ملا هبت الله یک پوپولیست تخصصی بدرآمد
این سخنرانی شاید در تاریخ معاصر به یک ابزار خطرناک برای آینده دشوار افغانستان تبدیل شود. معرفی چنین تصویری از ملا هیبت‌الله کار جهانیان را با افغانستان دشوارتر خواهد ساخت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۴۰۱/۴/۱۳ کد خبر: 170734 منبع: پرینت

سخنرانی رهبر پنهان و پیدای امارت اسلامی برای نخستین‌بار از کابل پخش شد. این سخنرانی بسیار مهم بود. به نظرم او نسبت به همه رهبران طالبان بهتر و عمیق‌تر سخن گفت. من او را یک سیاست‌مدار قوی اما پوپولیست یافتم. او می‌دانست که چه می‌گوید، چگونه سخن می‌گوید و چرا حالا می‌گوید؟
چرا من او را پوپولیست می پندارم؟

نخست، معرفی سلطان اسلامی؛
او خودش را به سلطان یک سلطنت اسلامی معرفی کرد که پیام خدا را بر ساختار های سیاسی حاکم می‌سازد. او گفت که این‌کار را به حکم خدا انجام می‌دهد و از این‌رو هیچ کسی مانع او نمی‌شود و نخواهد شد. به این می‌گویند اوج عوام‌گرایی در سرزمینی که نگاه به دین یک نگاه به شدت عوام‌گرایانه است.

دوم، برخورد با دولت؛
او خودش را همه‌کاره‌ی امور خواند و نظر به حکم شریعت ملا ها را بر ساختار های حکومت قضا و سیاست ناظران دین و ترویج کنندکان دساتیرش معرفی کرد. او تیوکراسی و مؤسسه دینی را بر حکم خودش از نام اراده خدا و مردم معرفی کرد. این روش نیز اوج عوام‌گرایی را به نمایش می‌گذارد.

سوم، چتری برای بمب اتوم؛
او به جهانیان گفت که اگر بمب اتوم را بر سرش ریزند او دو مؤلفه بالایی را معامله نخواهد کرد. او گفت حکم شریعت چتر حمایت ما حتی از بمب اتومی است. حالا شما تصور کنید در جامعه‌ای که نگاه مردم به دین از چنبره‌ی ملا و آخوند نرهیده است این واژه ها چقدر عوام‌پسند هستند. جامعه‌ای که نقد دینی و روشن‌فکر دینی را بر نمی‌تابد، این سخنان به دل عوام چنگ می‌زند.

چهارم، ملی‌گرای پوشالی؛
کسی‌که قندهار را به مرکز طالبانیسم درآورده، تک‌فکری، تک‌گروهی، تک‌جنسیتی و تک‌باوری را بر همه تحمیل می‌کند می‌گوید که به احترام علما به کابل آمده است و اگر این کارزار در بدخشان، یا پنجشیر دایر شود آن‌جا نیز می‌رود. شما لحظه‌ای تصور کنید که این سخنان چقدر عوام‌فریبانه هستند؟ آیا ملی‌گرایی با این ویژگی‌های که رهبران و فکر طالبان دارند، برآورده می‌شود؟

پنجم، سیاست‌مدار پنهان؛
او در قسمتی از سخنانش می‌گوید «من خو به سیاست و حکومت‌داری نمی‌فهمم اما امارت اسلامی به توکل به خدا زندگی مردم را بهبود می‌بخشد.» این روش سخنرانی که در چهار مؤلفه‌ی بالایی خود را به سلطان همه‌ی امور و حتا امیرالمومنین مسلمانان جهان تلقی می‌کند، یک‌باره با حکومت و سیاست طرفه‌گویی می‌کند. این روش برای شنونده‌ای که از سیاست آگاهی ندارد، خیلی جذاب به نظر می‌رسد در حالی‌که به شدت تذویر را به نمایش می‌گذارد.

به نظرم سخنرانی ملاهیبت‌الله زیادی از مسایل را در شرایط کنونی روشن ساخت. اما این سخنرانی شاید در تاریخ معاصر به یک ابزار خطرناک برای آینده دشوار افغانستان تبدیل شود. معرفی چنین تصویری از ملا هیبت‌الله کار جهانیان را با افغانستان دشوارتر خواهد ساخت.
اما یک چیز کاملا روشن در این سخنرانی وجود داشت. رهبر طالبان در پهلوی پیام سخت‌گیرانه با جهان، پشتوانه محکم نیز با خود دارد. استخبارات عاشق چنین رهبران و چنین سخنرانی‌های عوام‌گرایانه هستند. این رهبران با دو سرنوشت مواجه می شوند. ۱. ادامه‌ی سیاست و دین با حمایت پنهانی ۲. عدول از حکم حامیان پنهانی و سرنوشت مرگ‌بار...

