دزدان باید محاکمه شوند
چرا دادگاه اختصاصی بر بنیاد حقوق بین‌الملل برای رسیدگی به این پرونده های فساد و دزدی دایر نمی‌شود؟ دولت‌ها نمی‌توانند و یا هم نمی‌خواهند این پرونده ها را مورد تفتیش و پی‌گرد حقوقی قرار دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۴۰۱/۳/۲۸ کد خبر: 170601 منبع: پرینت

وال‌سترید ژورنال، نیویارک تایمز، واشنگتن پست، گاردین، شپیگل، لوموند، مارنینگ ستار و تایمز از با اعتبارترین رسانه های جهان هستند که از اختلاس، فساد اداری و دزدی‌های ملیون‌دالری شخصیت‌های کلیدی حکومت‌های کرزی و غنی سخن می‌گویند.

در این میان نام‌های رهبران جهادی، وکلا، مشاورین ارشد، جنرالان و اعضای خانواده های رهبران سیاسی افغانستان قرار دارد. این رسانه ها که اعتبار بالای جهانی دارند، نمی‌توانند بدون مدارک و شواهد چنین مقالات بحث‌برانگیز حقوقی و پژوهشی را به نشر رسانند. مهم‌تر این‌که رسانه های ذکرشده در این باب مقاله های پژوهشی هم‌راه با مدارک را به نشر سپرده اند.

حالا پرسش این‌جا است که چرا دادگاه اختصاصی بر بنیاد حقوق بین‌الملل برای رسیدگی به این پرونده های وحشتناک فساد و دزدی دایر نمی‌شود؟
وقتی دولت‌ها نمی‌توانند و یا هم نمی‌خواهند این پرونده ها را بر حکم قوانین ملی مورد تفتیش و پی‌گرد حقوقی قرار دهند، دادگاه های مؤقت بر حکم قوانین بین‌الملل دایر می‌شود. یا این‌که این ماموریت حقوقی(Legal mandate) را به گونه‌ی گذار، سفارشی و یا مؤقتی یکی از دادگاهای با استمرار جهانی عهده‌دار می‌شود.

معمولا برای دادگاهی‌ساختن این پرونده ها نیاز به دادخواهی وجود دارد. ای‌کاش این‌همه انجمن‌های وکلای مدافع، اتحادیه های حقوق دانان، نهاد های مدنی، فعالان حقوق شهروندی، انجمن‌های کارگری و صنفی که در کشور های گوناگون جهان به نام و از نام افغانستان فعالیت دارند، این پرونده ها را پی‌گیری کنند.
این گروه های صنفی و اجتماعی می‌توانند با استناد به مقاله های تحقیقی رسانه های بزرگ جهان و در هم‌کاری با ژورنالیست‌های پژوهشی این پرونده ها را باز و پی‌گیری کنند.

کابل بانک یکی از بزرگ‌ترین پرونده های فساد در جهان است. فرار های ملیون‌دالری به امارات عربی، ترکیه، آسیای میانه، امریکا و اروپا آن‌هم توسط پارتنر های این کشور ها لکه ننگ بر جبین اروپا و امریکا است. این منابع از مردم افغانستان است. دزدان دارایی‌های مردم فقیر افغانستان نباید زمینه بیابند تا در منازل رهایشی مجلل ملیون‌ها دالری زندگی کنند. این در حالی‌است که مالکین اصلی این پول‌ها یعنی مردم افغانستان از فقر، گرسنگی فرزندان و گرده های خود را می‌فروشند.

یگانه راه بدست آوردن این پول‌ها و به کیفر رسانیدن این دزدان، جنگ‌سالاران و مافیای پول و تفنگ، دهلیز حقوقی و دادگاهی است. پیشنهاد می‌کنم تا رسانه ها، اطاق‌های صنفی و نهاد های اجتماعی در اروپا و امریکای شمالی که دست‌رسی زیادی به دادگاه های بین‌الملل دارند، دست به کار شوند.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پرونده های فساد
دزدان حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   میهن نجیب
ایکاش هر یک از این دزدان وجدان بیدار می داشتند تا ابتدا خود را در محکمه وجدان خود محکمه می کردند.

>>>   وال استریت ژورنال درپی توطئه!
غربی‌ها درپی طوطئه هستند میخواهند مردان آزاده را که هیچ وقت یوغ اسارت و بردگی به گردن ننهادند، رهبران متعهد و مجاهد چون رهبر جمیعت اسلامی افغانستان را که پایگاه مردمی دارند و از میان توده های مردم به رهبری رسیدند با تئوری توطئه بد نام بسازند. زیرا؛ میدانند که حالا هم پایگاه‌های اجتماعی، نظامی ومردمی شان درکشور پا بر جاست. رهبری که سال‌ها با خون دل از مردم و میهنش دفاع کرده باشد این‌چنین با توطئه و دسیسه از جایگاهش در میان مردم و هواداران کاسته نمی‌شود. رهبری که غربی‌ها سال‌ها تلاش کردند ارزش‌های غربی خویش را بالای‌شان بقبولانند و هرگز تن به آن‌ها نداد با این چنین اتهامات صدمه ئ به جایگاه‌اش رسانیده نمی‌توانند. رهبری که تقوای سیاسی، صداقت و بی ریا خدمت کردن خصلت‌های عجین شده‌ی اوست هرگز در حلقه‌ی دسیسه‌ها گیر نمانده است و بعد ازین نیز به یاری پرودگار یکتا و حمایت مردم‌اش گیر نمیماند.
داشتن خانه ومسکن حق ابتدایی هرانسان است که باید داشته باشد آنانیکه دیدگاه حق بینانه دارند می‌دانند که این همه پروپاگند نویسی ها جزحسودی و ذلت چیزدیگری نبوده و نیست.
سارنوال محبوب

>>>   Mirghiyasudin Mirzada
دزدی به درجه قدرت دولتی از بالا تابه پاین تناسب داشت و مردم عوام هم از دزدی بی بهره نبودند . نانوا از وزن نان تجار افغانستان دزدان قانونمند نهایت بی رحم بودند از بازار ازاد استفاده کرده همه کالا هارا به اتفاق هم در انحصار در اورده بودند . زنده گی مردم عوام د گرو ایشان بود . چند نفر وکی محاکمه شود .

