یوناما در افغانستان؛ حمایت یا خیانت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۴۰۱/۴/۱ کد خبر: 170638 منبع: پرینت

یوناما در سال ۲۰۱۲ بر بنیاد قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شد و پنج ماموریت را به عهده گرفت:
۱. ایجاد فضای هم‌کاری و هماهنگی بین‌المللی برای ثبات و امنیت در افغانستان و تاثیر آن بر منطقه.
۲. هماهنگی بهتر حامیان جهانی برای ایجاد دولت مشروع در افغانستان.
۳. فراهم‌سازی حمایت جهانی برای ظرفیت‌پروری نهاد های امنیتی کشور.
۴. حمایت از ساختار های اقتصادی و اجتماعی کشور که بتواند امنیت اقتصادی و شغلی خلق کند.
۵. حمایت از حقوق بشر، رفع تبعیض علیه زنان و دسترسی به بهداشت و آموزش و پرورش برای مردم.

نتایجی که از این پنج شاخص می‌توان بدست آورد این‌ها هستند:
۱. نه فضای هم‌کاری به میان آمد و نه هم ثبات و امنیت. برعکس ما شاهد افغانستان آسیب‌پذیر در منطقه و جهان هستیم. حاکمیت تروریزم.
۲. نه مشروعیت خلق شد و نه هم مشارکت سیاسی مردم برای ایجاد حکومت مشروع.
۳. حمایت های جهانی حیف و میل و نهاد های امنیتی قربانی دسیسه های استخباراتی شدند. مافیای حکومتی، جنگ‌سالاران و دزدان تکنوکرات کشور و اقتصاد را تخلیه کردند.
۴. وضعیت شغل و کار به اسفناک‌ترین مرحله تاریخ قرار دارد. نرخ بی‌کاری و بی‌روزگاری از سقف اندازه‌گیری بالا گرفته است. سیل عظیمی از بی‌کاران و فقر گسترده در کشور درنوردیده است.
۵. حقوق بشر معنایش را از دست داده است و ما روزانه شاهد خبرهای بد حقوق بشری هستیم. حقارت، توهین و اذیت منتقدین و اهانت به حقوق زنان جایگاه نخست را در فجایع جهانی ثبت کرده است.

در دورنمای استراتژیک یوناما آمده است: «یوناما به منظور ایجاد فضای صلح، ثبات و امنیت برای دولت و مردم افغانستان ایجاد شده است.»
آیا یوناما به این دورنمای خود نزدیک شده است؟ من شک دارم.
پس مردم افغانستان از یوناما چه بدست آوردند؟
من این پرسش را به عنوان یک پژوهشگر امور بین الملل می‌پرسم که ساختار های سازمان ملل و سایر نهاد های جهانی را به خوبی می‌شناسم و با آن ها کار کرده‌ام. این در حالی‌است که مخارج یوناما هیچ تناسبی با کشور فقیر بسان افغانستان ندارد.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یوناما
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   یوناما یکی از عوامل بسیار جدی سقوط افغانستان است .این موسسه فقط برای معاش های بلند و حیف و میل کمک های بین المللی برای مردم افغانستان، ساخته شده است. یوناما هیچ کاربرد سازنده نداشته است و در آینده هم به همین شکل دوام خواهد آورد.
سردار محمد رحمان اوغلی

>>>   Rafi Rahimi
یوناما بخاطر دزدی و مصارف انگفت به یک تعداد اشخاص داخلی و خارجی تاسیس شده است.

>>>   Karim Maiq
ما از دست یوناما به همین روز رسیدیم.
باید ملل متحد را از بیخ واژگون کرد.این بروکراتهای بین المللی

>>>   غربت ترابی
ساختار یوناما و خط مش آن برای افغانستان چهره ای گرگ و گوسفند و جایگاه شکلی و سمبولیک داشت ، آنچه را که مردم افغانستان انتظار داشت عملی نکرد بر عکس هر آنچه غرب و آمریکاه به اضافه ای کشورهای که برای بقای قدرت هیژمونیکی غرب طور مستمر تروریزم تولید کرد جامعه عمل پوشاند، ما روزی شاهد خواهیم بود به منحل شدن سازمان ملل، کم کم دارد کشورها بالای نهاد های بین المللی بی باور می شوند، تا روزی آمریکاه هژمون باقی بماند سازمان ها و نهادهای بین المللی در جایگاه خواهند ماند اما بی تاثیر وقتی جهان به طرف دو قطبی شدن و چند قطبی شدن برود سازمان ملل خود فرو خواهد پاشید جهان در یک حالت کشمکش باقی خواهند ماند.