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملا هبت الله
رهبران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   در کجایی دنیا رهبر پشت به مردم خطابه داده در کدام زمان کدام رهبر بیانیه های خود را پشت به مردم صادر کرده ؟
پاکستان و بادارش خاک در چشم مردم دنیا میزنند
تا وقتی که ما چُپ دست به سینه سربه تعظیم به این اجند ها وملا های از دین ناخبر باشیم وضعیت ادامه می یابد
این حالت واضح بیان می‌کند که پشت نقاب کی است ؟؟؟
آدمک ربات مانند را در صحنه ، روی پنهان آوردن ریموت کنترل درآنطرف مرز در دست شغالان و کتفار های لاش خور بی وجدان میباشد .
لیلا خوشحال

>>>   Qadeer Jb
این سخرانی عوامفریبانه آمیخته با باور های افراطی مذهبی و تهدید آیا میتواند از یک ملای دین خوی باشد؟...چطور میتوان این سخنان ضد و نقیص را یک سخنرانی دانست همین است که هر روز شک و تردید در مورد بود و نبود چنین آدمکی فزون تر میشود.

>>>   بايد به تجزيه فكر كرد و تمام توان را مردم غير پشتون بايد متمركز كرد به يك سرزمين بدون تالب و تالبانى ، اين ها نه هموطن من است نه هم دين من يكى وخلص
علی احمد

>>>   او چیزی که استخبارات پاکستان برای اش به کاغذ نوشته کرده داده بود همان چیز را از روی خط خواند وکسی هم ماه گل روی جناب شان را ندیده ....
امید کریمی

>>>   Muzamel JahanGheer
ستیز صاحب!
بنظرم ملا هبت الله را بیشتر بزرگ نمایی کردی،
هبت الله یک ملا است و‌یک ملا آنقدر بزرگ شده نمیتوان. که شما نوشتید.
نه در حد سیاست و نه در حد سیاستمدار،
ایشان یک بازیگر و مهره مثل امرالله صالح برای تحقق برنامه ها پشتونیزه سازی افغانستان اند.

>>>   Zaman Atrafi
استخبارات پاکستان وقدرت های بزرگ با شناخت ازروان جامعه ی ما با این سناریو های فریبنده خود هرریش وپشم رامتوانند امیرالمومنین بسازند چنانچه از گذشته دور ازامام جمعه پل خشتی تا ملا عمر مردم ما تجربه کرده اند ونیازی به مرور تاریخ است

>>>   Sayed Kanishka Sahil
تجربه دوم با اینها همیشه شده در 20 سال گذشته...
فکر میکنم ظاهر شدنش در صحنه با چهره چالش برای اشخاص پنهان در عقب این شخص می‌شود و نیز زنده بودن این شخص را تا حدی کمک می‌کند هم کسی در زودی نخواهد جایگزین او شود. و هم می‌تواند به دل خود حرف های داشته باشد.

>>>   Mohammad Samim Amon
نوش جانش، بالای گرده های مردم گوسفندی همین قسم باید حکومت کرد، مردم که در خواب اند، چی فرق میکند ای اس ای یا امریکا.
ننگ مان باد
بیهمت ترین مردم هستیم

>>>   Quyamuddin Jalali
ملا هیبت الله یکی از روسای ای اس ای مسول بخش سیاست های پاکستان درافغانستان میباشد

>>>   J-š Béhñäm
شکی وجود ندارد که سخنران وصدایی که بنامش ثبت ونشر شده یک عملکرد استخبارات است ، سناریوی انرا می‌تواند ای اس ای تهیه کرده باشد ، سی ای ای ویا کدام شبکه استخباراتی دیگر ویا مشترکا چند تای شان ‌ ، مجری آش نیز از جمله اجینت های تربیت شده یکی از همین هاباشد .
فقط انچه که در این میان وضاحت دارد عبارت از جفایی هست که بالای مردم افغانستان عملی شده واین سرزمین را به آزمایشگاه تسلیحات ، تیوری وبازی های پنهانی ساز مان های استخباراتی تبهکار منطقه وفرا منطقه مبدل ساخته اند .