>>>   به باور من عامل همه این بدبختی ها خود امریکایی ها و اروپایی ها هستند، دزدان کلان مافیای به حمایت و شراکت انها دزدی میکردند و هیچوقت از فساد شان پرده برداری نمیکنند، همچنان رسانه هایکه شما نام بردید هیچگاه مستقل نبوده و نیست همیشه و همواره در اختیار آنها قرار دارد.
شفیق الله لطیف

>>>   Abdulqadir Rahimi
ما خورد بودیم میگفتن دزدان به جهنم میرود
بزرگ شدیم دیدیم دزدان به سویس و لندن میرود

>>>   Ab Basia
رسانه ی هر کشوری هم پا با منافع همان کشور ها حرکت می کنند، رسانه های کشورهای جهان خواه یک ابزار خوب برای اقناع افکار جهانی برای کارکرد اینهاست، زور رسانه های غربی را ببینید که دو دسته حکومت ره از جمهوریت به امارت دادند اما همه ی ما همدیگر را نشانه می گیرم، از فلم که امریکا در چهل سال بالای ما پر می کند هیچ کس حرف نمی زند.
همین دزدان تا زمانیکه منافع امریکا را تامین می کردند هیچ گزارش در مورد شان بخش نشد اما حالا؟ باید شود
این رسانه ها عاشق چشم و ابرو ای ما نیست، فقط منافع ملی کشور شان اهمیت دارد

>>>   M Nasim Sediqi
واقعن شرم آور است
که حکومت ها خاموش اند و برای مفسدان پناه می‌دهند
امیدی به جهان عاری از خیانت نیست

>>>   Nik Noori
فکر نکنم که به ان شکل که شما فکر میکنید اعتبار داشته باشد ... گفته های انها برای خودشان مدار اعتبار است ... چهل سال است که خون مردم افغانستان با دسیسه ها مختلف ریختند کدام وقت خبر شان به جهان منتقل کردند امریکا وانکلیس دوزد است که همپیمان های شان دوزد است.

>>>   Younas Hotak
اولتر ازهمه دزدان بزرگ تاریخ افغانستان، احمدشاه مسعود، مارشال فهیم، یونس قانونی، احمدضیامسعود، استادعطانور، امیراسمعیل خان، کریم خلیلی، محقق، گل اغاشیرزی، زاخیلوال، قدیر و ده ها خاین ملی و قاتلین مردم افغانستان ازقبیل حکمتیار، ربانی، سیاف، حنیف اتمر، فامیل پیر سیداحمدگیلانی، صبغت الله مجددی، عبدالعلی مزاری، افراطیون حزب خلق ‌و پرچم، که لیست گروه طالبان ازین ببعد به اینها علاوه خواهد شد، باید محاکمه شوند.

>>>   Mohammad Anwar Shariat
جناب دکتر ستیز ای کاش چنین میشد و می‌توانست ، پول که درین دو دهه اخیر در افغانستان سرازیر شد اگر در یک کشور با در و پکر دیگری سرازیر میشد او کشور از هر کشوری آباد تر و بهتر میشد و از لحاظ امنیتی یکی از امن ترین کشور های جهان می‌بود ، از لحاظ اقتصادی سطح زندگی مردم خیلی متفاوت تر از هر کشوری پس از جنگ می‌بود ، از لحاظ صنعتی هم کشوری با یک صنعت روز می‌داشتیم.
اما صد افسوس که در طول این دو دهه دزدان دزدی و سیگار نظاره گر بودند و هیچ کسی احساس مسؤلیت در قبال دارای عامه نکردند.
اگر دادگاهی برگزار شود که نمی‌شود همه چیز مشخص است پول های که در افغانستان آمده است و پول های که صرف پروژه ها شده است.

>>>   سید عبدالخالق قریشی
سلام وهزاران درود بی پایان خداوند بزرگ بر استاد علم سیاست در این جای شک و تردید نیست باز هم کم گفته‌ اند

>>>   Shah Abdul Hamid
اختلاس‌ها و دزدی های ملیون دلاری همانطوریکه توضیح داده شده به یقین از دید مجامع عدلی وقضایی پنهان نمانده است اما به برداشت من این دزدی ها هم جزازهمان سناریوی بوده که باید درکشور ما تطبیق ‌عملی می‌شد.

>>>   Asadullah Safi
برابم فقط یک موضوع جالب است تعداد ما آنقدر جهالت وتعصب چشم های مان را کور نموده هرگاه دزد،جانی، قاتل وهمفکرم از قوم تباروملیتم بود
باید ازان دفاع نمایم هر کار غلط ویرا
تائید ووجدان خودرا پا مال سازم.

>>>   Lutfullah Lutfi
جناب دكتور،
آيا سابقه تشكيل دادگاه هاى موقت بين المللى براى رسيدگى به جرائم فساد ادارى وجود دارد؟ طوريكه مى دانيم دادگاه هاى اختصاصى و مؤقت براى رسيدگى به جرائم جنگى در مواردى تشكيل شده اند (مثل دادگاه هاى مربوط به يوگسلاوياى سابق و رواندا)، اما چنين دادگاهى با مأموريت (mandate) محاكمه مجرمين فساد ادارى اگر گاهى تشكيل شده باشد كه من از آن اطلاع ندارم، و اگر مبنايى براى تشكيل آن در حقوق بين الملل وجود دارد، خوشحال مى شوم اگر در زمينه معلومات ارائه نماييد.
تا حال تنها راهى كه بخاطرم مى رسيد اين بود كه افغانستان صاحب يك دولت مشروع و قانونمند شود تا بتواند مفسدين را بر مبناى قوانين ملى محاكمه نمايد. اما اين طرح شما تازگى دارد و نياز به وضاحت؛ زيرا دنبال راه حل هايى بايد گشت كه عملى باشند.

