ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان آزاد شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۷    ۱۴۰۱/۵/۵ کد خبر: 170906 منبع: پرینت

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان اعلام کرد ترانزیت گازوئیل از خاک ایران به مدت یکماه به افغانستان آزاد می‌شود.
به گزارش تسنیم، محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان، اعلام کرد: بنا به درخواست مکرر مقامات طالبان، ترانزیت گازوئیل از خاک ایران به مدت یکماه به افغانستان آزاد شد.

بر این اساس از شنبه هفته آینده، 8 ماه اسد تا 7 سنبله، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با رعایت شرایط مقرر، از جمله عدم ترانشیت در داخل ایران، محموله‌های گازوئیل را بدون محدودیت به افغانستان منتقل نمایند.

به گفته جوانمرد قصاب، بر اساس این تصمیم که به درخواست‌های مکرر مقامات دولت موقت طالبان، گرفته شده است، ترانزیت گازوئیل از هر کشوری از خاک ایران به مقصد افغانستان طی مدت مذکور آزاد خواهد بود.
وی ادامه داد: پس از این یکماه، اگر تمام شرایط فراهم شود و تولید داخلی در ایران به حد مطلوبی برسد، در حال برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت در کشور افغانستان هستیم.
جوانمرد قصاب با بیان اینکه تلاش داریم تولید شرکت‌های داخلی را در حوزه سوخت افزایش دهیم، تأکید کرد: برنامه‌ریزی انجام شده تا در صورت تحقق شرایط کلیه نیازهای سوخت افغانستان از طریق ایران تأمین شود.


مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان، همچنین در خصوص قرارداد اخیر درباره فروش نفت به افغانستان با دولت ایران نیز گفت: این قرارداد با دولت ایران امضا نشده و مقامات طالبان در اعلامیه بعدی این موضوع را اصلاح کردند.
وی گفت: قرارداد فروش نفت با یک شرکت خصوصی داخلی امضا شده و این شرکت در تأمین سوخت تعهد داده شده، تلاش خواهد کرد. این موضوع فعلاً در حد تفاهم‌نامه است و پس از تأمین سوخت به شکل قرارداد درخواهد آمد.
وی در خصوص پرداخت بدهی از سوی افغانستان نیز گفت: هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و طالبان موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند؛ منابع آن نیز مشخص شده است و این کار در حال طی کردن روال قانونی خود است. همچنین طالبان تا کنون یکسری از بدهی خود را پرداخت کرده و قرار است این رویه ادامه داشته باشد.

جوانمرد قصاب اظهار داشت: با توجه به اتفاقات رخ داده، اولویت ما در حال حاضر توسعه روابط اقتصادی با افغانستان و کمک به مردم این کشور برای افزایش درآمد است و تمام کارها را در حال رصد هستیم تا همه چیز به صورت صحیح رخ دهد.
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان در پایان اظهار داشت: به رغم قطع کمک‌های خارجی به افغانستان، ما باید در این شرایط ضمن اینکه سهم خود را از بازار این کشور حفظ کنیم، باید به مردم این کشور هم کمک کنیم و تاکنون طالبان در زمینه تجاری مشکلی را به وجود نیاورده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترانزیت گازوئیل
ایران افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تنها افغانستان است که ترانزیت کالا ها را از داخل افغانستان به دیگر کشور ها کنترول نمی کند و در فکر این نیست که کدام کشور به کدام کشور چه صادر میکند.
پاکستان و ایران همیش کالاهایی را که ار طریق کشور هایشان به افغانستان صادر میشود،کنترول میکنند که افغانستان از خارج چه وارد میکند و بعداً ترانزیت این کالا ها را منع میکنند و نوع تقلبی و بی کیفیت این کالا ها را در کشور های خودشان تولید و به افغانستان صادر میکنند.
تنها افغانستان است که در فکر سهم صادرات خود به پاکستان و ایران نبست.اما ایران و پاکستان میخواهند در بازار افغانستان سهم خود را معین کنند.آب افغانستان مفت و رایگان تحت نام حق آبه به ایران میرود،اما افغانستان باید برای واردات نفت و گاز به ایران پول بدهد.
ایران باید نیز حق النفت و حق الگار افغانستان را به افغانستان بپردازد. زیرا افغانستان کوهستانی است و در منطقه بالایی قرار دارد و در قسمت های فوقانی قشر رمین آن ذغال سنگ قرار دارد،اما در قسمت های تحتانی قسر زمین آن نفت وجود دارد که از زیر زمین،مثلی که آب در روی زمین بطرف ایران جریان میکند،نفت نیز از زیر رمین بطرف ایران جریان کرده است،بنأ باید حق النفت افغانستان را به افغانستان بدهند.

>>>   نظر دهنده اول یک پشتون است
پشتونها در ایران آمده اند و برای ایران به عنوان تهدید امنیت ملی هستند باید اخراج شوند
بدجور به دنبال نفت ایران هستی خخخخ
آبهای افغانستان به سمت ایران نمی آیند
مثل اینکه مغزت دچار مشکل است و هنوز نمیدانی که آبهای افغانستان به همه طرف می رود به جز ایران و در سمت ایران سد زده شده و آب نمی آید
ولی جوری صحبت می کند انگار آب می آید
??میلیون مهاجر افغان از آب لوله کشی و بهداشتی ایران هر روز استفاده می کنند

>>>   به نظر دهنده اول:
پس معاهده های بین المللی چه می شود. کبر مقتا عندالله ان تقولو مالا تفعلون

>>>   خطاب به نظر دهنده اول:
ضمن احترام به مردم فهیم افغانستان، نظرات افرادی مانند نظر دهنده اول بسیار سخیف و طلبکارانه و دور از تمدن امروزه و معاهدات بین المللی است و من متاسفم که در کشور همزبان افغانستان کسانی هستند که چنین تفکرات قرون وسطایی دارند. این تفکرات در هیچ کجای جهان طرفداری ندارد و بسیار هم تهوع آور است. شایسته خبرگزاری افغان پیپر هم نیست که چنین نظراتی بی پروا که در سطح جهانی آبرو برنده ملت فهیم و شریف افغانستان است را منعکس کنند. با احترام به ملت بزرگ افغانستان
یک ایرانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است