راهی به جز فدرال یا تجزیه نداریم
حقیقت این است که ما شکست خورده ایم، آن هم شکست شرم‌آور. متاسفانه ما تاجیک‌ها نه دانش کسب قدرت داریم و نه غریزه‌ی کسب قدرت. راهی به جز فدرال یا تجزیه نداریم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۴۰۱/۴/۲۰ کد خبر: 170802 منبع: پرینت

حقیقت این است که ما شکست خورده ایم، آن هم شکست شرم‌آور. عاملین این شکست شرم‌آور هم کاملا مشخص اند که به آن نمی‌پردازم؛ اما مصمم هستیم این شکست را به پیروزی مبدل کنیم. چند نکته را باز به خاطر ادای دین و شهادت در تاریخ می‌نویسم.

تاجیکان متاسفانه عصبیت سیاسی و جامعه‌شناسیک نسبت به "قدرت" ندارند‌. وقتی از تجزیه سخن می‌گوییم وحشت‌زده می‌شوند، فدرالیسم هم که هنوز برای بسیاری از آن‌ها "تابو" است. با این دو مفهوم حتی در متنی از یک نگاه تاکتیکی آگاه نیستند، بماند به نگاه استراتژیک. یک جایی البته در باره ی ادبیات و شعرشناسی دکترکدکنی گفته بود: برای شناخت درست یک موضوع و یک مساله، یا دانش و تیوری کاری انجام می‌دهد یا غریزه و حساسیت قوی؛ اگر این هر دو نباشند کار بی‌حاصل و عبث می‌شود.(نقل به مضمون)، متاسفانه ما تاجیک‌ها نه دانش کسب قدرت داریم و نه غریزه‌ی کسب قدرت.

حالا هم به صراحت بیان می‌کنم، اعلام می‌دارم، راهی به جز فدرال یا تجزیه نداریم. هر دو روش، هردو مفهوم، هر دو نگاه، مفاهیم،روش و استراتیژی های کاملا پذیرفته شده و معنادار در ساحت سیاسی و اجتماعی اند.حق ملل در تعیین سرنوشت در میثاق های بین‌المللی هم حق پذیرفته شده است. این ها راه حل های خوبی اند برای پایان دادن به منازعات، بی‌عدالتی‌های قومی و بی ثباتی.

ما به مبارزه و مقاومت اندیشیده با اهداف کاملا آفتابی و روشن نیاز داریم، مقاومت اندیشیده‌‌ای که اگر نتواند پیروزی سریع برای ما رقم بزند لااقل راه روشن عدالت و آزادی را برای نسل های جوان به درستی علامت گذاری کند. مبارزه‌‌ای ارجمند است که فرجامش پیروزی امر عادلانه باشد یا در نهایت شکست شکوهمند. روزگذرانی هایی که ذیل نام کار و پیکار نیز نتیجه اش در بهترین حالت دست یافتن به تکه پاره‌ی کثیف و ته‌مانده از کیک بزرگ اقتدار دستگاه ظلم و جبر و عقب‌ماندگی باشد به پشیزی هم نمی‌ارزد.

شاید به ما بگویند که شما در میدان جنگ مسلحانه نیستید؛ هر چند ما هم کم و کوتاه بی‌لاف و گزاف در جاهایی حضور مسلحانه داریم اما از توضیح بیشتر می‌گذرم و به همان عزیزانی که نیروهای مسلح دارند و در سنگرها حضور نظامی دارند، متواضعانه پیشنهاد می‌کنم که این بار باید مثل صدها سال گذشته و به خصوص دهه های پسین، خون های شهدا و آزادی خواهان هدر نشوند و نتیجه‌ی این جانفشانی ها یک افغانستان/خراسان کاملا جدید و مبتنی بر آزادی و عدالت باشد.
بار دیگر می‌گویم که ما یا در فدرالی یا در تجزیه هوشمندانه می‌توانیم جایگاهی به دست بیاوریم ورنه این حاکمیت افغانی/پشتونی ظالمانه، اگر نه قرن ها، برای دهه های طولانی همچنان در شکل و شمایل مختلف ادامه خواهد یافت.