>>>   Atefa Nabi
من شکر گذارم که شخصی قلم بدست مثل شما را داریم که نکات مهم را مورد بس قرار میدهید ثبت تاریخ شود تا از سازمان ملل حساب کار های شان پرسیده شود پول مردم یک کشور فقیر را چه قسم حیف ومیل نموده اند .چرا ؟

>>>   ببنید جهان زمینه را برای مردم ما آماده کردن این ما بودیم با رهبری فاسد از مرکز گرفته تا ولایت ها از این امکانات جهانی که وجود آمده بود استفاده درست نتوانستم از دست رهبر نما ها بی ارزش از دست مافیای حاکم بجان مردم پس جهان چی کند آنها زحمت کشیدند
آرمان مزار

>>>   مگر نخواندی ستیز صیب که درکلام‌خدا درمورد حد دوستی کفار چی فرموده کسایی که کلام خداره واقعا میپذیرن حاجت به ای بحث ها نیست ای ثابت است که کفار به ماهرگزخدمت نمیکنه حداقل غرض مان نداشته باشن کافیست وگرنه مقدار پول که به گفته اونها در افغانستان مصرف شده فکرنکنم در کشورای اروپای مصرف شده باشه ده طول بودن یوناما

>>>   خود شما بهتر در عرصه نهاد و برنامه های بین المللی سروکار دارید این نهاد ها معموِلآدر اکثریت کشور ها وجود داشته باشد تا جای مقصر هستند ولی مقصر اصلی ضمام داران و مردم افغانستان است که همدیگر پذیری ندارند یک نهاد بین المللی را بالاتر از ریس جمهور و وزیر خود میدانند و اطاعت میکنند روی همین ملحوظ نظم و نظام حکومت داری بر هم میخورد خود مارا براءت میدهیم تمام مسولیت را بدوش همسایه‌ها و نهاهای ذکرشده می اندازیم.
نظیف الله افضلی

>>>   Ahmad Amini
یعنی نسبت عدم موثریت و مصارف هنگفت باید مدت فعالیت یوناما تا مارچ ۲۰۲۳ میلادی تمدید نمی شد ؟
گرچه در متن قطعنامه شورای امنیت آمده است که (یوناما پیرو قوانین بین‌المللی، از جمله اصول و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، ارائه کمک‌های انسانی و منابع مالی برای حمایت از فعالیت‌های بشردوستانه را هماهنگ و تسهیل می‌کند.)
اینکه مسایل بالا تا چی حد هماهنگ و تسهیل وعملی شد یا نشد دقیق نمی دانم اما از ارسال هفته وار ۳۰ ملیون دالر بعد از سقوط نظام قبلی خبر های در رسانه ها نشر میشود.

>>>   با کمال احترام به دیدگاه شما نسبت به حضور یوناما در کشور، جناب استاد! من فکر می کنم، تا زمانیکه مردمان یک سرزمین برای پذیرش ارزش های یک زندگی مسالمت آمیز و برای پیشرفت کشور شان بدون ملاحظات آماده نباشند، هیچ قدرتی نمی تواند یک کشور را به طرف ثبات سوق دهد. در کشور ما، متخصص “باز سازی دولت های ورشکسته” یک سیستمی که دو دهه از عمرش می گذشت را از بنیاد نابود کرد؛ مجاهدین و تکنوکرات های کشور در طول دو‌دهه گذشته تا که توان داشتند چور و چپاول کردند. فکر نکنم، یوناما که فقط یک ماموریت سیاسی است، بتواند معجزه کند. در معادلات کلان سیاسی، البته در چند مورد مشخص، یوناما نقش خیلی سازنده ی را برای مهار بحران بازی کرده است و همینطور روی اولویت های شان تا حد توان کار می کند. من فکر می کنم که از نبودن یوناما بودنش بهتر است.
بصیر احمد خالقیار

>>>   Aminullah Alli
یوناما ابزاری بود که کشور های دخیل در افغانستان برای تحقق اهداف خویش ساخته بودند
عربستان که افتخار اسلام است سالهاست در کشور های اسلامی جنگ های داخلی و خانمان سوز به راه انداخته است وقتی از چنین کشوری آسیب میبینید از یوناما و کشور ها چی انتظاری میرود، وقتی عربستان به افغانستان دوست نشد از دیگران که هیچ انتظار نداشته باشید هر کشوری به خاطر منفعت خودش سیاست میکند

