ایران: رهبران اقوام از جنگ بلخاب فاصله بگیرند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۴    ۱۴۰۱/۴/۶ کد خبر: 170670 منبع: پرینت

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان، از رهبران اقوام مختلف افغانستان خواسته است تا «از درگیری بلخاب فاصله بگیرند.»
آقای قمی امروز در یک رشته توییت نوشته است که در بلخاب «جنگ‌آفرینی قومی و مذهبی» و «آشوب هدفمند»، صورت گرفته است. او آمریکا را متهم به «فتنه» کرد و نوشت: «هرکس به آن دامن بزند در سناریوی آن کشور بازی کرده است.»
اظهارات آقای قمی در خصوص تنش در ولسوالی بلخاب در ولایت سرپل در شمال درحالی صورت گرفته است که در یکی دو روز گذشته این اختلافات شدیدتر شده و به درگیرهایی خونینی منجر شده است.

این درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و افراد مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی طالبان در منطقه معروف به «مولوی مهدی»، وارد سومین روز شده است. براساس گزارش‌های غیررسمی عصر دیروز نیروهای طالبان وارد «ترخوج»، مرکز ولسوالی بلخاب، شد‌ند. هنوز منابع مستقل ورود طالبان به مرکز بلخاب را تایید نکرده‌‎اند.
اما در بیانیه روز شنبه (۴ سرطان) وزارت دفاع طالبان آمده است که عملیات مشترک «بامداد امروز با تصرف ساحات (مناطقی) که در آن باغیان موجود بود» پایان یافت، و «عملیات پاکسازی همچنان در مناطق دوردست این ولسوالی بدون موانعی ادامه دارد.»

طالبان افراد مولوی مهدی را «بغاوتگران» و «یاغیان» خوانده است.
افراد نزدیک به مولوی مهدی گفتند که آن‌ها به نیروهای طالبان تلفاتی وارد کرده‌اند. به گفته آن‌ها، شمار زیادی از نیروهای طالبان در این حملات کشته و زخمی شدند و «حملات هوایی با هلی‌کوپتر طالبان به اقامتگاه مولوی مهدی انجام شد که آسیبی به او نرسید».
وزارت دفاع طالبان اما گفته است که به نیروهای آن‌ها تلفاتی وارد نشده است.

بنا به گزارش‌ها، روز جمعه یکی از افراد طالبان که به اسارت افراد مولوی مهدی درآمده بود کمربند انفجاری خود را منفجر کرد که براثر آن ۴ نفر از جمله یکی از نزدیکان مهدی کشته شدند و ۹ تن دیگر زخمی شدند.
به گفته منابع محلی، افراد مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی و شماری از خانواده‌ها از قوم هزاره نیز از مرکز این ولسوالی که اکنون گفته می‌شود زیر «تسلط طالبان» است، خارج شده و به کوه‌ها و دره‌های اطراف پناه برده‌اند.
بلخاب، از ولسوالی‌های پرجمعیت ولایت سرپل در شمال افغانستان است که بنا به آمار، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عمدتا از اقوام هزاره، تاجیک، ازبک/ازبیک و سادات در آن ساکن هستند.

پارتریشیا گروسمن، از مدیران سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در توییتی گفته است که گزارش‌های نگران‌کننده از بلخاب رسیده که «نیروهای طالبان به انتقام مقاومت مسلحانه در این ولسوالی، چند بازداشتی را خودسرانه اعدام کرده‌اند.»
او از طالبان خواسته که نیروهای خود را زیرنظر خود نگه داشته و آنچه که او «مجازات‌های دسته‌جمعی و جنایات جنگی» خوانده است را متوقف کند.

بی بی سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
بلخاب
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس از حکومت مرکز و از فرمان امیر امارت اسلامی اطاعت نکند از ما نیست و دشمن به حساب می اید ، فرزندان راستین جان بر کف طالبان کرام فرزندان غیور وطن محل فتنه گران و مذوران فریب خورده را در بلخاب را خاموش ساختند ، انانی که فتنه می ساختند هرگز بخشیده نخواهند شد، در حاکمیت اسلامی قانون از همه بالاتر خواهد بود و ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که امنیت و ارامش مردم را بر هم زند و ما مسول امنیت مردم هستیم. ما مجاهدین که در تمام نقاط افغانستان حضور داریم گوش به فرمان امیر امارت اسلامی هستیم ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   یک پیشنهاد غریبانه.
اگریکی ازژورنالستان شفقت کندومصاحبه همزمان به دوریک میز بااقای جبارخیل وصدیق افغان ترتیب ودرباره حوادث ومسایل جاری کشورپرسان کند،بی اندازه جالب خواهدبود. علاوتا اگریک سوال این باشدکه جبارخیل درموردصدیق افغان چه فکرمیکندوبرعکس ان .قبول کنید ساعت هاخواهیم خندیدوجالب ترین گفت وشنود قرن برای افغانها خواهدبود.
خیراله خندان.