لطیف‌پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فدرال تجزیه
جنگ مسلحانه
نظرات بینندگان:

>>>   درست است تجزيه شويم در بين ما هم تنها از يك قوم كه زياد ميخواهند مطرح باشند همه شان خيش و قوم خانواده هاي نزديك و دور شان همه در حكومت سهيم باشند تصميم گيرنده پنجشيري ها خود را ميدانند كه بسيار خود خواه هم هستند مثل همين طالب تك قومي هستند از اين سبب تاجك ها خوف دارند و هم همين چهره هاي پنجشيري را خودت هم ميشناسي از فاميل خسرانت اقاي پدرام است كه سخت به مقام و چوكي علاقه دارند و احمد مسعود را باعث پسماني اش همين كاكا ها خشوي كاكا و همه شان است خود قهرمان ملي اينها را اصلا به رسميت نميشناخت چون احمد مسعود شناختي از اين طايفه ندارد بي تجربه است

>>>   ناموساً این کلمه‌ی افغانستان رو کنار بذارید.

>>>   سلام جناب پدرام
چه میشود که به مثل خودت حد اقل ۳ یا ه پدرام مانند تربیت پرورش و انتخاب بکنید این نوع نظام مداوم پابرجا و وسعت پیدا میکند.
شنیده ای که میر خطا جمله خطا یعنی اگر ۳ یا ۵ پدرام یا پوتین یا چکوارا یا مسعود یا تورن اسماعیل یا ۳ یا ۵ جنرال سلیمان می بود جبهه و هدف نیرو و حاکمیت پابرجا میماند سلسله وهدف دنبال میشد بدون وقفه و کمبود.... به سوی پیروزی،
خداوند قوت و عمر با عبادت و مبارزه ای ترا بدهد آمین

>>>   این خواب را پنج هزار سال دیگر ببین!

>>>   نه تجزیه نه فدرال - فی الحال همین رژیم طالبانی تا حد اقل یکصد سال آینده 1501 ش . بع اش هر چی باد آباد
شیرو مستان

>>>   تجزیه یگانه راه حل اقوام !

>>>   بار دیگر می‌گویم که ما یا در فدرالی یا در تجزیه هوشمندانه می‌توانیم جایگاهی به دست بیاوریم ورنه این حاکمیت افغانی/پشتونی ظالمانه، اگر نه قرن ها، برای دهه های طولانی همچنان در شکل و شمایل مختلف ادامه خواهد یافت.
آفرین پدرام عزیز
آریا

>>>   حقیقت اینست که تاجک هم قدرت دارد و هم تعلیم و هم تربیه و هم شعور سیاسی ولی یک تعداد لندغر و چپاولگر که دین مذهب و همه چیز شان پول است تاجک را شرمانده است و دسته دوم انعده کسانی است مانند شما که نی حیثیت دارد و نی شرافت وقتیکه یک مرد کونی شد و همجنسگرایی کرد دیگر در جامعه جای ندارد عزت ندارد ابرو ندارد چطور یک تاجک باوقار پشت یک همجنسگرا ایستاد شود

>>>   پدرام جان من میدانم که چقدرعاشق فدرالیزم وتجزیه هستی خوکاش تاجیک‌ها یک جغرافیای مشخص ونیرومند میداشتند امروزدرتمام افغانستان تاجیک‌ها بطورپراگنده قرارگرفته اندکه اکثریت مطلق رابجزازیکی دوولایت جای دیگری ندارند حتی دربدخشان خودتان که مردم شغنان،کران ومنجان،اشکاشم ،واخان وروشان وپامیر راهمه تاجیک میدانی نمیدانم که معیارتاجیک بودنت چیست اگر زبان باشد زبان این قومها خوبه پشتونزدیک اندنه به فارسی اگر معیارت چهره ‌قیافه باشد پس همه پشتونها هم تاجیک اند خلاصه گپ جغرافیه شماتاجیکها طوری است که ازاونه تجزیه درست میشه نه هم فدرالی دلت رابلند بگیر که خدای ناخواسته پس فدرالی سکته نکنی پنج روز دنیاست بدون تشویش فدرالی سپری کو.

