عرب هم که متاسفانه در کشور ما کم نیست تابع عربستان و امارات است. امریکا هم بسیار بسیار مرموز عمل میکند و با نوکرها و اجیرهای خود از هر قوم و هر طیف خصوص در میان پشتونها ارتباط دارد.
حال پیداکنید پرتقال فروش را؟!

>>>   افسوس که ایرانی ها هنوز متوجه این نکته نشدند که کرزی و غنی و قوم مرتبط شان در تمامی زمینه ها به پاکستان و آمریکا وفادار بودند و هرگز به آنان پشت نکرده و نمی کنند و همچنین طالبان...
سیاستمداران ایرانی در مقابل تصامیم و عملکردهای ناسنجیده شان در قبال افغانستان، در مقابل تاریخ محکوم خواهند بود و این از حالا مشخص است.

>>>   همین که شمابرآشفته شدید معلوم است که رابطه باطالبان که اکثر خاک افغانستان را درامنیت اداره میکند مفیداست

>>>   کسی که افغانستان را ویران کرده ایران نیست همزبانان عزیز. امیدوارم روزی شر این قوم یأجوج و مأجوج از سر کشور کهن شما کنده شود و افغانستان با استعداد های نابی که دارد به جایگاهی که لیاقتش را دارد در منطقه و جهان برسد. هرچند تا آمریکا صحنه گردان این نمایش است کمی دور از انتظار است.
شهاب

>>>   دولت ایران سایت روشن و مردمی در مورد افغانستان ندارد و 37 ملیون مردم مظلوم افغانستان را به یک گروهک مزدور و تروریست و افراطی و وحشی طالبان فروخته است و متأسفانه شمشیر خون آلود طالبان قاتل را .....تا در انظار پاک شود و از طالبان قاتل و جنایتکار تقدیر میکند و عملاً به مردم افغانستان پشت کرده است. این معنی میدهد که ایران به عروسک بی صلاحیت و مقلد پاکستان تبدیل شده و استعمار پاکستان را در افغانستان عمق استراتیژیک بیشتر میدهد و به مردم ملیاردی هند و آسیای میانه و منطقه پشت کرده است و بیلها چین را برای غارتگری در افغانستان تیز میکند و استعمار چین را جایگزین تجاوز، استعمار و سلطه امریکا میکند که از ریشه غلط و اشتباه است و بیش از همه ریشه فرهنگ و مدنیت ایران را تخریب میکند و تاریخ مسخ و تحریف میکند.

>>>   اعتماد به طالب مزدور پاکستان و سیاست خام دولت ایران بجز ندامت و خجالت برای مردم افغانستان ندارد و در پشت آن آی اس آی پاکستان و سی آی ای امریکا قرار دارند که دولت ایران به پاکستان و امریکا چراغ سبز نشان داده است در پشت همه این سیاستهای پوشالی حوادث آسیای میانه و قزاقستان است که طالبان به کمک مستقیم آی اس آی در دخالت مستقیم داشته اند و تروریستان آسیای میانه را بعد از آموزش به قزاقستان فرستاده اند به همه جهت امام علی رحمن در نشست امنیتی کشورها پیمان امنیت جمعی کمربند امنیتی را بدور افغانستان مطرح کرد تا جلو حملات طالبان گرفته شود. حمله به ترکمنستان نیز توسط طالبان صورت گرفته است. افغانستان مرکز تمام عملیات سازمانهای جاسوسی منطقه و جهان است طالب مواد سوخت این خرمن آتش اند و جنگها و تروریستان را و مواد مخدر مافیا را انجام میدهند و مزدور و اجیر اند. در رهبری آن آی اس آی و سی آی ای امریکا اند که از طرف موساد اسرائیل و انتجلنت سرویس انگلیس تغذیه فکری میشنود. پاکستان بحیث مزدور معاش و دالر میگیرد و....

>>>   کسانی که مردم افغانستان را حول محور رقابتهای .... حاشیه ایی جمع و در بیراهه ها مشغول می کنند، در اصل بر علیه صلح و ثبات افغانستان و به نفع طالبان ....تلاش و فعالیت کرده و می کنند. اتّحاد و مبارزه حول محور آرمان و اهداف ملی و مشترک مردم افغانستان تنها راه نجات کشور و مردم افغانستان از دست طالبان و توطئهً دیگر رقیبان وی برای رسیدن به صلح و ثبات داخلی هست ولا غیر. خدا قوّت بر قهرمانان دلیر افغانستان.