>>>   ,کار نیک دزدان را به زندان بفرستند ، تا برای دیگران یک پیام مثبت باشد و مردم از شهر این منافقان در امان باشد در همانجا بپوشند و بمیرند و دارای های نامشروع شأن ضبط و بفروش برسد وپول آن را برای اعمار چند بند برق ، اعمار مجدد فابریکات نساجی ، صیلو مرکز ، فابریکات تولیدی ، تولید دوا ، بس های شهری ، اعمار بند ها انکشافی زراعت و مالداری و اعمار خانه های رهایشی برای معلمین ، ومامورین .............‌مصرف گردد
کاملا سلطانی

>>>   Pusarlai Bahar
جناب محترم استاد ملک ستیز صاحب !
دست مردم مظلوم وبیچاره افغانستان که از همه جاه کوتاهست . این همت و مردانگی را شما و امثال شما که در خارج هستید و دست و قلم شما باید دست بکار شود و حق مظلومین را از حلقوم مفسدین و چپاولگر بیرون بیاورد . انشاءالله

>>>   Khayam Sani
مگر همین روز نامه ها نبودند که متقلب اعظم (اشرف غنی ) را متفکر دوم جهان معرفی نمودند. مگر همین روزنامه که حقیقت می نویسند چرا از طالب و جهال وقت چیزی نمی نویسند، چرا نمی گویند که همین آمریکا و غرب بود که این پول های کمک شده را برای مردم نه بلکه در اختیار عطا و امثال شان قرار دادند .

>>>   Assad Zeerak
جناب ستیز ! دزدان امریکایی به همکاری دزدان محلی ( افغانی) دستبرد های بزرگ‌تری زده اند واین دزدی را خودآنها در کشور ما رواج داده و تقویت نمودند ، حالا محاکمه آنان صد فساد دیگر را افشأ می‌کند.
من که باورم نمی شود که دزدان ما محاکمه شوند.

>>>   Abdul Wali Ahmadyan
جناب ستیز صاحب لطفن همین موضوع را به همان انجمن‌ها و اتحادیه‌های که نام بردید پیش‌نهاد دهید؛ ممکن سوژه کار شان شود.

>>>   Mohammad Nasir Mojtaba
نهادهای بین المللی و به خصوص آمریکایی ها در این دزدی ها شریک اند،از این رو هیچ توجه به این قضیه ندارند.

>>>   Sarabi Zia
بامعذرت آقای ستیز خوب مینویسید و خوب تحلیل میکنید واقعا تحقیق و تحلیل خردمندانه در نوشته های شما باعث امیدواری است . شماییکه در جایگاه نسبتا خوب درمیان تحلیگران دارید و تاحدی شناخت شما از جهان و جهان از شما دارند ، و میدانم که روابط خوبی هم با دستگاه های خبر گذاری امریکا و اروپا را هم دنبال میکنید . خواهشا همین نوشته هایتان را به زبان خودشان واز طریق روزنامه و اخبارات شان به نشر برسانی خوب خواهد بود . زیرا میشود توجه مقامات پیگیر درین مهم را جلب کرده و باری از شانه های انسانی تان کم شود . واز طرفی هم مردمتان احساس همدردی شما را قدر نمایند .

>>>   در این دنیا بعید به نظر می رسد. دزد نو می آید که سر دزد قدیمی شکر کنی. باشد به روز قیامت.
محمد نصیر تیموری

>>>   جبهه رهبر در سمنگان
آقا ستیز شما همیشه افغانستان را از راه دور میبینید اما ما که شاید هر تغییر در داخل هستیم یعنی شاید عینی میباشیم دیده ایم که غربی ها با همین رسانه های دروغین شان دیدن که در شمال رهبران جهاد مانند جناب رهبر صاحب و دیگر رهبران بخاطر دفاع از مردم برخاستن آنها با حامیان شان دانستن که دیگر منافع شخصی خویش را دنبال نمی توانند نا گزیز به معامله افغانستان شدن همه قلمرو را با دست آورد ها به پاکستان فروختن و پول را گرفته با خود بردن امروز رسانه های آنها پیش دستی میکنند رهبران را بد نام می سازد باید شما و امثال شما و همه افغانها بر خیزن غرب را با حامیان شان که وطن را فروختن و سرمایه ملی به سرقت بردن صدا بلند کن،امیدوارم ستیز صاحب دیگه به منافع بیگناه نه تازی

>>>   موضوع دزدی احزاب سیاسی افغانستان گپ تازه نیست جناب ستیز صاحب
تمام ملت مظلوم از این موضوع آگاه اند اما کاری از دست شان بر نمی آید
از افکار منطق یک عده هموطنان ما استفاده کرده خود را بالای ما بادار ساخته بودند که گویا حق با ایشان است افسوز به ملت بیچاره از آن میراث بجا مانده رنج میبرند .
مبین فیضی

>>>   Shah LU
استاد بزرګوار،
با فرموده شما موافق ام و من هم پیشنهاد میکنم که تمام اشخاصیکه خارج رفتند و در خانه های مجلل زندګی میکنند و یا هم سپر مارکیټ های بزرګ، شرکت های بزرګ دارند برسی شوند که این پول را از کجا کردند.

>>>   Abdulkarim Zargar
طرح بسیار عالی... جالب است که گفته می‌شود اکثر کشورها منابع درآمدی افراد را تحت نظارت دارد اگر کاسه ای زیر نیم کاسه نیست این دزدان از چه راهی پول هارا انتقال داده وامثال خریدند

>>>   انگار قدرتهای بزرگ از این دزدی یا در این دزدی سهمی دارند که چنین در سکوت تماشا میکنند...
عادله کبیری

>>>   Najibullah Khorsandi
کدام دزدان امریکایی در جهان محاکمه شدند که از ما شود
یولیا تیموشنکو در اوکراین
احمد چلبی عراق
میخایل سکشولی گرجسنان وووو
اینها همه عزیز دردانه امریکا و همه کاره مملکت شان بودند

>>>   S.A. Mousavi
کاش این پست را به زبانی انکلیسی برگردان وبه سازمان ملل بفرستید که طبعی است این کار تان بزرکترین خدمت به ملت وکشورتان محسوب میشود ورسالت تاریخی خویش را انجام داده اید؛ موفق باشید.

>>>   Mariam Ghafoori
اینها همه یک به یک باید محکمه شوند تا مردم افغانستان همه بدانند کی مخلص بود کی مفسد و به آینده ها پند شود تا از فساد جلوگیری شود.

>>>   Gullab Dashti
دست به کار شدند دزد هاره به افغانستان آوردند.ملت را چور کرده رفتند .کدام دادگاه . دادگاهی هم وجود دارد.