>>>   قبلا با ارائه دلیل ثابت کردم که افغانستان به 2 کشور پشتون و غیر پشتون (خراسان) تجزیه خواهد شد.1_کشور غیر پشتون از سرحدات شمالی تا کابل 2_کشور پشتون از قندهار تا خط دیورند. این جبر تاریخ است و در مقابل آن کدام چاره ای نیست.

>>>   یکی از عاملین شکست فکر میکنم رهبرانی بودند که به دعوت وزیر خارجه قبل پاکستان قریشی،قبل از آمدن طالبان به کابل و فتح کابل،به پاکستان رفته بودند و در قصر شهزاده یعقوب خان که افغانستان را به انگلیس ها فروخته بود، این بار یوتس قانونی و صلاح الدین ربانی و ولی مسعودو محقق و خلیلی و دیگران،پول ها را گرفتند و افغانستان را فروختند و آمدند.
نمیدانم که لطیف پدرام هم در میان آنها بود و یا نه؟
اگر شما لطیف پدرام را هم در میان آنها دیده باشید، میتوانید ابراز نظر کنید.

>>>   دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا :
طالبان قاتلان اجاره و کرایی هستند از قتل و کشتار لذت می‌برند طالبان بعد از این برای منافع آمریکا خواهند جنگید
ترامپ در یک پیغام در توییتری طالبان را قاتلان کرایی و اجاره کار خوانده‌ است و گفته :
آمریکا طالبان را برای مدت طولانی به اجاره گرفته است ، پس از نشر گزارش ها که گویا روسیه برای طالبان پول می‌دهد تا آمریکائی را بکشند ، ترامپ در پیغام توییتری چنین نوشته است :
طالبان قاتلان و اجاره کرایی استند هر کسی برايشان پول بدهید طالبان برای شان کار میکند ، اما حقیقت این است طالبان نتوانسته اند عساکر آمریکا را بکشند طالبان فقط مردم خود افغانستان را کشتند نظامی یا غیر نظامی ، پس روسیه پول خود را باید پس بیگرد،
دولت آمریکا طالبان را برای یک مدت و نامعلوم و غیر رسمی به اجاره گرفته بود تا به منافع ملی آمریکا و به کشتن مردم خود آدامه بدهند طالبان پول پرست هستند و بخاطر پول وطن و مردم خود را میفروشند در حقیقت طالبان در کشتن مردم خود و به دست آوردن پول دست به هر کاری میزنند حتی حاضر هستند زن و دختر خود را هم بفروشند این ها در مدت بیست سال در افغانستان بیش از صد هزار نفر افغان خود را کشتند هنوز هم به ترور و وحشت ادامه میدهند ،
طالبان اجاره کار است ما آنها را اجاره گرفته ایم تا به منافع آمریکا کار کنند.

>>>   پدرام عالیقدر!
چشمم به خط میچسپد ولی محروم ازدانش وبینش سیاسی.مایوس هم نیستم زیرااگرانگشت شماران چون گاندی،ماندیلا وکسترو و....رانادیده بگیریم سایرین دروغگویان ماهری بودندکه ازطریق فریب توده ها صرف برای خودناجایز همه چیزراکسب وغصب کردند.وحالا تقسیم عادلانه که شماادعای ان رامیکنید،مگرواقعاگاهی همچوچیزی درگذشنه اتفاق افتیده،یادراینده متصوراست؟
فرضا خراسان ودولت واحدتاجکان.جنگ قدرت میان تاجک بدخشی،پروانی،پنجشیری،هراتی،تخاری و......
وحالاطورمثال قدرت صرف به دست بدخشی ها.درین صورت نزاع قدرت میان ولسوالی های مختلف بدخشان.به همین منوال میان قریه،_فامیل ها ودرنهایت دریک فامیل میان دوبرادرکه تاریخ گذشته من وشماشاهدانست.
فرخاری

>>>   بی انصافی است همه پشتون هارا طالب و طالب دوست بدانیم در ولایت خوست که مردم پشتون هستند چقدر جانانه علیه طالبان جنگیدند

