زندانی گوانتانامو پس از ۱۵ سال به کابل بازگشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۴۰۱/۴/۵ کد خبر: 170662 منبع: پرینت

اسدالله هارون، زندانی آزادشده از گوانتانامو با یک جت خصوصی از دوحه به کابل بازگشت. مقام‌های طالبان، از جمله امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، برای استقبال او به فرودگاه کابل رفتند.
اسدالله هارون ۴۱ ساله که نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۷ بازداشتش کردند، حدود ۱۵ سال در زندان فوق‌امنیتی گوانتانامو در خلیج کوبا در حبس ماند.
حالا تنها یک زندانی دیگر از افغانستان در گوانتانامو باقی مانده است. دولت جو بایدن در آمریکا وعده داده بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل کند.
طالبان گفته آقای هارون «عضو» این گروه است.

گفته شده که او عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و مسوول ولایت ننگرهار از جانب این حزب بوده است. پس از سال ۲۰۱۷، براساس توافقنامه‌ای که با حکومت اشرف غنی داشت، رهایی زندانیان این حزب از گوانتانامو را نیز وزارت خارجه وقت افغانستان دنبال می‌کرد.
سخنگوی طالبان، ذبیح‌الله مجاهد که به استقبال او به دوحه قطر رفت، در توییترش نوشت که در نتیجه 'تلاش‌های' حکومت طالبان و 'تعامل رو به مثبت آمریکا' اسدالله هارون از جمله دو زندانی باقی‌مانده در گوانتانامو رها شده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از او به عنوان فرمانده «شبه‌نظامیان اسلامگرا و پیک القاعده» یاد کرده است. او در ابتدا به عنوان «مظنون خطرناک تروریسم» معرفی شده بود.
پیش از این، در ۱۵ اکتبر پارسال، دو ماه پس از ورود طالبان به کابل، پنتاگون آزادی دو نفر از جمله اسدالله هارون را تایید کرده بود.
در حکم آزادی وی آمده بود که او نقش رهبری در سازمان‌های افراطی و مبنای ایدئولوژیک مشخص برای رفتارهای قبلی خود نداشته و از فعالیت‌های گذشته خود «پیشمان» است.
هیات تجدید نظر آمریکا موضوع آزادی آقای هارون را در سال ۲۰۲۰ رد کرده بود.
بی‌بی‌سی در یک گزارش ویژه دریافته بود که اسدالله هارون در زندان دچار «افسردگی شدید» شده است.

طالبان از قطر به خاطر تسهیل روند آزادی این زندانی سپاسگزاری کرده است.
پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ حدود ۲۲۰ جنگجوی طالبان و شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان دستگیر و به گوانتانامو فرستاده شدند.
در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بیشتر آن‌ها آزاد شدند، از جمله ۵ عضو برجسته طالبان با یک سرباز آمریکایی مبادله شدند اما سرنوشت دو زندانی دیگر از جمله اسدالله هارون تا چندی پیش روشن نبود.

کلیف ستیفورد اسمیت، حقوقدان آمریکایی و بنیانگذار انجمن ریپریو، که وکیل مدافع آقای هارون است، به بی‌بی‌سی گفته بود که یافته‌های او نشان می‌دهد که موکلش بی‌گناه است.
او در سال ۲۰۲۰ گفت که «به عنوان یک آمریکایی باید از افغان‌ها معذرت بخواهم که شهروندان‌شان بدون محاکمه در زندان نگهداشته می‌شوند.»
این انجمن روز جمعه نیز در توییتی نوشت که «موکل ما، اسدالله هارون‌گل به تازگی پس از ۱۵ سال حبس بدون اتهام یا محاکمه از گوانتانامو آزاد شده است. اسد بالاخره آزاد شد و حالا می‌تواند زندگی خود را با خانواده‌اش که مدت‌ها در انتظار او بودند، از نو بسازد.»
آقای اسمیت گفته بود که در گوانتانامو آقای هارون برای پیدا کردن وکیل ۹۰۰ نامه فرستاد تا آخر یکی از آن نامه‌ها به این مرکز حقوقی رسید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانی گوانتانامو
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   همه فتنه ها در زیر سر سی آی ای امریکا است. داعش میسازد، طالب میسازد، القاعده میساز و شرق میانه و آسیای میانه و چین و روسیه را خراب میکند.

>>>   من که لست زندانی های گوانتانامو را مشاهده کردم،از جمله هفتصد و پنجاه رندانی، تنها یک نفر شان را که عبارت از عبدالسلام ضعیف بود،شناختم.
چند نفر زندانی دیگر افغان هویت شان معلوم نبود و یک تعداد دیگر شان آدم های مشهور نبودند.
اما اکثریت زندانی های گوانتامامو،اتباع عربستان سعودی بودند که مربوط گروپ القاعده اسامه بن لادن بودند که از سراسر دنیا جمع آوری شده بودند.

>>>   آنچه زندانی ، قاتل ، دزد و جنایتکار است امریکا به افغانستان می فرستد چرا که در افغانستان زنده گی بدون این پدیده های شوم ، محال ممکن است .

>>>   از کجا خبر که جناب شان تا بحال تحت تعلیمات سیا یا NSAنبوده است؟چطور ممکنست امریکا اورا آزاد وقطر یک زندانی گوانتانامو را بدون اجازه امریکابا هواپیمای خصوصی بکشور برگرداند؟
اگر چند هیچ سند مستقیمی از اینکه ایشان در زندان بوده یا در تعلیمگاه نمیتوان بدست افرادی مانند ما برسد ولی اگر اسناد سفارت آمریکا را را در تهران یا ارشیف تاریخی انگلستان رادرسالهای ۱۸۳۸ الی ۱۹۱۲ بخوانیم می بینیم که اینها هزاران بار اینکار را در ایران و افغانستان کرده اند.
به هر صورت؛ من به او به دیده یک عامل امریکا می بینم تا یک افغانستانی مخالف امریکا.

>>>   بلی هم وطن شیطان هیچ وقت برای شیاطین خیانت نمی کند

>>>   بنظر میرسد ملا نیست برایش وظیفه نخواهند داد. شاید نانوایی باز کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است