اگر نوع نظام را از من بپرسند...!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۴۰۱/۴/۵ کد خبر: 170664 منبع: پرینت

افغانستان کشوری است که طی زمان کم چندین نوع نظام سیاسی را تجربه کرده است.
هنوز هم نوع نظام که چگونه باید باشد دغدغه و مسالهٔ اصلی سیاسیون، تحلیل گران و حتی کشورها و ناظرین بین المللی به استثنای حاکمان موجود در کشور است.
مردم ما طی نیم قرن اخیر از جمهوریت سردار محمد داودخان گرفته تا رژیم کمونیستی، دولت اسلامی، جمهوری اسلامی و اخیراً امارت اسلامی را برای بار دوم تجربه می کنند و قبل از آن هم تجربهٔ حکمرانی رژیم های موروثی و سلطنتی را در حافظه دارند.

آنچه را حالا می نویسم یک طرح جامع برای ارایهٔ یک نوع نظام در افغانستان نیست بلکه پیشنهاد نوع نظام سیاسی مورد نظر بنده به صورت فشرده در قالب یک متن کوتاه فیسبوکی است. چون مفصل بندی و ارایهٔ یک طرح مدون زمان ، امکانات و حوصلهٔ فراوان می طلبد.
اینکه در گذشته چه نوع نظامی را مناسب حال و حلال مشکلات کشور می دانستم بماند به جای خودش اما پس از پیروزی و حاکمیت دوبارهٔ امارت اسلامی بر افغانستان به این نتیجه رسیده ام که یگانه راهی که باعث اعتماد و اتحاد ملی در افغانستان شود و زمینه را برای تحقق آزادی و عدالت اجتماعی فراهم بکند، بر گشت به شاهی مشروطه و احیای دوبارهٔ سلطنت است.

منظور من از برگشت به شاهی مشروطه همان نوع نظامی است که شاه با خانواده اش به صورت نمادین در راس رهبری کشور و ملت قراردارد و در سایر امور مربوط به قانون گذاری، قضا و حکومت دخالت نمی کند طوری که این جایگاه و موقف را برای او قانون اساسی تعیین می کند.
این نوع پادشاهی و سلطنت حتی در پیشرفته ترین کشورها وجو داشته که نمونهٔ بارز آن را در انگلستان می توان دید.
یگانه مزیت این نوع نوع نظام این است که معضل راس قدرت نظام را برای همیشه حل می کند و متباقی کار را به فعالیت سیاسی احزاب و پارلمان می گذارد که به صورت درست تمثیل کنندهٔ رای و ارادهٔ مردم می باشند.

اگر مایل بفهم بهتر منظور بنده بوده باشید بیرون از دایرهٔ این بحث سری به چند و چون نظام های سیاسی بزنید و رژیم های سلطنتی را با تقسیمات و کشورهایی که هنوز به اشکال مختلف این نوع نظام را دارند مرور بفرمایید و ناگفته نماند که مقایسهٔ دههٔ دموکراسی در زمان ظاهر شاه با سایر دوره های تاریخ سیاسی افغانستان نیز کمک شایانی خواهد کرد.
بنده فکر می کنم که اجلاس بن نیز برگشت به سلطنت در افغانستان را در دستور کار داشت که به واسطهٔ کرزی سبوتاژ شد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   امارت اسلامی بهترین نوع حکومت است،منتهی باید سیاست خویش را مطابق به سیاست امیر عبدالرحمن خان بسازد.
امیر عبدالرحمن خان کار های زیادی بخاطر محو هزاره ها در افغانستان کرد،اما متأسفانه پیش ازین که این پروسه تکمیل شود، از جهان رفت.
حالا بدوش طالبان است که این پروسه را تکمیل کنند و روح مجاهد بزرگ امیر عبدالرحمن خان را شاد بسازند.

