افرادی که حالا مدافعان حقوق بشر شده اند!
عالی‌جنابان دیروز و سیه رویان امروز! «حقوق بشر قبل از همه اخلاق است که صبحانه‌ آغاز می‌شود و تا این‌که به رخت خواب می‌روید... 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۴۰۱/۵/۱۰ کد خبر: 170954 منبع: پرینت

«حقوق بشر قبل از همه اخلاق است که از صبحانه‌ آغاز می‌شود و تا این‌که به رخت خواب می‌روید. اخلاق با خانواده، هم‌کاران، مخاطبین و هرکسی که در جریان روز و شب با آن بر‌می‌خورید». نیلسن مندیلا

سال ۲۰۰۴ من و هم‌کار فقیدم بینت واس که شخصیت بزرگی در امور بین‌الملل بود به افریقای جنوبی موظف شدیم تا استراتژی حکومت ملاوی را در روشنی منشور مندیلا شکل دهیم. روزی‌که این استراتژی مهیا شد، سمپوزیم افتتاحیه در شهر لیلانگ‌وی راه اندازی گردید. قرار بود آقای یاکوب زوما، دستیار مندیلا در این همایش سخن‌رانی کند. سپس آگاه شدیم که مندیلا خود در این همایش تخصصی حضور می‌یابد. در این همایش مندیلا این سخنان ارزشمند را که من در بالا آورده‌ام ابراز کرد. او به تخصص، تعهد و موازین حقوق بشر ارزش نهاد و خود در این همایش حضور به‌هم رسانید. مندیلا از نقش متخصصین در این کارزار ارزشمند شخصا سپاس‌گزاری کرد. من مقاله‌ای از سخنان مندیلا به زبان دنمارکی نوشتم که در سایت‌های Menneskerettigheder و سایت Dansk Institut for Internationale Studier به نشر رفت. دوستانی که به زبان‌های اسکاندناوی آشنایی دارند آن‌را می‌توانند با عضویت در این سایت‌ها بدست آورند.

من بار ها برای بحث روی ارزش‌های حقوق بشری از سران حکومت‌های کرزی و غنی-عبدالله وقت خواستم تا روی بهبود هنجارمند حقوق بشری با تجربه‌ای‌که دارم جلسه‌ای داشته باشم، اما نه تنها که مرا نپذیرفتند حتی دستیاران و سخن‌گویان شان نیز حاضر به صحبت با من نشدند. گاهی شده‌است که من به دستیاران این جلالتما‌بان زنگ زده‌ام تلفن را دستیارانِ دستیاران و سکرترهای سکرتر های شان برداشته و گفته اند که ایشان فرصت ندارند یا در جلسه‌ای هستند یا به خارج از کشور تشریف برده اند. اخلاق حکم می‌کند که یک‌بار زنگ دوباره بزنند و یا احساس تعهد و مسوولیت کنند که چنین کار را هم نکرده اند.

حالا شما تفاوت سخنان مندیلا بزرگ‌ترین شخصیت سده ۲۱ را با این رهبران دروغین، دستیاران مغرور و مشاورین چسپیده به تجمل، بادیگارد، موتر های زره و لباس‌های آراسته را ببینید. همان روزی‌که من پاسخ منفی از سکرتر های اینان می‌شنیدم در خبر می‌دیدم که همه در یک ملاقات یکی از خارجی‌ها صف کشیده اند. اینان در عقب دیوار های بلند سمنتی همه روزه مشغول معامله با خود (ارگ و سپیدار) و با خارجی‌ها می‌بودند. من و هم‌کارانم که سال‌ها درس‌خوانده، کار کرده بودیم و تجارب زیادی در عرصه‌ی بین‌المللی داشتیم هیچ زمینه‌ای برای عبور از این دیوار های سمنتی نداشتیم. همه حسادت می‌کردند و از تخصص هراس داشتند. این بود واقعیت یک جمهوریت قلابی و برخوردش یا متخصصین!

این افراد حالا مدافعان سینه‌چاک حقوق بشر و حقوق زنان شده اند و در هر همایش سخنرانی‌های آتشین ارایه می‌دهند. به یاد این عالی‌جنابان دیروز و سیه رویان امروز می‌دهم که «حقوق بشر قبل از همه اخلاق است که صبحانه‌ آغاز می‌شود و تا این‌که به رخت خواب می‌روید. اخلاق با خانواده، هم‌کاران، مخاطبین و هرکسی که در جریان روز و شب با آن بر‌می‌خورید.»

