افغانستان دروازه ورود آمریکا به آسیای میانه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۰    ۱۴۰۱/۴/۱۰ کد خبر: 170701 منبع: پرینت

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد که پنتاگون برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان به دنبال جلب همکاری کشورهای آسیای میانه است تا بدون داشتن پایگاه نظامی در آنجا، به کمک منابع استخباراتی کشورهای ازبیکستان و تاجیکستان بر فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان نظارت داشته باشد.

یک علت تمایل این کشورها به همکاری با امریکا در زیر چشمان مراقب روس‌ها در آسیای میانه، وضعیت غیرقابل پیش بینی افغانستان است. جنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مشترک نیروهای امریکایی و مسوول حوزه آسیای میانه اخیراً به آسیای میانه سفر کرده بود. او به واشنگتن پست گفت: « این کشورها سه نگرانی عمده دارند: افغانستان، افغانستان و افغانستان.»

به گفته کوریلا، کشورهای آسیای میانه نگران اند که داعش و القاعده با استفاده از بیچارگی و فقر مردم، در افغانستان حضور خود را گسترش داده و منطقه را ناامن کنند. این نگرانی دستکم در مورد ازبیکستان باعث شده است که مقامات این کشور از امریکا و دولت‌های دیگر بخواهند که سطح تعامل خود را با طالبان افزایش دهند و «رفتار این گروه را از طریق دیپلوماسی و تعامل تغییر دهند.»
این جنرال امریکایی با توجه به حساسیت‌های امنیتی روسیه در آسیای میانه می‌گوید که همکاری با دولت‌های این منطقه با گام‌های کوچک همراه خواهد بود تا مبادا واکنش شدید مسکو را برانگیزند.

با این حال، یک مقام وزارت خارجه امریکا به این روزنامه گفت که فرصت برای «متوازن» کردن نفوذ روسیه در آسیای مرکزی است. او در مورد مذاکرات «حساس» مقامات امریکایی با رهبران آسیای میانه گفت: «به طور بالقوه راه برای همکاری‌های امنیتی و ضدتروریزم باز شده است.»
مقامات امریکایی تصور می‌کنند که کشورهایی مانند تاجیکستان و ازبیکستان با توجه به «روابط و شبکه‌های عمیق شان در افغانستان...اطلاعات ارزشمندی را در باره تهدیدهای تروریستی در افغانستان در اختیار امریکا قرار داده می‌توانند.»

امریکا برای جلب همکاری این کشورها کمک‌های محدود نظامی را ارایه کرده است. چنانچه، امریکا قرار است در سه سال آینده ۶۰ میلیون دالر به تاجیکستان کمک کند.
جنرال کوریلا در این مورد می‌گوید: «سرمایه گذاری‌های کوچک واقعاً برای تقویت روابط مفید اند. اگر ما کمک‌های بزرگ ارایه کنیم، خشم روس‌ها را برخواهیم انگیخت و سرمایه گذاری ما را خراب خواهند کرد.»


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گروه های تروریستی
آمریکا
آسیای میانه
نظرات بینندگان:

>>>   یک واقیعت محض.
اگراحکام دینی ماواضح وروشن است پس ضرورت گردهمایی این ملاهای چتل خورچیست؟واگراحکام واضح وروشن نیست مفهومش اینست که هرملای شپشی میتواندبخاطربه کرسی نشاندن حرفش مطابق میلش ازیکی دوجمله عربی ترش کرده وبوی گرفته استفاده کند.
نادر ندا

>>>   مگرفکرنمکنیدبرای درک مضخرف بودن همین امرصرف یک میکروگرام مغزکافیست.(یک کشیش یاملای عیسوی اجازه داردشراب بخوردولی اجازه عروسی کردن ندارداماملای مسلمان اجازه داردهمزمان چهارزن داشته باشدولی اجازه شراب خوردن ندارد).جالب ومضحک نیست؟
شفیق اله مشفق

>>>   دربغلان ک و ن ندهیداما درچاریکارپرواندارد.دراین دنیاشراب نخوریداما درجنت برایتان شراب داده میشود.

>>>   افغانستان دروازه نیست خودش یک شهر است . یک دروازه در طورخم است که مطابق میل پاکستان واز و بسته میشود و یک دروازه دیگر در درواز است که همیشه واز است . ادم‌های عاقل میفهمند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است