>>>   محترم پدرام!!
شما از روز گار و حالات فعلی سخت عصبی استید حق هم دارید. واقعا وضعیت فعلی کشور ما قابل تامل است.گذشته های نه چندان دور تاریخ کشور ما گواه بر آنست که رهبران سیاسی کشور ما در موضعگیری هایشان علیه جمهوری دموکراتیک افغانستان سخت اشتباه کردند و جو حاکم نتیجه همان استراتیژی و تاکتیک های آنهاست ، این رهبران اعم از خرد و بزرگ ، تنظیمی و غیر تنظیمی در خدمت دشمنان واقعی و طبقاتی مردم افغانستان قرار گرفتند، آنها نتوانستند اهداف شوم ارتجاع منطقه و امپریالیزم را درک کنند و یا درک کرده بودند ولی مصمم بودند که خدمتی برای ارتجاع داخل و منطقه انجام دهند.
یادم است ، شخص ببر ک کارمل و بعد از او دکتور نجیب الله در سال نخست قدرت سیاسی خویش هزاران بار از رهبران نظامی که میشد با آنها کنار آمد و دامنه جنگ را بر چید خواهش نمودند تا دست وحدت با هم دهند ، نخست دشمن واقعی یعنی پاکستان و نوکران آنها را از صحنه خارج سازند امنیت سراسری را تامین نمایند و بعدا روی انتقال قدرت به نمایندگان واقعی مردم کار کنند....
ببرک کارمل بار ها اعلام کرد که در صورت تضمین بین المللی مبنی بر عدم مداخلات هدفمند پاکستان در امور داخلی افغانستان ، قطعات نظامی شوروی به وطن شان عودت میکنند ولی جامعه جهانی ، به شمول کشور های اسلامی که همه ای شان جیره خور امریکا بودند و استند به ادامه جنگ
در افغانستان کمر بستند و در نتیجه خانه ای من و ترا خراب کردند و طالب را بر ما حاکم ساختند جنگ اوکراین مصداق این حقیقت است که امریکا دیروز از افغانستان چه میخواست و امروز در جنگ اوکراین چه اهدافی را دنبال می‌کند
حکومت فدرالی «تابو» نیست ، اما برای تحقق چنین هدف ضرورت به افراد واقعا مسلکی ،باوجدان میباشد. نه در بین تاجیک و نه در بین هزاره من افرادی را می بینم که بینش سالم داشته باشند به جز تعداد محدود که آنها حتی در صورت فدرالی شدن از طرف همین رهبران تاجیک و هزاره ترور خواهند شد تا کسی مانع چور و چپاول رهبران نه شوند، باز همان زورگویی ، اختطاف ، اخاذی ، در محیط حاکم خواهد شد، باز همان اش و همان کاسه.
تا زمانیکه لیدرشب و رهبری درست وجود نداشته باشد هیچگاهی هیچ هدف سیاسی ولو صد فیصد به خیر جامعه باشد به نتیجه نمیرسد حتی اگر هدف فدرالیزم باشد.
برای رسیدن به فدرالیسم ما به نسل جدید و تربیه شده با آرمان‌های انسانی ضرورت داریم با ابن رهبران مندرس تاجیک ، هزاره ، ازبیک و افراد وابسته به آنها حتی خواب فدرالیزم را نمیتوان دید.
ایمل سینا

>>>   نه خودتان ونه هم ‌‌خواست تان حتی به اندازه یک مگس ارزش ندارید. زورتان ده کمر تان ما از روی انسانیت شما را در افغانستان جای دادیم و اکنون شما گویا یگان نظر در مورد وطن ما دارید.

>>>   واقعیت این هست که تمام پشتون ها در واقع مهاجرانی از پاکستان هستند و در هیچ کجای تاریخ اثری از این قوم در هیچ قسمتی از خاکی که امروز افغانستان خوانده می شود وجود ندارد سیاست های روسیه و انگلیس باعث شد قومی خارجی سرزمین مردمان بومی را غصب کنند. آن ها هنوز هم اقلیتی بیش نیستند. اگر تجزیه به معنی تقسیم خاک افغانستان به دو قسمت پشتون و غیر پشتون باشد باز هم یعنی سرزمینی به پشتون ها داده شده که متعلق به آن ها نیست. بنابراین تجزیه و فدرالیسم هم تاییدی بر غصب سرزمین مردم بومی و رسمیت دادن به اشغالگری کوچ گردان مهاجر از پاکستان و هندوستان است.