>>>   Sayed Maqbool
احتمالاً ملا هبت الله یکی از افسران برجسته و تعلیم دیدۀ سازمان استخبارات نظامی پاکستان است. کسی چه میداند, تیوری های توطئه گاهگاهی می توانند عین واقعیت باشند.

>>>   Elham Zahid
فکر نمی کردم اینقدر سطح تحلیل شما سطحی و غیر مسلکی باشد، اون شخص که در کندهار از منبر صحبت ميکرد تا این شخص که ديروز در تالار لویه جرګه سخنرانی داشت، از لحاظ طنين صدا در گفتار و ارایه زیاد تفاوت موجود بود. پس هبت الله وجود ندارد، فقط یک نماېش بود و بس. شما هم باور کردید، و نظریات تان را ارایه فرموديد.

>>>   دیدگاه ملا ها هیچ وقت تغیر خوردنی نیست یگانه راه حل با این گروه مبارزه است
چند تا چاپلوس و معامله گر که وارد افغانستان شد این ها زیاد افسوس خواهند خورد
امیر رحیمی

>>>   Helmand Daftarie
جناب ستیز ! فکر کنم که سخنرانی رهبر طالبان از قبل توسط سرویس استخباراتی کشور همسایه آماده شده بود و توسط مرحوم هیبت الله خوانده شد

>>>   Max Gorni
از این قسم رهبر ای اس ای بسیار تولید کرده و انبار های خود ذخیره کرده ، هر وقت ضرورت دید یک اش ره افغانستان می فرسته

>>>   اسلام الدین نظری
آیا هیبت الله واقعا چرا غایب است؟
آیا در تاریخ گذشته تا حال کل جهان چنین رهبر دولت غایب وجود داشته ویا تنها همین هیبت الله غایب اس

>>>   Gh Tajik
جناب آقای ستیز اول شما زنده بودنش را به اثبات برسانید و سپس شما حق دارید ایشان را یک سیاست مدار قوی جا بزنید چون تا این لحظه ابهامات زیادی در مورد مرده و زنده بودنش وجود دارد و عده‌ای معتقدند که وی درگذشته و یا در گذشتنده و عده‌ای کمی این نظریه را مطرح می‌کنند که وی زنده است...

>>>   Yousuf Awami
این گفته ها چیزی نیست که واقعاً برخواسته از افکار این مقام مرموز باشد. پوپولیست بودن برای یک سیاستمدار ایجاب شجاعتی را می‌کند که به آن هرگز نمی‌توان این شخصیت نامرئی را نامید، چیز های در طول ماه‌ها محاسبه و سنجیده شده فقط از این حنجره بیرون شده و بس.

>>>   Salam Hamwatan
فکر میکنم این سخن رانی و طریقه اظهار و صدای آن از کرزی خائن بود .

>>>   Sharif Shaai
مگر شما انتظار از این بهتر داشتید؟

>>>   اگرچه تمام ترجمه دقیق نیست
اما آنچه گفتند یک حقیقت حکومت اسلامی یا حکومتداری اسلامی است که فعلا در ایران به شکل خیلی تشکیل یافته تر جریان دارد.
این مرحله’ بیعت علمای کرام به امیر المومنین بود. مرحله بعدی را تشکیلات علما بالای حکام اعلام کرد. که این همان اسلام سیاسی یا تیوکراسی اسلامی هست. از نظر فقهی هم فقه حنفی را بیان کرد.
نهی عن المنکر و امر بالمعروف هم داشت
به نظر من یک خط مشی سیاسی بود برای یک کشور مسلمان و خسته از فساد و بی اتفاقی و جنگ، در تحت اصول شریعت اسلامی
انتخابات را فعلا به همین انتخابات خلاصه کرده است اما ممکن است مراحل پیشرفته تری بیابد چنانچه آقای حکمت یار توصیه کرد.
این پوپولیزم نیست بلکه یک اجندای مشخص برای حکومت داری اسلامی است.
مشکل در این است که آیا علما و حکام خواهند توانست خط مشی امیر المومنین را تطبیق کنند، یا خیر
بلی عنصر ملی هم موجود است و هردو عنصر انتی تیز جمهوری ناکام هستند یکی انتی تیز تجزی قومی ‌دیگری انتی تیز سیکولاریزم که سنتیز آن چیزیست که شاهد آن هستیم. البته موافقت نامه دوحه می‌تواند توافقات امریکا و وهابی ها را به یاد بیاورد.
واقعیت را بپذیریم و ببینیم که آیا این نظام جوابگو خواهد بود یا خیر؟ سایر کشور های اسلامی چه عکس العمل خواهند داشت؟
نیلاب مبارز