>>>   نورمحمد کریمی
یوناما چگونه ایجاد شد پرسونل آنرا کدام اشخاص بعد از اخذ امتحان یا به گفته خوشان انتریو به وظایف گماشته شدند چه مقدار بودجه یا فند در هر سال برای این پروژه اختصاص داده شد و در اخیر هر سال از طرف کدام مسولین ارزیابی شدند در صورتی که نتایج کار شان بدون نتیجه بود چرا سال بعدش در مورد پرسونل تجدید نظر صورت نگرفت باید مسولین درجه یک که ممکن آمریکایی باشند باید محاکمه شوند که با سرنوشت یک ملت ۳۵ میلیونی بازی نموده اند . اگر این مسولین محاکمه نشوند کشور های ذیربط عمدا این پروسه را حمایت نموده اند در حق این ملت مظلوم تحت نام یوناما خیانت نموده اند

>>>   Basir Shir Ahmed
خی ما مردم چی کرده میتوانیم؟ همه چیز ها در اینجا یعنی کشور ما افغانستان پیچیده، و ما مردم کاملا" گیج و سردرگم هستیم .

>>>   Ashraf Parwa
جناب ملک ستیز تحلیل شما در حال حاضر درست است؛ مگر در سالیان اخر جمهوریت در این حد ماموریت ناکام نبود در حد که حال تحلیل کرده اید. من در بخش حقوق بشر در افغانستان از سال دوهزار شش بدینسو تاحال و از مدت یازده سال بدینسو در بخش حقوق بشر یوناما ایفای وظیفه میکنم. ماموریت یوناما دستاورد های داشت؛ بخصوص در بخش حقوق بشر از جمله حقوق محبوسین و حقوق زنان و اطفال. مگر اینکه بعد از سقوط جمهوریت همه دستاورد ها به خاک یکسان شد، بحث دیگریست.

>>>   Abdulrahman Rahim
ستیز صاحب بزرگوار باعرض معذرت خیلی خیلی عفه میخواهم !
یک همسایه داشتیم هر کپی که نسبتا به نفع محل و گذر میبود و مطرح میشد بلا وقفه میگفت برو بیدر یک گپ ،ک، شیر است.
متاسفانه اکثر تعهدات جامعه جهانی در قبال افغانستان به حرف همسایه ما صدق میکنه.

>>>   Zahir Masoomi
تمام اینها یک بهانی بود بخاطر جابجایی اشخاص جنایت کار در داخل نظام که علت سقوط نظام گردید

>>>   Gonish Rasa
یوناما ویا دیگر سازمان ها در افغانستان صرف نامی از شان میتوان برد نه دست اوردی داشتن ونه هم کدام همکاری چشمگیری متاسفانه سالهاست با نامهای مختلف سازمانهای جهانی مردم افغانستان را بازی میتن

>>>   عطا محمد شیرزاد
همه حقیقت بیان نمودید کور کالی دودی که برعکس خمپاره و کشتن بستن ووووو منشآهمینهاهستند

>>>   Suhrab Ziayee
یوناما بخشی از شبکه های جاسوسی و استخباراتی سازمان ملل هست.
و جز پیامد خراب چیزی به افغانستان به ارمغان نیاورده!

>>>   محمد زمان ظریفی
یکی ازدست آورد بزرگ یوناما در افغانستان فاسد ساختن روند اتخابات در افغانستان

>>>   M Shaker Hayat
جناب دکتر صاحب گرامی. یوناما همزمان با ختم معاهده بن بمنظور مدیریت مفردات کنفرانس بن شکل گرفت. تاریخی را که شما ذکر کردید ده سال قبلش یوناما تاسیس شده بود.
باحرمت

>>>   الهام قیام
فقط این حرف ها رویکاغذ باقیماند برای فریب ملت اصلا استعمارگران پی منافع خود اند وهمواره خوشبختی واسایش خودرا در بدبختی جوامع فقر دانسته وپی تاراج ارزشهاست بناعا هیچ پشکی برضای خواوند موش را نمیخورد فقط برای نفسش استاد قلمت پررنگ باد درود

