معادن در چنگ طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۴۰۱/۳/۳۰ کد خبر: 170614 منبع: پرینت

معادن در چنگ طالبان؛ روزانه ۱۰ هزار تن زغال‌سنگ شمال به پاکستان می‌رود.
مقامات امارت اسلامی معادن این کشور را تارج می کنند ولی مردم نیازمند افغانستان را گرسنه نگاه می دارند و دارای های مردم را به پاکستان می سپارند و اگر پولی هم درسافت کنند آنها را به مصرف نظامیان خود وخانواده آنها می کند.

این در حالی است، که نه تنها پاکستان بلکه چین و روسیه هم چشم طمع به معدن افغانستان دوخته اند و با نزدیک شدن تاکتکی روسه و چین به به امارت اسلامی به فکر سرقت بیشتر معادن افغانستان می باشند.
منابع در شمال کشور به روزنامه ۸صبح گفتند که در جریان ماه‌های اخیر، تردد موترهای حامل زغال‌سنگ از شمال کشور به سمت پاکستان افزایش یافته است. به گفته مردم محل، طالبان روند استخراج در معادن زغال‌سنگ دره‌صوف بالای سمنگان و بلخاب سرپل را تسریع بخشیده‌اند و روزانه تا ۵۰۰ موتر باربری تناژ بلند را از این دو معدن بارگیری می‌کنند. به این ترتیب روزانه تا ۱۰ هزار تُن زغال‌سنگ شمال به پاکستان انتقال می‌یابد. براساس آمارهای منابع، طالبان روزانه تا ۳۰ میلیون افغانی از استخراج معادن زغال‌سنگ عاید به دست می‌آورند.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، روند استخراج زغال‌سنگ افزایش یافته است. منابع در شمال کشور به روزنامه ۸صبح می‌گویند که طالبان روزانه نزدیک به ۱۰ هزار تُن زغال‌سنگ را از ولایت‌های سمنگان و سرپل به پاکستان منتقل می‌کنند. به گفته این منابع، مردم از روند استخراج غیرمعیاری این معادن نگرانند، زیرا نمی‌دانند که وزارت معادن و پترولیم تحت اداره طالبان قرارداد استخراج معادن زغال‌سنگ دره ‌صوف بالای سمنگان و بلخاب سرپل را به کدام شرکت واگذار کرده است.

گفتنی است که با برگشت طالبان به قدرت، استخراج غیر‌معیاری معادن کشور افزایش یافته است. منابع محلی در جریان ماه‌های اخیر بارها گفته‌اند که بخش زیادی از ذخایر استخراج‌ شده به پاکستان منتقل می‌شوند. این درحالی است که طالبان با وجود ادامه روند استخراج‌ها، هیچ‌گونه نشست حساب‌دهی‌ای برگزار نکرده‌اند تا در مورد آن‌چه انجام می‌یابد، وضاحت دهند

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معادن
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جواب معقول راباید قبول کردحتی اگرازطالب هم باشد.
یکی ازطالبان کیرام درجواب این سوال که چرافکرمیکنبدهرکه پیراهن تنبان پوشیدمسلمان واگرپتلون ویخن قاق پوشیدکافراست.میفرماید.اینجاموضوع کفرواسلام نیست مشکل جایی دیگراست وان اینکه این شکم های دول مانندماغیرازپیراهن تنبان وطنی درپتلون یخن قاق وغیره جای نمیشود.وقتی مادریشی پوشیده نمیتوانیم،دیگران چرابپوشند؟
عاقل

>>>   معادن کشور گنج‌ های تمام نشدنی خدا داد است هرکه بر ان دسترسی داشته باشد دستبرد میزند و ثروتمند میشود و بعدا حج میرود حاجی میشود و کسب و کار خود را در دوبی و قطر رونق میدهد . امیدوارم روزی دست ما امیدواران هم به ان گنج ها برسد .
امین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است