هند مخالف مشارکت افغانستان با چین و پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۰    ۱۴۰۱/۵/۵ کد خبر: 170910 منبع: پرینت

پس از ابراز تمایل چین و پاکستان برای پیوستن افغانستان به بزرگترین پروژه مشترک زیربنایی و اقتصادی این دو کشور، هند با لحن شدیدی گفته که پیوستن کشور سوم به پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان «غیرقانونی، نامشروع و غیرقابل قبول است.»
هند، این پروژه را ناقض تمامیت ارضی خود می‌داند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون در ۲۷ سرطان گزارش داد که مقامات پاکستان و چین روی پیوستن افغانستان به پروژه زیربنایی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بحث کردند که از نظر آنان به توسعه و رفاه اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد.

پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بخشی از پروژه راه و کمربند چین است که روی ساختن زیربناها و فعالیت‌های کلان اقتصادی مانند استخراج معادن، تمرکز دارد. توسعه بندر گوادر در بلوچستان پاکستان بخشی از این پروژه بلندپروازانه و استراتیژیک چین است.

به نظر می‌آید پروژه دهلیز اقتصادی بخشی از برنامه‌های چین در افغانستان است که به گسترش نفوذ این کشور در منطقه کمک می‌کند. یو شی‌یونگ، نماینده چین روز سه شنبه در نشست تاشکند از طرح خط آهن میان ازبیکستان، افغانستان و پاکستان حمایت کرد که به گفته او، «غرب چین را به آسیای میانه وصل می‌کند.»

اعتراض هند به دهلیز اقتصادی نه تنها به این خاطر است که نفوذ اقتصادی و سیاسی دو رقیب سنتی دهلی را گسترش می‌بخشد، بلکه بخشی از پروژه‌های این دهلیز در کشمیر تحت کنترول پاکستان اجرا می‌شود که هند به طور اصولی بالای آنجا ادعای مالکیت دارد.

در بیانیه وزارت خارجه هند آمده است که این کشور «به طور پیوسته شدیداً علیه پروژه‌های به اصطلاح دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بوده که به طور غیرقانونی در مناطق مربوط به هندوستان تطبیق می شوند؛ مناطقی که توسط پاکستان اشغال شده است.»
هند تهدید کرده است که به فعالیت‌های اقتصادی در کشمیر، «واکنش متناسب نشان خواهد داد.»

این به معنای آن است که طالبان در صورت تمایل به پیوستن به این پروژه بزرگ منطقه ای، با واکنش تند دهلی رو به رو خواهند شد. این در حالیست که طالبان در چند ماه اخیر از حکومت هند خواسته اند که روابط دیپلوماتیک خود را با حکومت این گروه برقرار کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مشارکت افغانستان
چین پاکستان هند
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است