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق بشر
حقوق زنان
نظرات بینندگان:

>>>   صفرمحمد مظفری
حقوق بشر اخلاق نیست. کمی تامل کنید بهتر است. اخلاق با حقوق خیلی تفاوت عمده دارد. ریشه اخلاق درون انسان یا وجدان انسان است ولی منشا حقوق قوانین یا هنجارهای اجتماعی است. خلظ مبحث تا این حد خیلی وحشتناک است.

>>>   Mir S. Shebari
جناب داکتر صاحب ستیز گرانمایه! نوشته ها تحلیل ها و مقالات علمی شما همچون تیزسهای پر ارزش و درس‌های غنامند قابل درک و عمل است خوانندگان از مطالعه این نسخه های علمی و سودمند همواره بهره گرفتند و آموختند بنده نیز همچون شاگرد حقوق از تحلیل‌ها ونظریات مسلکی و علمی شما نهایت سود بردم و آموختم بشما دانشمند و تحلیلگر مستعهد کشور صحتمندی موفقیت و طول عمر ارزو ‌میبرم نویسا بمانید

>>>   Nasrullah Rustaqi
اگر زمام داران ما مصروف دزدی، پول اندوزی و رقابت منفی نمی‌نمیبودند و از اشخاص صادق و دانشمندی مانند شما استفاده می‌نمودند نظام در ۱۲ روز سقوط نمی‌کرد.

>>>   Akashirin Parwani
سلام و درود قلم شما انقدر محتوای بزرگ دارد که بعضی کودن ها از خواندن اش سر در نمی ارند پس پوچ و نوشته های میان خالی را در کمنت می نویسند
به باورم این قلم شما مبارزه پر محتوای است اگر کس چیز فهم باشد همیشه شاد و موفق باشید

>>>   Fardin Rahmani
حرف وتعریف آقای نیلسن مندیلا برای اشخاص با شخصیت ومسوولیت پذیر در قبال کشور ومردم شان بوده باشد در کشور افغانستان بخصوص در رده های دولتی ومقاما بلند رتبه از آن گوشهای شنوا وجود نداشت وهمه وهمه شان به فکر منفعت اندوزی ،قوم وتبار پرستی وآسایش خویش این پوست ها را بین شان تقسیم کرده بودند.وهرگز به فکر مردم شکم گرسنه،پاه برهنه وبی سر پناه این مرزوبوم نبوده و در حال حاضر نیز بدتر از گذشته ادآمه دارد.تشکر .

>>>   Zekria Rasoly
داکتر صاحب محترم
هیچ کلمه ای شایسته شاُن چنین افراد صفر شخصیت نمی‌توان پیدا کرد. ممکن اگر کمی هم وجدان شان بیدار باشد مفهوم متن شما عذاب کافی برای شان خواهد بود

>>>   Sayed Abbas Naqshbandi
نام مندیلای بزرگ واین رهبرنماها درتاریخ انسانیت،حقوق واذهان بشر برای ابد درج خواهدشد.
نام مندیلابه خطوط زرین و الگو.
نام وطن فروشان باکثافت،نفرت وشرمندگی.
اینکه جواب تماس های شماراندادند خودنمایانگر بی علاقه بودن شان به وطن ،مردم وکدرهای مسلکی بودونتیجه اش راهم همه دیدندکه شرمساری وفرار از وطن بود.

>>>   Hashem Rowshan
این شخصیت ها ومتفکرین قلابی حتی خودشان به سخنرانی های پر طمطراق ونمایشی شان باور نداشتند. چون سخنرانی های شان از قبل توسط دیگران نوشته میشد و آنها طوطیوار آن را صرف به خوانش میگرفتند…و …فکر میکردند که این دیوارهای سمنتی آنها را نجات خواهد داد، که نداد و رسوای عام وخاص شدند.

>>>   Ahmad Jaan
زمان که قطار موتر های اینها از شهر تیر می شدند سرک ها را بسته می کردند و اگر کسی را با موتر می زدند هم اصلا به انسانیت آن ارزش قایل نمی شدند. همچنان اینکه چقدر بیماران عاجل در راه می ماندن را خدا می داند و اینها باید در گور خود جواب بدهند.

>>>   Rafi Sepahi
به گفته جناب شما این رهبرنماها و رهبرچه گک ها افغانستان صرف نظر اینکه نمی‌دانم سنگ تعهد، صداقت، وطن دوستی، مردم دوستی، متفکر بودن جهان را به سینه می کوبیدن تنها اخلاق که میداشتن این وطن گل و گلزار بود و مشکل کلان ما نبود اخلاق است در بین این مردم

>>>   Zabiullah Azhar
بلی جناب داکتر صاحب ! آنها چشم داران کور، وگوش داران کر بودند که به جز از خود واطرافیان خون نمی خواستند از کسی دیگر بشنوند .