>>>   Roeen Jb
هیبت یا هر کی دیگری، تا زمانکه رویش را نمایان نکرده است، گفته های تربیونی منتسب به او هم بی ارزش است. همه میدانند که این آواز از حلقوم سیاه MI6 و ISI خارج میشود. روز های سیاه در پیش است، ولی این سفسطه گوی ها هیچ ارزشی ندارند.

>>>   Khoja Faisal Khan
نامه سر گشاده به نهاد های حقوق بشر و ملت مظلوم افغانستان
ما افغان ها در ۴۵ سال گذشته همیشه مورد دست خوش بیگانه ها قرار گرفته بودیم، و همیشه از طریق خاینن به بهای نا چیز فروخته شدیم، در همین سال ها میلیون ها افغان کشته و صد ها هزار افعان دیگر به منظور زنده ماندن و لقمه حلال پیدا کردن به کشور های مختلف جهان پناه بردن، همین مشکلات باعث از بین رفتن نظام اقتصادی افغانستان شد، و هزاران جوان رهسپار کشور های پاکستان، ایران، و ترکیه شدند، با قبول کردن هزارآن مشکلات راه، عبور از کوه های سر بفلاک، کشته شدن جوانان در مسیر راه، عازم ترکیه میشوند، ، چون گویا که کشور ترکیه شامل کشور های مدافع حقوق بشر است، از هر خانواده افغانستان، پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک،ترکمن، یک تن از اعضاء خانواده به ترکیه دارند، ولی بی خبر از این که رفتار دولت ترکیه با مهاجرین، رفتار انسانی نیست، در چند روز گذشته به تعداد ۲۹۰۰۰ جوان افغانستان به زور از ترکیه دیپورت شدند، هیچ افغان، هیچ نهاد حقوق بشری، که از این جوانان دفاع کنند و از دولت ترکیه بخواهند که چرا جوانان افعانستان را به اجبار دیپورت میکند، با وصف اینکه دولت ترکیه سالانه میلیون دالر از سازمان ملل متحد میگرد،
بناَ از تمام خانواده های که در داخل افغانستان و یا بیرون افعانستان زنده گی دارند، خواهشمندیم تا از حق فرزندان شان که در داخل ترکیه زنده گی دارند، دفاع کنند، و در مقابل سفارت ترکیه در هر کشور که توانایی گردهمایی را دارند استادگی نمایند.
با احترام

>>>   BaNo Mahbobkhill
درود بر شما نمیدانم شما کدام هیبت الله را پوپولیست دریافتید هیبت الله وجود ندارد شخص که در کندهار سخنرانی کردن با هیبت الله که در لوی جرگه سخنرانی کرد دو شخص متفاوت است عکس که نزد من از هیبت الله رهبر و هیبت الله سخنران است نمایانگر همین است که هیبت الله وجود ندارد شما شاهد باشید دیر یا زود طالبان این خبر را هم نشر خواهد کرد که هیبت الله وجود ندارد و دلیل این پوشالی و رهبری بالای جنازه را هم متفرق نشدن عساکر خود میخوانند هیبت الله موجود نیست و این برداشت شما از یک سخنران است

>>>   Arif Ayubi
استاد گرامی تا چه حد مطمئن هستید که آن سخنرانی از ملا غیب الله بوده است و متنی را که خوانده شد نوشته خود تروریستان بوده است؟

>>>   Mohammad Yaseen Kosha
نوشته کرده بروید تکنوکرات های بی عمل نوشته تان زیاد عمل تان سفر زبر دست ترین تان دزد ‌فراری بر آمد
در میدان و‌سیاست شما را اینها مات کرد حالی دیگه اگر خفه خون بگیرید بهتر خواهد بود برای تان البته دیگه…..