>>>   Pardis Safi
جناب پروفیسور صاحب اګر ګستاخی نشود این بازی های موش و پشک امریکا است کی یکی را طی بیست سال متفکر و بعد از بیست سال فاسد ترین شخص و دیګری را طی بیست سال تروریست اما بعد از بیست سال در زمره ۱۰۰ صد چهره تاثیر ګذار قرار می دهد و معرفی می کند این روزنامه ها معمولاً مربوط یهودان و نصرانیان است که هیچګاه دوست ما نخواهد شدند این پژوهش ها نیز برای افغان ها جزء افسانه خواهد بود مګر ما نمیدانیم که در طی سال های متمادی همین امریکایی ها و غربی ها فساد های ګوناګون بی رویه را در کشور جزء فرهنګ ما ساخت و از صد دالر کمک شده در حدود نود دالر ان را به دلایل مختلف و با فساد ورزی های متفاوت دوباره با خود بردند و باقی ده دالر ان در بین دزد ها تقسیم شد و اندکی ان در کشور سرازیر ګردید بګذارید همه را به روز حساب که حسابګر انرا به درستی محاسبه نماید.
بدرود

>>>  
رعایت انصاف جوهر تفکیک سپید از سیاه است.
هرگاه انصاف در نظر گرفته نشود،،طبعا پای بی انصافی در میان می آید.
نوشته ی شما را تحت عنوان" دزدان باید محاکمه شوند" خواندم، شک ندارم که شما انسان دانشمندی هستید، چون دانشمند هستید، بر مقتضای دانشی که دارید در هنگام نوشتن میباید عنان احتیاط را از دست ندهید زیرا در صورت عدم احتیاط، گلیم دقت در گفتن و نوشتن جمع می شود و سفره ی تعمیم بخشی صفات از سوی نویسنده خلاف مروت بر همه یکسان روا دیده می شود.
هدفم از تعمیم بخشی، عمومیت بخشیدن انصاف گریزانه ی واژه یا صفتی است که بر قامت راستان جور در نمی آید و شما متأسفانه وطن دوست و وطن فروش را زیر یک عنوان جمع کرده اید که در جهان واقعیت هرکدام در قالب های جداگانه فکری و اندیشه ای قرار دارند و هر صنف کارکردهای متفاوت دارند.
شما با تأکید بر حقانیت وال سترید ژورنال، شپیگل و نیویارگ تایمز، گاردین و واشنگتن پست اشاره کردید.
اما!
فراموش نکنید که گاه گاهی این رسانه هایی که شما خطاناپذیر خوانده اید، به طور وحشتناکی خشونت می آفرینند و با توهین های نابخشودنی به مقدسات ملت ها تخم آشتی ناپذیری را در جهان بذر می کنند، نمونه آن شارلی ابدو است که بی شرمانه بر پیامبر اکرم ص بی احترامی روا داشت و در واقع عمق سیاه فکری دست اندرکاران آن کانون باطل پروری بر همگان هویدا شد.
شما در نوشته خود تلاش ورزیده اید که برچسپ ناروا به رهبران جهادی بزنید و به آنها صفت جنگ سالار بدهید.
درین رابطه کوتاه می گویم اینکه کاروان جهاد،کاروان حریت است و اراده کلی ملت مسلمان افغانستان در برابر شوروی وقت در واژه ی جهاد متجلی بوده است.
آقای ستیز!
کم نبودند کسانی که بر وفق مراد بیگانگان، واژه جنگ سالار را بر گرامی ترین شخصیت های سرزمین ما اختصاص داده بودند و در زیر همین شعار های تهی از حقیقت، عده ای از بز دلترین چهره ها به عنوان اهل تخصص بر ملت افغانستان تحمیل شد و امروز آنها یعنی( اهل فهم و تخصص) به قول شما یکباره مثل یخ در معرض گرما آب شدند و منابع سرشار هم در اختیار همانها بود.
خوب بود که از جایگاه یک دانشمند اولا تفکیک بین سپید و سیاه می کردید بعدا در مورد حقانیت گزازش وال سترید ژورنال اظهار دیدگاه می نمودید.
آنانی که ناآشنا و بی تعهد برین کشور بودند جفای زیادی در حق ملت افغانستان نمودند، ولی شخصیت های دلسوز این سرزمین برای آبادی این خطه تلاشهای نفسگیر نمودند.
وال سترید ژورنال که شما از اعتبار آن سخن می گویید، اگر اعتباری داشت و منطق رسانه ای بر آن حاکم بود اپارتمان سه اطاقه در چشمش ویلای رویایی مجسم نمی شد، معلوم است که وال سترید ژورنال به کانون توطئه و اطاق دسیه گری تبدیل شده است.
آقای ستیز!
خلاف انصاف و داوری عادلانه است، اگر رهبر دلسوز را در قطار بی دست آوردترین آدمها قرار دهیم.
رهبر جمعیت اسلامی افغانستان عمرش را وقف آزادی و آبادی این سرزمین و رفاه همگانی مردم این جغافیا نموده است.
با داشته های انتزاعی نمی شود در جایگاه عمل گرایان نشست، زیرا سنگ سنگ این وطن شاهد فداکاریهای رهبر جمعیت اسلامی افغانستان استاد عطامحمد نور است، نقش دستان رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در پیکر آبادی های این سرزمین حک شده است.
ما کاری به کاری باد آورده ها نداریم، زیرا آنها همان طوریکه یکباره پدیدار شدند همانگونه ناپدید شدند.
رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در لباس حکومت غنی و کرزی نمی گنجد، شما پژوهشگر هستید و بهتر میدانید اینکه: آنگاه که غنی و کرزی در شهرهای آباد کشورهای دیگر به سیر سیاحت می پرداختند، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان برای حفظ تمامیت ارضی این سرزمین سنگرهای عزت و شرف را خانه خود ساخته بود.
آقای ستیز!
شایسته ی شما نیست که سره و ناسره را در زیر یک عنوان قرار بدهید، چون این روش، شما را از واقع نگری دور می کند، بر شما شایسته بود که نقدی بر وال سترید می نوشتید، و در آن سپید و سیاه را جدا می کردید.
شما در نوشتن مهارت دارید، یقین دارم که هیچگاه در عمل مصدر خدمت به مردم افغانستان نشده اید.
انصاف گریزی شما به این معنی است که داوری های تان در مورد شخصیت ها انصاف محورانه و بی طرفانه نیست.
حالا عصر تحلیل است نه تقدیس.
جایگاه شخصیت های سیاسی در جامعه را دست آوردهای شان تضمین می کند.
رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در عرصه آبادانی معمار سازندگی، در برخورد با مردم نمادی از عیاری، مهربانی و همدلی و در دفاع از کشور همت بلند آزادگی است.
محمد مفلح جویا