>>>   Said Sajad
تا جای حقوق بشر درست است که مطابق با احکام‌ الهي باشد واگر ساخته و تراویده مفکوره های بشر باشد ناقص و حتی ناحق است.

>>>   Basir Sharifi
دکتر صاحب عزیز کارکرد دانش تخصص و تجربه‌های شما برای نسل‌ها اموزنده است. اما با تاسف این رهبران قومی معامله‌گر چنان خود فروخته‌شده بودند که انجام کار کوچک بدون اجازه خارجی‌ها امکان پذیر نبود. چه‌بسا کار های بزرگ.
بدرود

>>>   Obaidullah Saice
این عالی جنابان ( کرزی، غنی ، عبدالله و امثال هوم) عروسک های تربیت شده در مکاتب خیانت ، فریب تغذیه و رشد نموده آند .
دیگران را هیچگاه بهتر و داناتر از خویش نمی خواهند و متاسفانه جرات اعتراف به نا دانی خویش را هم ندارند .

>>>   Najam Najmuddin
استاد محترم، تا جایکه توان درک بنده کار میدهد حاکمان ما از اشخاص علمی همیش میترسند، ګله نکنید.و
باید زمان ۲۰ سال ګذشته را بنام عصر خود روها یا خود بینها نامګذاری کنند.

>>>   Abdul Hay Baha
انسان ارزشمتدی هستید استاد انسانهای این سرزمین ارزش شما را میدانند بقیه کسانی را تذکردادید درزمره انسانهای این سرزمین حساب نکنید

>>>   Sayed Abdullah Ahmadi
متاسفانه که زمام امور زمان جمهوریت اختصاص به چند نفر یافته بود و هیچ کسی از علمای بخش سیاست و یا هم غیره بخش ها پذیرایی نمیکرد.

>>>   Raqib Faqeri
جناب آقای ستیز همه ای تحلیلهای شما علمی برمبنای یک واقعیت است که در سطح بالائی زمام داران پیشین ، شما تجربه نموده اید آقای ستیز من منحیث افسر جنائی پولیس در سطح قدمه وزارت ، معینیت ، ریاست اراکین حکومت وقت روش بی سلوک وشیوه های مفسد آندیش انها به خاطر دارم در پانزده سال از مسولین رهبری وزارت امورداخله وقت وشخص افضلی ریس ع مبارزه باجرایم تقاضا نمودم که من پیرامون جلوگیری جرایم ، زیر عنوان رهنمائی خانواده درانتظامات پولیس ، جهت پیش گیری وقوع جرایم راهکار ومیتود علمی از کشور های بعد ازجنگ مطالعه دارم برایم َشانس بدهید یک کمپیو تر کار وانترنت فراهم کنید کتاب های رهنمودی روش های صحیح وروش غلط پیش زمینه وقوع جرایم را به چاپ میرسانم راهکار درجهت نشانه های عوامل جرمی بدستر وزارت امورداخله قرار می دهم .مقامات وزارت داخله وسکرتران ، معینان روسا آنها اصلا به چنین چیزی اهمیت نمی دانند. نه تنها پابند رفتار اخلاقی بلکه آرمان خدمت را دررفتار شان کمتر مشاهده می نمودید آنچه در انتظار طوری می بودند من بگویم من را در فلان چوکی مقرر کنید پیش برداشت نقد وماهانه برای تان میدهم لذا من هیچ به آرزوی خود به ارایه داشته های تحقیقی ام موفق نشدم . به نظرمن تمامی حلقات از چشمه آن ریاست جمهوری آغاز تا پائین ترین سطوح آن مانند زنجیر برای خیانت نابودی وطن بافت خورده بودند به استثنای تعدای از کسانی خوب به دلایلی مقرر می شدند حمایت نمی گردیدند دوباره منفک می شدند نمونه بارزی از چنین رفتار نزد مان وسایرن دوستان وجود دارد

>>>   Farhan Ali
جناب ستیز عالی بیان کردین.
برای این سیاه روی ها، از دست که اشتباه کلان را انجام دادن حتا سخن بد ، خود شرمنده است که به این اح…. بگوییم.
لعنت بر این ها
و زندباد‌ انسانیت
و انسان دوست ها