>>>   چرااین همه زلزله درافغانستان رخ میدهد؟(منبع بی بی سی فارسی)
جواب:خداوندهم احمقترین انسانهای روی زمین راجزا میدهد.همه ملل جهان شب وروزبخاطر پیشرفت وترقی تلاش میکنندواما مابخاطرپس رفت هزاران هموطن مظلوم وبیگناه خودراسرمیبریم وکودکستان ومکتب وشفاخانه خودرا حریق میسازیم وپل پلچک وسرک راانفجارمیدهیم.ماانگلیس وروس وامریکارا شکست نداده ایم.دیگربس کنیداین فکاهی های مضخرف ودلخراش را.مافقط علم ودانش،صلح وامنیت وترقی وپیشرفت رادروطن خودشکست داده ایم.
نوید نوایی

>>>   غربی ها به گوشت لب توپ نیاز دارند. آن ها در جنگ جهانی اول ارمنی ها به جنگ عثمانی کشاندند و وعده ارمنستان بزرگ از دریای سیاه تا دریای مازندران دادند تا جبهه‌ی شرقی برای اتحاد مثلث ایجاد کنند ولی حاصل آن جز قتل عام ارمنی تبارها و محو ارمنستان از جغرافیا نبود‌. همین طور یهودی ها را به فتنه علیه آلمان واداشتند تا در کارخانه ها ماشین آلات را خراب کنند و با خیانت و خنجر از پشت موجب تجزیه‌ی ده ها کشور از آلمان و نفرت عمومی مردم آلمان از ایشان شدند تا زمینه برای پایان حیاتشان در اروپا ایجاد شود. امروز هم از اقلیت های چچن علیه روسیه، از اویغورها علیه چین بهره می گیرند در حالی که در کشورهای خود مسلمانان را آزار می دهند.
آن ها خود تروریسم بنیادگرا را ایجاد و تقویت کردند و هیچ علاقه ای به از بین بردن آن ندارند بلکه به مدیریت آن علاقه مند هستند آن ها میخواهند تروریسم را از مسیرهای ناخواسته به اهدافی از پیش تعیین شده هدایت کنند و بیشتر به سیاست سرزمین سوخته علاقه دارند و حمایتشان از حقوق اقلیت های قومی پوچ توخالی و جهت دار است.

>>>   جنگ داخلی افغانستان بی فایده است. ۲۰ سال دولت افغانستان با حمایت آمریکا و متحدانش نتوانست طالبان را شکست دهد. شاید سیاست هژمونی جهانی این بود طالبان ایجاد و پیروز باشد.جنگ نقطه قوت طالبان است تا توجیهی برای اقدامات شرایط جنگی پیدا کند. عاقل به نقطه قوت حریفش حمله نمی کند. بلکه به نقطه ضعف دشمن حمله می کند.نقطه ضعف روشنگری و آگاهی است.

>>>   جنگ مولوی مجاهد با طالبان جنگ داخلی تنظیم طالبان است جنگ میان یک فرمانده شورش کرده طالبان و بقیه طالبان این جنگ ارتباطی با قوم و مذهب خاصی ندارد و تنها قدرت طلبی باعث ان است به هیچ عنوان هیچ ادم عاقلی در این جنگ طرف کسی را نمیگیرد و خون خوداش را برای دنیای کس دیگری نمیدهد از باشندگان عادی بلخاب هیچ کس نباید قربانی جنگ این دو بشوند چون از پایه ارتباطی با مردم بلخاب ندارد

>>>   به ایران چه غرض که مداخله میکند . مردم هزاره افغانستان پس از اینکه ایران چاپلوس طالبان شد از ایران نفرت پیدا کرده اند

>>>   مردم هزاره خودشان چاپلوس طالبان هستند
علمای هزاره صبح تا شب با طالبان دیدار میکنند
ایران هم از هزاره نفرت دارد و نامی از هیچ قومی نبرده چون هزاره برای ایران اهمیتی ندارد
توهم دارندکه برای ایران مهم باشند

>>>   ایران شروع به تزرع و‌ چاپلوسی برای طالبان کرده و اهمیت خود را در بین شیعه های افغانستان از دست داده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است