>>>   راه حل مناسب برای مردم ایرانی تبار شمال خراسان بزرگ این است که جزوی از مام میهن یعنی ایران باشید. اینطور میتوانید به امنیت و رفاه برسید.
پشتون ها جدا برای خود یک کشور باشند و شما یک ایالت خود مختار از ایران.

>>>   تجزیه تجزیه تجزیه تجزیه با پدرام یا بی پدرام خواست کل ملت است حتی از پشتون های اصیل چون زیر این همه ریش ولنگی مار افعی انگلیس وامریکا خوابیده است وبرای فریب ملت مظلوم لمیده است.
آریا

>>>   کشور را اعتقاد و التزام به آزادی و قوانین حقوق بشر جهان و دموکراسی به صلح و ثبات سیاسی رسانده و به مسیر پیشرفت اقتصادی پایدار می اندازد که آنهم با دیکتاتوری و تک حزبی و شخصی در تضاد و تعارض است.چرا دموکراسی؟ زیرا فقط دموکراسی ضامن آزادی و حق حاکمیت ملی و تاًمین و تضمین کنندهً ثبات سیاسی داخل و منافع ملی کشورهاست و از قوم و نژاد و زبان و رنگ و اندیشه و دین و مذهب و ایدئولوژی تاًثیر نمی پذیرد.

>>>   با وجود باداران تان از چهل و نه مملکت شما نتوانستید افغانستان را تجزیه کنید!! حالا دیگر مطمین باشید که این فکر و پلان تان را با خود به گور سیاه میبرید ولی موفق به این کار نخواهید شد.
ع رشید

>>>   کاری نیک بجا است
هارون

>>>   نه نیاز به تجزیه است و نه نیاز به فدرال
مقاومتگران دلیر این بار طالبان را درهم میکوبند و خط دیورند را در سطح جهانی به حیث یک سرحد رسمی بعد یک مذاکرات همه جانبه و تضمین جهانی با پاکستان به امضاء میرسانند و هر پشتونی که خواهان لر است میتواند به لر برود و ک اگر خواستار ماندن بر است میتواند به بر بماند مگر شرطش این است که هر شاخه به اصل ریشه اش برگردد و باقی گپ ها را نا گفته همه میفهمند ، صبر استراتیژیک را دیگر در قاموس ما جایی نیست.

>>>   اسم افغانستان را به مهاجرستان بدل کنید، یا آواره ستان، یا تریاکستان یا هر چیزی دیگه که به این کشور بیاید چون افغانستان به فغانستان می آمد 😂

>>>   بلی هم وطن این قوم آوغان یکی از بد ترین نسل
در جهان است از آدم کشتن تا بچه بازی بیکاری
چپاوال نوکری وهابی شیطان چرسی خرابکار

>>>   تمام بدبختي بيسوادي ويراني از دست همين قوم تعصب گر نسل پاكستان است اين قوم نه ابادي نه ترقي نه سواد هيچ چيز را به افغانستان نميخواهند به امر بادار خود پاكستان تنها همو زبان دغه پغه باشد اين نسل پنجابي برود در سوبه سرحد پاكستان زندگي كنند

>>>   اين قوم اوغان به دول پاكستان ميرقصد اينها هدف شان است كه تك قومي از يك زبان در حكومت باشند اگر اين قوم اوغان .... از ما جدا شوند همراي پاكستان خود را يكجا بسازند كه پاكستاني ها بادار هستند و اينها نوكر اي اس اي استند