>>>  
Said Sajad
سلام وقت بخیر
مخالف حقوق دست ساخت بشر هستم.
چرا نیلسون ماندلا را الگو قرار میدهید.
او که جز یک آزادی خواه نمیتواند چیز دیگری باشد و آن هم به خاطر شکنجه همنوعان خودش.
درست است آدم آزادیخواهی بوده اما نمیتوانیم بگوییم ماندلا گفت و ما باید قبول کنیم
آخر کجای این حرف با منطق تطابق دارد.
چرا از عمر رض نمی نویسید که در حکومتش پادشاهان ظالم از شهامت و دلیری اش لرزه بر اندام شان می افتید چرا از عمر ابن عبدالعزیز نمی نویسید که در زمان زمامداری اش فقیر پیدا نمیشد تا زکات برایش داده شود و چرا از عبد الحمید ثانی نام نمیبرید که توانست بیت المقدس را بدون اینکه به مردم کافر نشین صلیبی اش آسیبی برسد فتح کند و تا امروز در تاریخ این جوانمردی و بزرگی اش جاویدان است.
چرا از ابو مسلم و لیث صفاری نمی نویسین که توانستند زنجیر های ظلم را بشکنند.
حقوق بشر که مدافع آن آمریکا است بد ترین سفسطه عصر حاضر است.

>>>   Pusarlai Bahar
اینان فقط حقوق شکم کنده خود را میدانند وبس .حیوان صفتان اند.
اگر این درنده خویی زتنت بدر آید .
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت

>>>   Qaddir Amin
قدر زحمات، دانش و روشنگری شما را ملت ها میداند. این که چند فرد محدود در جعبه کوچک خود برای مدت کوتاه خویش را بزرگ می بینند مانند کرزی و غنی و امثالش در حساب شمرده نمیشود. می‌گویند که طلا که به زمین افتاد خودش روشنی میدهد.

>>>   Farid Ahmad Fazly
جناب داکتر صاحب بزرگوار و گرامی !
با یک ضرب المثل آغاز میکنم
«قدر زر را زرگر میداند»
اینها خو به فکر وطن و مردم نبودند که به سخنان شما گوش میدادند.
میدانم آنچه شما در آنوقت به اینها دکته می‌کردید خلاف میل شان بود و توان شنیدن آنرا نداشتند.
و سر انجام نتایج اعمال پلید شان را که خود هم غرق و نابود شدند دیدیم.
بعد از این هر چه اینها بگویند و بسرایند مردم میدانند و قصاوت خود را دارند.

>>>   Asma Morwared Azizi
همیشه روسیاه هستن و میمانند مگر کجاست وجدان که کمی خجالت بکشند و دیگر در رسانه ها آفتابی نشوند و گلو پاره نکند نیست وجدان نیست شرم …

>>>   Sultan Jahesh
ستیز صاحب انها خود را لایق صحبت با شما نمیدانستند چون ظرفیت برداشت مشوره های شما را نداشتند و در برابر شما توان استدلال و منطق را نداشتند حیف شما دانشمند عزیز و بزرگوار که از انها تقاضای دیدار را کردید . انها کدام شخصیت های برجسته کشور نبودند ولی اکت شخصیت های سیاسی را میکردند نتیجه کار شان بر همه مردم هوویدا بود که جهاد شان کار را بکجا رسانید که امروز زجر اش را مردم میکشند

>>>   Aziz Habib
کاملا" راست گفتید سیه روی ترین قدرتمندان تاریخ افغانستان شاید همین ها باشند که در سه دهه اخیر از هیچ پلیدی روی گردان نبودند

>>>   Mohamad Rasouli
اگر اکثریت موارد حق و حقوق همه گانی قرار باشد و کشور های چون کشور ما تامین شود چوب این همه تفنگ بدست جنگجو که دهه ها است کشتار جنگ وحشت دهشت بخاطر بقای شان راه انداختن وظعیت شان چه میشود ؟؟؟