>>>   عبدالقهار رستاقی
جناب ملک صاحب را درود سلام
مطالب شما را مطالعه کردم به نظر م خیلی جالب بود
به این بزرگ جلوه دادن شما
من که همیشه نبشته های شمارا با اشتیاق مطالعه میکردم مرا در یک دوراهی قرار داده است
خیلی مشکوک شدم خلاصه همه سناریورا کاملا"تمام شده دانستم

>>>   Ahmad Jawad Tokhi
شمابه عنوان یک استاد دانشمند ومتخصیص سیاست یک سخنرانی رهبرشان را از روی سیاسی وروانشناسی خوب دقت و برسی کردیم ایکاش دربیست سالی که گذشته سیاست افغانستان را وسخنان دولت مردان وعملکرد رهبران سیاسی واحزاب وگروهای قومی را همینطور برسی وتحلیل مکردیم که مردم وجوانان ما میفهمیدند که بخاطر ملا غنی احمدزی آخند وملاهبت الله آخند وملا محیب الله آخند وملا یعقوب آخند وملا ذبیح الله مجاهد آخند که ازیک هنجره ویا از یک درس خانه مثله اینکه در یک درس خانه سیاست با هم صنفی باشند اینها باهم صنفی باشند واستاد شان معلوم نیست یعنی مردم نمیشناسند که کی هست وموضوع افغانستان از چی قرار است از صنف که برایند یکی نقش دولت ویکی نقش مخالف کار کنند خوب ما مردم بی سواد وعوام مجبورهستیم اما چرا شما متخصیصین روشنفکران حالی سخنان شانرا برسی خوب میکنید بازهم دیر نیست همو استاد برسی کنیم همرای همین دولت مردان کمک شویم تا وطن از دست همان استادان زیرپرده نجاد دهند

>>>   Ali Farzad Azad
موژ دچا دصقت اوغیبت پروا نه لرو مونژ شزیعت
پلی کوو. زه تاسوته سرخلاص وایم
دعالیقدر لوی مولوی آمیرالمومنین ملاعمر آخند له ویناوه سخه ...وای برآن قومی که راه رفته را گم میکند

>>>   Sa Mahbub
حتما کسی پس پرده برای اماده کردن چنین سخنرانی وجود دارد که ازنظر عوام‌وخواص
پوشیده است

>>>   Aziz Rahman
وقتی تنها از درک سنگ زغال سالانه ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰$ دو میلیارد دالر نصیب پاکستان شود، حکومت آن کشور از این بهتر هم برای شان می نویسند. همچنان حالا بسیار روشن شده است که حزب کمونیست چین هم در ترتیب و تنظیم متن این سخن رانی سرمایه گذاری خوب می کند.
چین به هرکدام از منرال های افغانستان نیاز دارد و در حکومت گوساله ها بسیار ارزان به دست خواهد آمد.

>>>   Hashmatullah Noori
جناب ستیز صاحب.
من همیشه نوشته هایت را دنبال میکنم شما مرد دانشمندی هستید اما صرف در عصره روابط بین الملل و اندیشه های فلسفه غربی.
تحقیقات شما در مورد اسلام سیاسی که رسول الله ص که بعد از هجرت به مدینه منوره آنجاه دولت اسلامی را تآسیس نمود ضیف است .
ملا هیبت الله بدون ترس سخن گفت ، او میداند یگانه ایدیولوژی که جهان غرب را به چالش بکشاند او ایدیولوزی اسلام و عقیده اسلامی است خود را برنده جنگ میداند.

>>>   Feroz Ahmad
دیدگاهی که از نظریات فلیسوفان جهان کفر گرفته شده باشد با دیدگاه و نظریات علمای اسلام فرق میکند
چون مردم متدین افغانستان به قرآن و سنت باور دارند نه با نظریات نیچه جورج
>>>   ملا شدن چه آسان
آدم شدن چه مشکل

>>>   تنها اميد ما طرف ملك صاحب ستيز بود ني كه او هم طرفدار طالب شد و ملا غيبت الله را هم يك دانشمند و فيلسوف در اينده نزديك خطاب نميدانم همه ما را چه شده فقط اغوش را به تروريستها باز ميكنيم نه در قصه كار هستيم نه مكاتب نه معاش نه اقتصاد مملكت اقاي ملك ستيز هم طرفداري طالب شد زير كاسه چه نيم كاسه يي باشد ما بي خبر هستيم

>>>   این دیکته ها از آی اس آی هست، خدشم زاده آی اس آی هست در لباس افغانی، روزی واقعت بر ملا خواهد شد اربابش اعتراف خواهد که زاده من آی اس آی هست ،،لوگری،