>>>   Shakor Akhlaqi
پروژه مشترک پاکستان، قطر، عربستان و توافق امریکا!
هدف اصلی ساخت و ساز و ترویج مدارس دینی و جهادی پروژه انتقال مراکز تروریست پرور از پاکستان در افغانستان می باشد که سازمان استخباراتی آی اس آی مدیریت آن را بدست گرفته است.
افغانستان برای توسعه و ثبات، ترقی و شکوفایی بیش از همه به مراکز علمی و تحقیقی عصری نیاز دارد؛ جامعه ما باید هرچه بیشتر از تفکر و مراکز بنیادگرایی دینی و مذهبی فاصله گرفته و به دین و مذهب اعتدال توجه کند.
تفکر و مراکز افراط گرایی و تروریست پرور بنام دین و مذهب برای جهان و بشریت و بدنام ساختن ادیان خطر مهلک است و ابزار خطرناک در دست تمامیت خواهان نقابدار و قدرت ها و حکومت های توسعه طلب.

>>>   ما ميخواهيم تجزيه شود همين مفكوره طالباني اوغان است كه زنان را از تحصيل باز داشته اين قوم زياد براي اين وطن جفا كردند و ميكنند همه به يك زبان اوغان گپ ميزند ما ميخواهيم از اين قوم وحشي بيسواد نسل پنجابي انتحاري پاكستاني خلاص شويم خدايا

>>>   ظاهر پشتون
پدرام جان تو هر چی دلت میخواهد ولی مشکل درینجاست که تو را کسی در افغانستان نمیماند. من هم می‌خواهم روسیه را تجزیه کنم ولی چطور ؟.هروقت من کامیاب شدم تو هم کامیاب میشی ورنه هردوی ما آرمان به دل ازین دنیا خواهیم رفت. یک کمی بیدآر شو یا پیش داکتر روانی برو.

>>>   چاینا بدون دموکراسی به رشد اقتصادی رسید

>>>   پدرام قل برای فدرال شدن سیستیم باید اکثریت ملت در یک انتخابات منظم رای مثبت دهند که چنین نخواهد شد به دلیل اینکه اکثریت در افغانستان پشتون بوده و حاضر به تطبیق این خیال خوش شما نیستند ، پس رو می آوریم به تجزیه ، آغای خیال پرداز تجزیه افغانستان کار حضرت فیل است و قربانی میخواهد که شما و امثال تان حاضر به دادن آن نیستید بنده از بزرگان ولسوالی پنجشیر شنیده بودم که میگفتند ما اگر 10 سال جنگ کنیم نیازی به کمک مهمات نداریم اما مقابل 4 جوان 16 ساله دستار سیاه چهار روز توان مقاومت نداشتند پس بیا که از جرت و فرت بگذریم واز تحریک و تفرقه خوددتری کنیم .

>>>   Hasan Ali Adalat
حکمتیار به خاطر ترس از برابری اقوام و بخشی از تاجیک ها به خاطر هزارستان و ترکستان فدرالیسم را رد می کنند !
هیچ پشتون در افغانستان نظام فدرالی را نمی خواهد و همه از نظام متمرکز حمایت می کنند ، دلیل آن این است که با غیر متمرکز شدن نظام و به خصوص نظام فدرالی خواسته باشیم و یا نباشیم چهار قوم بزرگ افغانستان در تقسیم عادلانه قدرت و ثروت مطرح می گردند ، تاجیک های صدارتی با قبول کردن نقش درجه دوم از ترس اینکه در نظام فدرالی مسأله هزارستان و ترکستان مطرح می گردد شدید تر از پشتون ها با نظام فدرالی مخالفت می کنند و بیشتر از حکمتیار و یون بالای لطیف پدرام حمله می کنند .
لطیف پدرام سیاست مدار رک و راست و طرفدار عدالت اجتماعی در سیستم فدرالی برای تمام اقوام است و هیچ ترس از هزارستان و ترکستان ندارد .
تاجیک های صدارتی فکر می کنند که هزاره ها و اوزبیک ها ساده هستند و به مقصد آنها پی نمی برند در حال که سیستم صدارتی تجربه شده و حتی مشکل همان تاجیک های صدارتی را هم حل نکرده است ، متاسفانه پشتون‌های افراطی با تاجیک های صدارتی در حاشیه ماندن هزاره ها و اوزبیک ها اتفاق نظر دارند .