>>>   Humayun Hamidi
دولت ازبکستان ، مهار کردن داعیه جدائی طلبی فارسی زبانان سمرقند و بخارا را در تضعیف فارسی زبانان افغانستان جستجو میکند .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در سال 1924 میلادی دو شهر مهم سمرقند و بخارا در راستای سیاست های ظالمانه شوروی وقت از تاجیکستان جدا و به ازبکستان تعلق گرفت .
ازبیکستان 33 میلیون جمیعت دارد . 33% نفوس آنکشور را تاجیکها های فارسی زبان سنی ، دوازده امامی و اسمعیلیه تشکیل میدهند .
بخش قابل توجه سرزمین ازبکستان را مناطق تاجیک نشین فارسی زبان تشکیل میدهد .
بحران هویت ملی سلامت جغرافیای ارضی ازبکستان را جدآ تهدید میکند .
تحمیل ستم انکار هویتی بر اقوام غیر ازبک باعث شگاف عمیق میان ازبکها و تاجیکها و شکل گیری داعیه جدائی طلبی تاجیکان فارسی زبانان سمرقند و بخار برای ایجاد یک دولت مستقل شده است .
اما اصل مطلب :
آنچه کاملن روشن است ، ازبکستان در پیوند به داعیه تشکیل دولت مستقل فارسی زبانان در سمرقند و بخارا ، از اتحاد فارسی زبان در منطقه بطور قطع در هراس است . ترس حمایت فارسی زبانان منطقه از داعیه برحق جدائی طلبی فارسی زبان سمرقند و بخارا ،آنکشور را وا داشته است تا به هر وسیله ممکن در کل از اتحاد فارسی زبانان و بطور اخص از اقتدار تاجیکان در افغانستان به هر وسیله ممکن جلوگیری کند و حاضر است برای رسیدن به این هدف دست هر ظالم و ستمگری را به گرمی بفشارد .
همه شاهدیم که در بیست سال گذشته ازبکستان اتحاد اقوام تحت ستم زیر نام جبهه متحد و اتحاد شمال به رهبری تاجیکان را بوسیله عبدالرشید دوستم بار بار از هم پاشید .
ازبکستان با تدویر کنفرانس بین المللی در تاشکینت جز ادامه همان سیاست های خصمانه هدف دیگری را دنبال نمیکند !
دولت سکیولار ازبکستان جز هدف ، در بند کشیدن فارسی زبانان و خلع آنان از قدرت ، چه منافع مشترک دیگری را با تالبان به شدت بنیاد گراء و تندرو ، میتواند داشته باشد .
ادعای نزدیکی ازبکستان با تالبان زیر نام توسعه روابط اقتصادی و احداث راه های ترانزیت و حمل و نقل و..... بهانه ای است برای ارضای امیال نامقدس و مغرضانه آنکشور که به یاری خداوند عادل و دادگر هرگز به مقصد نمی رسد !!!
روبرداشت از برگه سپاه صخره

>>>   Tawan Azim
جناب ستیز صاحب حقا که چنین است روح ماندیلا ماندگار شادباد.
یک مطلب که همیش ذهنم را مخشوش کرده و جواب نیافتم از شما میپرسم که میتواند ربط هم به مضمون بالای شما داشته باشد .
در این شکی نیست که انسانها در بافت و شکل گیری جنتکی هیچ تفاوت ندارند ، وقتی به انسانهای ماحول یعنی کشور های دگر نظر میندازیم برای وطن وارزش های خویش جان میدهند واستقلال خود را به معنی واقعی نگهداشتن ، متسفانه انسانهای سر زمین مان اینطور نیست ، آیا تشکل چند قومی آنهم با تفاوت فرهنگی زیاد ویا با نژاد متعدد که در جمع بنام افغان یاد میشویم مانع شکل گیری و اتحاد مردم و دولت نگردیده است. تشکر

>>>   Noor Ahmad
سلام جناب ستيزصاحب خدمات شما , رهنمايى ها , هزاران مطالب پرمفهوم كه همه بهترين درس واندرزاست قابل قدراست , كسانيكه مطالب ونوشته هاى شما راطى 20 سال اخير دقت وتحليل عميق كرده باشد و اگرمادقيق توجه كنيم علم , فهم , توانايى و بزرگى شما را آن خاينين كه دربالانام برديد20% هم نداشته اند. شما دراصل بزرگترين خدمات را براى مردم افغانستان انجام داده ايد. موفق و كامگارباشيد.
>>>   بیشتر میخواستی از مقاله به زبان دانمارکی و نشر آن در دانمارک و دیدار با ماندلا تعریف کنی
ناراحت نباش الان لشگر جاهلان عاجزان برایت می نویسند وای داکتر صاحب شما بسیار کارشناس عالی هستید برایت دست می زنند

>>>   با اجازه تان جناب ملک ستیز صاحب !
جمله ای (حقوق بشر قبل از همه اخلاق است که صبحانه‌ آغاز می‌شود و تا این‌که به رخت خواب می‌روید) را که از نلسون ماندلا نقل کرده اید یک کمی اشکال دارد زیرا بعضی مردان هستند که در رخت خواب از همسران شان چیزی را مطالبه دارند که عقلا و شرعا ممنوع است یا زنانی هستند که همسران شانرا به بهانه های واهی از حق مسلم شان محروم میسازند. خوب بود جمله مرحوم ماندلا را به اینصورت تکمیل میکردید( ...تا اینکه به خواب عمیق بروید)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است