>>>   Mohammad Nateqi
اداره حاکم در افغانستان روایت و رفتار عجیبی از اسلام را در شکل و در محتوا بیرون می دهد . از پشت با مردم سخن می گوید در حالیکه سیره نبوی نشان می دهد که رسول خدا همیشه با یاران در مسجد می نشست و رو در رو بحث و مشوره و حدیث داشت. حتا یک مورد در سیره پیامبر نداریم که پشت بامردم کرده و سخن و حدیث گفته باشد در واقعه غدیر و حجه الوداع با هزاران مسلمان رو برو سخن گفت. اما هیات حاکمه ما بر داشت شان از اسلام با همه جهان اسلام متفاوت است . مثلا اسلام در عربستان، اسلام در ایران و اسلام در همه ممالک اسلامی برای زنان حق آموزش و کار قائل است اما در دراداره حاکم در افغانستان حق کار و حق تعلیم از زنان گرفته شده. جنگ با کفار تا روز قیامت و بریدن سر مخالفان در مجلس شان اعلام شد. این تعالیم و آموزش‌ها من در آوردی است و در اسلام عزیز چنانچه حکمتیار صاحب گفت وجود ندارد. اینها ثابت کرد که راه شان خطا و نادرست است. روایت صحیح از اسلام در مورد حجاب در مورد آموزش و کار زنان همان روایتی است که در جهان اسلام وجود دارد و عملی می شود و در افغانستان بر داشت درست و روایت عقلانی و منطقی درباره حجاب و آموزش زنان، روایت احزاب جهادی و سیاسی از اسلام است. رهبران احزاب سیاسی کشور به زنان احترام و حق تعلیم و کار قائل می باشند و هیچ رهبری با پشت به مردم سخن نگفته است زیرا که چنین رویه ای در اسلام محمد، نبی خدا صل الله علیه و آله ، وجود ندارد به نظر من این کارها "شریعت" نیست بلکه "بدعت" است.

>>>   عبدالله نایبی
نمایش مضحکی به نام "جرگۀ علما" بار دیگر هویت جهنمی‌ نظام طالبی را آشکار ساخت. افزون بر احکامِ همیشه‌گیِ این گروهِ قرون‌وسطایی و تأکید بر حفظ نظام شان می‌شود چند نکته را از قطعنامۀ این جرگه‌واره استنباط کرد:
1. تزرع و دستِ گدایی به سوی جامعۀ جهانی دراز کردن تا نظام را به رسمیت بشناسد گواه بر درمانده‌گی نظام از نگاه سیاسی – اقتصادی و تجرید آن در سطح منطقه و جهان است؛
2. تأکید بر محو کردن جسمانی مخالفان گواه بر عدمِ اعتماد به نفسِ حاکمان در تداوم و استحکام نظام شان است. دیکتاتوری‌هایی که پایگاه مردمی ‌نداشته باشند با احساس کردنِ کوچک‌ترین خطر به تشدید سرکوب مخالفان می‌پردازند و این نشانه‌یی از تشدید بحرانِ درون نظام است؛
3. اعلامِ بیعتِ پر هیاهو به سرکردۀ این گروه نشان می‌دهد که این "جناب" فاقد اتوریتۀ لازم در بین لایه‌ها و گرایش‌های مختلف حرکت طالبی است ورنه نیازی به این نمایش مضحک برای مشروعیتِ خود نمی‌داشت؛
4. خوانش قطعنامه به زبان فارسی توسط یک "فارسی‌زبان" را می‌توان چنین تعبیر کرد:
الف – گسترش دادن ساحۀ انتقال محتویات قطعنامه فراتر از پشتو‌زبانان،
ب – نمایش اغواگرانه برای جلوه دادنِ تعصب‌نداشتنِ حاکمان در قبال ملیت‌های نا‌پشتون،
ج – تأکید بر نصوصِ ایدیالوژیکِ نظام فرا‌تر از هر‌گونه مراجعه به زبان و تبار! و این یکی از "جالب‌ترین" (بخوانید تراژیک‌ترین) برهه‌های نمایشِ این جرگه بود که باید چشمانِ ساده‌انگارانی را که در پی برانگیختاندنِ فارسی‌زبانان علیه پشتو‌زبانان اند باز کرده باشد.
....
و در پایان: مگر نمی‌شود برگزاری این جرگۀ نمایشی را سرآغازِ هبوط نظام طالبی(که دیگر به بن‌بست تاریخی رسیده است) ارزیابی کرد؟

