قطعنامه یازده ماده ای علمای طالبان در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۴    ۱۴۰۱/۴/۱۱ کد خبر: 170717 منبع: پرینت

نشست سه روزه علمای دینی طالبان در کابل با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.
مجیب‌الرحمان انصاری امام جماعت «گاذرگاه»، ولایت هرات، بندهای یازده‌گانه قطعنامه پایانی را به زبان فارسی برای حاضران خواند و شرکت کنندگان با بلند کردن دست، هر ماده را تایید کردند. این قطعنامه جمع‌بندی نکات ۳۰ کمیته این نشست است، شرکت کنندگان به این کمیته‌های تقسیم شده بودند.

در ماده اول و دوم، اعلام بیعت با هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان به عنوان وجیبه دینی تاکید شده است، او را به عنوان حاکم شرعی معرفی کرده است.

در ماده سوم، گفته شد که نظام طالبان «مشروعیت داخلی» دارد، توانسته که «امنیت سرتاسری را تامین و فرهنگ فساد و غصب و اختلاس در حکومتداری را ختم و یک حکومت مرکزی مقتدر را در افغانستان ایجاد کرده است.»

در ماده چهارم از کشورهای منطقه، جهان و سازمان ملل متحد خواسته شده که «امارت اسلامی را به عنوان یک نظام مشروع به رسمیت بشناسند و تعامل مثبت کرده و تحریم‌ها را از افغاسنتان بردارند. سرمایه‌های منجد شده ملت افغانستان را آزاد و در بازسازی پشتیانی نمایند.»
همچنین گفته شد که از فرمان طالبان در مورد «جلوگیری از تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر حمایت قاطع خود را ابراز می‌کنیم.»

در ماده پنجم از کشورهای همسایه و جهان خواسته شده که به مخالفان طالبان اجازه فعالیت ندهند. «براساس تعامل بالمثل از کشورهای همسایه، منطقه و جهان می‌خواهیم که در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده و به هیچ کسی اجازه ندهند که از خاک شان بر خلاف افغانستان فعالیت نمایند.»

در ماده ششم گفته شده که «امارت اسلامی یک نظام حاکم اسلامی است که بر تمام کشور سلطه دارد و در کشور امنیت و عدالت و را تامین نموده، مخالفت مسلحانه در برابر این نظام، بغاوت و فساد فی الارض پنداشته می‌شود»

در ماه هفتم، در مورد گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که علیه طالبان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان دست به حملات خونین انتحاری زده است، «پدیده فتنه انگیز» خوانده شده و گروه داعش را مانند «خوارج امروزی و فرقه باطله» خوانده است و تاکید شد که «هر گونه کمک و رابطه داشتن (با داعش) شرعا ناجایز است.»

در ماده هشتم نیز از «علمایی‌که از طریق رسانه‌های اجتماعی به موضوعات اختلافی دامن می‌زنند»، خواسته شده که از اظهاراتی که «باعث تشویش و اختلافات در بین مردم می‌گردد»، خودداری کنند.

در ماده نهم، از طالبان خواسته شده که به آموزش «عصری» و «صحت و زراعت و صنعت و حقوق اقلیت‌ها و زنان و تمام ملت در مجموع پیشرفت همه جانبه و رشد اقتصادی و انکشاف متوازن در روشنایی شریعت اسلامی توجه نمایند.»

در ماده دهم، از طالبان خواسته شده که «وحدت موجود بین خود را بیشتر از این مستحکم سازند.»

در ماده یازدهم، از دعوت شخصیت‌های سیاسی از خارج از کشور توسط حکومت طالبان اعلام حمایت شد و از شخصیت‌های رفته به خارج خواسته شد که وضعیت پیش آمده را یک «فرصت» بدانند و برگردند و «از فعالیت‌های مغرضانه اجتناب ورزند.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علمای طالبان
قطعنامه
نظرات بینندگان:

>>>   قطعنامه ملت افغانستان
پشت سر هیچ ملایی در مسجد نماز نمیخوانیم ما خود امام میشویم و نیاز به ملا نیست.
فطر روزه و زکات و صدقات و پوست قربانی را برای ملا ها نمیدهیم و خود به دست خود برای فقرای کشور توزیع میکنیم.
در جنازه و فاتحه از ملا استفاده نمیکنیم و خود انجام میدهیم.
در مراسم عقد نکاح هم نیاز به ملا نیست ما خود بلدیم و خطبه را از روی کتاب میخوانیم و شاهد و وکیل هم از خود ماست.
اطفال خود را برای یادگیری قران و علوم دینی به مساجد نزد ملا نمیفرستیم و در کورس های شخصی ثبت نام میکنیم به شرط اینکه معلم کورس ملا نباشد.
از ملا دختر نمیگیریم و به ملا دختر نمیدهیم.
سلمانی ها ریش و موی ملا ها را اصلاح نمیکنند.
حمام ها از ورود ملا ها معذرت میخواهند.
در خیر و شر ملا ها اشتراک نمیکنیم و در خیر و شر خود ملا ها را دعوت نمیکنیم.