>>>   ایران دنباله رو و عرسک دست پاکستان شده است و عاجزانه و بسیار ضعیف از اردو و آی اس ای و دولت پاکستان که مزدور امریکاست پیروی میکند.

>>>   بیست سال اتحاد و مبارزه با آمریکا با دخالت و نفوذ مخفی و آشکار جمهوری اسلامی ایران، فرصت و زمینه و میدان را به طالبان داد. ایران و شرکا و عواملش در جبهه شیعی و پاکستان در طرف و جبهه سنی، افغانستان مظلوم را میدان رقابتهای ..... خود کرده و همواره مردم افغانستان را قربانی جنگ و رقابتهای .... خود کرده و می کنند. اگر جمهوری اسلامی ایران متحداً با شرکای خود در افغانستان ایجاد نا امنی نکرده و بر علیه آمریکا جبهه بندی و به رقابتهای .... نمی پرداخت، طالبان ...هیچ شانسی و امکانی برای رشد و تقویت و گسترش هجوم و حملات خود در افغانستان نمی یافت.

>>>   در شرایط فعلی هر تحرکی بهتر از سکون است. دست کم امیدی هست که نتیجه برای مردم بهتر شود.

>>>   برادرانی که میگویند ایران با کمک به طالب موجب به قدرت رسیدن طالب شد. مغالطه نکنید لطفا. ایران برای مبارزه با داعش به طالب کمک کرد. چون داعش ساخته امریکا بود و غنی هم دست نشانده امریکا و هیچ اراده ای برای جنگ با داعش نداشت. پس ایران مجبور بود با طالب برعلیه داعش همکاری کند تا مرز شرقی امن بماند.
ترامپ با طالب مذاکره کرد و امتیاز داد که روستاها را طالب بگیرد ولی شهرها را نه. مذاکرات طالب با ارگ بر سر سهم خواهی از قدرت به نتیحه نرسید و برنده در میدان جنگ مشخص شد. طالب در این یک سال و نیم در مذاکره با امریکا و سپس ارگ بود و پس از جدی شدن بحث خروج امریکا و مذاکرات نافرجام دوحه دست به کشورگشایی زد.
شما برگی از تاریخ چهارسال پیش ایران را می اورید و در کنار امروز طالب میگذارید و میگویید ایران به طالب در اشغال افغانستان کمک کرد. این یک مغالطه است. فکر پیشروی و اشغال روزی در طالب کاشته شد که امریکا مذاکره با او را شروع کرد و این فکر در زمان مذاکرت دوحه درختی تنومند شد.و با خروج امریکا به بار نشست. در این زمان نقش ایران چه بود؟ کدام کمک؟ برادران ایرانی ها دشمن شما نیستند. نه مردم نه سردمداران.

>>>   همیشه به ایران رسانه های غربی انتقاد می کنند که ملت ها می خواهند با هم صلح و آشتی و مذاکره کنند ایران نمی گذارد هی سلاح می فرستد و می گوید بجنگید. حالا ایران صدای شما را شنیده این بار می گوید نجنگید بیایید با هم دوست باشید و پس فردا نگویید ایران کشور ما را خراب کرد و ما را به جان هم انداخت و ما هیچ مشکلی با هم نداشتیم.

>>>   سایت شبکه اطلاع رسانی بازهم کینه توزی خودش را نسبت به ایران نشان داد.
به نظر شما اگر این گفتگوها در آمریکا و یا در یکئکشور اروپایی باشد اشکالی ندارد ولی در ایران اشکال دارد.
آقا محترم شما در آلمان یا بقول شما جرمنی و در بن تحت کنترل غربی های ذاکره کردیدو نتیجه آن حکومت کرزی و غنی دزد و اشغال افغانستان بود. در آخرین مذاکره هم در قطر هم که کشور دور از افغانستان است مذاکره با صحنه گردانی اصلی تروریست بزرگ آمریکا انجام دادید و نتیجه آن همین وضعیتی است که حالا دارید.
آقای محترم شما در افغانستان هنوز یاد نگرفته اید تا با هم و در داخل کشور خودتان با هم مذاکره کنید و با زبان تفنگ با هم صحبت می کنیدو آنوقت انتظار دارید تا دیگران به شما رحم کنندو مرز های خودشان را باز نگه دارند تا بخشی از شما بر افغانستان حکومت کند. شما ها به خودتان رحم نمی کنید و می خواهید که دیگران به شما رحم کنند. همینکه ایرانن به دنبال نزدیک کردن دیدگاه گروه های مختلف برای صلح است باید خیلی هم قدر دان باشید.