>>>   Mahmudbey Behzod
با این نوشته ها از جایگاه بزرگان صادق مملکت کاسته نمی‌شود شما و این رسانه های غربی بدانید که حال شعور مردم بیشتر و بیشتر شده است دیگه فریب شما و امثال شما را نخواهند خورد

>>>   ستیز صاحب بزرگوار
با معذرت که این مثال عامیانه را میگویم، همه گی میگویند باید با دزدان محاسبه صورت بگیرد، اما چی کسی این محاسبه را انجام دهد؟
همو قصه زنگ انداختن بر گردن پشک است،
شما یکی از آگاهان و دانشمندانی هستید که راه‌های مختلف را در این زمینه بلد هستید، دست به کار شوید، مطمینم جوانانی زیادی هستند که میخواهند با شما همکاری کنند، هزارها جوان با احساس و با سواد در کشوری ها خارجی در حالت بی سرنوشتی و بی برنامه‌گی‌ به سر میبرند، شما لطف کنید یک حرکت را راه اندازی کنید و بالای این جوانان صدا کنید تا با شما همکاری کند.
مهم این است که یک شخص قابل اعتماد پیش شود و آغاز گر این حرکت باشد.
زبیر هاشمی

>>>   Fayaz Farahmand
کجا وجدانی باقیست که این همه خیانت ها و سرقت های پولی را بررسی کند استاد .
طرفداران این دسته چه با درک و چه بی درک هنوز هم بابا های خود را دوست دارند اگر چند نانی برای خوردن ندارند .

>>>   Мухтар Мухтар
درست تحلیل و وقت ضایع کردن تان اما کدام محکمه و سازمان دادگاهی کند امو دزدها در پهلوی دفتر و دیوان آنها خانه گرفتن و زندگی امن دارند یعنی حامی امی دزدها همان مرجع های را شما نوشته کردید خودشان هستن به قدرت رساندن و اینها هم دزدی را از امو استادهایشان یاد گرفتن .

>>>   Najibullah Najib
مطمینم که هیچ دزدی بغیر از نان دزد، مرغ دزد، دزد چپلق .... محاکمه نمیشوند.

>>>   Farid Shiwa
داکتر صاحب گرامی اکثریت مطلق همین نهادهای اجتماعی را نام بردید بخش از حلقه خبیثه فساد می‌باشند. فساد علت اصلی سقوط نظام و شکست جهان در افغانستان می باشد، چون از ریس جمهور گرفته تا ملازم مکتب، سران قومی، علمای مذهبی، اربابان محلی، وکلای گذر، اعضا و روسای شوراهای انکشافی قریه جات، اعضا و رهبری ط البان، سازمانهای کمک رسان ملی و بین المللی، شرکت‌ها خصوصی و دولتی و خارجی، نهادهایی جامعهء مدنی خلاصه هرکی به توان خود دزدی کردند، فساد کردند، چور و چپاول نمودند هیچکس حق برائت را ندارد. اما اگر نهادهای حقوق بشری و جامعهء مدنی و دادگاهی بین المللی واقعا بخاطر مسائل و ارزش‌های بشری این عاملین اصلی تباهی مردم افغانستان را به میز محاکمه بکشاند خوب در غیر اینها بقدری پول دزدیده اند که مانند امارت اسلامی طالبان دادگاههای بین المللی را هم خواهند خرید.

>>>   آقای ستیز
مردم افغانستان همه از اهلیت و شخصیت شما آگاهی دارند
از مشروب نوشی شما گرفته تا عیاشی شما
پس شما حق ندارین
که یک روز سر مارشال دوستم
یک را علیه بسم الله خان و روز دیگه رهبر جمعیت را هدف بگیرد
آصف خان

>>>   دادگاه بین المللی برای رسیدگی به فساد وجود ندارد. نه هم قوانین بین المللی پیش بینی کرده است.
اصلا بشر تصور نمی کرد که انسان به این حد می تواند بی وجدان باشد تا برایش دادگاه فساد بین المللی پیش بینی می کرد.
سعید فرهان

>>>   Kabul Man
متاسفانه كه اين دزدان محترم برعلاوه كه محاكمه نميشوند تلاش ورزيده ميشود تا اينها را محترمانه بر سر گرفتن جوال دوباره با عزت برگردانند و همين است كه قصه تباهي و بربادي ملت و سرزمين تا سالهاي ديگر ادامه ميابد

>>>   شبکه جوانان جمیعت سمنگان
رهبران جهادی افغانستان مانند محترم عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی افغانستان و بقیه رهبران که بخاطر آسایش و آرامش مردم افغانستان موی خود را سفید ساختن و مانع مداخلات خارجی شدن غربی ها دیدن تا زمان حیات این ابرد ها نمیتوانند منافع خویش به افغانستان دنبال کنند حالا در پی بد نام سازی رهبران میباشد که سقوط نظام جمهوریت و حاکمان ساختن گروه ط یکی از خیانت غربی ها و حامیان آن در قبال مردم افغانستان است...
آقا ستیز دست به یخن برادرانت نه انداز اگر واقعا منافع افغانیت را فکر میکنید در مقابل توطئه های غربی از برادرانت دفاع کن.