>>>   این بدبخت ها عمر شان در دهل زدن و اتن انداختن تیرشده است،
یک ماده برای مملکت:
«صحت و زراعت و صنعت و حقوق اقلیت‌ها و زنان و تمام ملت در مجموع پیشرفت همه جانبه و رشد اقتصادی و انکشاف متوازن در روشنایی شریعت اسلامی توجه نمایند.» ای "روشنایی شریعت اسلامی" ۱۴ قرن بر شانه هایی این مردم بار بوده است مگر کشور هایی اسلامی هنوز هم در پس یک گردنه اند و نوکری غربی ها را میکنند!!!!!
"حقوق اقلیت‌ها و زنان " بلکل خنده کفک شدم، مگر این بربر ها در طول تاریخ غیر عرب را "عجم" یا گنگه نگفته اند و از حقوق زنان با چار زن و نیم میراث خو هیچ پرسان نکن!!!!!
هوشیار شوید!!!!!
آتش‌خاوری

>>>   این قطعنامه بسیار کودکانه و سطحی است به مسایل مهم کشوری نظیر انتخابات، مشارکت سیاسی، حقوق اقوام و مذاهب ، آزادی بیان، حقوق ملت، وظایف دولت و ... پرداخته نشده است.

>>>   ز طالب نیست توقع جز حماقت
حماقت است اساس این حمارت

>>>   Mohammad Dawod
خلاصه اعلامیه ۱۱ ماده ای نشست سه روزه روحانیون کشور : هر چند این اعلامیه بیشتر از دید روحانیون تدوین شده؛ اما در موارد سیاسی هم بقدر لازم انعطاف پذیری در آن دیده میشود؛ آنطور که بعضی گروه ها ، تنظیم ها، اصلاح طلبان بنیادگرا، و مدرنیست های افراطی بدبین هستند، قابل نگرانی نیست:
۱. تعریف نظام اسلامی
۲. بعیت با رهبر دولت
۳. تعریف مشروعیت داخلی
۴.منع تولید، صدور، و توزیع مواد مخدره
۵. سیاست خارجی بیطرف
۶. انحصار حق استفاده مشروع ازسلاح بادولت
۷. تعریف داعش بعنوان عنصر خارجی
۸. حل منازعات ازطریق میکانیزم های غیر مسلحانه.
۹. تاکید بر تدریس و آموزش علوم دینی و عصری.
۱۰. تاکید بر وحدت دورنی جنبش در جهت عدم مبارزه درون قدرت. بلکه در جهت توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، و حل مسالمت امیز اختلافات.
۱۱. دعوت و فراهم آوری تسهیلات لازم برای عودت افراد نظام پیشین.
از انجاییکه هیچ نشست اجتماعی بی عیب، بی نقص، و منعکس کننده نظرات کل جامعه نمیباشد، اما این اعلامیه میتواند بعنوان یک رهنمود دولت را برای تغییر تدریجی کمک کند.

>>>   یک زن بی‌ ححاب در عربستان به قدرت رسید
در پی اصلاحات جدید عربستان، یک زن بی‌حجاب به قائم مقامی دولت عربستان رسید.
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، چند انتصاب جدید را اعلام کرده است که در آن میان، انتصاب دو زن به مقام‌هایی اجرایی بیشاز همه خبر ساز شده است.

مهم‌ترین مورد، انتصاب ‌شیهانه العزاز به سمت معاونت دبیرکل کابینه عربستان سعودی است. العزاز از اولین زنانی در عربستان سعودیاست که جواز وکالت گرفت و پنج سال به عنوان یکی از وکلای ارشد «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» عربستان سعودی که از ثروتمندترینسازمان‌های مشابه در جهان است، فعالیت کرده است.
در صفحه او در «لینکدین» (Linkedin) می‌بینیم که چهار سال وکیل عمومی این نهاد مهم بوده است و پیش از آن یک سال رئیس بخش نقل و انتقالات آن بوده است.

العزاز، که تصاویر او در وب‌سایت‌های شخصی‌اش بدون حجاب است، پیش از آن چهار سال در شرکت حقوقی «وینسون و الکینز» کارمی‌کرد که در تگزاس آمریکا مستقر است، و سه سال در شرکت حقوقی آمریکایی دیگری به نام «بیکر و مکنزی».
‌شیهانه العزاز از دانشگاه دورهام بریتانیا مدرک حقوق دارد. او جواز وکالت در ایالت نیویورک آمریکا را نیز دارا است و عضو کانونوکلای آمریکا است.

دیگر زنی که به سمت اجرایی منصوب شده شاهدخت هیفا بنت محمد آل سعود است که از این‌ پس معاون وزیر گردشگری خواهد بود. اوحدود سه سال است در زمینه گردشگری در کشورش فعالیت می‌کند و از چهره‌های آشنای رسانه‌ها به‌حساب می‌آید.
شاهدخت هیفا که درس خوانده آمریکا و بریتانیا است پیش از این رئیس کمیته زنان فدراسیون شمشیربازی عربستان سعودی بود و از دو سال پیش عضوهیات مدیره صندوق توسعه گردشگری نیز هست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است