آمریکا عملیات کشتن ایمن‌الظواهری را چگونه انجام داد؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۵    ۱۴۰۱/۵/۱۱ کد خبر: 170962 منبع: پرینت

ایمن الظواهری، رهبر القاعده در حمله پهپادی آمریکا روز یکشنبه (۹ اسد) در افغانستان کشته شد. این عملیات بزرگترین ضربه به این گروه شبه‌نظامی پس از کشته شدن اسامه بن لادن بنیانگذار آن در سال ۲۰۱۱ بوده است.
ایمن الظواهری سال‌ها در خفا به‌سر می‌برد و یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفته است که عملیات یافتن و کشتن او نتیجه کار «صبورانه، دقیق و مداوم» ادارات اطلاعات و ضد تروریسم بود.

تا قبل از اعلام اخیر آمریکا در باره کشتن ظواهری، فقط شایعاتی درباره حضور او در مناطق قبیله‌ای پاکستان یا در داخل افغانستان وجود داشت.
یک مقام امنیتی آمریکا که خواسته نامی از او در گزارش ذکر نشود، در صحبت با خبرگزاری رویترز این جزییات را ارایه کرده است:

«دولت آمریکا از سال‌ها قبل درباره شبکه‌ای که ظواهری را حمایت می‌کرد، اطلاع داشت و آن را ارزیابی می‌کرد و در یک سال گذشته، پس از خروج آمریکا از افغانستان، مقامات به دنبال نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور بودند.»
به گفته او در سال جاری، مقامات دریافتند که خانواده ظواهری از جمله همسر، دختر و فرزندان دخترش به خانه امنی در کابل نقل مکان کرده‌اند و متعاقباً ظواهری هم را در همان مکان «شناسایی» کردند.
«طی چند ماه، این مقامات با دریافت اطلاعات بیشتر مطمئن شدند که محل اقامت امن ظواهری را به درستی شناسایی کرده‌اند و در اوایل ماه آوریل/اپریل شروع به اطلاع‌رسانی به مقامات ارشد دولتی کردند. سپس جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در این مورد به رئیس جمهور جو بایدن اطلاع داد.»

«بایدن عملیات را به صورت دقیق بررسی کرد»
این مقام مسئول گفته است: «ما توانستیم از طریق چندین منبع اطلاعاتی مستقل درباره شیوه و جزییات زندگی او، برای استفاده از آن در عملیات بیشتر بدانیم.»
این مقام گفته است هنگامی که ظواهری وارد خانه امنی در کابل شده بود، مقامات اطلاعی درباره خروج او از این خانه دریافت نکردند و سپس آنها او را در بالکن این خانه شناسایی کردند و در نهایت در همان جا با شلیک‌های متعدد مورد اصابت قرار گرفته است.
این منبع افزوده است: «مقامات ساخت و ماهیت این خانه امن و ساکنان آن را مورد بررسی قرار دادند تا مطمئن شوند که آمریکا می‌تواند با اطمینان خاطر عملیاتی را برای کشتن ظواهری بدون وارد کردن صدمه به کلیت ساختاری ساختمان و با حد اقل رساندن خطر آسیب به غیرنظامیان و خانواده ظواهری انجام دهد.»

«در هفته‌های اخیر، رییس‌جمهور (بایدن) جلساتی را با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برای بررسی دقیق اطلاعات و ارزیابی بهترین اقدام تشکیل داد. اعضای کابینه از جمله ویلیام برنز، رییس سی‌آی‌ای در ۱ ژوئیه/جولای، به بایدن در مورد یک عملیات پیشنهادی در اتاق مرکز فرماندهی عملیات ویژه کاخ سفید اطلاعات و جزییات ارایه کرد. بایدن 'سوالات مفصلی درباره آنچه می‌دانستیم و چگونه می‌دانستیم' پرسید و مدل خانه امنی را که بخش اطلاعاتی ساخته و به جلسه آورده بود از نزدیک بررسی کرد.»

موشک «آتش جهنم»
این منبع افزوده است: وی (بایدن) در مورد میزان روشنایی، آب و هوا، مصالح ساختمانی و سایر عواملی که می تواند بر موفقیت این عملیات تأثیر بگذارد سؤال کرد. رئیس جمهور همچنین خواستار تحلیل پیامدهای احتمالی این حمله در کابل شد.

«گروه فشرده‌ای از وکلای ارشد بین سازمانی گزارش‌های اطلاعاتی را بررسی کردند و تأیید کردند که ظواهری بر اساس رهبری مستمر او در القاعده یک هدف قانونی است.»
این مقام گفت که در ۲۵ جولای/ژوئیه، رئیس‌جمهور اعضای اصلی کابینه و مشاوران خود را برای دریافت یک جلسه توجیهی نهایی و بحث در مورد چگونگی تأثیر کشتن ظواهری بر روابط آمریکا با طالبان، در کنار سایر مسائل، تشکیل داد. پس از جلب نظر دیگران در اتاق، بایدن «یک حمله هوایی دقیق» را به شرط حداقل بودن خطر تلفات غیرنظامیان تایید کرد.
«این حمله در نهایت شنبه ساعت ۹:۴۸ شب به وقت شرق آمریکا (۶:۱۸ صبح یکشنبه به وقت کابل) توسط یک پهپاد مجهز به موشک موسوم 'آتش جهنم' انجام شد.»

هنگامی که یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی صبح روز دوشنبه (دهم اسد) می‌خواست به دیدن خانه‌ای که عملیات در آن صورت گرفت، برود، افراد یک پاسگاه طالبان با نشانه گرفتن تفنگ‌ها با جدیت او را از منطقه خارج کردند و اصرار داشتند که «چیزی برای دیدن وجود ندارد».
مقامات آمریکایی گفته‌اند که «منابع متعدد اطلاعاتی» مرگ ظواهری را تایید کرده‌اند، اما این مقامات تاکید کردند که هیچ پرسنل آمریکایی در کابل حضور ندارند. آنها از توضیح بیشتر در مورد چگونگی تایید موفقیت این حمله خودداری کردند.

سازمان‌های اطلاعاتی با حساسیت از هویت جاسوسان خود محافظت می‌کنند و جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی در دوره رئیس‌جمهور اوباما، به بی‌بی‌سی گفت که متحدان سابق آمریکا در کابل ممکن است برخی اطلاعات در این مورد را ارائه کرده باشند.
مشخص نیست که در پی این حمله چه بر سر جسد ظواهری آمده است. مقامات دولت بایدن گفتند که آمریکا هیچ تلاشی برای گرفتن بقایای جسد ظواهری انجام نداده است.

اما رویکرد آمریکا در مورد جسد اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده فرق داشت. نیروهای ویژه آمریکایی پس از کشتن او، هویت او را شناسایی کردند و سپس برای جلوگیری از تبدیل شدن قبر وی به زیارتگاه اسلام‌گرایان، جسد او را به دریا انداختند.
با این حال، با توجه به اینکه طالبان ساحه حمله را پاکسازی کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که بقایای او بازیابی شده باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایمن‌الظواهری
طالبان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است