روز جهانی پناهنده
باید با افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، با عزت و احترام رفتار شود. آن­ها مانند همه‌ی انسان‌ها مستحق رفتاری ایمن و همراه با کرامت هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۴۰۱/۳/۳۰ کد خبر: 170617 منبع: پرینت

هر سال در روز20 ژوئن، دنیا روز جهانی پناهندگان را گرامی می دارد. امسال تمرکز بر حق دست یافتن به امنیت خواهد بود.
هر فردی بر روی این کره خاکی حق دارد به دنبال امنیت باشد – هر کسی که باشد، اهل هر کجا که باشد و هر زمان که مجبور به فرار شود.
هر کس. هر کجا. هر زمان.
هر کس حق دارد به دنبال امنیت باشد.

روز جهانی پناهنده چه روزیست؟
روز جهانی پناهنده روزی بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد به منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است. این روز هر سال در تاریخ 20 ژوئن بوده و از قدرت و شجاعت افرادی که برای فرار از درگیری یا آزار و شکنجه مجبور به فرار از کشور خود شده اند تجلیل می کند. روز جهانی پناهنده فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب آوری آن ها در بازسازی زندگی هایشان است.

روز جهانی پناهنده 2022
هر که باشند، میبایست با افرادی که مجبور به ترک خانه های خود می‌شوند محترمانه رفتار شود. هر کسی صرف نظر از اینکه چه کسی است یا به چه اعتقاد دارد، می‌تواند به دنبال حمایت باشد. جایی چانه زدن نیست: به دنبال امنیت بودن یکی از ارکان حقوق بشر است.
اهل هر کجا که باشند، باید از افرادی که مجبور به گریز می‌شوند استقبال کرد. پناهندگان از سراسر جهان می‌آیند. برای رهایی از خطر ممکن است با هواپیما، قایق یا با پای پیاده سفر کنند. آنچه همچنان جهانی باقی می‌ماند حق به دنبال امنیت بودن است.
هر زمان که مردم مجبور به فرار می‌شوند، آنها دارای این حق هستند که از آنها حمایت شود. همه‌ی افرادی که با هرشکلی از تهدید اعم از جنگ، خشونت، آزار و اذیت روبرو هستند سزاوار حمایت شدن هستند. هر کس حق دارد در امنیت باشد.

معنای به دنبال امنیت بودن چیست؟
۱.حق پناهجویی
هرکسی که به خاطر آزار و اذیت، درگیری و نقض حقوق بشر فرار کند، این حق را داشته تا امنیت را در کشور دیگری جستجو کند.
۲. دسترسی ایمن
مرزها باید به روی تمامی افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، باز بمانند. محدود کردن دسترسی و بستن مرزها می‌تواند باعث پر خطر تر شدن سفر از آنچه که هست برای کسانی که به دنبال امنیت هستند شود.
۳. نه به بازگرداندن
افراد نباید مجبور شوند تا به کشوری که در آن زندگی یا آزادی‌ آنان در خطر است، باز گردانده شوند. این بدین معنی‌ است که کشورها نباید هیچکس را قبل از بررسی خطرات احتمالی که در وطنش برای او وجود دارد، بازگردانند.
۴. عدم تبعیض
افراد نباید در مرزها مورد تبعیض قرار بگیرند. تمامی درخواست‌ها برای پناهجویی، فارغ از عواملی مانند نژاد، دین، جنسیت و کشور مبدا، باید بصورت عادلانه مورد بررسی قرار گیرند.
۵. رفتار انسانی
باید با افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، با عزت و احترام رفتار شود. آن­ها مانند همه‌ی انسان‌ها مستحق رفتاری ایمن و همراه با کرامت هستند. این مورد شامل در کنارهم نگهداشتن خانواده‌ها، حمایت از افراد در برابر قاچاقچیان و جلوگیری از بازداشت خودسرانه و موارد مشابه می‌باشد.

محمد عالم احمدزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز جهانی
پناهنده
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است