>>>   آقای بامیک ،
مهم نوع نظام نیست.
مهم صادق بودن و عملی کردن یک نظام به شکل جامع و کامل در جامعه است.
حتی همین نظام طالبانی یا امارتی هم اگر درست عملی شود مشکلی ندارد.
در اسلام حال امارتی باشد یا خلافتی باشد یا جمهوری باشد یا شاهی که ما همه نمونه هایش را همین حالا در جهان داریم تبعیض و برتری قومی و لسانی کفر است اما در تمام این چهار نوع نظام در کشور های اسلامی هر گونه تبعیض وجود دارد.
مشکل نظام شاهی مشروطه چه بود؟
شاه هم در پارلمان نفوذ داشت و مستقیم مداخله میکرد و هم در قضا و هم در حکومت.
صدراعظم با اشاره و دستور شاه تعین میشد و خانواده شاه و قوم و تبارش هم استقلتل عمل داشتند.
مشکل در فطرت ما افغانستانی ها است که حتی یک کفتان صنف هم دیکتاتور میشود و خودبین و خود رای تا چه رسد به بالاتر ها.

>>>   طالبان هم مانند رژیم های قبلی تمام دزدان و چپاول گران را دعوت کرده اند خدا خیر طالبان راهم کند

>>>   پادشاهی مربوط به زمان های ماقبل تاریخ است

>>>   یک خانواده خاص را برایشان از ثروت مردم بلند منزلها قصرها ساخته شود از جیب مردم بیچاره برایشان لباسهای فاخر و بودجه اموراتشان داده شود تا برسیم به جدلهای قومی که چرا پادشاه از قوم من نیست؟
آقای بامیک پادشاه که باشد؟از کدام قوم؟چگونه انتخاب شود؟تا اعلحضرت پادشاه زمینه دیکتاتوری را فراهم کند؟مگر شما از افغانستان نباشید از کدام کشور دیگر باشید و شناخت از افغانستان نداشته باشید؟آقای بامیک هشخاص و ملتهایی که در گذشته خود بمانند پیشرفت نخواهند کرد به خاطریکه از ترسیم آینده بیچاره و عاجز هستند

>>>   رژیم های جمهوری بعد از مرگ موسسانشان تغییر می کنند متحول و عرفی می شوند ولی رژیم های سلطنتی صدها سال فساد، استعمار، تبعیض و اختناق را از شاهزاده‌ای به شاهزاده‌ی دیگر به دوش می کشند و معمولا به جز سرسلسله‌هایشان مناسب حکومت‌داری نیستند.

رژیم‌های سلطنتی کنونی در اروپا و کشورهای عربی از منابع انباشته از چندین قرن به دلیل استعمار کشورهای دیگر و جمعیت کم برخوردارند که حتی اگر رژیم سلطنتی نمی داشتند هم اقتصادشان تفاوتی نمی کرد. آن ها هیچ بحران اقتصادی را تجربه نکردند و اگر یک روز منابع ثروتشان را از دست بدهند سقوط رژیم سلطنتی حتمی است.

تنها مزیتی که رژیم‌های سلطنتی نسبت به رژیم‌های جمهوری دارند این است که مورد علاقه و تحت حمایت آمریکا هستند و تحریم نمی شوند و از اقتصاد جهانی ایزوله نمی شوند. چون آمریکا در حال حاضر اولویت خودش را کمونیسم و اسلام می داند و سعی می کند با مابقی حاکمیت‌ها علیه این دو متحد شود.

البته همیشه هم این طور نیست. گاهی از چریک های مسلمان علیه مارکسیست ها حمایت می کند و گاهی از چریک‌های مارکسیست علیه اسلام‌خواهان استفاده می کند. ممکن است در آینده باز هم اولویت‌های هژمونی جهانی عوض شود. آن ها در یک زمان از فاشیست‌ها علیه کمونیست حمایت می کردند و چند سال بعد از کمونیست‌ها علیه فاشیسم حمایت کردند.

>>>   به نظر شما باور جان بامیک کی باید به پادشاه انتخاب یا انتصاب گردد
شاید شما بهترین کاندید برای این موقف باشید...؟
جان برادر اگر منظور شما انگلستان یا کشو دگر اروپایی است باید بدانید که این کشور ها بخصوص انگلستان دوصد بیشتر از سه صد سال قبل از امروز نظام سرمایداری را تجربه کرد انقلاب کبیر فرانسه ۱۷۸۹ زنجیر های نظام فیودالی را شکست اما افغانستان هنوز در عصر حجر به سر میبرد.در هر گوشه و کنار این کشور گروهی وجود دارد که به فکر حکومتداری چور چپاول و اخاذی از مردم است.
شما زمان ظاهر شاه را دوباره احیا کرده نمیتوانید. جهان تغییر کرده است ...