>>>   Aref Sultani
با تاسف که در برابر قضایای افغانستان در طول سالهای طولانی جنگ همواره برخورد غیر انساتی و دور از قوانین بین المللی صورت گرفته و در آینده هم امیدی دیده نمیشود

>>>   Ehsan Abasi
ملک صیب
این را بدانید که با یاوه گویی های شما مردم از بزرگام شان دل سرد نمی‌شود
حال مردم میدانن که همین بزرگ است که وطن را از بدبختی نجات خواهند داد نه امثال تو

>>>   غزنوی یان
تمام دزدی ها و پول های برده شده حق مردم افغانستان واز۴۰ ملیون انسان این کشور است باید پول ها برگردانده شود ودزدها و مفسدین به اشد مجازات محکوم شوند

>>>   آیا وال‌ستریت ژورنال در پی‌ تطهیر است؟
دوستانِ زیادی مرا پای گزارش وال‌ستریت ژورنال منشن کرده اند تا چیزی در رابطه بگویم. ازینرو لازم دانستم مواردی را جهت اقناع ذهنی دوستان بنویسم:
- داشتن عمارت و یا خانه‌ی برای زیستن نه‌تنها که غلط نیست، صواب هم محسوب می‌شود. زیرا خداوند ج می‌فرماید؛« هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا». ترجمه: شما را از زمین آفریده‌ام و برای عمارت آن مأمور گردانیدم. ازینرو، هرکسی در این دنیا حق دارد گوشه‌ی از یک جغرافیا را برای زیستن مالک شود و عمارتی بر آن بسازد، اگر عُرضه‌اش را داشته باشد.
- وال‌ستریت ژورنال گزارشی نشر کرده و با ابهام، کوتاه و گذرا، روی عمارت استاد عطا محمد نور در دوبی انگشت گذاشته است. اما، نگفته آیا استاد عطامحمد نور چون دیگر شخصیت‌های مشمول گزارش این جایداد را از خون ملت و مال بیت‌المال خریده، یا از پولِ شخصی و تجارت خودش بوده است. زیرا؛ بر خلاف تمام شخصیت‌های که در گذشته مأمور حکومت بوده‌اند استاد عطامحمد نور در زمان مأموریت، بلخ را از بودجه‌ی شخصی خویش شهر نمونه ساخت. او پیش ازینکه مأمور حکومت باشد، تجارت پیشه بود و این راه را از پدر به میراث داشت. ابهامِ موجود در گزارش وال‌ستریت اخصاً در رابطه به استاد عطا محمد نور تردید و پرسش‌های را ایجاد می‌کند. آیا وال‌ستریت ژورنال در پیِ تطهیر دزدانِ به پشتاره‌ی جمهوریت است؟ و یا هم مزدی برای تنظیم این گزارش از رقیبانِ استاد دریافت کرده است.
- در گزارش چندین مأمورِ حکومتی با چندین ملکیتِ گرانبها در کشور‌ها مختلف آمده است. این مأموران وزیران مالیه‌ی یک کشور بوده‌اند و از قبل چون استاد عطا تاجر و یا صاحب مال و منال در این حد نبودند. ازینرو هم‌ردیف قرار دادن کسی که خود زحمت‌ کشیده است، با چند مأموری که از مال ملت و بیت‌المال ملکیت خریده اند ضمنِ جفا، نامنصفانه و جهت‌دار بودن این گزارش را بیش‌تر برجسته می‌کند.
- ازینرو نظر من اینست که روزنامه‌های غربی چون وال‌ستریت بیش‌تر در تلاش اند تا توجه‌ را از دزدانِ به پشتاره‌ی جمهوریت به سویی دیگری بکشانند. این کار چند سود دارد:
اول؛ بحثِ غنی و حلقه‌ی فساد به مرور زمان از افکار عامه ناپدید می‌شود.
دوم؛ دزدانِ چون فاروق وردک و چکری راحت به کشور برمی‌گردند بی آنکه مورد قضاوت و توجه مردم قرار بگیرند. سوم؛ مردم دست از انعکاس ستم موجود بر میدارند و الکی دنبال سراب میدوند.
اینگونه به مرور زمان سیاه را سفید و سفید را سیاه می‌کنند.
شفیق‌الله احدی

>>>   Abdul Karim Ghafarzoi
جناب استاد،
پیشنهاد بسیار عالی است تمام ملکیت ها و دارایی های چپاول شده مردم به بیت المال مصادر گردد ، در طول بیست سال تنها 20% کمک های خارجی از طریق حکومت وقت مصرف می شد، متباقی آن از طریق خود موسسات خارجی هزینه میگردید. در واقع اصل شاه دزدان، خود خارجی ها است باید آنها هم پیگیری شوند.

>>>   Fazil Rabi Sultani
افغانستان فعلا یک دولت قانونی و مشروع ندارد تا قضایای فساد اشخاص را یا خودش ویاهم به پیشنهاد خودش محاکم بین المللی رسیدگی می کرد ....!.!.؟

>>>   A Zia Faiz
استاد معزز ای کاش این گفته ها تحقق پیدا کند نهاد های داخلی و بین اللملی که شما نام بردید متاسفانه بجز تظاهر و لفاظی چیزی برای ما ندادن گمانم پی گیری این قضایا مانده به قیامت.

>>>   Sakhi Amiri
دزدان باید محاکمه شوند برای درس دیگران وگرنه احساسات اعتماد واعتبار همه انسان های باوجدان این کشور نسبت به سازمان های حقوقی وشخصیت های مدافع حقوق انسانی همیش ازبین خواهد رفت ودیگر جهان را به دید جنگل وحیوان تماشا خواهیم کرد

>>>   Faisal Yaqoobi
دقیقا استاد عزیز چرا دادگاه های بین الملل. و یاد دادگاه کیفری حقوقی دایر نمی شود تا از اختلاس و قاچاق ملیون ها دالر پرده برداشته شود چی فکر میکنید توان تشکیل دادگاه را ندارند و یا تیر خود را میاورند
>>>   به نظر بنده اینها یک دهل زنیهای میان تهی است هر گاهی به خاطر ترساندن بعضی از این دزدها صورت میکرد ورنه پرونده های اینها در دفاتر امریکا وغرب خیلی زیاد است وانها مو به مو همه این خیانتها این ناخلفان را میدانند اگر بخواهند در یک روز محکمه میکنند این تبلیغات به خاطر اینکه مبدا اینها پله ترازو را در جبهه های مقامت به نفع خود ببینند و به ان طرف دست و پا نزنند....