>>>   Bashir Ahmad Haiderzada
سازمان ملل و نهادهای آن وابسته به سیاست چند قدرت بزرگ دنیا از جمله امریکاست، پس متوجه آن است تا آن کشورها چه دستوری میدهند.
امریکایی ها گفتند هدف ما مبارزه با تروریسم به زعم خودشان بود که بر آن موفق بودیم و دستور دادیم تا از افغانستان بیرون شوییم. حالا بحث نظام سازی، امنیت، مبارزه با مواد مخدر، رشد اقتصادی و... و در کل دموکراسی سازی افغانستان را که در تمام مقالات تحقیقی، تیزس های ماستری و دکترا، کتب علمی-تحقیقی و سایر منابع پژوهشی نوشته شده و از اهداف اساسی ناتو-امریکا و سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی بیان گردیده است، چرا ناکام بوده اند و این سوال را چرا پاسخ نمی دهند که در طی بیست سال گذشته در افغانستان چی بد میکردند.

>>>   Hakimzada Aziz
یوناما از زمانی تاسیس اش تا به امروز به نفع طالب کرد . ملل مختلف ، یوناما ، حقوق بشر و ،،،،،،، دیگر برای مردمی افغانستان معنی ندارد

>>>   Aman Khalili
همه این پنج فقره با خروج نا به هنگام ایلات متحده نقش بر اب شد، حالا باید چه کرد؟
مهم زمان است با درس از گزشته.

>>>   Ahmed Sami Saleh
قلم تان پر رنگ باد استاد گرامی۔
با شناخت نزدیک ( هفده سال) که دارم کاملآ گفته های شما را تائید می نمایم

>>>   Abdul Ghani Farahi
نه تنها نرسیده است که دست یوناما در چندین انتخابات و بی نظمی ها آلوده است و در مأموریت خود ناکام بوده

>>>   Afar Insh
تنها شعارش مانده و معاش بگیر هایش

>>>   Hashmat Shams
غربی ها خودساختند وخودبافتند

>>>   Hashim Zahid
یونان در همین پنج ماموریت ناکام بوده است

>>>   Israfiel Jafar
دقیقا همینطور است.
ولی از نظر ساختار و اقتدار حکومت پشتونیزم دقیقا برنامه ریزی کردن و حک مت را به ت لبان سپردند و خودشان ناظر و بیننده اند ولی موفق هم شدند.....

>>>   Ghulam Rasul Rasuli
جناب استاد با تمام احترام به دیدگاه شما فکر کنم یوناما سالها قبل از ۲۰۱۲ اینجا شد (۲۰۰۲) چون خودم بیشتر از ۵ سال قبل از ۲۰۱۲ کارمند یوناما بودم، با سپاس

>>>   Rameen Sameem
درست برعکس آنچه تذکر یافته است عمل کرده؟ !

>>>   Moheb Aziz
دقیقا که بجای حل مشکل،ایجاد مشکل می نمایند.

>>>   Wais Amini
متأسفانه هر آنچه که گفته بودن برعکسش اتفاق اتفاق

>>>   Khsraw Khaleeq
روی دیوار دفتر یوناما در یکی از ولایات افغانستان بعلاوه پنج مورد که شما ذکر نمودید نوشته اند برنامه هزار ساله برای افغانستان

>>>   Mohammad Asghar
اکثریت ادارات وارگانهای بین الملل وغربی برای پوشش اهداف خود نامهای وارونه انتخاب میکنند مثلاً اداره بحران ایالات متحده امریکا به عوض حل بحران برای ایجاد بحرانها در جهان کارمیکند به همین ترتیب ادارت ملل متحد بجز دفاع از منافع کشور‌های غربی صلاحیت بیشتری ندارد وهکذا بانک ها وادارت مالی جهانی بجز کشاندن کشور‌های فقیر به حلقه استعمار نوین وظیفه دیگری ندارد

>>>   Wahid Wahid
یوناما بخاطر دزدی و مصارف انگفت به یک تعداد اشخاص داخلی و خارجی تاسیس شده است.