>>>   ههههه. طرفدار ارتجاعی؟ مگر افغانستان طویله است که به گاو (شاه) ضرورت باشد؟ "گاوبابا"(ظاهرشاه فاسد و خائن) تا هنوز در ذهن میانسالان است. شاهی فاسد و زن باز و قوم پرست. در افغانستان 2 قوم بیشتر نیست.1_ قوم اقلیت پشتون که با جعلکاری خود ره "قوم اکثریت" نام می کنند. اگر پشتون ها اکثریت استند چرا در ای 20 سالی که افغانستان غلام و مستعمره امریکا بود باربار با سرشماری نفوس مخالفت کردند؟ اگر پشتون ها "قوم اکثریت" استند چرا در زمان کرزی با هزاران لاری خانواده های پشتون را از پاکستان داخل افغانستان کردندو تا هنوز ادامه دارد؟ یا پشتون ها به کوههای سلیمان برگردند یا مردم میل تفنگ بدست می گیرند. آیا زور پشتون های فاشیست از زور شوروی بیشتر است؟ 2_غیر پشتون ها.

>>>   خواب وکیل شدن را در سرت داری جناب خدا شما وکیل های پارلمان وچورلمان را با تمام فامیل های تان به دود مرگ تباه وبر باد کند افغانستان را در زمان ظاهر کل وفعلاَ‌چور کردید خون ملت را چوشیدید باز کم خون شده اید می خواهید خون ملت را بچوشید.
اریائی تبار

>>>   مگرجنگ فعلی ماقومی نیست؟
پشتونی ندیدم که درمخالفت باطالب حرفی به زبان اردوغیرپشتونی ندیدم که درتایید ازطلب زبانش را شوربدهد.هموتونیست؟
عاقل

>>>   مسئله افغانستان راس قدرت نظام به معنی یک پادشاهی تزیینی نیست بلکه راس قدرت نظام به معنای عملی قدرت است
در انگلستان هم حمایت از پادشاهی مشروطه بشدت رو به کاهش است آمار جوانان را ببینید اساسا پادشاهی حکومت عقب افتاده ایست دوره پادشاهی مشروطه هم برای اقوام افغانستان دوره بدی بود فقط فراموش شده مشکل افغانستان تنوع قومی آن است
هر نوع نظام دموکراتیکی در جهان امروز که نظام مشروطه هم اتفاقا جزو آن است لیبرال است لیبرال دموکراسی فقط در جامعه ای توانایی حضور قوام یافته دارد که طبقه بورژوا ملی در آن کشور شکل بگیرد تا ساختارهای اجتماعی را هم تغییر دهد و از دل آن ساختار سیاسی هم تغییر کند و لیبرال دموکراسی شود درک مردم افغانستان از دموکراسی نوعی تقسیم قدرت بین اقوام است در حقیقت نشان دهنده این مسئله که مشکل اصلی افغانستان تنوع قومیست نه دموکراسی با مفهوم واقعی ان
اگر حکومت پادشاهی پایداری داشت در قبل از این دچار مشکل و فروپاشی نمی شد وقتی چیزی دچار فروپاشی شده یعنی کار نمی کرده است
شاید بهتر است برای درک اینکه حکومت چه باشد و اصلا چه باید بکنید کمی به خودتان وقت دهید

>>>   وکیل های بی ناموس پشت نظام ظاهر شاه مفسد دق شدن می رسد نظام شاهی بی ناموسی وکیل های مرتدبیائید حرم سرای های تان را جور کنید.ههههه

>>>   شما کشور را از دست طالب بگیر ان زمان روزها و سالها گپ و جار و جنجال برای نوع نظام خواهد بود

>>>   تو چی کاره استی که از تو بپرسند ؟ کل میداند که بهترین نظام نظام مردم سالاری است که هم تو چانس رییس جمهور شدن را داری و هم هر فرد دیگر کشور .

>>>   اگر مردم سالاری میبود از تو هم میپرسیدند . فعلا ملا سالاری است تنها از ملا میپرسند . وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است