>>>   تا اینجا همه ی تبصره ها و کمنت ها را خواندم. متأسفانه تعدای بر یک دیگر بدون دلیل و منطق می تازند و ناسزا می گویند. بیایید تبصره های مان را با ارایه دلایل خوبی ها و بدی های حکومت فدرال و یا متمرکز بیان کنیم. به نظر بنده، مطرح کردن مسئله حکومت فدرال، بخودی خود کدام جرم نیست، مثل آنکه تأکید برتداوم حکومت قوی مرکزی هم کدام جرم محسوب نمی شود.
ما در طول چند صد سال اخیر حکومت های ملوک الطوایفی، شاهی، جمهوری، دموکراتیک چپ گرا، حکومت مجاهدین، دموکراتیک راست گرا و اکنون امارتی را تجربه کرده ایم، اما متأسفانه از جنگ و منازعه خلاصی نداریم. بیایید راه برون رفت این معضله را با حسن نیت، تحقیق و بررسی، و با به کار گیری اصول و قوانین دینی، علمی و منطقی جستجو کنیم و مشکل یا مشکلات اصلی را پیدا کنیم.
چه می شود که ما مردم افغانستان به گفتگوی معنی دار رو بیاوریم و در جستجوی راهی باشیم که مانند برادر، برابر و با در نظر داشت اصل عدالت اجتماعی زندگی کنیم!
نصر

>>>   دراین میان باید تبریک گفت به قوم ۵فیصدی هزاره در این کشور که تصمیم به پاره پاره شدن اتحاد گرفته اند
اما درد هزاره بی وطن درد جگرخونی برای وطن نیست درد هزاره نوشتن برای تومان است ودر این دوره چقدر هزاره ها بی وطن شدند. وچقدر هزاره ها لشکر نامرئی دشمنان شده اند واز پشت خنجر میزنند وبرای آخندهای ایران با دمبوره وبی دمبوره به رقص می ایند.
ویکی پدیا در تعریف قوم ۵ فیصدی شما :
هزاره نام دسته لشگریان چنگیز خان بوده،که ابتدا تومانات که به مغولی به معنای هزار است نام داشته است،بعدها به دلیل عدم کاربرد زبان مغولی هزاره ها فارسی زبان شدندـ

>>>   چرا نداری ؟ همه کشور از طالب بدش میایید . اینقدر ظلم و وحشت ادم کشی را وروس هم نکرده بود که طالب کرده روان است . کل مردم بلند شوند طالب را در باد هوا نابود میکنند.

>>>   ولایت هرات بزرگ (شمول هرات، نیمروز، فراه) باید به ایران برگردد و الحاق شود.استعمار بریتانیا هرات بزرگ را با توسل به زور از ایران گرفت، زمانی هم که خواستند آن را به ایران برگردانند ناصرالدین شاه چهارمین شاهنشاه قاجار تمایل نداشت و استخاره کرد و نتیجه بد افتاد و از بریتانیا نپذیرفت

>>>   در تجزیه هم کدام سودی بدست نخواهید آورد و فدرالی شدن را بخواب هم نخواهید دید. چرا که شما مردم کبر و غرور نمودید، موقع طلایی را از دست دادید. همه به چور و غارت و بی ناموسی پرداختید و حالا باید غصب که خداوند بالای تان نازل نموده به آن صبر کنید و توبه کنید. اینکه زنده هستید شکر کنید و راه سازش را در پیش ګیرید. شما همان مردمانی بودید که میګفتید ما افغان نیستیم و افغانستان حتی قبول نداریم. حالا بروید و هویت تانرا پیدا کنید نه ایران و نه هم تاجیکستان شما را قبول ندارند. بخاطر نام دانشګاه و دانشکده قتل کردید در خدمت اجنبی ها بودید. بیاد داردید بنام جنبش روشنایی چند تن از هموطنان ما را بخاطر منافع شخصی تان بخاک و خون کشیدید؟ ...

>>>   پاکستان +انگلیس+امریکا=داعش وطالب
این ها فقط پروژه اند برادر بیدار شوید از خواب زمستانی

>>>   فدرال راه حل است در صورت که در قدم اول صالح، قانونی، عبدالله، جنرال میا بخشی و سالنگی های فراری کشته شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است