>>>   غم نخورید.
من می آیم و همه خائنین را چه دزد و چه اختلاسگر و چه دزد سیاست و چه دزد عقیده و چه دزد ایمان و چه دزد خاک و چه دزد ناموس و به هر حال همه دزدان را محاکمه میکنم و به سزای اعمالشان میرسانم فقط یک مشکل وجود دارد و آن این است که من به یک زندان به گنجایش ۳۵ ملیون انسان نیاز دارم تا این همه دزد و خاین را زندانی کنم.

>>>   چرا فقط دزدان؟
همه سیاست بازان و اراکین و عوامل و مشاورین دوران کرزی و احمدزی که فرصت طلایی افغانستان را به باد دادند باید محاکپه شوند.
بستر دزدی و چور و چپاول را کرزی و احمدزی آماده کرده بودند.

>>>   اقای ملک ستیز
انچه شما از نشریه وال ستریت اقتباس کردید و نظر خود را با رهنمایی لازم به خوانند گان محترم پیشکش کردید قابل دید است.
اما شما بگویید که ایا کدام دادگاه اختصاصی حقوق بین الدول در رابطه به بحران سال ۲۰۰۸ که عاملین اصلی ان سرمایداران و بانکر های بزرگ و کنسرسیوم های معتبر بودند به کدام دادگاهی کشانده شدند؟؟؟ روسای بانکهای بزرگ با اخذ pakage چند ملیون دالری از پست های شان کنار رفتند و دولت ها هم از پول مالیه دهندگان بانکها را از ورشکستگی نجات دادند و اثرات ناشی از این بحران اقتصادی بر تمام جهان سخت ناگوار بود.
دزد های مالی در افغانستان هم ارتباط زنجیری با دزد های بین المللی دارند. اینها همه مافیای بین المللی اند که فقط در پی مکیدن خون ملیونها انسان کره ای زمین اند و نه حال و نه در اینده سازمان یا دادگاه حقوقی وجود خواهد داشت تا انها را به پای میز محاکمه بکشاند شما منحیث یک متخصص حقوق بین الدول لطف کنید و بگویید که کشور های جهان سوم چه بهای سنگینی را برای گسترش گلوبالایزیشن توسط جهان سرمایداری پرداخته اند. شما اغاز جنایات را از اغاز تطبیق همین سیاست در افغانستان مورد ارزیابی قرار دهید تا هم مردم و هم شما بدانید که وضع مردم در دوره های کرزی و اشرف غنی و شرکای شان در چه وضعیتی بود.
اقای ستیز شما باید خوشباوری های تان را نسبت به محاکمات نام نهاد بین المللی کنار بگذارید.اینها همه در متون کتابها زیبا جلوه میکند. از بدو تاسیس سازمان ملل متحد تا کنون محتوای منشور سازمان ملل طور سیستماتیک زیر پا گذاشته شده است. جاییکه باید حق به حقدار برسد انجا بر عکس عمل میگردد زیرا همین قدرت های بزرگ خود شان قانون برای جهان میسازند و خود شان انرا پایمال میکنند.
تا جاییکه شواهد برای من نشان میدهد در طول تاریخ چند هزار ساله افغانستان فقط یک رهبر در افغانستان با پاک نفسی از جهان رفت و ان شخص ببرک کارمل بود. این شخص هیچ میراثی از خود به فامیلش باقی نگذاشت.شاید چند جلد کتاب و زمانی هم که از پست هایش با توطیه داخلی و بیرونی کنار زده شد در منزل برادرش بریالی اقامت داشت. او نخواست مثل حامد کرزی که با یک تولی بادی گارد و یک دربند حویلی بزرگ در شهر نو زندگی دارد چنین زندگی داشته باشد. در حالیکه پدرش سالها جنرال اردو و والی ولایات در زمان ظاهر شاه بود.
باید رهبران سیاسی و کارمندان بلند رتبه در اینده از الگوی شخصیتهای بزرگ در تاریخ چون سید جمال الدین افغان ببرک کارمل شخصیت های بین المللی : فیدل کاستر مهاتما گاندی وغیره زندگی و امانتداری را بیاموزند و از مال بیت المال دزدی نکرده و وجدان خود را خدشه دار نه سازند.
ایمل سینا

>>>   طالب از اول با دزدان دولت کرزی و غنی شریک بوده است و با مافیای امریکا و انگلیس و... در تجارت مواد مخدر شریک بوده است. این دزدیها از کاخ سفید شروع و تا کابل ادامه داشته است. ئزدان اصلی امریکایها بودند که اکثریت کمکها را که بنام افغانستان از مالیه دهندگان گرفته اند دوباره دزدی کردند. برای دزدان دولت کرزی و غنی خیلی کم رسیده است. تجارت مواد مخدر در دست نظامیان امریکا و جنرالان پاکستان بوده است که طی بیش از چهل سال در افغانستان جریان داشته است. فعلن تجارت مواد مخدر، اسلحه، تروریسم و انستان جریان دارد که مرکز مهم آن اوکراین و افغانستان است.

>>>   همه تقصیر را به خاجی نسبت ندهیم ، بهتر است ؛ خارجی ها به افغانستان کمک های هنگفت داشته اند خواستار آن بودند که حکومت وقت کار های در خور توجه را به مردم انجام دهد تا حد اقل غرب ستیزی که رایج است کم رنگ شود و فضای برای پیاده ساختن برنامه های فرهنگی غرب در آینده به وجود آید آماده به دلایل مختلف این اهداف غرب بر آورده نشد تعداد از دوستان سیاست پرداز همه کاره غرب را میدانند هیچ گاه هم بار ملامتی را پر شانه های خود نپذیرفته اند باید به فهمیم که کرزی ، در چند دهه چه کرد و اشرف غنی فراری چه سیاست اقتصادی برای بهبود وضعیت مردم داشت همه باید اعتراف کنیم که غنی و کرزی فضا را برای فساد آمامده ساختند در دور انتخابات ملیون ها دالر به مصرف میرساند به ‌به تعدادی هم سمت های حکومتی وعده میدادند این خود زمینه ساز فساد در افغانسنان بود گندگی را ما خود را داخل بوجود آمدیم براساس ها عقده های قومی و زبانی حالا از غرب توقع داریم این گندگی را پاک کنند،

>>>   خبردار خبردار و خبردار::::____+++
اگر امریکا قصد کمک به مردم افغانستان داشت پس چرا نزدیک به چهل میلون انسان بیگناه و مظوم را به چنگان خون آلود و کثیف یک گروه پنجاه هزار نفری تروریست، انتحاری، جنایتکار و افراطی طالب داد و در قطر با این ملیشه های تروریست و مزدور پاکستان معاهده امضا کرد و تمام نفوس آفغانستان را نادیده گرفت. بیش از چهل سال جنگ افغانستان را امریکا علیه شوروی و اکنون روسیه و چین ادامه داد. مردم افغانستان بمانند مردم سوریه، یمن، لیبی، عراق، فلستین و... قربانی استراتیژی و اهداف جیوپولتیکی امریکا و شرکای امریا میباشند. این بمانند آفتاب روشن است و قابل انکار نیست.