>>>   Sakhi Amiri
کدام مرجع حقوقی است که از عدم اجرای پنج ماموریت یونوما در افغانستان پرسش کند جبران ضررهای اقتصادی مردم را بپردازند سرمایه مردم به صفرتقرب کرد روان مردم آسیب دید چهل سال مردم زیر شکنجه وهیچ دادخواهی نیست

>>>   جناب استاد در رابطه به موضوعات‌ که چندی قبل به اشتراک گذاشته بودید آن نگارش معقول شما حذف شد، علت چی بوده می تواند، در ضمن چند مورد که تا هنوز نزد من و اکثر شهروندان افغانستان مجهول و نا روشن است خواستم نظر علمی عالمانه و مدبرانه شما را به عنوان محبوب ترین استاد و دانشمند علوم سیاسی و جهان شناس داشته باشم، حالا اگر بالای منی دانشجو قهر نشوید دو باره اینجا الحاق می کنم.
سلام و درود برشما جناب استاد امیدوارم صحتمند و تن درست باشید انشاالله!
حکومت های گذشته بدون در نظر داشت شاهی یا جمهوری همه و همه پروژه های استخبارات کشورهای زیمنافع در افغانستان بوده و در آینده نیز این بزنس اجیر گیری سياسی و استخباراتی تداوم خواهند یافت.
۱- به نظر شما جناب استاد پروژه بعدی چی خواهد بود؟
۲- رهبری این پروژه را کدام بازیگر و یا قدرت ها خواهند کرد؟
۳- کشورهای حامی تالبان در نهایت انتظار گروه امارت اسلامی را به رسمیت خواهند شناخت؟
۴- با سفر های این و آن تالبان و مخالفین شان توافق خواهند کرد؟ آیا اراده و استقلالیت تصمیم گیری های کلان حیاتی را تالبان و مخالفین شان دارند؟ در صورت بلی تالبان و مخالفان شان در داخل و خارج روی چی نوع نظام اتفاق خواهند کرد؟
۵- ساختار نظام آینده ای افغانستان به دست کی ها خواهد بود؟ کدام نوع حکومت حل معضله افغانستان است؟
جمهوری، امارتی، فدرالی ویا مدل آخوندی؟
در صورت استمرار و وسعت پیدا کردن دامنه های جنگ در اکثریت ساحات کشور کدام حالت پیش خواهند آمد؛
در انتهای تحقق پروژه، افغانستان مانند امارات، قطر و یا سویس مرکز تجارتی جهان خواهد شد ویا کشور تحت سلطه و صادر کننده ای مواد خام دنیا؟
- افغانستان مانند کوریای شمالی و جنوبی تجزیه خواهد شد؟
-جنگ و بازی های کثیف پشت پرده قدرت های جهانی جریان خواهد داشت؟
بالآخره از منظر شما راه حل برای نجات افغانستان از حلقوم دنیای غرب و شرق چیست؟ میدانم آنچه نگاشته ام مسلکی نیست اما انتظار ابراز نظر شما ابر مرد تاریخ را داریم.
با حرمت( ترابی )

>>>   Ab Majid Ahmad Khani
جناب استاد دورد بر شما!
سر فرصت اگر برای شما مقدور است، همی سازمان ملل و دیگر نهاد های زیر مجموعه اش را به معرفی بگیرید، پیشاپیش ممنون شما!

>>>   Sayed Atiqullah Sadat
یونانا یک نهاد است که بخاطر دروغ و دزدی ایجاد شده است...

>>>   نظرات را میخوانی در کشور ما همه کارشناس هستند
یوناما وظیفه اش همکاری با نهادهای ریاست جمهوری پارلمان رسانه و فعالان مدنی بود نه اینکه خود بیاید تمام این موارد را از جمله ثبات اشتغالزایی را انجام دهد.وقتی نه مردم نه دولت نه رسانه ها نه به اصطلاح فعالان با یوناما همکاری نمیکنند چیست؟
ما انگشت را به همه دنیا نشانه گرفته ایم

>>>   نظر به پنج آجندای یوناما که تعین شده بود،یکی آن جامعه عمل نپوشید.فغط برای خود معاشات بلند تعین کردندوصفرها به کشور های خارج کردند.مخصوصاً سیما ثمر ودارودسته اش،گرفتن عکس های یادگاری،بناً یوناما در افغانستان مرتکب خیانت نابخشودنی شدند.

>>>   یونما یعنی اتحادیه نمایشی برای دزدی و غارت پول های کمکی به افغانستان .
یونما سالانه پول هنگفت را از ملل متحد و امریکا و عربستان سعودی میگیرد و فعالیتش ضرب صفر است .
ما از کشور های فند دهنده به این بخش از ملل متحد تقاضا میکنیم تا بودجه یونما را کاملا قطع کنند و در عوض انرا به مردم افغانستان طور ماهانه معاش برای امرار حیاط تقسیم نمایند . چون یونما هیچ کار مثبت قابل مشاهده انجام نداده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است