>>>   ملیون ها دالر کمک جامعه ای جهانی به زلزله زدگان خوست وپکتیکا ،در امور پذیرایی و حق القدم سه هزار ملای مشترک در لوی جرگه به مصرف رسید

>>>   ظهیر برلاس
تالب بنابر اعتراف: بی نظیر بوتو سابق صدراعظم پاکستان ، بر اساس پروژه استخبارات انگلیس و امریکا به کمک مالی عربستان سعودی و امارات متحده، تحت اداره سی آی ای ساخته شده، هدف آن در مرحله نخست بی ثبات ساختن افغانستان و آسیای مرکزی و بعدن روسیه و چین و هند است، هدف نخست آن از پا انداختن افغانستان بود عملی شده، اما بنابر ساختار غیر متجانس این تشکل قابلیت تحول را ندارد. تا حال نتوانسته به آسیای مرکزی نفوذ نماید، روسیه و هند و چین چشم براه این پدیده منسوخ هستند.

>>>   همه از طالب بیزار هستند اما هیچ کسی هیچ حرکتی انجام نمی دهند و منتظر هستند که از سوی طالبان مرگ را تجربه کنند.

>>>   خانمی با دو دختر کودکش از قریه هوش، از ترس توحش و تعرض ت--ن آواره می‌شود، ابتدا به دره شاخ‌دار می‌رود، اما او را به خاطر هم قریه بودنش با مهدی مجاهد هیچ کسی پناه نمی‌دهد. ناگزیر می‌شود با دو کودکش به کوه‌‌ها پناه ببرد. اما پس از هفت روز چوپان‌ها اجساد این مادر و کودکانش را در ایلاق‌های شاخ‌دره در حالی پیدا می‌کنند که هر سه نفر از گرسنگی و سرما جان داده بودند.
خبر به ت--ن می‌رسد، می‌گویند بگذارید که اجسادشان را گرگ‌ها بخورند. محاسن سفیدان پا درمیانی میکنند، ولی با آن هم اجازه نمی‌دهند که اجساد را در گورستان قریه دفن کنند، این مادر و کودکانش، بدون غسل و کفن، در دل کوهستان و در نهایت غربت و غریبی به خاک سپرده می‌شوند.
احمدی بلندی

>>>   سالهاست که در کار تجارت با کشورای همسایه استم
وباید بگویمتجارت با پاکستان کدام منفعتی برای کشور ما ندارد. ازبین همسایه ها همیشه این کشورپاکستان بوده که با سیاست استحماری خود بزرگترین ضربات را به وضعیت اقتصادی وسیاسی کشور وارد کرده وتاهنوز ادامه دارد.
خواهش من از طالبان. لطفا لطفا به منافع ملی کشور فکرکنید وبا تبعیت از سیاست های غلط پاکستان را تنها شریک اقتصادی قرارندهید. وقتی شمابا کشورای دیگر مانند تاجیکستان واوزبکستان وایران قطع رابطه می کنید باعث میشود کشورپاکستان یکه تازی کند و کم کم ته مانده منابع معدنی ما را غارت کند. چرا نافهم استید؟ پاکستان ازکشورما ذغال سنگ میبرد ودرعوض دالر به ما کلدار پرداخت میکند. از تاجر میوه وخشکبارمی خرد در عوض کلدار می دهد و در اخر این پول کلدار است که جایگزین دالر وافغانی میشود.
برای پاکستان هزینه ای ندارد که مشتی کاغذ به اسم ارز خارجی چاپ کند و درواقع به صورت رایگان معادن مارا ببلعد. بدتر ازهمه اینکه وقتی تاجران ما اجناسی وارد می کنند باید به عوض آن دالر به طرف پاکستانی بدهند. درکجای دنیا چنین حماقتی میکنند؟
به گفته خانم جوادی معاون اسبق وزارت معادن بیش از ۷۰درصد زغال سنگ به صورت قاچاق وارد پاکستان می‌شود.او می‌گوید پاکستان ذخایر زغال سنگ خود را دست نخورده نگه می دارد و در عوض از زغال سنگ افغانستان استفاده می‌کنند.عمر معادن زغال سنگ افغانستان هم از صد تا ۱۵۰ سال تخمین زده شده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است