طالبان نمیتوانند با این جرگه ها مشروعیت پیدا کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۴۰۱/۴/۸ کد خبر: 170687 منبع: پرینت

به احتمال قوی طالبان درنظر دارند به فکر خودشان یک معامله با جامعه جهانی انجام دهند. (طالبان میخواهند با بازکردن مکاتب دختران بالاتر از صنف شش از جامعه جهانی به رسمیت شناختن خود را درخواست کنند که امکان چنین خواسته ای از طرف جانعه جهانی غیرممکن به نظر می رسد.)
طالبان در حال حاضر نه انتخاب نه لوی جرگه میخواهند حالا فقط عالمان دین را دعوت کردند.

درنشست عالمان دین که قرار است تا «روز چهار شبنه» در تالار لوی جرگه در کابل برگزار شود، سه هزار تن از سی و چهار ولایت کشور شرکت خواهند کرد.
معلوم نیست طالبان در این دعوت سه هزار نفره در کابل چه می خواهند؟ آیا آنها میخواهد یک لوی ملا یا مولوی را انتخاب کنند که ملا ها را دعوت می کنند؟ یا سرنوشت سیاسی، اقتصادی، آموزش دختران بالا ترازصنف شش، حکوت داری خوب و یا در نهایت دولتی فراگیر با تمام اقوام شریف افغانستان را مطرح و پایه گذاری نمایند؟

طالبان نمیتوانند از چنین جرگه نمایشی به امارت اسلامی خود مشروعت داخلی و خارجی کسب نمایند.
جنابان سرپرست امارت اسلامی: برای موضوعات مهم و سرنوشت ساز افغانستان که ملا ها و مولوی ها را دعوت نمی کنند، بلکه حوقق دانان، دانشمندان علوم سیاسی و روابط بین المللی، استادان دانشگاه که در رشته های حکومت داری تخصص دارند، قاضیان مرد و زن که در افغانستان تجربه کاری دارند، شماری از سیاستمداران جوان که در حکومت پیشین کار کرده و سابقه خرابی نداشته باشند و از همه مهمترحضور قابل توجه بانوان و جوانان که آینده سازان این کشور هستند می باشد. مولوی صاحبان برای چند روز به گردش به کابل می آیند تا غذاهای خوش مرزه نوش جان کنند، در مهمانخانه لوکس بخوابند و در نهایت روز اخر مقداری پول نقد و لباس های جدید و تحفه ها برای خانواده شان ببرند و بگویند (تخت و بخت امارت اسلامی بر قرار باد)

بیشتر از ۳ هزار نفر احتمالا همه مولوی صاحبان که مصارف سه شبانه روز آنها با کرایه راه و پول هوتل به میلیارد ها افغانی می رسد، خیلی ضرور تراست، که این مصارف به مردم مناطق زلزله شده که هزاران کشته و زخمی داده اند و هنوز دارو، موادغذایی، کمپل و خیمه ضرورت دارند ارسال شود، این در حالی است که زخمیان و اقوام آنها از عدم تقسیم عادلانه طالبان در واقعه المناک زمین لرزه شرق افغانستان به خصوص پکتیا و خوست زخمیان سخن می گویند.

از سویی هم، دیدبان حقوق بشر از برگزار کنندگان این نشست می‌خواهد که افزون بر مسایل دیگر به مسایل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران نیز پرداخته شود. دیدبان حقوق بشر خواهان حضور زنان در این نشست است و می‌افزاید که این نشست بی حضور زنان مشروعیت نخواهد داشت. حیدربار، معاون دیدبان حقوق بشر، گفت: «در این جرگه تمامی اقوام حضور نخواهند داشت؛ اینجا بحث حقوق انسانی نیز مطرح است؛ همه چشم به راه هستند که این جرگه بتواند از زیر پا شدن حقوق بشر و اجازه یافتن دختران به رفتن به مکتب اقدامات داشته باشد اما من بسیار خوشبین نیستم چون در این جرگه زنان حضور نخواهند داشت و این عدم مشروعیت این جرگه را نشان میدهد.»

(گفته میشود در این کنفرانس رسانه های تصویری اجازه دخول ندارند چون مولوی ها با هم سر موضوع تحصیلات دختران اخلاف شدید دارند. شماری از مولوی ها تحصیل دختران را حرام می دانند و شماری هم آنرا مطابق با قران و حدیث میدانند که حرام نمی باشد. برای که این دو گروه از مولوی ها شناسایی نشوند باید رسانه های تصوری نباشد تا کسانیکه تحصیل را حرام می دانند دیده نشده و مردم آنها را نشناسند.(ازطرفی فقط یک قوم خاص دعوت شده اند، تاسرنوشت تمام مردم افغانستان را در دست گیرند.)

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
علما
نظرات بینندگان:

>>>   راه نجات کشور ساده است.
در۴۴ ساله گذشته ملاها در ک و ن ملت چوب رازدند،درست وقت انست که همه مردم برپاخیزند ودرهرجا هرملایی رایافتندعمل باالمثل انجام دهند ،ازسیستم ونظام موفق تاجکستان پیروی شود.یقین کامل دارم دریک دهه تعغیرا ت مثبت درتمام عرصه ها مشهودخواهد بود.
عاقل

>>>   اینکه چه بلایی بر خیمه جرگه ملا ها نازل خواهد شد جز خدا کس نمیداند.

>>>   با تدویر این جرگه طالبان قبر خود را میکنند.
آنچه در این جرگه ملا ها و بلی گویک های ریش سفید واقع میشود شاید ریشه هرچه ملا در این وطن است را بسوزاند.

>>>   بدبخت ترین ماهستیم.
تصنیف جوامع بادرنظرداشت سوادقلمی وذهنی.
۱-بیسواد قلمی وبیسوادذهنی!مثل ممالک افریقایی غربت وعقب ماندگی اقتصادی ،سطح پایین زندگی باارامش وامنیت نسبی.
۲-باسوادقلمی وذهنی:مثل ممالک اروپایی رفاه،امنیت وارامش روحی وروانی،ترقی وپیشرفت وستندردبالایی زندگی.
۳-باسوادقلمی وبیسوادذهنی:مثل وطن ما.عدم درک درست ازخوب وبد،ترجیح دادن منفع شخصی ،سمتی وگروهی برمنافع ملی.غربت،فقر وفلاکت وجنگ ووحشت وسربریدن.
بدبخت ترین ماهستیم
عاقل

>>>   گفتن یا نگفتن شما فایده‌ای ندارد طالبان غلام پاکستان هست و اکثریت مردم نادان افغانستان هم غلام طالبان مزدور و ظالم هست

>>>   انشاالله که به زودی گلم شان جمع می شود

>>>   جرگه نیست چرگه است چرگ‌در بشتو مرغ را میگویند یعنی محفل مرغ پلو خوری ملا ها است

>>>   مولوی انصاری همه را اخطار داد و خواهان قتل برادران خود شد که این نقطه منفی او بود . او بایید منحیث یک‌عالم از صلح حرف میزد نه از خشونت . از خیر حرف میزد نه از شر . فازغ از خواسته هایش در سخنرانی بهتر از ملا هیبت الله و‌سایر ملا ها بود ولی قدرتش در مقابل ملا هیبت الله و سایر ملا ها صفر است . از صلاحبت خود به بالا حرف زد . ولی ناگفته نماند که نطاقی اش در بین تمام ملا ها عالی است . دو چیز او را برتر از سایر ملا ها ساخته یکی چهره زیبایش و دوم سخنوری اش با ادبیات بالای دری . شایید به همین سبب او را برای خواندن قطع نامه انتخاب کردند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است