>>>   ایران اگر سیاست درستی در افغانستان می داشت افغانستان به دشمنش آمریکا سقوط نمی کرد این قدر بی دلیل از از سیاست های غلط ایران دفاع نکنید

>>>   طالبان دست نشانده آمریکا است ایران باید بداند که طالب همینکه قدرت پیدا کند اولین کاری کند حمله به ایران خواهد بود یا به در چهره داعش و یا با چهره طالب چون بادیگر کشورهای همسایه اختلاف مذهبی ندارند طالب با هر کشوری که اختلاف مذهبی دارد حمله خواهد کرد و آمریکا هم به مقصد خود خواهد رسید ایران با به رسمیت شناختن طالبان تبر را برای خود دسته خواهد کرد اگر حکومت طالب را کسی به رسمیت نشناسد خود بخود منضوی میشود و از بین میرود ولی اگر به رسمیت شناخته شود و یک حکومت تند رو سنی مذهب در کنار جمهوری اسلامی ایران بوجود بیاید طبعی است که کشورهای سنی مذهب کشور شعیه را قبول ندارند و دنبال منضوی ساختن آن خواهد برآمدند که این کار را توسط طالبان خواهد شروع کردند چون طالبان همگیشان بیسواد و جاهل هستند حالا درست است که کشور ایران هم آخوندی است اما آخوندها همگیشان مردمان با فهم و تحصیل کرده هستند همه چیز را خوب درک میکنند اما در حکومت طالبان اینطور نیست و طالبان با همین بیسوادی یک گلهای را در منطقه به آب خواهد داد طالبان به هر قیمتی باشد میخواهد که آمریکا را با خود داشته باشد پس بهترین خوش خدمتی به آمریکا حمله و دشمنی با ایران خواهد بود من حقیقت را گفتم باقی را خود دانید.
حسین جعفری

>>>   ایران این قدر به طا لبان باج میدهد تا دلت باشه ولی به زودی تفگ طالب بسوی ایران نشانه گرفته خواهد شد.

>>>   زمانی که امریکا تحت نام مبارزه با تروریزم به افغانستان حمله کرد،همه کشور های منطقه بشمول ایران پشتیبانی کردند و هیچکس اعتراض نکرد که بخاطر یک کیک پوستین را حریق نکنید و بخاطر گرفتن بن لادن بسته یک کشور را بمبارد نکنید. زیرا جرم یک عمل شخصی است و بخاطر جرم یک شخص،یک ملت و یک کشور مورد بمبارد نباید قرار بگیرد.
بعد ازربیست سال جنگ در افغانستان،امریکا از افغانستان بیرون شد و کشور را دوباره به طالبان تحویل داد،اما گفت که تا زمانی که طالبان شرایط من را قبول نکنند،ما طالبان را برسمیت نمی شناسیم.
کشور های منطقه نیز این پیشنهاد امریکا را مورد تأیید قرار دادند و هیچکدام کشور منطقه و دنیا ،طالبان را برسمیت نشناختند.
من متیقن هستم که اگر همین حالا امریکا را برسمیت بشناسد،تمام کشور های دیگر طالبان را برسمیت میشناسند و اگر امریکا طالبان را دوباره سرنگون کند و دولت قبلی افغانستان را روی کار بیاورد،باز همه کشور های منطقه طالبان را محکوم و حکومت قبلی را برسمیت میشناسند.
بنأ کشور های منطقه و کشور های فرا منطقوی،حتی کشور هایی که خود را ابر قدرت ها و سردمداران جهان،چه از نگاه نظامی و چه از نگاه اقتصادی میدانند،همه در مورد افغانستان،دنباله رو سیاست های امریکا در مورد افغانستان هستند و ایران نیز شامل این کشور های دنباله رو امریکا در مورد افغانستان است.

