وزیر خارجه طالبان از نشست تاشکند می گوید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۴    ۱۴۰۱/۵/۵ کد خبر: 170911 منبع: پرینت

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در نشست تاشکند از آنچه که او برای حکومت در افغانستان دست‌آورد عنوان می‌کند، سخن زد.
آقای متقی در سخنرانی‌اش در این نشست، به مسایلی چون امنیت، اقتصاد، حکومتداری و اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین امنیت در افغانستان و منطقه پرداخت.

سرپرست وزارت خارجه در این نشست گفته است که امنیت در حال حاضر در افغانستان تامین است و خدمات به شهروندان ارایه می‌شود. او آغاز روند ثبت نشان‌های انگشتان و مشخصات دیگر نیروهای امارت اسلامی را در تامین امنیت مهم خواند و افزود که این کار برای اینکه امنیت افغانستان، همسایگان و کشورهای دیگر آسیب نبیند، انجام می‌شود.

او در پیوند به امنیت گفته است: «پالیسی ما درباره کسانی که ضد امنیت استند، روشن است و این را ما با عمل ثابت کرده‌ایم. امنیت افغانستان با امنیت در منطقه ربط دارد و ما متوجه مسوولیت‌های ما استیم و از کشورهای منطقه نیز باید در تامین امنیت افغانستان تلاش کنند.»
به باور آقای متقی، فساد اداری در افغانستان به صفر رسیده است.
سرپرست وزارت خارجه افزوده است که اقتصاد افغانستان متاثر از جنگ بیست ساله است و تحریم‌های اخیر بر وخامت آن نیز اثر داشته است و بسته ماندن دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا نظام بانکی را در افغانستان مختل کرده است. سرپرست وزارت خارجه بار دیگر از امریکا خواست که دارایی افغانستان را آزاد سازد و تحریم‌ها را نیز بردارد.

او در ادامه افزوده است که امارت اسلامی هیچ کسی را به علت اختلاف‌های سیاسی از کار برکنار نکرده است و کارمندان حکومت پیشین تا کنون حتا تا بخش‌های معینیت در وزارت‌ها کار می‌کنند. زنان در بخش‌های آموزش و پرورش و صحت به کارهای شان ادامه می‌دهند و کارمندان زن در اداره‌های دیگر که فضای مناسب تاکنون برای شان فراهم نیست، تنخواه‌های شان را به دست می آورند.
آقای متقی از آمادگی امارت اسلامی برای رابطه خوب بربنیاد احترام متقابل با جهان سخن زده است و اظهار کرد که حکومت سرپرست اراده واضح برای مبدل ساختن افغانستان به مرکز ثبات و همکاری‌های اقتصادی در دست دارد.

ساخت بودجه ملی از عواید داخلی، برگشت چهره‌های سیاسی و حکومت پیشین به کشور، اعلام عفو عمومی از دیگر مسایلی بود که سرپرست وزارت خارجه از آن به عنوان کارکردهای امارت اسلامی از زمان روی کار آمدن در افغانستان یاد کرد.

در همین حال، نماینده رییس جمهور ازبیکستان در این نشست بر ایجاد حکومت همه‌شمول و مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان تاکید می‌کند.
به گزارش طلوع، عبدالعزیز کاملوف، مشاور رییس جمهور ازبیکستان، گفته است: «تشکیل یک حکومت همه‌شمول به معنای سهم دادن به تمامی اقوام در افغانستان به ویژه بانوان است و این می‌تواند در بهتر شدن اوضاع جاری در این کشور کمک کند و ما باید در زمینه‌ی مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان همکاری کنیم.»

هماهنگی کمک‌های جامعه جهانی، گفتگو در باره ایجاد یک حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق زنان، تضمین برای دسترسی دختران به آموزش و تعهد مقام‌های امارت اسلامی بر استفاده نشدن از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر مسایلی استند که در این نشست مطرح شده اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست تاشکند
افغانستان طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   امیر خان تا هنوز از سیاست های جهانی درک واقعی ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است