کنفرانس افغانستان در تاشکند ازبکستان پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۲    ۱۴۰۱/۵/۵ کد خبر: 170913 منبع: پرینت

کنفرانس بین‌المللی تاشکند برای افغانستان با شرکت نمایندگان حدود ۲۰ کشور از جمله آمریکا، اروپا و روسیه و هیاتی از مقام‌های ارشد طالبان به کار خود پایان داده است. همزمان، رویترز گزارش داده است که واشنگتن پیشنهاد آزادسازی چند میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده افغانستان در آمریکا را به یک صندوق امانی در کشور سوم داده است.

در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی تاشکند برای افغانستان که از طرف کشور میزبان صادر شد، تاکید شده است که در حال حاضر «اولویت اصلی باید احیای و تقویت اقتصاد افغانستان به عنوان یک عامل مهم در دستیابی به صلح پایدار در آن کشور باشد.»
در بیانیه به «ارتقای ادغام افغانستان در روندهای اقتصادی منطقه‌ای» و پروژه‌هایی که ازبکستان و افغانستان روی دست دارند، اشاره شده است از جمله خط آهن ترمذ- مزار شريف- كابل- پيشاور، خط برق سرخان-پلخمری و گذرگاه حمل نقل موسوم به «ترمذ کارگو» و ایجاد یک مرکز آموزشی در ترمذ برای افغانستان.
همچنین از تعهدات طالبان در جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان «استقبال» شده است.

در بیانیه بر اهمیت ایجاد حکومتی مبتنی بر نمایندگی گسترده توسط طالبان، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به آموزش تاکید شده و آن را «شرط اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان» خوانده است.
امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و شماری از نمایندگان کشورها در این نشست نیز بر آزادسازی ذخایرارزی مسدودشده افغانستان در آمریکا تاکید کردند.
آقای متقی مسدودشدن دارایی‌های افغانستان را علت اصلی فقر در این کشور خواند.

همچنین ضمیر کابلوف، نماینده رییس جمهور روسیه نیز مسدودکردن ذخایر ارزی افغانستان در غرب را «دزدی» خوانده است.

در همین حال، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در این نشست در مورد ایجاد حکومت فراگیر و «وضعیت وخیم حقوق بشری» در افغانستان صحبت کرده و از طالبان خواسته است که استقلال و ظرفیت بانک مرکزی این کشور را تضمین کند.
آقای نیکلسون افزوده که برای پرداختن به چالش‌های اقتصادی افغانستان، لازم است طالبان، شفافیت بودجه، اطمینان از وضوح قانونی و حاکمیت قانون را نشان دهد و با اقدامات اساسی، استقلال و ظرفیت فنی بانک مرکزی را تضمین کند.

رویترز: پیشنهاد انتقال ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی؛
همزمان با شروع این نشست رویترز به نقل از «سه منبع آگاه به گفتگوها» میان نمایندگان آمریکا و طالبان گزارش داد که واشنگتن پیشنهادهایی برای آزادسازی چند میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را به یک صندوق امانی در کشور سوم داده است تا در مقابله با بحران اقتصادی افغانستان به مصرف برسد.
یک منبع دولتی طالبان که نخواسته است نامش فاش شود، به رویترز گفت که طالبان اصل گذاشتن این ذخایر ارزی در یک صندوق امانی را رد نکرده، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترل طرف سوم بر این صندوق مخالف است.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی روز چهارشنبه (۵ اسد) نیز به توماس وست و رینا امیری نمایندگان ویژه آمریکا برای افغانستان به تاشکند رفته‌اند، خواهد پیوست تا با هیات طالبان گفتگو کند.
یک منبع آمریکایی نیز که به رویترز گفته است که ایالات متحده در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزمی از جمله یک صندوق امانی است، که پرداخت‌های آن با کمک یک هیئت بین‌المللی تعیین ‌شود.
با این حال، به گفته این منابع، اختلافات قابل توجهی بین طرفین باقی مانده است، از جمله امتناع طالبان از شرط آمریکا برای برکناری و یا جابجایی برخی از مقام‌های ارشد در بانک مرکزی افغانستان، که یکی از آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.
به گفته ناظران، پیشنهاد کنار گذاشتن برخی از مقام‌های ارشد طالبان از بانک مرکزی، اقدامی در راستای بازگرداندن اعتماد به این نهاد است که براساس آن آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که ذخایر ارزی در اختیار طالبان، برای مصارف خاص مورد توافق با آمریکا مصرف می‌شود.

به گزارش بی بی سی، پس از بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت سال گذشته، آمریکا بیش از ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های آمریکایی را مسدود کرد و در ۱۱ فوریه نیز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را امضا کرد که ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا برای کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک صندوق امانت برای جبران خسارت قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص یابد.
دولت طالبان امیدوار بود که این پول در نهایت در اختیار بانک مرکزی تحت کنترل آنها قرار بگیرد.

کنفرانس تاشکند به ابتکار رییس جمهور ازبکستان برای اولین بار پس از حدود یک سال از به قدرت رسیدن طالبان برگزار شده است.
نشست تاشکند با عنوان «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» به عنوان بخشی از بلندپروازی ازبکستان برای تثبیت خود به عنوان یک بازیگر مهم در روند صلح افغانستان و مرکزی برای همکاری‌های منطقه‌ای تلقی می‌شود.
روز دوشنبه نیز، هیات طالبان دیدارهای جداگانه‌ای با وزیر خارجه ازبکستان و نماینده ویژه روسیه برای افغانستان داشت.

همچنین امیر خان متقی از سفارت افغانستان در تاشکند که هنوز توسط احمدخالد علمی، سفیر تعیین شده از دولت پیشین اداره می‌شود، بازدید کرد و به دیپلمات‌های افغانستان گفت که به کارشان ادامه بدهند و سفیر افغانستان نیز گفت که با وزارت خارجه «همکاری» می‌کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس افغانستان
تاشکند ازبکستان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان یک پروژه امریکای بوده که توسط امریکا به قدرت رسید و حالا درچشم مردم خاک می اندازد فقط همو خرک و درک است هر همو هر است فقط پالان اش تغیر کرده است جمهوریت همو جمهوریت است فقط نامش به امارت اسلام تغیر نموده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است