>>>   زکریا مشکور کابلی
طال/بان معتدل (زامبی معتدل ) وجود ندارد !
رئيس شورای رهبری و صدر الوزرای طال/بان رسما در مصاحبه ای می گوید ، شیعیان مسلمان نیستند و ما آنها را در افغانستان نمی پذیریم!
و در سفری که به ایران داشتم متوجه شدم که در ایران چیزی از اسلام وجود ندارد !
تنبیه !
آیا اینها معتدل اند ؟
آیا اینها قابل تعامل اند ؟
آیا علمای شیعه می توانند محوز کمک برای اینها را صادر کنند ؟
آیا همکاری کردن با حکومتی که چنین فردی در راس دولت آن است ، جایز است ؟
>>>   پلن ها و بسیاری از افراد طالبان برای ایران شناخته نیست و می خواهد آنها ره بشناسد و کارشان را بسازد

>>>   به زکریا مشکور کابلی
اون مشکل شماست که طالبان شما را مسلمان می داند یا نه.مشکل ما ایرانیها نیست

>>>   متاسفانه سیاست هزاره ها ایران را گیج کرده است
چون این هزاره ها تجمع هزاران نفری در حمایت از طالبان به سرکردگی مرجع تقلیدشان که تا همین چند وقت پیش فتوای جهاد کفایی بر علیه طالبان را میداد برگزار کردند و هزاره ها حمایت خود را از طالبان اعلام کردند....
هم با غربیها رابطه دارند هم از طالبان حمایت میکنند هم در رسانه های فرار به جلو دارند
روزی نیست که علمای این قوم پیچیده با طالبان دیدار نکرده و ماچ و بوس از طالبان استقبال میکنند
و البته قوم پیچیده تخصص اصلیشان روضه خواندن برای دیگران است

>>>   آیا همکاری نکردن با حکومت طالبان تغییری در افغانستان ایجاده خواهد؟آیا ارزشی برای کشورتان قاءل هستید؟آیا وجدان دارید؟که خود را بیگناه و. تمام دنیا مقصر می دانید

>>>   نسل حاضر در افغانستان باید پاسخگوی بزدلی و فرار تاریخی خود باشند و به آیندگان جوابگو باشند

>>>   وقتی نظرات را میخوانی متوجه میشوی که چرا مقامات ایران تابعیت به افغانها نمی دهند
همانطور که میبنید تمام این تنشهای قومی در افغانستان را در داخل ایران هم دنبال خواهند کرد
و از آن طرف سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار دهند که مقامات ایران به خوبی به این آگاه هستند

>>>   منافع ملی ایران این طور اقتضا میکند
قرار نیست که تو به هر نحوی به ایران آمده ای توهم داشته باشی سیاست ایران طبق نظر تو باشد
این بدترین چیز است که کسانی انقدر خود و کشورشان را به وابسته به ایران بدانند

>>>   این یک بازی خنده آور موقت برای آینده است. وقتیکه منطقه و جهان تاحدودی ثبات پیدا کند دیگر از طالب در افغانستان و منطقه و جهان خبری نخواهد بود. طالب یک گروه مزدور ملیشه یی و تروریست و جناتیکار است. این همه جهان میداند

>>>   دوستان ایران در افغانستان نباید نگران روابط با طالبان باشند. همان طور که ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد با دولت آپارتاید دیگری به شمول داعش و امثال آن همکاری نخواهد کرد. سیاست ایران نه واقع بینی محض است که تمام قدرت های مسلط موجود را به رسمیت بشناسد و نه ایده آل محض است که از تمام جنبش های مبارز و انقلابی حمایت صریح بکند بلکه چیزی میان آن دو است. ایران هم به سوی دولت و هم با ملت افغانستان دست دوستی دراز کرده و روابط دوستانه با طالبان به نفع شهروندان افغانستان به خصوص دوستان ایران است و بدون تردید ایران نظر شهروندان افغانستان و منافع آن ها را در سیاست خود لحاظ خواهد کرد

>>>   اصل این ماجرا برمیگردد به بمب باران خوست توسط پاکستان در اعتراض به تبادل آتش مرزبانان دو کشور افغانستان و پاکستان. این بمب باران باعث شد که خوست تصمیم بگیرد تجارت خارجی خودش را متنوع کند.
در ۲۰ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۰ میلادی در آستانه‌ی حمله‌ی قریب الوقوع آمریکا به افغانستان ناگهان کشور پاکستان مرزهای تجاری اش را روی افغانستان بست و برای اولین بار طالبان تصمیم گرفت با ایران روابط برقرار کند و از مسیر ترانزیت ایران برای تامین مایحتاج خودش استفاده کند ولی عمرش کفاف نداد.
عقلا هر دو خورجین خودشان را پر کنند تا الاغ واژگونه نشود. والی خوست هم خواسته از اتکا بر پاکستان بکاهد و ایران را هم در اقتصاد خودش شریک کند.

>>>   ایران همیشه پایلیسی دارد و ادامه میدهد و افغانستان هم سرش خبر نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است