>>>   جواب به کامنت دهنده اخیر
گرامی دوست
غربی ها مقصر اصلی وضعیت کنونی در کشور ما استند. چرا؟ بخاطریکه پول دارند و بعضی از وطنداران ما مثل خوک طلا میخورند و غربی ها چنین اشخاص را نشانی کرده انها را بطرف خود با نشان دادن باغهای سبز و سرخ بدام میاندازند.شما از معاهده گندمک از معاهده دیورند اگاه استید . شما از استخدام ملا و مولوی در زمان انگلیس اگاهی دارید که چگونه انگریزها در سرحدات افغانستان و حتی شخصیتهای درون حکومت امان الله خان را خریداری کردند و بنام دفاع از اسلام و خلع شاه گویا کافر یک انسان بیسواد و بیچاره را بر تخت سلطنت نشاندند...شما از مصرف بشتر یک هزار ملیون دالر امریکا و غرب در جنگهای سالهای ۱۹۸۰-۱۹۹۰ خبر دارید که چگونه انها توانستند احزاب فرمایشی اسلامی بسازند تروریستهای عرب را بنام مدافعین اسلام و ازادی به افغانستان گسیل نمایند و چگونه جنگ را در افغانستان بنام دفاع از اسلام برای ده سال ادامه دهند..برادر را با برادر مشت و یخن شدند
شخصیتهای گمنام حامد کرزی و اشرف غنی از کجا شد کی ها انها را تضمین کردند و بر مردم افغانستان حاکم ساختند. جان کری نماینده اوباما
در حکومت سازی ما چرا مداخله کرد؟؟؟
چرا امریکایی ها و غربی ها اجازه دادند که دوباره شورای نظار قدرت بگیرد و به دزدی خود ادامه دهد ۲۰۰۲ ؟؟؟
در شرایط فعلی چرا غرب و امریکا به جبهه مقاومت کمک نمیکنند ؟؟؟
در حالیکه هر روز شاهد نقض حقوق بشر در افغانستان توسط طالبان اند ؟؟؟ برای انکه در موجودیت یک افغانستان واحد و دموکراتیک امریکا نمیتواند بر کشور کنترول داشته باشد ولی با طالبان که پابند هیچ نوع قانون نیستند میتواند به خوبی کنار بیاید.
چرا به شخصیتهای ملی در کشور اتکا نمیکنند چرا به کسانی که پاکستان برای انها معرفی میکند توجه میکنند و ان افراد را رییس جمهور مقرر میکنند؟؟؟
لست طویل است. نقض حقوق و ازادی های کشور های خرد و کوچک همواره توسط قدرتهای بزرگ پایمال شده است. هفتاد سال است که صهیونیزم اسراییل طور سیستماتیک به فلسطینی های مناطق تحت اشغال ابتدایی ترین حقوق را نمیدهد و انها در محاصر اقتصادی قرار دارند . همین امریکا و غرب سالانه یک هزار ملیون دالر امریکایی مفت بدون تکتانه به اسراییل میدهد...
دوست گرامی
به افغانستان پول دادند ولی از راه دگر پولها را هم خود شان و هم توسط دزدان افغانی از کشور خارج کردند. امریکایی ها و دزدان افغانی باید به مردم افغانستان بهای جنایات شانرا بنویسند.
در قسمت محمد عطانور باید گفت که در این جای شک نیست که برای ولایت بلخ کار کرده است ولی افراد طرفدار عطا نور بدانند که این شخص فاقد فرهنگ سیاسی است. یک انسان احساساتی که موقفگیری های او را هنگام عزل او از سمت ولایت ولایت بلخ شاهد استم. این شخص تا هنوز کنجاره خواب میبیند و در هر مصاحبه اش لاف میزند که طالب را نیز مثل روسها شکست میدهیم این است معیار فهم و دانش سیاسی این اقا.من خودم مدت هشت سال در پست های بلتد در زمان پرچمی ها کار کردم ولی تا امروز نتوانسته ام که یک سر پناه شخصی در شهر کابل داشته باشم.موقتا در یکی از حویلی های تحت تامین دولت در کارته پروان زندگی میکردم . در زمان نجیب الله با اعلان اشتی ملی ضمنا دولت وقت اعلام کرد که در صورت عودت هموطنان به وطن تمام جایداد منقول و غیر منقول شان دوباره برایشان تسلیم داده میشود. من مجبور شدم به خانه ای کرایی به خیر خانه نقل مکان کنم.مانند من هزاران کارمند بلند رتبه انوقت بودند که با سقوط دکتور نجیب الله دست فروشی میکردند.من نمیدانم که عطا محمد نور و یا سایرین چگون مصارف روزانه ای شانرا تهیه میدارند چگونه مصارف مکتب و کالج اولاد هایشان را میپردازند...؟؟؟بدون جیب های پر و تجارتهای کلان زندگی در ملک های مردم اسان نیست.بخصوص که اقای عطا محمد نور نه تحصیلات عالی دارد ونه کدام استعداد عالی دارد. انچه بلد است و بود لاف زدن و گزاف گویی

با احترام
محمد مقیم

>>>   هنگفت ترین کمک امریکا به افغانستان آوردن گروه تروریستی و ظالم طالبان در قدرت بود که افغانستان را کاملن تخریب کرد و حتی حق زندگی را از زنان گرفت و نفوس افغانستان چنگ یک گوره تروریست، انتحاری و افراطی گروگان داد. این بزرگترین کمک بشردوستانه امریکا و شرکای امریکا بود.

>>>   دزد کلان کرزی است و چوکره اش اشرف زی است کی محاکمه شان میکند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است