پنج زمین‌لرزه مرگبار افغانستان در گذشته
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۷    ۱۴۰۱/۴/۲ کد خبر: 170644 منبع: پرینت

بامداد چهارشنبه، اول سرطان، افغانستان شاهدی یکی از مرگبارترین زلزله‌ها در تاریخ معاصرش بود. تنها در ساعات نخست زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست، آمار ابتدایی جان باختگان بالاتر از هزار نفر اعلام شد. هنوز شماری زیادی زیر آوار مانده‌اند. هم مقام‌های طالبان و هم رهبران سیاسی از طیف‌های مختلف جامعه همصدا خواستار کمک‌های فوری جامعه جهانی به ولایت‌های پکتیکا و خوست شده‌اند.
افغانستان کشور به شدت زلزله‌خیز است و دست‌کم در سه دهه گذشته به اثر زلزله بیشتر از ده‌هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند و هزارها خانواده سرپناه‌شان را از دست داده‌اند.

سال ۲۰۱۵، زلزله در کوه‌های هندوکش؛
روز دوشنبه ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۵، زلزله به بزرگی ۷.۵ کوه‌های هندوکش را به شدت تکان داد. اداره بررسی زمین شناسی آمریکا مرکز این زلزله را در عمق ۱۹۶ کیلومتری زمین در نزدیکی‌های ولسوالی جُرم بدخشان اعلام کرد. آمار کشته‌ها بالاتر از صد تن و زخمی‌ها حدود ۶۰۰ تن از سوی مقام‌های دولتی اعلام شد. شماری زیادی هم در پاکستان قربانی این زلزله شدند.

سال ۲۰۰۲ زلزله در نهرین- ولایت بغلان؛
شب ۲۶ مارس/مارچ سال ۲۰۰۲، زلزله به شدت ۶ درجه ولسوالی نهرین ولایت بغلان را به شدت تکان داد. منابع دولت پیشین افغانستان آمار کشته‌ها در روزهای آینده وقوع زلزله نهرین را بیشتر از ۱۱۰۰ تن اعلام کردند. گفته می‌شود ۹ روستا و حدود صدهزار خانواده بر اثر این زلزله بی‌خانمان شدند.
زلزله در نهرین در نخستین‌ ماه‌های حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان رخ داد و کمک‌های زیاد بشردوستانه به محل رویداد و به آسیب‌دیدگان به سرعت رسید.

سال ۱۹۹۷، زلزله در مرز افغانستان با ایران؛
زلزله به بزرگی ۷.۲ در مرز افغانستان و ایران بیش از ۱۵۰۰ نفر را در هر دو کشور کشت و بیش از ۱۰۰۰۰ خانه را به طور کامل ویران کرد. خسارات این زلزله بیشتر از صد میلیون دلار تخمین زده شد. سازمان زمین‌شناسی آمریکا زمین‌لرزهٔ قائن را مرگ‌بارترین زمین‌لرزهٔ سال ۱۹۹۷ در کل جهان توصیف کرد.

سال ۱۹۹۸، دو زلزله در ولایت تخار؛
شاید زلزله‌های تخار در ماه‌های فوریه و می در سال ۱۹۹۸، از مرگبارترین زلزله‌ها در تاریخ معاصر افغانستان بوده باشد. آمار کشته‌شدگان هر دو زلزله به بیشتر از هفت هزار رسید و هزارها خانواده خانه‌هایشان را از دست دادند.
آواخر دهه نود میلادی، افغانستان روزهای سختی را تجربه می‌کرد. در بخش اعظم کشور طالبان حاکمیت داشت و در ولایت تخار که دو زلزله در فاصله کم به وقوع پیوست نیروهای وابسته به جبهه ضد طالبان، به رهبری احمدشاه مسعود قرار داشتند.
کمک‌ها به دشواری به مناطق مختلف آسیب‌دیده در ولایت تخار می‌رسید. همچنین گزارش‌دهی دقیق از زلزله‌ها به دلیل بدامنی و جغرافیای دشوارگذر مناطق زلزله‌زده صورت نگرفت.

بی بی سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زلزله
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است